Todellakin, hyvä me!
Olen ajatellut viime aikoina taas lisää kaikkia läheisriippuvuuden merkkejä, mitä minussa on. Olen jatkanut uutta linjaani, etten vastaisi mihinkään kysymykseen tai pohdintaan ihan sama, ei väliä tai päätä sinä. Uskallan väittää, että tuolla sinänsä pienellä muutoksella on ollut huima vaikutus koko ajatteluuni ja osin ihmissuhteisiini yleensä. Koko ajan mielipiteiden ilmaisu, ja ihan niiden miettiminenkin käy helpommaksi. Alussa, kun olin päättänyt vastata aina jotakin, oli hirveä päänsisäinen taistelu, mitä mieltä muka olisin, kun oikeasti minulle on ihan sama. Olin niin tottunut olemaan olematta muiden edessä koskaan mitään mieltä, ihan lapsuudesta lähtien, että muutos tuntui tosi työläältä.
Aiemmin pidin myös itseäni aidosti helppona ja kivana seuralaisena vaikka matkalla, kun olen niin mukavan joustava ja sopeutuva. Vasta nyt olen ymmärtänyt, ettei se ole yhtä kuin olla ihan perävaununa toisen päätösten ja ideoiden varassa. Ja pahimmassa tapauksessa arvostella jälkeenpäin päätöksiä, mihin olen ihan itse ollut ottamatta kantaa.
Olen alkanut etsiä itseäni. Kuka olen, mitä haluan, mitä arvostan. Ja mikä hienointa, mitä odotan tulevaisuudelta. Etenkin sen ajatuksen alkoholinkäyttö vei varsin tehokkaasti.
Yritän myös kiinnittää huomiota siihen, miten helposti edelleen sorrun nopeisiin mielihyvän lähteisiin. Sehän meissä addikteissa on valitettava tosiasia. Kun mietin niitä kulisseja, joiden pitelyyn juomavuosina haaskasin energiaani, näyttäytyy se nyt aika turhanpäiväisenä. Ei siitä mitään konkreettista käteen jäänyt. Tilanne ei olisi nyt tippaakaan erilainen, jos olisin siivonnut tai sisustanut vähemmän tai hoitanut työtehtäväni aina työajan puitteissa. Olen siis alkanut miettiä asioita oikeasti pidemmälläkin tähtäimellä ja etsinyt itsestäni pitkäjänteisempää puolta. Ettei tulisi vain suoritettua vaan jotakin myös saavutettua. Sen suhteen on vielä pitkä matka edessä, mutta ainakaan ei ole alkoholi opettelua sotkemassa.
Sehän on taas sunnuntai. Oikein hyvää ja raitista loppupäivää ja seuraavaa viikkoa. Pidetään korkki tiukasti kiinni, se on ainakin ihan konkreettinen, upea saavutus.