Laitetaan nyt tähän omaan ketjuun myös näitä videolinkkejä.
Minulle näistä oli hyötyä, toivottavasti muillekin.
Punainen lanka on se puhumattomuus, joka ihmisiä vaivaa.
Varsinkaan vaikeista aiheista ei puhuta, vaikka aseella uhattaisiin.
Kännissä kyllä höpistään koko elämäntarina viisi vuotta sitten maahan muuttaneelle baarimikolle, joka kyllä kuuntelee, mutta ymmärtää vain tuttuja lauseita, kuten: vielä yksi, punainen marlboro tai thilaatko thaksin?
Suomalainen on niin pöpi, ettei se avaudu edes puolisolleen ja opettaa varmasti myös lapsille, että yksin tulee pärjätä, eikä saa valittaa mistään.
Apua ei myöskään tarvita, eikä sitä varsinkaan pyydetä.
Olen ymmärtänyt, että japanilainen on hieman samanlainen hiljainen puurtaja, joka sitten ahdistuspäissään juo aivonsa mössöksi ja tekee harakirin jossain komeassa paikassa, aivan kuten samurait silloin joskus, kun häpeää ei jaksanut enää kantaa.
Puurtamisesta pääsee aasinsiltaa sen järjettömyyteen. Vuosikymmeniä raadat tehtaassa nro 6 palkalla, joka riittää nippa nappa ja koetat sitten maksella niitä postin kantamia laskuja, joita on pitkin pöytiä. Seireenit huutelee mainoksissa, että osta-osta-osta, et voi olla ilmankaan. Sitten menet ja ostat kauhealla velkavivulla tuotteen tai vaikka sen asunnon, jonka arvo saattaa romahtaa yhdessä yössä pelkästään yhden poliittisen päätöksen perusteella ja olet velkavankeudessa maailman tappiin asti.
Koeta siinä sitten olla reipas ja raitis. Se kysyy hieman sinniä, joka on muuten minun vastine loppuun kuluneelle sisulle. Sana on sinnikkyys. Sillä mennään päivästä toiseen, vaikka lokaa tulee niskaan kaikkialta.
Tähän ikään mennessä olen oppinut ymmärtämään, kuinka inhimillistä luovuttaminen on, mutta on hyvä silti muistaa, että päihteiden avulla vaan kiihdytät syöksykierrettä.
Kaikki täältä joskus lähtee, mutta ennen sitä kannattaa koettaa tehdä siitä arkisesta torstaiaamusta elämisen arvoinen ja vetää keuhkot täyteen raikasta ulkoilmaa. Jonkun verran tulee pyörittyä sairaalamaailmassa. Siellä sitä näkee ihmisiä, joiden elämä päättyy tai meinaa päättyä aivan liian aikaisin. Ei ole itsestään selvää, että jokainen aamu valkenee samanlaisena, ole siis kiitollinen ja nöyrä, kun olet vielä toimintakykyinen.