Lomalla ehtii näköjään pyöritellä mielessään kaikenlaista. Työ tekee selvästi osaltaan minulle ihan hyvää.
Ei tässä tosiaan pyhimyksiä olla, kaukana siitä. Eikä niistä reaktioistaan noin vain opita pois, jos täysin koskaan. Auttaa kuitenkin paljon, kun ymmärtää tilanteita paremmin edes jälkikäteen, eikä jää siltä osin kuormaa kannettavaksi. Minullakin on jonkin sortin koulukiusaamistaustaa, sekä muutama erittäin myrkyllinen ihmissuhde aikuisuudesta, eikä niiden vaikutustakaan voi itsestään vain napsauttaa pois. Esim. narsistin manipuloinnin jälkeen voi helposti mennä vuosia toipumiseen. Itse olin tosi kyyninen ja epäluuloinen jopa läheisiä ihmisiä kohtaan, mitä juominen eittämättä vain pahensi ja pitkitti. Onneksi näitä asioita voi työstää, ja sitä raittus tukee aivan ehdottomasti.
Minulle kävi ihan samoin, ja kyökkipsykologin ammattitaidolla sanoisin, että siihen eräskin manipuloiva tyyppi nimenomaan osasi tarttua. Haistoi epävarman uhrin, joka oli helppo napata verkkoon.
Aloin jossain kohtaa aikuisuutta ihmetellä, miksi en oikein saa seuraa ihmisistä. Muut tuntuivat ympärillä verkostoituvan ja vaihtavan numeroita, kun minä olin jossain ryhmässäkin edelleen yksin, vaikken sinänsä kiusatuksi tullutkaan. Aloin miettiä, mitä oikeasti tilanteissa tein, millaista viestiä annoin. Ymmärsin, että kehonkieleni oli todella torjuva ja annoin vuorovaikutustilanteet vain toisen kannettaviksi. Oli oikeasti vaikeaa olla yhtäkkiä lähempänä muita, katse ja rintamasuunta heihin päin, kun automaatio oli kääntyä sivuun. Se tuntui alkuun melkein fyysisenä rasituksena. Lisänä vielä se, että olin harjoitellut etukäteen kysymyksiä, mitä voisin esittää, kun pää löisi tyhjää. Sen lisäksi, että opin yksinkertaisesti kysymyksiin vastattuani lisäämään “entä sinä?” Mutta muiden suhtautuminen palkitsi ihan samantien, muutos oli oikeasti välitön ja aivan valtava.
Tästä on puhuttu paljon esim. autismikirjolaisten kohdalla, että onko oikein opettaa vaikka katsekontaktia tai vuorovaikutustaitoja, vai pitäisikö ympäristön mieluummin kouluttautua paremmin, ettei tarvitsisi maskata. Itse olen sitä mieltä, että vuorovaikutustaitojen harjoittelu ei ole kenellekään haitaksi, joten kyllä se resurssien rajoissa kannattaa. Eihän se poissulje tietoisuuden lisäämistä yleisesti niin, että esim. katsekontaktin hankaluus tai ajattelun tahmeus sosiaalisissa tilanteissa ei suoraan kerro kiinnostuksen puutteesta. Nykyajan hektisessä maailmassa ei kuitenkaan voi myöskään kaikkea kaataa nk. neuronormaalien niskaan, odottaen heidän joustavan ja kouluttautuvan kaikkeen loputtomiin. Elämä on yhteispeliä.
Todellakin.