Oon seurannut sivusta aika ajoin täällä keskustelua ja nyt koen, että oon päätepysäkillä alkoholin kanssa. Oon yrittänyt kohtuukäyttää, mutta määrät lipsuu usein isommaksi mitä ajattelin. Juon siis joka päivä 2-4 (joskus menee 5) viikonloppuisin 6. En loivenna ja aikaraja juomisen aloittamiselle on iltapala aika ja tässä oon onneksi pysyny. Juon ekat juomat reipasta tahtia, että sais nousun. Juominen on pahentunut vuosi vuodelta ja se alkoi nuoruuden juhlimisella, ja kun bileet väheni niin sit tuli viikonloppu siiderit ym. Oma näkemys juomiselle on iltaisin tuleva tylsyys, uupumus ja ahdistus. Oma isä oli toimintakykyinen alkoholisti vuosia, kunnes toimintakyky meni, ja lapsena tullut sitä katsottua.
Syy miksi tänne kirjoitan on se, että mun ongelmasta ei tiedä kukaan. Tai niin ainakin kuvittelen. Enkä oo siitä valmis ääneen keskustelemaan. Erinäisistä syistä en halua hakeutua päihdeklinikalle. Kaipaan kuitenkin sitä, että saisin vertaistukea ja olisi paikka mihin purkaa asiaa. Ja toisaalta en koe tähän täysin yksin pystyväni, koen että saan tosi paljon apua täältä. Toisten tarinat raitistumisesta inspiroi täällä ja niitä oon lukenut. Puoliso on reissutyössä ja näkee kyllä, että iltaisin aina muutaman otan. Juon myös salaa, käyn illalla kaupassa ja juon matkalla pari, jotta kokonaismäärä ei näyttäis niin pahalta puolisolle.
Oikeastaan se syy miksi en ole pitänyt alkottomia päiviä vaikka uskon niihin pystyväni on, että oon lukenut täältä, että jos on pitkään juonut niin voi tulla kaikenlaisia oireita. Uskon, että voisin olla juomatta illalla, mutta pelottaa ne oireet. Oon aiemmin yrittänyt sellaista, että oon vähentänyt niin, että juon iltaisin vain 2 ja siitä sitten lopettaisin, mutta se hitsin perjantai pilaa aina kaiken, kun on ansaittu rentoutumisen paikka. Oon ollut juomatta kaks kertaa viime vuonna, pakon edestä kun oli sairaalassa käynti 2pvä ja keuhkokuumeessa 2vkoa. Kaduttaa, että palasin parin vko raittiuden jälkeen juomaan, koska ajattelin että eihän tää oo mulle ongelma ku pystyin oleen juomatt.
Nyt kun tätä kirjoitan niin kuulostaa kyllä aika kamalalta. Mutta suunta on vain ylöspäin. Mietin, että jos pari iltaa ottaisin pari siideriä ja sitten vaan yhden, ja sit lopettaisin. Perjantaina olis luvassa pikkujoulut, joka vähän mietityttää. Lopetustahan olis aina helppo siirtää, mutta tuleehan niitä vaikeita paikkoja myöhemminkin vastaan.
Mulla on jo jotain ”valmiita malleja” juomisen tilalle iltaisin, kuten iltalenkki ja sauna, ohjelma maraton jotain sarjaa, rentoutumisharjoitus ja unille sekä äänikirjan kuuntelu, joten ihan kädettömänä en taistoon ole lähdössä. Tiedän, että näistä saan samaa ”fiilistä” kun juomisesta, eli sitä rentoutumista ja kivaa oloa.
Kaipaisin suosituksia kirjoita, podcasteista yms mitä voisin kuunnella iltalenkillä.