Toiveissa raitis päivä

Kyllä, jotain vieroitusoireita tulee varmasti, mutta tuskin mitään vakavaa kuten @Teme70 kin jo aikaisemmin viestissään totesi. Voi olla kärttyisyyttä, levottomuuutta, sokerinhimoa ja unet ehkä huonoja ja jo kuvailemaasi päänsäkyä yms. Niistä pääsee yli laittamalla sen korkin kiinni ja pitämällä sen myös kiinni. Tekosyitä juomiseen löytyy aina, samoin juomisen lykkäämiseen. Niin kauan kuin vielä juot tai yrität vähennellä olen vahvasti sitä mieltä, että Sinun olisi parempi kirjoitella tuolla vähentäjien puolella. Täällä kirjoituksesi saattavat jopa triggeröidä jotakuta, joka on tiukasti päättänyt lopettaa ja hakee täältä juuri siihen vertaistukea. Kovasti tsemppiä siihen, että korkki pysyy kiinni.

6 tykkäystä

Mitenkään kenenkään juomisiin ottamatta sen enempää kantaa, mutta alkoholismi jaetaan kolmeen ryhmään: alku-, keski,- ja myöhäisvaiheet. Saatat olla vielä alussa ja juominen on mielestäsi vielä hallinnassa, mutta se täyttää ajatukset, varsinkin iltaa kohti mennessä.

Tuossa vaiheessa ei tule vielä lopettaessa mitään hepuleita, mutta olo on varmasti levoton. Älä nuku päivisin, niin saat varmasti yöllä unta. Jos on alussa huonoja öitä, niin kyllä seuraavana jo kummasti nukuttaa. Ei kannata viikonloppunakaan nukkua liian myöhään, se kostautuu sitten seuraavan yön pyörimisenä. Iltalenkillä kannattaa käydä, mutta ei ehkä ihan hampaat irvessä, kun sitten ei taas saa unta.

Kun keho puhdistuu ja poistaa myrkkyjä, joka etanoli ehdottomasti on, niin se voi hikoiluttaa ja syke voi olla hetkittäin outo. On hyvä muistaa, että stressitilassa lihakset kiristyy ja se voi pelkästään aiheuttaa puutumista ja sydäntuntemuksia. Pitää miettiä muita asioita, nuo oireet ruokkii itseään, jos antaa niille ajatuksenkin. Hymähdät vaan, että nää on taas näitä ja vaihdat vaikka asentoa.

Iltaisin pitää olla himmeässä valossa ja säätää näyttö yötilaan, jossa sininen valo on leikattu pois. Päivällä sitä sinistä valoa tarvitaan, eli ei kannata käyttää koko aikaa sellaisia laseja, jotka suodattaa sinivaloa. Melatoniinin oma tuotanto menee muuten sekaisin. Myös talvella pitää olla ulkona päivänvalon aikaan.

Lopetuspäätös tulee sydämestä, se on tullessaan niin luja, ettei sitä häiritse enää mitkään mitättömät kehotuntemukset.

Se tuli vielä mieleen, että varo nälkää, se on vaarallinen alkuvaiheessa. Syö kunnolla, eikä mitään salaattia. Alkoholissa on hulluna energiaa, se on kuin rasvaa, jos se jää pois, niin tarvitset varmasti jotain tilalle. Muuten tulee takuulla heikkoja hetkiä.

Kun onnistut olemaan sen ekan ja tokankin illan ilman, niin itsetunto nousee ja huomaat, ettet tarvitse enää alkoholia. Ole kuitenkin nöyrä, alkoholismi on sitkeä tauti, kun sitä on nuoresta asti kehittänyt. Mulla on reilu 500 päivää takana ja edelleen tulee hetkiä, kun muistan sen ensimmäisen hörpyn ja iskee sellainen kaihomieli. Se menee onneksi hetkessä ohi, kun olen päättänyt selvitä ilman ja helppoahan se on, kun huomaa, kuinka hyvä olo päihteettömyydestä tulee.

2 tykkäystä

Vaikka juominen on ollut jokapäiväista, et tule saamaan mitään merkittäviä fyysisiä oireita. Et sinä muuten olisi eilen meinannut “unohtaa” juoda.

Päihdemielesi sen sijaan tulee tappelemaan vastaan. Niitä tarinoita täällä voi lukea monestakin ketjusta.

@kaaosteoria66 on oikeassa, juomismäärien suunniteltu kontrollointi ei ihan lopettamiselta kuulosta. Vaan eipä hätää, kun tänään et enää juo, olet ihan oikeassa paikassa.

Mielestäni mietit liikaa tulevia päiviä. Päivä kerrallaan juomatta ei ole turhaan niin suosittu ajatusmalli. Lähdet nyt tavoittelemaan sitä, ettet juo tänään. Ja huomenna toistat sen.

7 tykkäystä

Mulla taas kävi toisinpäin. Ne viekkarit oli niin rajut että ei käynyt pienessä mielessäkään juoda lisää tai kokea sitä samaa enää ikinä uudelleen.

Ennen sitä join koska “oli pakko”, välttääkseni viekkarit, en enää siksi että olisin halunnut juoda. No, ne iskikin sitten kaikesta huolimatta. Muutama tunti ilman alkoholia ja naps.

Ei välttämättä se tie mitä suosittelen kenellekään :pleading_face:

2 tykkäystä

Kiitos viesteistä ja vinkeistä. Tuota nälkää pitää tarkkailla ja janoa! Pitää käydä ostamassa itselle kunnon buffetti illaksi, että maha pysyy täynnä💗 Mun on parempi siirtyä takavasemmalle, kunnes saan lopetettua kokonaan. En todellakaan halua triggeröidä ketään juomaan kun itsekkin sen kanssa kamppailen. Kerralla lopetus tuntui liian pelottavalta, mutta tarkoitus on koko ajan ollut kuitenkin lopettaa parin pvä vähennyksen jälkeen. Sitä repsahdusta lukuunottamatta. Ja tämän haluan sanoa niille joita tekstini triggeröi/rohkaisee juomaan!! Lopetus on ainoa vaihtoehto!

Tänään en aio juoda alkoholia🙌🏻

5 tykkäystä

Eihän sun nyt hyvänen aika poistua tarvitse tai edes kannata! Niitä omia kirjoituksiaan ja ajatuksiaan on ihan hyväkin lueskella jälkikäteen :heart:

5 tykkäystä

Hieno päätös!

Äläkä ihmeessä lopeta kirjoittelua.

8 tykkäystä

Nimenomaan näin.

Jatka ihmeessä kirjoittelua ja matkaa kohti selvää elämää täällä meidän muiden kanssa. Jos sattuisi retkahduskin, niin takaisin vaan heti kun suinkin pystyy.

Pointti oli enemmänkin se, että täällä ei ole hyvä kirjoitella juomisen suunnittelusta tai juomisesta. Vahingossa niin on useampi muukin tehnyt ja heillekin asiasta mainittu.

Riippuvuusongelmat ovat niin hankalia ja tuottavat jos jonkinlaista ajatuskiemuraa perusteeksi juomisen jatkamiselle, niin on hyvä, ettei niitä tällä puolella ruokita. Vähentäjien puolella on sillekin ja muulle juomispuheelle ja juomisen jatkamiselle tietysti tilaa.

Kuten @Teme70 kin mainitsi, noilla määrillä et pahempia tai vaarallisia vieroitusoireita saa. Promillet on ollut nollassa ison osan vuorokautta juoma-aikaankin. Mieli saattaa juotavaa kaivata tai alkuun olla vaikea saada unta, mutta nuokin korjaantuvat ajan myötä.

Tsemppiä kovasti ja mukavaa päivää

4 tykkäystä

Hei pitkästä aikaa! Tuo edellinen lopetus päättyi yhteen selvään iltaan. Seuraavana ajatukset siitä, että ”eihän minulla ole ongelmaa, kin pystyin näin vain lopettamaan” valtasi mielen ja join yhden. No seuraavana iltana meniki sitten jo tuttu satsi ja samaa vanhaa menoa jatkui helmikuun alkuun asti.

Nyt oon ollut täysin raitis viimein. Join vikan kerran 4.2 iltana. Sanoisin, että on ollut helpompaa kuin luulin. Iltaisin ajatukset selkeästi hakeutuu ”juupas eipäs” keskusteluun, ja käyn sen keskustelun päässäni, miksi en halua juoda. Yhtenä iltana on ollut voimakkaampi ajatus juomisesta, muutoin ohimenevä ja siedettävä. Olin vähän flunssassa myös ja olo oli huono ja koin, että se tuki myös raittiutta koska ei todellakaan tehnyt mieli juoda.

Oon kuunnellut korkki kiinni kirjaa tammikuun ajan ja uskon, että se on ollut itselle tosi hyvä asia ja saanut ajattelemaan omaa suhdetta alkoholiin paljon. Ihan loppuun en ole vielä päässyt, kun kuuntelen sitä nukkumaan mennessä ja n.40min kerrallaan vain.

Olo on ollut tosi hyvä. Väsymystä on kyllä ollut ja tuntuu, että oon nukkunut enemmän kuin vuosiin ja öisin myös sikeästi. Joka ilta ennen nukkumaan menoa oon tosi kiitollinen raittiudesta ja onnellinen, että en tänäänkään juonut! Yritän painaa sen ja aamun ihana olon mieleen vaikeita hetkiä varten! Tiedän, että niitäkin tulee.

10 tykkäystä