Hyvin kuvattu, nimenomaan noin. Huomaan myös alkaneeni kiinnittää enemmän huomiota tunteisiini ja karkuun juoksemisen sijaan kuulostelen ja mietin, mistä ne kumpuavat.
Aiemmin tunteet olivat suunnilleen vain muiden aiheuttama vitutus ja loukkaantuminen, ja ratkaisu juominen. Nyt mietin usein, että miksi reagoin näin, mikähän tällä kertaa vatsassa kouraisi. Siihen on nyt löytynyt monia syitä. Eivät ne selkäytimeen kiinnittyneet reaktiot mihinkään katoa, mutta niihin voi opetella suhtautumaan hedelmällisemmin.
Juuri ennen lomalle jäämistäni työkaveri sanoi jotakin, mikä osui johonkin. Ennen olisin ajatellut, että olipa hänkin typerä, pakkoko hänen noin oli sanoa ja aloittanut lomani juomalla. Nyt jäin miettimään, mistä reaktioni johtui ja miksi hän mahtoi niin sanoa. Ymmärsin, että hän ei tarkoittanut sanoillaan mitään pahaa, oikeastaan päinvastoin, halusi vain fiksuna ihmisenä antaa aiheeseen toisenkin näkökulman. Mutta minä koin sen hyökkäyksenä ja jäin miettimään miksi. Hetken pohdinnan jälkeen tajusin loukaantuneeni, koska en ollut ajatellut tuota toista puolta itse. Olin pitänyt itseänikin ihan fiksuna ja monipuolisena ajattelijana, mutta nyt olin sortunut yksisilmäisyyteen. Se se oli, mikä kolahti, ei se, että toinen olisi tehnyt mitään väärin. Tajusin, että tilannehan oli tiimityötä parhaimmillaan.
Jossain vaiheessa pelkäsin myös, että olin joidenkin mielestä raitistunut väärin, jos onnistuin heti ensimmäisellä “kunnon” yritykselläni. Minua loukkasi, että joku saattoi ajatella, että olen päässyt tosi helpolla enkä joutunut kamppailemaan kuten muut. Jokin aika sitten hämmästyin itsekin todetessani, että mitä väliä. Välillä siis päinvastoin en saakaan itsestäni irti mitään odottamaani reaktiota. Oikein yritin miettiä, että miten voi noin ajatella ja samalla kroppani kohauttaa olkiaan ja toteaa, että liikuttako tuo sinua nyt todella. Joihinkin asioihin muuttuu suhtautuminen, kun etäisyyttä tulee. Samalla joku vuosien takainen kokemus saa saman tunteen uudestaan pintaan. Erikoista, mutta aika kiehtovaa, nyt kun nämä huomaa aina vain paremmin.
Voi ei, minulla oli jotain muutakin mielessä, mutta nyt se unohtui. Noh, mennään juomiseen.
Olin siis eilen ulkona muutaman harvemmin nähdyn tutun kanssa. Kun selvisi etten enää juo, meni koko loppuilta siihen, kun yksi toisensa perään selitteli minulle, miten ei itsekään juo paljoa. Joku kertoi miten harmittaa, kun mies juo ja hän aina sanoo, ettei kannattaisi. Jotenkin iski kova turhautuminen, kun en olisi halunnut siitä mitään illan teemaa. Tavallaan ihan kiva, jos joku alkaa esimerkin voimasta pohtia omaa alkoholinkäyttöään tai saa kimmokkeen vähentää. Sinänsä on myös ihan kiva, jos aiheesta puhutaan. Mutta itse en kokenut tuota nyt oikeaksi ajaksi ja paikaksi ja tunsin sen vievän osan iloani. Lähdin sinne kuitenkin pitämään hauskaa ja vaihtamaan rennosti kuulumisia, enkä miksikään alkoholineuvojaksi. Plääh. No, tilanne oli tietysti heille uusi.
Jestas, että kesä menee taas vauhdilla. Lomaa on sentään vielä jäljellä ja onneksi sitä kesääkin. Mukavia päiviä kaikille ja ollaan juomatta!