501 päiväisiä mietteitä raittiudesta

Tänään on 501 päivää siitä, kun päätin, että eiköhän tämä tissuttelu ollut tässä.

Miltäs eilen sitten tuntui -no ihan samalle, kuin silloin, kun täytin 47, eli ei miltään -oravanpyörässä hölkätään ja mietitään arkisia asioita.

Raittiuden aikajana menee niin, että ensin sitä on ihan tohkeissaan, että pystyi tällaisen päätöksen tekemään ja sitten noin 3kk kohdalla tulee sellainen pörröinen olo, jossa ollaan niin olevinaan. Suunnilleen vuoden kohdalla tapahtui isompi muutos ajatusmaailmassa. Joku kuvaili sitä osuvasti värien palaamisella elämään. Pienistä asioista tulee merkityksellisiä: lasten jutut, hyvä ruoka ja se, että ylipäänsä hengittää, näin muutamia mainitakseni. Unohtaa ei saa myöskään luonnon tarjoamia kokemuksia, kuten myrskyjä ja punaista iltataivasta tai aamunkajoa, jota voi katsella ilman pöhnäistä oloa. Töissä on toki kaikilla kaikki päin seiniä, mutta nekin sekoilut kokee sellaisella vaikeasti kuvailtavalla rauhallisella realismilla. Nyt huomaa myös herkästi, kuinka ahdistuneita ja vihaisia osa ihmisistä on.

Kyllä juoppo juopon tuntee, pitää kyllä paikkansa. Itse ainakin havaitsen nyt ympäröivää maailmaa ihan erilaisen filtterin läpi.
Aiemmin oli usein pelkät parkkivalot päällä, kun sitä suoritti arkea.

Kuitenkin yksi merkittävimpiä terveystekoja on ollut sosiaalisen median, politiikan ja 24/7 uutisvirran seuraamisen lopettaminen. Sieltä se algoritmi syöttää sellaista sontaa, että ei sitä kestä kukaan. Nyt ei voisi paljon vähempää kiinnostaa, mitä maailmalla tapahtuu, ei kyllä kiinnosta oikein oman lähiönkään tapahtumat. Näen kyllä ikkunasta, jos jotain merkittävää tapahtuu -kyllä olisi ihmisellä yhtä iso pää, kuin hevosella, jos maailmantapahtumia tulisi vielä oman elämänsä lisäksi miettiä.

Muistan kun kerran kerroin jollekin jostain maailmaa ihan justiinsa kohtaavasta katastrofista, johon me kaikki kuollaan, niin vastaus oli: “Ai, emmä oo kyl kuullu mitään”. Näinhän se menee. Jos nyt mietitään vaikka 6-vuotta taaksepäin ja olisit elänyt ilman uutisvirtaa, niin mitään merkittävää ei olisi tapahtunut. Vaikka keltainen media kuinka hehkuttaa, niin elämä se jatkuu vaan. Nyt ymmärrän vanhan sanonnan, ettet voi nousta joka junaan. Johonkin se vaan pitää tyytyä ja hoitaa se sitten niin hyvin, kuin osaa.

Yksi iso haaste tässä raitistumisessa on se, ettet voi olettaa, että kaikki ympärilläsi luopuvat myös päihteistä. Parisuhteessa, jossa on ollut alkoholi yhteisenä harrastuksena, tulee haasteita, kun toinen jatkaa siitä mihin itse jäi. Koeta nyt siinä selittää toiselle raittiuden hyvistä puolista, kun itselläkin kesti ikuisuus ymmärtää, ettei touhussa ole järjen hiventä. Itse reagoin vuosia sitten samoin, kun ovella seisoi rauhallisia ihmisiä Vartiotorni-lehti kädessään -ihme jengiä, ajattelin.

On se silti vaan karseaa katseltavaa, kun ei ihminen pysty ilman alkoholia mihinkään. Isolle osalle käyttäjistä alkoholi on kuin bensa autolle. Kyllä se siinä parkkiksella nököttää tankki tyhjänäkin, mutta jos jotain liikettä haluaa, niin nestettä pitää saada.

Kun alkoholista tulee osa ravintoympyrää ja kuvittelet olevasi kovinkin eurooppalainen tai boheemi, oman elämäsi toimitusjohtaja, niin korkki kiinni ennen, kuin mitään peruuttamatonta tapahtuu. Kaikki kroonisesti alkoholia käyttävät tietävät, ettei yhdestä annoksesta ole mitään iloa, se on kuin lasi limua, mutta tiedät jo ennen, kuin muki tyhjä, että otat vielä yhden, jos toisenkin. Tämä toistuu joka saakelin ilta ja viikonloppuna saat sitten palkita itsesi oikein kännillä. Illat, kun et saa juoda pyörit, kuin sopuli pitkin mökkiä ja koetat esittää normaalia. Vaihtoehtoisesti makaat pimeässä katsomassa 16 tuntia Netflixiä ja olet ainoastaan fyysisesti läsnä.

Monesti miettinyt miksi sitä alkoholia piti nuoresta asti juoda aina, kun mahdollista. Miksi koulut jäi ja oli niin kiire aikuisten “vapaaseen” ja “nautintoja” täynnä olevaan maailmaan. Miksi piti leikkiä kotia ensimmäisen tyttöystävän kanssa, vaikka elämä oli sekaisin, kuin pirtelö. Niin miksi osa vietti aikaa kavereiden kanssa, reissasi ja opiskeli itselleen ammatin, eikä heillä tuntunut olevan niin kiire puuhaamaan vastakkaisen sukupuolen kanssa?

Onko epävarmuus, huono itsetunto ja ujous niitä taikasanoja jotka saavat nuorison juomaan? Jos minulta kysytään niin on. Toki osa haluaa vaan sekoilla ja pitää hauskaa, eikä heille jää homma vuosiksi elämän päätehtäväksi. Heillä pysyy mopo jotenkin paremmin käsissä, kai se pitää vaan hyväksyä. Silti osa nuorista, jotka selvisivät kuivin jaloin pitkälle myöhäisaikuisuuteen, alkoholisoituu kuitenkin keski-ikäisenä vuosia harjoitelleena. Näin käy koska sille mielelle on opetettu nopea keino saada alkoholista dopamiinimyrsky ja raskaan suorittamisen runtelemille aivoille se on eetvarttia, jota on vaikea kiistää.

Tästä sekavasta pohdiskelusta voi vetää ehkä varovaisen johtopäätöksen, että alkoholismia on vaikea ennustaa. Liian moni asia vaikuttaa taustalla.

Ehkä lapsuuden huono itsetunto voi johtua niinkin yksinkertaisesta asiasta, ettei saanut 501 Leviksiä tai Nike Air tennareita. En tietenkään muista, mutta oli ne 40-vuotta sitten varmasti yhtä kalliita, kuin nykyäänkin. Vanhemmat ei silloin ymmärtäneet lasten juttuja, eikä ne ymmärrä vieläkään, vaikka kuinka kuvittelee itse klaaraavansa vanhemmuuden jotenkin paremmin.

Kunnon synnytys tuli näin 501 päivän kunniaksi. Toivotaan, että näistä teksteistä on mahdolliselle lukijalle hyötyä. Itse pidän tätä alustaa tuiki tärkeänä vertaistuen lähteenä.

Itse suosin kaikessa keskitiellä kulkemista, mutta alkoholin suhteen on pakko myöntää olevansa aivan toisessa reunassa. Se on laillinen huume, joka aiheuttaa karsean määrän itkua ja tuskaa, se rikkoo perheet ja tuhoaa lapsuuden monessa kodissa.

Omassa lapsuuden lähiössä näin mitä on alkoholismi. Se oli säälittävää ja kamalaa katsottavaa. Oma koti oli raitis, mutta silti aloin käyttämään, koska eihän minusta koskaan juoppoa tulisi. Senkin määritteleminen on vaikeaa. Olin itse viimeiset 15 vuotta sellainen suorittava alkoholisti, joka palkitsi itsensä aina iltaisin, siis joka ilta :wink: Kyllä siitäkin kertyy karseat viikkomäärät, kun niitä joskus laskeskelin. Jos mietit juotko liikaa tai puoliso siitä sanoo, niin usko pois, että se on totta. Tee asialle jotain, tuskin kadut.

Alkoholi sopii ihmiselle, kuin otsatukka sialle.

14 tykkäystä

Hyvä ihme miten upea kirjoitus.Ota tämä talteen ja palkitse itseäsi lukemalla kaikki nämä huomiot.Niin moni asia niin faktaa monen kohdalla.Typistetysti.

Jos olisin sinä lähettäisin tämän kirjoituksen jokaiseen lehteen.

Hienoa muutenkin.Minä olen ollut juuri tuo tissuttelija tai viime vuosina muka hienompi ruokailija.Nuorena pelkäsin alkoa,kun miulla oli kova migreeni ilmankin.Se suojeli 45 vuotta.Sitten hiljakseen aloin kyllästyä tissutteluun,mutta kuvaamasi saukko tai oliko saukko😂 juurikin kiemurteli olohuoneessa,jos olin ajatellut olla nyt ottamatta.Nyt olen pitkällä lomamatkalla,jossa houkutuksia on.

Yhdet krapulat sai aikaan sen,että nyt haloo.Nyt et ota.Ja haet jotain tukee siihen.Nyt siis vasta 12 päivää takana ja haen iloa siitä.Ei tee nyt mieli,olen toiminut muuten tavallisesti.Istunut terassilla ja juonut Zumo Naranjaa tai limsaa.

Ei ole ollut vieroitusoireita,kun tämä tapa on ollut tapa ja kuitenkin onnekseni lievä.Tiedän että sudenkuoppia tulee ja nyt ajattelen ja sanon ääneen tänään en ota.Ja se minun tuki myös tämä vertaistuki on upea sekä päihdelinkki,joka muistuttaa minua joka päivä.

Nauti tavallisesta elämästä kaikkine kiemuroineen.Selvin päin helpompi ottaa haasteet vastaan täällä joku sanoi minullekin.:joy::hugs:

3 tykkäystä

Paljon onnea 500 päivästä, komea luku! Ja kiitos siitä, että olet tullut Plinkkiin rikastuttamaan keskustelua oivaltavilla kirjoituksillasi.

Tuo on hyvin sanottu. Jokaisella meistä on ollut se oma polku alkoholistiksi. Syitä ja syyllisiä voi etsiä, mutta kyllä se suurin syyllinen on itse alkoholi, estoja laukaiseva ja turruttava, lopulta lamauttava kemiallinen yhdiste. Riippuvuutta aiheuttava hermomyrkky, joka nykytietämyksellä ei saisi myyntilupaa.

Minäkin koen haasteita ymmärtää ympäristöni alkoholinkäyttöä, kun ajattelen nykyään yllä kirjoittamallani tavalla. Erityisesti humaltumista ympärilläni en oikein jaksa. Mutta silloin on hyvä poistua paikalta ja panostaa kunnon yöuniin.

5 tykkäystä

Isot Onnittelut 500 ja vähän päälle , raittiista päivästä :rose: :sparkles:

Osuva ja oivaltava kirjoitus jälleen ja hyvin kirjoitettu.

Sama. Kiitos :heart_exclamation:

2 tykkäystä

Merkittävä etappi. Samalla päättäväisyydellä eteenpäin. Onnea

2 tykkäystä

Tämäkin on mukavaa vertaistukea. En myöskään oikein jaksa humaltuvia ja humalaisia ihmisiä ja niinpä elämästä näyttää pitkälti karsiutuneen sellaisia sisältävät tapahtumat. En ole karsinut niitä pois tietoisesti, ei vaan huvita enkä viihdy, joten en mene…ja minulla on niin paljon (minua) kiinnostavampaakin tekemistä.

Toisille tuntuu sopivan festareilla, baareissa, kavereitten saunailloissa raittiina pyöriminen, mutta ei kai se mitään haittaa jos minusta tuntuu, että en enää halua mennä, eikä huvita mennä. Jos olisin kolmekymppinen, niin ehkä silloin kävisinkin joskus, mutta kai se ikäkin vaikuttaa…

2 tykkäystä

Aivan mahtavaa, iso kiitos kun jaoit mietteesi.

Minulle ei tullut alkuvaiheessa pörröistä oloa, vaan suuri ahdistus/lamaannus/harmaus, mikä alkoi helpottaa joskus 8 kuukauden raittiuden paikkeilla. Mutta siitä lähtien värit ovat palailleet. Eivät ne kerralla kirkastuneet, vaan yhä edelleen päivä päivältä, näin kolmenkin vuoden kohdalla. Muistan alkukuukausilta tarkalleen tilanteen, kun kävelin metsässä ja mietin, että nyt nautitaan tästä luonnon rauhasta kaikin aistein. Yritin hengitellä, ihastella ja rauhoittua. Ja totesin, ettei tule mitään. En tuntenut kerrassaan mitään, kunhan rämmin metsässä vakuutellen itselleni, että nautipa nyt. Nykyään tunnen senkin konkreettisesti. Kuulen ympäristön, tunnen tuoksut, en edes voisi olla vetämättä syvään henkeä ja tuntematta mielihyvähormonien vaikutusta. Haluan ajoittain metsään, ja rakastan sitä. Ja nimenomaan kuten hienosti kuvasit, kaikki ne muutkin pienet jutut, miten ne ovatkaan muuttaneet merkitystään.

Minä rakastan työtäni ja työyhteisöäni. Mutta aina siellä tosiaan jotakin pientä on tekeillä. Asiat ovat kuitenkin jotenkin asettuneet mittasuhteisiinsa. Ei jaksa hypätä kaikkeen mukaan, ei välttämättä edes ottaa kantaa. Ja kun jaksaa, tekee sen rehellisesti. Olen raitistumiseni jälkeen saanut ajoittain ihan kiusallisenkin suurta hypetystä töissä. Se on näkynyt ihan rahallisestikin, mikä on alallamme harvinaista. Ajattelin aina juomisaikoinanikin olevani työssäni ihan hyvä, mutta kyllä siinä nyt katsoen oli aika reipastakin putkinäköisyyttä. Tuntuu melkein kuin järki olisi palaamassa. Hahmotan taas kokonaisuuksia ja priorisoin asioita ihan eri tehokkuudella, ilman kummempaa ponnistelua.

Ihmissuhdepeleille olen aina ollut hieman allerginen, mutta nyt niihin tulee lähdettyä entistäkin vähemmän. En uhraa ajatustakaan sille, kuka on kenenkin kaveri ja kuka nyt on jotenkin samassa kuppikunnassa kuin joku muu. Että jos nyt vaikka kehun tuota, keneltäköhän se tällä kertaa on pois. Tai pyydänkö työparikseni parhaan kaverini vai juuri siihen hommaan sopivimman. Huomaan sen olevan joillekin epäilyttävää tai epämiellyttävää, koska jotkut ilmeisesti näkevät elämän jonkinlaisena pelinä, jossa ollaan joko puolella tai vastaan. Minä olen mieluummin vain ihminen ihmisille, joista ihan jokaisessa on hyviä ja huonoja puolia. Ja nekin vaihtelevat ihan oman mielialan ja vireystilan mukaan.

Huomaa siis nykyään todella, miten jotkut ovat ihan solmussa itsensä kanssa ja onnistuvat tekemään lisää solmuja sinnekin, missä niitä ei ole. Ahdistus ja pelko tuovat mukanaan vihaa, epäreiluuden kokemusta ja pahantahtoisuutta.

Jep. Usein tulee nähtyä merkkejä, joita ennen ei huomannut tai halunnut huomata. Lähinnä silloin nyökyttelen itselleni, että kyllä, juuri tuollainen minäkin olin. Enkä edes niin kauan sitten. Kun katson heitä, tai silloista itseäni, tunnen lähinnä sääliä. Kunpa huomaisivat tilanteen ja lopettaisivat juomisen. Ja toisaalta, jos eivät, enpä sillekään sitten mitään voi. Voin vain olla kiitollinen meidän onnekkaiden puolesta.

Olen havahtunut samaan ja työstämässä asiaa. Ei minulla ole mitään syytä täyttää aivojani kaikella epäoleellisella, jopa haitallisella. En myöskään saa mitään lisäarvoa siitä, että luen kaikkien tuntemattomien mielipiteitä niihinkään aiheisiin, jotka ovat minulle tärkeitä. Se on vain sellainen nettimaailman illuusio, että kaikkien sana painaa, kun se nyt saadaan suodattamatta eetteriin.

Sen verran kyllä seuraan, että olen taas siirtynyt lukemaan ihan painettua sanomalehteä. Ihanaa lukea vain toimittajan kirjaamaa asiaa, jonka päätoimittaja on vielä hyväksynyt. Joutumatta klikkaamaan aina uusiin uutisiin, niiden kommenteista puhumattakaan. Kuuntelen myös radiota ja katson televisiosta esim. uutisia. On kuitenkin erilaista, kun ne eivät pyöri jatkuvasti silmillä.

Ainakin minun kohdallani ehdottomasti. Se avasi ihan uuden sosiaalisuuden tason. Yhtäkkiä olin hauskaa ja haluttua seuraa. Se toimi varmasti huumeena siinä missä alkoholi itsessään. Todella pitkään ajattelinkin, että yksin juominen olisi säälittävyyden huipentuma. Noh, sinnehän sitä lopulta päädyin.

Itsekin miellän nykyään juomattomuuden normaaliksi. Koen itse olevani nimenomaan nykyään normaalikäyttäjä, kun en käytä ollenkaan. Toista mieltä olin vielä kuukausia lopettamisen jälkeenkin. No vieläkin saatan puhua alkoholin normaalikäyttäjistä, tarkoittaen ongelmattomia harvoin käyttäviä. Mutta emme me raittiit mitään epänormaaleja ole, ainakaan siis juomatavoiltamme. Kyllä me olimme sitä juodessamme. Normaali nyt on huono sana oikein mihinkään, mutta eiköhän pointti sieltä erotu.

Olen ajatellut, että jos lapseni olisi ikinä puolella sanalla vihjannut alkoholinkäyttöni vaivaavan, olisin lopettanut välittömästi. Sitä en olisi kestänyt. Olisin tuntenut itseni niin totaalisen alhaiseksi epäonnistujaksi ja maailman paskimmaksi vanhemmaksi. Mutta tarpeeksi syvälle kun menee, ei varmastikaan enää haittaa sekään. Kunhan selittelee itselleen edelleen, että eihän tämä ketään haittaa tai katson ettei haittaa jatkossa, vaikken lopetakaan. Sairaana sitä on itsekäs.

Tsemppiä @Liiluu matkallesi, olet tehnyt parhaan päätöksen! :smiling_face_with_three_hearts:

Minusta on yllättäen tullut taas tuollainen pyörijä, vaikka olen viisikymppinen. Tai no, ehkä keskimäärin kerran kuukaudessa tulee käytyä viihteellä. :woman_dancing: Aluksi ajattelin että tulen todellakin pyörimään kekkereissä, olihan se iso osa sosiaalista elämää. Sitten tuli tauko, etten halunnut enkä varmaan aina edes uskaltanut, raittiuttani suojellessani. Mikä oli tietenkin vain järkevää. Nykyään olen siinä viimeisessä porukassa vielä jatkamassa johonkin tanssimaan, kun baarit sulkevat oviaan. Toki olen huomannut, että olen itse aiemmin ollut se aktiivisin humaltuja. Moni muu kykenee ottamaan kohtuullisemmin ja jopa keskustelemaan ihan tavallisesti selvänkin kanssa vielä pikkutunneilla. Ihan pelkässä jurriporukassa en ehkä niin jaksaisi olla.

Sekin muutos toki on, että pelkkä ryyppyilta ei kiinnosta. Jotain muuta ohjelmaa pitää olla, jotta lähden mukaan. Siinä missä aiemmin riitti ihan pelkkä alkoholikin, muista puitteista ja seurastakaan ei sen sijaan ollut niin väliksi.

Mutta siis todella hyvä ja täysin luonnollinen asia, että toisilla nuo hommat jäävät sikseen. Tilalle tulee kaikkea paljon parempaa. Niin minullakin on elämässäni nyt paljon enemmän sitä kaikkea muuta.

2 tykkäystä

Olipa mukava kuulla Sinusta @Hiiri

Ihanaa :heart_exclamation::sparkles: koskaan ei pidä sanoa, ei koskaan… En menisi vannomaan, etteikö itselleni voisi käydä samoin. Tämän ekan (kohta) vuoden kokemus on ollut tällainen. Voi olla, että opin nauttimaan ‘viihde-elämästä’ , kunhan saan raittiutta tarpeeksi taakse ja tunnen tarvetta päästä isännän kanssa baanalle. Kuka tietää…

Ihana mielikuva nähdä sinut raittiina radalla nauttimassa elämästä pligplig-mekon helmat hulmuten :musical_note::musical_notes::woman_dancing:t3::smiling_face_with_three_hearts:

2 tykkäystä

Nimenomaan noin! Aivan bilehileenä, glitterit naamassa ja muuvit kohdillaan. Noh, ainakin omasta mielestä. :see_no_evil_monkey: :sweat_smile:

2 tykkäystä

Meinasi unohtua, mutta se on se muisti, joka on parantunut lopettamisen jälkeen.

Harva se päivä tulee mieleen kristallinkirkkaita muistikuvia jopa 40-vuoden takaisista tapahtumista. On miellyttäviä, mutta myös yllättävän paljon epämiellyttäviä tapahtumia, joita kovalevyn koloihin on tallentunut. Välillä tulee jopa pelästynyt olo, että mistä mä tuonkin nyt muistin. Nyt nekin pitää sitten prosessoida uudelleen, ihan kun olisi käynnistänyt uudelleen vanhan tietokoneen tai avannut valokuva-albumin.

Tämä, jos joku, on vesitiivis todiste siitä, että alkoholi tuhoaa aivoja ja myös siitä, että aivoilla on kyky toipua.

Kyllä oli omat aivot ihan toffeeta aikana, kun yritin omaksua eurooppalaisia tai amerikkalaisesta viihdeteollisuudesta tuttuja juomatapoja. Kaiken maailman asioita sitä voidaankin normalisoida.

Kirjassa 1984 tarjoiltiin muuten lähes rajattomasti jotain halpaa giniä, jolla koneistossa mukana pyörivä, sai päivän päätteeksi nollata itsensä. Tämä on aasinsilta, johon voi halutessaan perehtyä, mutta ole varovainen: kaninkoloon voi pudota ja eksyä. Kyllä täällä reaalimaailmassa on kuitenkin ihan mukavaa, kun sitä kirkkain silmin katselee.

Ihmisille luodaan lapsesta asti herkästi odotuksia ja paineita siitä, minkälainen sitä tulee olla ja kuinka se elämä tulee elää. Lapsena opitut toimintamallit istuu syvällä ja usein sitä päättää jo pienenä millaiseksi ei varmasti halua aikuisena muuttua.

On siinä vähän tuuriakin mukana, kun lapsuuden pelikortteja jaetaan. Millainen koti, millainen koulu, millaiset kaverit, millaiset isovanhemmat, millainen maailmantilanne, onko vanhemmilla rahaa ja onko heidän oma mielenterveys kunnossa.

Sanonta, aikuisuus mene lapsuudesta toipumiseen, lienee myös totta.

Oma turvallinen tai esimerkkiä tarjoava ihminen ei ole kaikille se oma isä tai äiti, se on aika raakaa se. Monelle se voi olla sukulalainen, tarhan täti tai jompi kumpi isovanhemmista. Yhtä hyvin se voi olla kaverin tai puolison puolelta ihminen, johon tutustut ja koet sellaista itsevarmuutta tai turvallisuutta hänen seurassaan.

Itsellä oli niin kutsuttu normaali perhe, jossa ei pullot kilisseet tai tupakka haissut, mutta silti sieltä oli julmettu kiire pois jo ennen täysi-ikäisyyttä. Ahdistava ilmapiiri, jossa ei voi hengittää kunnolla, syntyy hyvin pienistä asioista. Myös uskovaisten perheiden lapset ovat jakaneet näitä tarinoita.

Maaseutu ja pitkä kesäloma mummolassa, oli itselle se henkireikä. Siellä ei riidelty, paitsi matkalla sinne. Sitä odotti, kuin kuuta nousevaa. Sinne palasin, kunnes mummo kuoli ja palaan vieläkin ja koetan aistia sitä tunnelmaa, joka siellä joskus vallitsi. Olen selvästi kopioinut omaan elämääni toimintamallin edesmenneestä mummostani. Hän piti kaikista lapsista tasapuolisesti, puolusti heikompia ja oli aidosti läsnä. Ovet mummolaan oli aina auki, eikä tarvinnnut koskaan kysyä, onko tervetullut. Muistan tasan yhden kerran, kun hän korotti ääntään, mutta silloin oli talo täynnä muitakin serkkuja ja meno, kuin tivolissa. Ei tällainen pyyteetön toisten paasaaminen tai kodin antaminen kesäksi muiden lomakeskukseksi ole varmaankaan nykypsykologien mielestä normaalia, mikä sitten olisi, mutta minä arvostan tällaista toimintaa, niin korkealle, kun voin. Nykyinen itsekeskeinen ja narsistinen elämäntyyli, jossa kaikki tuijottaa omaa napaansa ja kysyy: mitä minä tästä hyödyn, ei ole mistään kotoisin.

Yksi klassikko on väärä puoliso, joka voi viedä ihmisen helvettiin. Pitäkää aistit valppaina ja luottakaa intuitioon, kun teette päätöksiä. Toisen ihmisen muuttaminen on loputon savotta, tämän forumin kotikanavalta voi lukea siitä karseita esimerkkejä. Kirjassa 2784 päivää on raadollinen kertomus, kun sairas auervaara saapuu toisen elämään.

En tiedä minkälaisen kodin onnistun itse tarjoamaan lapsille ja onko heillä joskus “mummola” jonne voivat jälkikasvunsa kanssa saapua ja asuuko siellä vielä yhdessä heidän vanhempansa. Nämä ovat niitä asioita, joihin vaikuttaa myös se puoliso, hänen kykynsä ja motivaationsa toimia tai huolehtia itsestään. Meni miten meni, niin minä pidän huolen siitä, että kotona on ruokaa, lämpöä ja turvaa, siis niitä perusasioita. Lisäksi siellä asuu raitis ihminen, joka vastaa puhelimeen myös yöllä ja tarjoaa paikan, jonne voi halutessaan tulla sen kummemmin kyselemättä. Mitään ryyppykämppää en aio kyllä nuorisolle tarjota, turvapaikka ei tarkoita sitä, enkä tällä tietämyksellä, jonka olen alkoholista kerännyt, sen käyttöä kellekään suosittele. Kotiin pitää kuitenkin aina uskaltaa saapua, oli kunto mikä tahansa ja asioista tulee voida keskustella suuttumatta. Tämän suomalaisia riivaavan puhumattomuuden ketjun aion kyllä katkaista. Ihme mykkiä koko porukka.

Mun mielestä lasten kanssa ei tarvitse käydä kuussa joka lomalla ja keksiä aina jotain uniikkia. Kyllä se riittää, kun on läsnä ja aidosti kiinnostunut siitä mitä lapset milloinkin puuhaa. Lisäksi heidän kanssaan on hyvä viettää aikaa yhdessä, siis mitä vaan, vaikka vaan olla. Eipä ne rahatkaan isossa perheessä mihinkään ihmeelliseen riitä. Tämä on toinen asia, josta olen koettanut puhua, kun lapset tuijottaa youtubesta rikkaiden tekemiä videoita ja kertoo niistä. Ei se raha tuo onnea, rikkailla on rikkaiden ongelmat. Rahan perässä juokseminen on hengästyttävää puuhaa. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot, sanoi joku.

Tuohon muistiin vielä palatakseni. Lapsuus on pitkä aika. Kun nyt mietin omaani, niin muistan sieltä täältä paljon pieniä asioita. Osa on ollut silloin aivan mitättömiä juttuja, kuten kahdestaan isän kanssa autoa huoltamaan tai kalaan. Ehkä joku yökyläreissu tai se, kun mentiin veneellä hakemaan lähteeltä vettä ja syötiin ruokaa, jonka maun muistan vieläkin. Se oli tirripaistia, jota ukki teki kesämökillä, joka on myyty jo aikoja sitten. Siellä oli mutapohja, laiturin edessä iso kivi, joka esti hyppimisen ja ukkosia oli alvariinsa, eipä ole ikävä sinne. Syytä en osaa sanoa, jotenkin sinne meno oli sellaista pakkopullaa, tuntemattomia sukulaisia ja muuta sellaista. Heidän kotitalonsa vintti oli, kuin kirjasto tai divari. Siellä luin Seurasta sarjakuvat, katsoin Hymystä naisia ja luin Valittujen palojen tarinoita. Yksi sen kirjasen vakiojuttuja oli ne katastrofikertomukset, joista joku oli aina selvinnyt, kuin ihmeen kaupalla. Ne olisi voinut jättää lukematta. Täällä joku puhuikin jostain katastrofiajattelusta tai onnettomuuden pelosta, että aina voi tapahtua jotain kauheaa. Se on itseänikin alitajuisesti ainakin vaivannut. Voi toki olla, että tämä kaikki on myös suojannut itseä siltä, kun jotain on sitten tapahtunut. Ymmärtää, että todella ikävät jutut kuuluu elämään ja niistäkin voi selvitä. Äiti sanoi aina, että kaikki tapahtumat, on tarkoitettu tapahtuvaksi. Liekö raamatun viittaus, mene ja tiedä, se kirja on itsellä vielä lukematta, vaan ehtiihän tässä.

Elämä on palapeli, joka koostuu monenlaisista asioista, ei sitä kannata ehkä ottaa kovin vakavasti, se on joskus todella lyhyt ja arvaamaton, eikä elämän vaihdelaatikossa ole ärrää.

2 tykkäystä

…minunkin vanha tietokone on käynnistynyt raittiuden myötä uudelleen ja tainnut samalla vauhdilla vanhat valokuva-albumitkin pudota kaapista lattialle levälleen… Välillä olen miettinyt, että johtuuko tämä keski-iästä vai raittiudesta, ehkä molemmista. Ehkä nyt on kaistaa ajatella ja prosessoida menneitä sekä sen vaikutuksia nykyiseen. Ikäviä juttuja on toki raskasta ajatella, mutta on se maksanut vaivan, vapauttanut. Mukaviin tapahtumiin taas palaa mielellään.

Useita samanlaisia aatoksia olen läpi käynyt kanssasi. Olen todella kiitollinen isovanhemmista, mummusta ja papasta, jotka ovat vaikuttaneet koko loppuelämääni merkittävän paljon. Iso osa elämääni vaikuttavista arvoista on heiltä periytynyt. Jostain syystä vanhempani eivät niin kovasti innostuneet näiden arvojen mukaisesta elämästä. Ehkä vanhempiaan vastaan kapinoidaan aina, he ovat turhan lähellä. Olen kiitollinen lapsuuden kesistä mummulassa ja taisinpa viettää muitakin lomia heidän kanssaan. Pappa kuoli kun olin 11 vuotias, häntä jäivät kaipaamaan kaikki. Siihen loppuivat ‘lapsuuden kesät’ ja sukulaisten sekä serkkulasten näkeminen. Pappa oli koossa pitävä voima. (Olen ymmärtänyt myöhemmin) Mummu kuoli kovien syöpäkamppailujen jälkeen kun olin reilu parikymppinen. Pitkin elämän matkaa monessa käänteessä, sekä edelleen, minut valtaa välillä kova ikävä pappaa ja mummua, nykyään siihen joukkoon on liittynyt myös isäni. Minua, aikuista ihmistä välillä tuska kouristaa sisältä, kun niin tarvitsisin isän apua ja neuvoja.

Näin se elämä menee. Kiitollisena raittiudesta katson tulevaisuuteen ja olen onnellinen jos voin tarjota aikanaan omille lapsenlapsilleni mukavan, raittiin ja leppoisan mummulan… nyt ensin aikuisille lapsille kodin mihin on mukava palata maailmalta. Jaahas, auto ajoi pihaan, sieltä sitä taas tullaan :smiling_face:

2 tykkäystä

Sinä olet Jussi hhvä kirjoittamaan.Todella hyvä.Mielikuvituksessani näen sinut mummolassa ja tarinat ovat hhvin tuttuja,semmoisia kuin itsekin olen kokenut,vaikkei minulla ollut omia isovanhempia.Joku suvussa kummknkin.Muisti asia on se joka minuakin haitannut.No olen 66,kyl välillä pätkii.Raittius on loistava asia. Minun perheessä on ollut vakavia alkoholismijuttuja,jopa läheinen äiti kävi aika syvällä,mutta oli sitten AA yhtrisössä lopun elämäänsä ja täysin raitis.Kyllä hän lärsi häoeästä paljon,vaikka me lapset häntä rakastettiin ja oltiin läheisiä.Pidin häntä ihmisenä,jolla oli heikko itsetunto ja kovia lspsuuden kolhuja,sekä tämä häpeä näistä juoppovuosista.Tämä yksi iso syy minunkin täysraittiuteen,koska alkon kulutukseni on ollut maltillista,mutta määrät ja kerrat ovat vaivihkaa nousseet näin kun on eläkkeellä.Yhdestä viinilasista saattoi mennä sitten se loppupäivä tissutellen.Ajattelin,että kohtuukäyttö ei onnistu,sitä olen yrittänyt.

Nyt vasta tämää 13 päivää täysin raitis mummo ja hyvältä tuntuu.Puran tässä lopetellessani näitä totuttuja tapoja ja olen läheisilleni kertonut.Niin etteivät odottele minulta viinipulloa tuliaiseksi tai että minulle ei tartte tuoda mitään.

Vointi on juuri tänään erinomainen,hyvin nukuttuja öitä pari viikkoa…EI MORKKISTA…EI LISKOJA….Käytän tätä Päihdelinkkiä muistuttamaan joka aamu tästä alkoholittomuudesta ja nämä vertaistarinat on olleet koskettavia,auttavat.Kaikkea hyvää tähän päivääsi.:hugs:

3 tykkäystä

Jossain pääsykokeissa oli tehtävä, jossa piti pitää liikkuvaa pistettä kahden viivan välissä sellaisella ohjaimella ja samaan aikaan laskettiin jotain laskuja sekä vastailtiin johonkin hölmöihin kysymyksiin englanniksi.

Kuulostaa hankalalle?

Tällaista moniajoa se ihmisen elämä vaan on.

Moni lapsiperheen veturi tai työelämässä puikkelehtiva allekirjoittaa nämä näkemykset takuuvarmasti.

Keskitie on se elämänohje, josta on vaikea puhua liikaa. Kyllä tulee ongelmia, jos piste ajautuu jompaan kumpaan reunaan ja jää pysyvästi sinne. Tunnetuimmat addiktiot ovat tietenkin päihteet, sokeri tai syöminen ylipäänsä ja liikunta. Noilla kaikilla saa itsensä ongelmiin, myös liikunnalla, sillä elimistön rääkkääminen jatkuvasti äärirajoille on hengenvaarallista.

Pitäisi koettaa olla itselleen armollinen. Poikkeuksen tässä tekee päihteet. Niitä ei voi enää kohtuudella käyttää, jos juominen on joskus ollut säännöllistä tai pakonomaista. Ei kannata jankuttaa vastaan ja olla naiivi, että minä olen erilainen ja pystyn kyllä siihen mihin muut eivät. Kyllä on miljoonat kokeilleet ottaa sivistyneesti sen yhden lasin ruoan kanssa, mutta aina vaan ovat ajautuneet siihen lähtöpisteeseen uudelleen, mikäli elämää vaan on riittänyt.

Joskus puhuttiin töissä, että sitä pitää iltaisin juoda itsensä mukavaksi. Tätä se juuri oli, hermo pingottui päivän aikana sellaiseen tilaan, ettei paikat pysyneet hampaissa ja hammaslääkäri ihmetteli, että onpas näissä kulumaa.

-Narskutteletko öisin hampaita?
-en, vaan päivisin.

Kyllä ei elämästä tule kovin pitkää, jos se on vuosikymmeniä tuollaista suossa tarpomista. Nykyään ei ole töistä kiire juomaan, eikä perjantaisinkaan tarvitse karata kesken päivää viettämään viikonloppua. Yksi perjantai havahduin pitkässä kassajonossa siihen, ettei hermot katkenneet tai en kaivanut taskusta puhelinta esiin, heti liikkeen loppuessa. Mun stressihermo muuttui kuminauhaksi, kun lopetin tuon olutharrastuksen. Ennen se oli joustamatonta terästä, kyllä se silloinkin yleensä kesti, mutta siinä ei ollut sellaista pelivaraa ja kun se kiristyi, niin se jäi kireäksi siihen asti, kunnes lääketölkki naksahti auki. Kyllä mietin monesti, että tämä on vaarallinen aine, kun en pärjää ilman. Ei tulee enää pakokauhua, jos tajuaa klo 20:50, ettei ole jemmassa yhtään olutta. Joskus tuli vedettyä sateessa fillarilla lähikauppaan tai kaahattua kuin idiootti, että ehtii kaupoille.

Tuosta pakokauhusta, ahdistuksesta, kontrollin menettämisen pelosta, sekoamisen tunteesta ja sosiaalisten tilanteiden pelosta pitää kirjoittaa joskus oma hajatelma. Se on meinaan aihe, joka on arka, kuin tikku kynnen alla.

Palatakseni tuohon lapsiperhekaaokseen, joka on täynnä ihmeellisiä odotuksia siitä, miten se pitäisi vetää läpi. Koulussa pitää menestyä ja harrastuksia pitää olla joka illalle. Tietenkin myös viikonloppuaamuisin pitää olla klo 8 jossain Juupajoella rakentamassa kaukaloa tai istumassa jossain komiteassa. Lapsetkin oli ihan yhtä loppu siihen sekoiluun, kun mun rahat. Se on meinaa kallista, jos koetat kisata naapurin perheen kanssa, että kyllä mekin tässä harrastetaan ja kivaa on, vaikka kahviossa ostatkin sitten pullakahvit visalla. Naapuriperheen yhteenlasketut bruttotulot oli pitkästi yli 10k kuukaudessa, sama kuin treenaisit juoksua ammattilaisten kanssa, mitä muuta siitä tulee, kun paha mieli? Kun sitten tein päätöksen, että nyt tämä sekoilu riittää ja lapset saa juosta pihalla tai kiipeillä puissa, kuten ennenkin, niin siitä tuli sellainen kevyt olo. Kyllä pitäisi aikuisen ihmisen ymmärtää ajoissa, milloin mennään äärirajoilla. Omassa lapsuudessa mentiin muuten pallo kainalossa tai luistimet mailan varressa kentälle, eikä se maksanut mansikoita, jos mitään. Eikä ainakaan minun vanhemmat kuskanneet minnekään. Jos ei kävellen tai bussilla päässyt, niin sitten ei menty.

Olin silti ihan tyytyväinen lapsuuteen, harmi vaan, kun piti sitten täysi-ikäisyyden kynnyksellä lopettaa opiskelu ja keskittyä aikuisten juttuihin. Kyllä sitä oli ihan liian nuori siihen maailmaan, josta oli myös täysin vääristynyt kuva.

Onneen ei ole oikotietä, eikä ilmaisia lounaita ole.

3 tykkäystä

Laitetaan nyt tähän omaan ketjuun myös näitä videolinkkejä.
Minulle näistä oli hyötyä, toivottavasti muillekin.

Punainen lanka on se puhumattomuus, joka ihmisiä vaivaa.
Varsinkaan vaikeista aiheista ei puhuta, vaikka aseella uhattaisiin.
Kännissä kyllä höpistään koko elämäntarina viisi vuotta sitten maahan muuttaneelle baarimikolle, joka kyllä kuuntelee, mutta ymmärtää vain tuttuja lauseita, kuten: vielä yksi, punainen marlboro tai thilaatko thaksin?

Suomalainen on niin pöpi, ettei se avaudu edes puolisolleen ja opettaa varmasti myös lapsille, että yksin tulee pärjätä, eikä saa valittaa mistään.

Apua ei myöskään tarvita, eikä sitä varsinkaan pyydetä.

Olen ymmärtänyt, että japanilainen on hieman samanlainen hiljainen puurtaja, joka sitten ahdistuspäissään juo aivonsa mössöksi ja tekee harakirin jossain komeassa paikassa, aivan kuten samurait silloin joskus, kun häpeää ei jaksanut enää kantaa.

Puurtamisesta pääsee aasinsiltaa sen järjettömyyteen. Vuosikymmeniä raadat tehtaassa nro 6 palkalla, joka riittää nippa nappa ja koetat sitten maksella niitä postin kantamia laskuja, joita on pitkin pöytiä. Seireenit huutelee mainoksissa, että osta-osta-osta, et voi olla ilmankaan. Sitten menet ja ostat kauhealla velkavivulla tuotteen tai vaikka sen asunnon, jonka arvo saattaa romahtaa yhdessä yössä pelkästään yhden poliittisen päätöksen perusteella ja olet velkavankeudessa maailman tappiin asti.

Koeta siinä sitten olla reipas ja raitis. Se kysyy hieman sinniä, joka on muuten minun vastine loppuun kuluneelle sisulle. Sana on sinnikkyys. Sillä mennään päivästä toiseen, vaikka lokaa tulee niskaan kaikkialta.

Tähän ikään mennessä olen oppinut ymmärtämään, kuinka inhimillistä luovuttaminen on, mutta on hyvä silti muistaa, että päihteiden avulla vaan kiihdytät syöksykierrettä.

Kaikki täältä joskus lähtee, mutta ennen sitä kannattaa koettaa tehdä siitä arkisesta torstaiaamusta elämisen arvoinen ja vetää keuhkot täyteen raikasta ulkoilmaa. Jonkun verran tulee pyörittyä sairaalamaailmassa. Siellä sitä näkee ihmisiä, joiden elämä päättyy tai meinaa päättyä aivan liian aikaisin. Ei ole itsestään selvää, että jokainen aamu valkenee samanlaisena, ole siis kiitollinen ja nöyrä, kun olet vielä toimintakykyinen.

4 tykkäystä

Voi, voi meitä Suomalaisia :smiling_face_with_three_hearts: tunnistan nämä: puhumattomuus, puurtaminen päivästä, viikosta, kuukaudesta, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen…, pitää pärjätä, apua ei pyydetä, ei saatana itketä eikä valiteta…

Tässä sitä nyt opetellaan sitten, reilusti päälle nelikymppisenä elämään hetkessä, nauttimaan pienistä asioista, tunnistamaan tunteita, puhumaan oikeista asioista, hellittämään kun on sen aika, levähtämään, pysähtymään, hengittämään, sanomaan EI, iloitsemaan, nauramaan ja rentoutumaan ilman alkoholia…

Mutta ei se mitään, ihminen näyttää oppivan näin vanhempanakin oikein hyvin :smiling_face: vähän on haastavaa, mutta mukavaa.

6 tykkäystä

Eilen oli taas klassinen perjantai, kun tuntui sille, ettei tässä oravanpyörässä ole mitään järkeä. Yt-neuvottelut ollut käynnissä kuukauden ja löysä köysi on jättänyt jo kaulaan jäljen. Kaikkialla on sellainen outo ja odottava tunnelma, kun yhteiskunta käy samanlaista pätkivää tyhjäkäyntiä, kun mun eka auto.

Kyllä olisin entisessä elämässä hakenut kalliin pahvilaatikon kaupan nurkasta ja juonut itseni mukavaksi ja ennen kaikkea “huolettomaksi”. Maanantai tulee kuitenkin vastaan, sitä ei ole kukaan vielä onnistunut kalenterista poistamaan. Sen kohtaaminen on paljon helpompaa ilman tutinaa, aivosumua ja epävarmaa oloa.

Eilinen meni kuitenkin kivasti, kunhan ensin pujotteli liikenneruuhkassa ja vei rahat lähikauppaan. Sieltä lähti mukaan pitsavärkit ja kokista, niin ja piparitaikina.

Kun kotioven avaa, niin vastassa on noutaja, jolle ei voi olla vihainen, sekä kasa lapsia, jotka on päivästä riippumatta samanlaisia. Siinä se ilta meni lähinnä keittiössä. Pitsa kelpaa kaikille ja kyllä ne lapset tykkää vielä pipareitakin tehdä, vaikka osa on muka jo niin vanhoja. Siivoiluiden ja iltalenkin jälkeen saunan kautta sänkyyn ja aamulla pirteänä ylös. Ei kyllä harmita yhtään, ettei enää tarvitse juoda. Jännästi se vuosikausia harjoiteltu tapa istuu silti alitajunnassa ja huutele sieltä hölmöjä juttujaan. Viinanpiru on kuitenkin ihan aseeton, kun vastassa on katkeamaton ja päättäväinen ihminen, joka ei halua tuhlata enää ainoatakaan päivää krapulassa.

Olen joskus koettanut töissä selittää lapsettomalle körmylle, että mulla alkaa toinen 8h työpäivä kotona aina töiden jälkeen, eikä siitä makseta mitään. Palkka tulee tunteena siitä, että tekee jotain hyödyllistä. Etuna on lisäksi se, että edellinen 8h unohtuu, kun sen kotioven avaa.

On muuten tutkittu, että ihminen on onnellisimmillaan silloin, kun auttaa muita. Se voi hyvin pitää paikkansa. Tässäkin tulee kuitenkin ottaa se keskitie huomioon, ettei muutu itse autettavaksi.

Riippuvuus sairaus, josta kannattaa hankkiutua eroon.

Mielenterveysongelmista tuli mieleen yksi tärkeä asia, eli hengittäminen. Se muuttuu nimittäin sellaiseksi pinnalliseksi huohottamiseksi, jos siihen ei kiinnitä koskaan huomiota. Sellainen hengitys aiheuttaa paniikkikohtauksia ja kaiken maailman tuntemuksia. Ahdistunut ja stressaantunut keho menee jumiin, ei liiku hartiat ja selkä on kipeä. Kun tällaisessa tilassa yrittää vetää keuhkot täyteen ilmaa, niin huomaa, ettei ne täyty, kun ei kylkiluut liiku jumien vuoksi. Myös epämääräiset rintakivut, käsien puutumiset ja huimaus johtuvat usein lihasjumeista. Lääkärit määrää näihin oireisiin kasapäin rauhoittavia ja relaksantteja, mutta pysykää niistä kaukana. Opetelkaa venyttelemään ja hengittämään. Mullekin olisi joskus nuorena joku kaikkiviisas lääkäri voinut sanoa, että ota poika rennosti, ei nuoret saa sydän- tai tajuttomuuskohtauksia, eikä ne sekoa kassajonossa ja väentungoksessa. Olisi se lääkäri voinut myös kysäistä, paljonko juot, mitä syöt ja kuinka nukut. Vaan eipä kysellyt, eikä siinä 20min kovin pitkää dialogia ehdi edes käymään. Onneksi oli valot päällä ja aloin hitaasti penkomaan tietoa aiheesta: ihmisen mieli. Kaiken muun laitoin järjestykseen, mutta tuo kuningas alkoholi jäi viimeisenä. Olkaa hyvät ihmiset viisaampia ja aloittakaa siitä. Älkääkä käyttäkö siihen 30 vuotta, kun tietoa alkoholin vaaroista on hyvin saatavilla.

Lääkäri joka minut herätti, on Antti Heikkilä. Hänen kirjansa, Selän viisaus, Ruumiin evankeliumi ja monet muut, auttoivat minut muuttumaan ihmiseksi, joka minun olisi pitänyt olla jo kauan sitten.

7 tykkäystä

Kiitos hienoista kokemuksen äänellä kirjoitetuista jutuista. Saan niistä itselleni paljon voimaa juomattomuuteeni, joka on vielä alkutaipaleella.

Jos vois aikakoneella palata omaan entiseen aikaan, menisin siihen aikaan kun lapset pyöri ympärillä, vaikka se oli raskastakin aikaa. Valitettavasti silloinkin alkoholi kuului elämääni ja näytin huonoa esimerkkiä. Ainakaan tietääkseni eivät käytä alkoholia paljonkaan ja ainakaan kaksi ei ollenkaan.

Pyrin olemaan nöyrä ja kiitollinen kuten sinäkin kirjoitit. Tänään siihen on erityinen syy.Oma isänikin osallistui kolmeen sotaan ja kärsi lopun elämänsä sotamuistoistaan. Siitäkin saan edesmenneitä vanhempiani kiittää, että lapsuudenkodissani ei käytetty alkoholia.

Jään odottamaan kirjoitteluitasi taas. Hyvää Itsenäisyyspäivää💙

6 tykkäystä

Takana on tänään 510 päivää ilman alkoholia. Ei ole aikoihin ollut enää kovin kummoisia tuntemuksia päihteettömyyteen liittyen, vaan eilen oli.

Keittelin iltakahvit ja ensimmäisen hörpyn kohdalla tuli olo, että jumalauta miten hyvää! Aivoihin tuli sellainen 1,5s mittainen tunne, joka oli tuttu menneisyydestä. Saman tunteen olen saanut toisinaan oikein hyvästä ruoasta. Ruokailtuaan sitä saattaa istua hetken jopa ihan paikoillaan ja nauttia mukavasta tunteesta. En muista koskaan kokeneeni mitään vastaavaa juovana aikana. Toinen asia, josta tulee hyvälle tuulelle, voi olla jokin mitätön tapahtuma keskellä arkea. Esimerkkinä nyt vaikka lasten leikin seuraaminen, linnunlaulu, leuto tuuli joulukuussa tai joku kohtaaminen tuntemattoman ihmisen kanssa.

Aivoissa olevan mielihyväkeskuksen työntekijät on ihmeissään, kun isäntä innostuu lapsen tavoin ihan oudoista jutuista ja hyvä niin, koska ei mulla ole varaa lentää 16h toiselle puolen maailmaa ihmettelemään asioita tai kokemaan jotain pärisyttävää.

Ehkä sitten joskus, jos vielä kiinnostaa.

Uutena havaintona on myös se, ettei ne tuntemukset kestä kuin hetken, eikä tarvitsekaan, niitä voi kyllä myöhemmin muistella.

Jari Sarasvuo sanoi, että onnenhetket on salamaniskuja yössä. Se pitää kyllä paikkansa. Ihminen, joka on koko ajan onnellinen ja hymyilee, kuin haljennut nauris tai sitten tavoittelee pakonomaisesti onnentunnetta 24/7, on outo.

Sen verran tuli tänään oma vaari mieleen, että hän ei sodan jälkeen käynyt, kuin kerran Helsingissä, kun vaimo pakotti, muuten aika kului kotinurkissa vuodenaikoja ihmetellessä ja merellä kalastaessa. Oli kuulemma joskus sanonut, että häntä vietiin sotavuosina ihan riittävän moneen paikkaan, nyt ollaan kotona.

Ei kai elämän kuulu niin monimutkaista ollakaan, me on vaan tehty siitä sellaista.

9 tykkäystä

Kirjoituksesi on itse asiassa täynnä toivoa. Luin taannoin alkoholin vaikutuksista dopamiiniin. Alkoholi muuttaa aivojen ”hyvän olon” nappuloita niin, että ne reagoivat vain juomaan. Kun lopettaa, nappulat ovat aluksi rikki – mikään ei tunnu hyvältä.

Mutta aivot korjaavat itseään. Pikkuhiljaa ne oppivat taas nauttimaan tavallisista asioista. Tämä on kuin kevät talven jälkeen: ensin harmaata, sitten alkaa vihertää.

En ehkä ihan ole vielä käytännön tasolla tuohon yltänyt. Mutta tulen täällä vajaa 100 päivää perässä, joten ei noiden fiilisten tarvitse kovin kaukana olla.

8 tykkäystä

Kirjoituksesi oli kokonaisuudessaan hieno ja samaistuttava, myös kahvin osalta. Jumaleison, miten joku jopa vähän öljyinen tummapaahto hellii makunystyröitä, suklaapalan kanssa vielä enemmän. :star_struck:

Vielä juovat helposti ajattelevat “hehkutuksen” olevan lapsellista teeskentelyä ja onhan sille kokemukselle tuo tieteellinen selitys ja hermosto juodessa tosiaan tilassa, että ilo ilman viinaa on teeskentelyä.

Järjestelmän korjaantuminen vie aikaa ja alkuraittiudesta mieliala voi olla matalakin. Pitää vaan yrittää olla kärsivällinen ja antaa ajan kulua.

Tavallinen arki ja elämä on mieletön lahja täynnä kaikkea ihanaa. Sanon ja ajattelen näin, vaikka ristinäni on sekä fyysisiä, että psyykkisiä vaivoja, jotka tietenkin vaikuttavat elämään ja jaksamiseen.

Tänä aamuna kun herättyäni avasin ikkunan tuulettamista varten, oli ikkunalaudalla sinitiainen. Hyvä ettei sisälle tullut. Voiko suloisempaa aamutervehtijää kuvitella

7 tykkäystä