Eletään vuotta 2026 ja tällaiselle 70-luvulla syntyneelle se kuulostaa ihan kun elettäisiin jossain tulevaisuuden utopiassa.
Vaan, kun ei eletä.
Autot ei lennä, avaruusmatkailu ei ole käynnistynyt, eikä lääkärit osaa vieläkään parantaa kaikkia tauteja. Arkinen elämä on edelleen samaa jatkuvaa taistelua leivästä, kuin kauan sitten, pienellä tvistillä höystettynä. Niin kauan, kun täällä ihmisiä tallustaa, on myös ongelmia.
Kauan sitten tehtiin elokuva Forrest Gump. Se oli kyllä hyvä. Olin silloin (1994) nuori ja kuolematon, asioita laajasti ymmärtävä ihminen…
Leffasta jäi mieleen aforismi: “Life was like a box of chocolates. You never know what you’re going to get.”
Pitäisi osata elää päivä kerrallaan, eikä murehtia mistään. Elämä on todella arvaamatonta ja se saattaa heittää välillä eteen ties minkälaisia haasteita.
Monessa ketjussa pohditaan kuinka selvitä ahdistuksesta, masennuksesta, peloista tai muista arkiseen elämään kuuluvista tunteista, jos ei niitä voi lääkitä tai buustata alkoholilla.
Omalla kohdallani sain kokea muutama vuosi sitten ahdistuksen koko painollaan, kun yksi lapsistani sairastui vakavasti ja joutui pyörätuoliin. Silloin otettiin kyllä miehestä mittaa.
Ahdistuksen määrää on vaikea kuvailla, mutta jos makaa lattialla keilapallo rinnan päällä, niin voi ainakin kokea kuinka vaikeaa oli välillä pelkästään hengittää.
Tuolloin ajattelin, että nyt on tosi kyseessä ja pitää olla lujana, eikä saa seota.
Moni asia meni kotona ja elämässä uusiksi. Oli otettava vastaan mitä annettiin. Olin kuitenkin kiitollinen, että sain lapsen vielä kotiin. Sairaalassa vietettyjen viikkojen aikana ymmärsin, ettei kaikki sieltä kotiin palaa, siksi siellä on kappeli ja hiljainen huone. Noita asioita en aikaisemmin miettinyt, kunhan painoin menemään, kuten muutkin. Ei silti, eihän niitä kuulukaan miettiä, kun kaikki on jiirissä, mutta kyllä elämästä pitää olla kiitollinen.
Näinä aikoina alkoi myös alkoholismi aiheena kiinnostaa entistä enemmän. Huomasin, että nyt on “oikea” syy juoda, kun näin kurjasti kävi. Mutta eihän minulle mitään käynyt, vaan lapselle, joka tarvitsee tasapainoisen ja raittiin isän.
Lisäksi havaitsin, että puolisokin oli kehittänyt itselleen kaikessa hiljaisuudessa kunnon alkoholismin. Niin sitä vaan voi parisuhteessakin salaa puuhata kaikenlaista. Aina välillä kyllä ihmettelin, joinko muka eilen noin monta kaljaa, kun laatikon pohja tuntui seuraavana iltana sitä kopeloidessa. Samoin kalliit ja hienot viskit ja muut, tuntuivat haihtuvan jonnekin, vaikka korkki(pullon) oli tiukasti kiinni.
Se oli sitten se yksi heinäkuinen päivä, kun päätin, että nyt se alkoholin kotiin kantaminen riittää ja kaadoin myös ne kalliit viskit viemäriin. Hakekoot rouva omat juomansa. Hyvin hän ne sieltä kaupasta on löytänyt, samoin kuin piilopaikat pulloille täällä kotona. Kurkkukin on vissiin alituiseen käheä, kun Mynthon askeja on kaikkialla. Tämä on perisuomalainen tapa hoitaa ahdistusta. Ei puhuta ja harva se päivä turrutetaan mieli, jotta saisi hermoradat rauhoittumaan.
Mulle on ihan sama, mutta minä en enää juo, koska juomisesta tulee paska olo ja viina on kallista, en kyllä joisi vaikka olisin rikas. Rouva taistelee tai on taistelematta omat sotansa. Sen verran olen yrittänyt häntä tukea, että on kyllä tullut kristallin selväksi, ettei hänellä mitään ongelmaa ole ja apu ei kiinnosta. Saa nähdä, kuinka homma etenee. Tätä palstaa paljon selanneena ymmärrän kyllä, ettei näissä tarinoissa ole onnellisia loppuja kovinkaan usein.
Siitä ahdistuksesta ja sen käsittelystä tulee vielä jotain mieleen.
Nöyryys, kiitollisuus (kaikesta huolimatta) ja ihmisen ymmärrys siihen, ettei moneen asiaan voi vaikuttaa mitenkään, ne vaan tapahtuu, on tärkeitä luonteenpiirteitä. Ylianalysointi on myös syytä lopettaa. Sitä tuli kyllä harrastettua, niin juodessa, kuin siitä toipuessakin, eikä mikään muuttunut mihinkään, eikä ymmärrys lisääntynyt
Oma äiti sanoi aina, että kaikella mitä tapahtuu, on jokin merkitys. Minä pääsin eroon alkoholista, kun lapsi sairastui. Lisäksi aloin ymmärtämään maailmaa ja kanssaihmisiä paljon paremmin, älkää kysykö miten niin. Niin se vaan menee, kun korkin laittaa kiinni. Kiukku, muiden syyttely ja maailmantuska katoaa, kuin tuhka tuuleen.
Alkumetreillä hoidin ahdistusta ulkoilulla ja hengittämällä kunnolla. Eli ei sellaista pinnallista puuskutusta, että on koko ukko jumissa. Lisäksi istuin vaan hiljaa saunassa tai milloin missäkin ja katsoin ylös. Kyllä sieltäkin koin jotain apua saaneeni, jos en muuta, niin ymmärsin hyvin oman voimattomuuteni ja pienuuteni asioiden suhteen. Nukkuminen on se tärkein asia, silloin elimistö lepää ja joskus voi nähdä hauskoja unia. Pidän saman unirytmin myös silloin, kun en ole töissä ja olen jotenkin ohjelmoinut itseni niin, että sänkyyn mennään nukkumaan, ei murehtimaan eilistä tai huomista. Kieltäydyn myös ehdottomasti kaikista lääkkeistä.
Moni pitää AA:n korkeamman voiman höpinöitä huuhaana, niin minäkin ennen, vaan en enää. Jokainen saakoon apunsa, mistä parhaiten keksii, mutta se on kyllä tullut selväksi, että alkoholismista toipuminen vaatii ainakin vertaistukea, jos ei muuta.
Murheiden ja ongelmien määrä tuntuu olevan vakio. Rahat on aina loppu tai jotain hajoaa. Töissä pidetään yt-neuvottelut kun luulit päässeesi hetkeksi rauhoittumaan tai lemmikki sairastuu. Uutisissa pelotellaan milloin milläkin ja kaikki voi päättyä ihan justiinsa.
Muistetaan nyt kuitenkin elää ja murehditaan niitä asioita hieman sitten, kun ne on päällä. Silloinkin ne voi koettaa ottaa vastaan sillai olkaa kohauttamalla ja toteamalla, että mikä ei tapa, niin vahvistaa.
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin. Hyvää alkanutta vuotta kaikille!