Fincocon uusi yritys

Sunnuntai

Kello on 6.17 ja istun keittiönpöydän äärellä. Liedellä hautuu aamupuuro ja kissat pyörivät ympärillä. Heräsin uuteen päivään raittiina ja hyvinvoivana. Edessä kiva päivä. Täytyy vähän siivoilla kun huomenna tulee tuntematon ihminen käymään, ettei saa nyt ihan väärää vaikutelmaa. Ei täällä kyllä ole sotkuista mutta lattiat pitää pestä nyt ainakin.

Päivä kerrallaan kirjassa on tämän päivän kohdalla puhetta lupauksista. Niitä on tullut tehtyä itsekin ties minkälaisia. Niiden toteutus sit on ollut vähän heikompaa. On helppo luvata mutta herkästi mieli muuttuu ja ne ei koskaan toteudu. Olen huomannut, että välillä olen lupaillut pikkuveljelle yhtä sun toista ja sit ne on jäänyt. Tiedostin asian jo syksyllä kun tuli hyväntuulen puuskassa mieleen että ostan pikkuveljelle hyvät kuulokkeet. Mietin että laitan siitä hälle viestiä mutta sit pysähdyin miettimään, että olenko samaa mieltä vielä huomenna? Päätin nukkua yön yli ja seuraavana päivänä ajatus ei tuntunut kovin fiksulta.

Lupauksia raitistumisestakin on tullut tehtyä. “en juo viikonloppuna” “en lähde minnekkään vaikka “muutaman” oluen juon” “en minä tällä kertaa joudu päivystykseen, pidän siitä huolen” “kyllä, olen aamulla kotona” “En juo enää ikinä”

Nekin kaikki lupaukset tuli petettyä kun ei ollut motivaatiota tai oli jokin ulkoinen syy pysyä selvinpäin, joka ei lopulta kantanut pitkällekkään. Lopulta raitistuminen vaatii ihan aidosti rehellisyyttä. Pitää olla rehellinen itselleen ja läheisille. Se vaatii myös avoimuutta. Kukaan meistä ei raitistu tai ole raitistunut sillä, että olemme lukittautuneet pimeään makuuhuoneeseen ajatellen ettei kukaan nyt vaan saa tietää säälittävästä tilastamme. Olen pyörinyt tällä palstalla sen verran pitkään ja pelko numero 1. on se, että joku saa tietää että juomme liikaa. Tänne palstallekkin kirjoittaminen vaatii avoimutta vaikka tämä onkin anonyymi sivusto. On uskallettava ensin myöntää itselleen että “olen alkoholisti, en pärjää yksin” ja sitten on kirjoitettava rehellisesti itsestään ja pyydettävä muita auttamaan. Se on iso askel. En ole nähnyt täällä kertakaan että sellainen rehellinen avoimuus olisi vahingoittanut ketään.

Sitten on omassa lähipiirissäkin sellainen tapaus, joka on kyllä avoin ainakin näennäisesti omalle perheelleen omata alkoholismistaan mutta se rehellisyys on jotenkin mennyt siihen, että hän käyttää omaa alkoholimiaan juomisensa puolusteluun. Käy AA ryhmissä mutta ei siellä sit kerro juoneensa. On yhtä aikaa sekä kauhean rehellinen ja avoin mutta samalla piilottelee juomistaan ainoilta ihmisiltä, jotka todella ymmärtää riippuvuutta. Mut siihen liittyy myös se, että hän ei ole valmis siihen että “hänen asioihinsa puututaan” Sain häneltä viikko sit tekstiviestin, jossa hän kiukkuisesti kirjoitti, että “kiitos kun jälleen puutuit elämääni” en yhtään tiedä mitä muuta olin tehnyt kuin vastannut hänen lapsensa lähettämään viestiin, jossa hän oli huolissaan vanhempansa juomisesta. Hän hyökkäsi välittömästi kun hänen ongelmastaan puhuttiin ääneen. Hän siis on yhtäaikaa hyvin rehellinen juomisestaan ja samalla valtavan sulkeutunut ongelmansa sisään ja hyökkää jokaisen kimppuun sanallisesti, joka erehtyy edes pienesti kertomaan mielipiteensä asiasta. Hän haluaa että hänen juomisensa hyväksytään, koska hän on alkoholisti mutta pelkää ilmeisesti sitä, että siihen millään tavalla puututaan.

Alkoholistit on valtavan hyviä itsepetoksessa ja lupausten tekemisessä. Se on aika pitkälle vain huulten heiluttelua ja jos jokin lupaus toteutuu on se huonon omantunnon hyvittelyä. Tärkeintä meille alkoholisteille on se, että me saamma juoda rauhassa ilman että joku puuttuisi asiaan tai kertoisi asiasta mielipidettään tai mikä parasta, kukaan ei tietäisi. Mutta jos joku puuttuu niin välittömästi nousemme puolustuskannalle ja yritämme hyssytellä ja hyvitellä asian niin että meillä olisi seuraavan kerran mahdollisuus juoda kaikessa rauhassa. Kun olimme aktiivisesti alkoholisteja kaikki meidän motiivimme liittyi alkoholiin ja sen juomiseen. (Kun elämässäni oli kausi jolloin join joka toinen päivä kännit, niin ostin alkoholin vuoronperään eri kaupoista, ettei vaan kassa ajattele minun olevan alkoholisti….)

Kun hoitajani otti puheeksi juomiseni niin minä vähättelin ongelmaani ja puhuin kuin runeberi ettei miun tarvitsisi tehdä asialle mitään. Ettei taas alkaisi valvottu antabus ja siinä vaiheessa kun hoitaja ehdotti AA:ta niin kauhistuin ihan aidosti, että hittolainen enhän minä semmonen alkoholisti ole, jonka pitää semmosessa käydä. Tein kaikkeni että terveydenhoito sivuuttaisi juomiseni. EN ollut silloin rehellinen itselleni enkä hoitotaholle

Mutta ne lupaukset ei koskaan toteudu ellemme rehellisesti kohtaa ongelmaamme ja katso itseämme silmiin. Niiden lupausten eteen pitää tehdä töitä ja on mietittävä omia motiivejaan ja vaikuttimiaan. On myönnettävä että ei ole pilleriä, joka tekee meistä raittiita. EIkä meitä raitistuta kukaan terveydenhoidon ammattilainen. He ja tälläinen vertaistuki kyllä voi antaa vinkkejä ja tukea mutta sen työn teemme me itse. Helppoja keinoja ei ole. Se on kovaa työtä

Kukaan ei pakota meitä lupailemaan asioita, pieniä tai isoja. Niiden on kuitenkin niitä tehdessämme lähdettävä puhtaista vaikuttimista ilman taka-ajatuksia

5 tykkäystä

Mistä tietää, että alkoholisti valehtelee?
-sillä on suu auki…

Juomiseen liittyen tämä vitsi pitää kyllä paikkansa.

Selityksistä ja höpötyksistä vois tehdä kirjan, niin moninaisia on syyt ottaa.

5 tykkäystä

Hyvin sanoitit ja kirjoitit :blush: poimin tämän

Se että pyrkii muotoilemaan elämästään oman näköisensä ja elämään sitten sitä omien arvojen mukaista elämää ei olekaan helppo homma. Kovaa työtä. Ensin on selvitettävä itsensä kanssa mitä oikein haluaa. Toteutettava. Ja meillä jokaisella on joko pienempi tai suurempi lähipiiri, ihmisjoukko, joka vaikuttaa ratkaisuihimme yllättävän paljon, on haastavaa muuttaa tapoja, toimintaa, ajatusmalleja toisenlaisiksi kun ympärillämme on totuttu…

Allekirjoitan että raitistuminen on kovaa työtä, mutta palkitsee kyllä :blush:

4 tykkäystä

Kaunis, ihana kissa.
Tartuin vain tähän.
Tääkin on iloa tuovaa, kun voi nauttia jonkun lemmikin kuvasta, kun ei voi itse enää eläintä ottaa.
Kissojen jaloissa pyöriminen, kiehnääminen. Näin ennen itselläkin.
Ei oo paljo kuvia viimeisestä kissasta. Annoin aikuisille lapsille paperiversiot, mitkä oli.
Ihana oli, kun häntä pystyssä seurasi isäntää, kun meni rannassaolevalle katiskalle särjen kutu-aikaan :thinking::hugs:

5 tykkäystä

Todellakin rehellinen itsetutkiskelu käy työstä, mutta vielä rankempaa duunia on jatkaa juomista ylitöihin asti. :sweat_smile: Reipas juomaputki kaikkine ongelmineen, joita juominen tuo? Energiaa menee valtavasti, mutta minkäänlaista kehittävää tulosta ei synny. Päinvastoin elämänlaatu tuppaa vain menevän huonommaksi monilta osin.

1 tykkäys

Maanantai 16.2

Sain illalla tietää että veljeni on nyt virallisesti erään mopokerhon jäsen. On saanut illalla liivit käyttöön… melko nopea yleneminen ottaen huomioon että vasta tammikuussa lyöttäytyi heidän joukkoonsa. Aina on halunnut “isojen poikien” piireihin mutta reppana ei ymmärrä, että on ruokaketjussa alimmaisena. Johtoporras on raitista pääosin eivätkä ainakaan niitä huumeita käytä joita laittavat veljeni myymään. Veli on hyödyllinen idiootti, joka uhrataan ensimmäisenä. Hän on käyttävä narkomaani ja tekee likaisen työn muiden puolesta. Kerran jo tällä viikolla hänet oli ryöstetty puukolla kun oli ollut myymässä aineita. Tuo ei tule päättymään hyvin, mutta minulta on ihan turha tulla kyselemään rahaa yhtään mihinkään. Vaikka sen sormet katkoisivat, niin minä en hänen velkojaan aio maksaa.

En tiedä mikä meidän sukulaisten asema tulee olemaan tässä kuviossa. Mahtanekko tiedossa olla meille ongelmia veljen suhteen… Lähinnä mietin yritetäänkö meitä jatkossa kiristää. Miten voi ihminen olla niin TYHMÄ, että tuollaiseen porukkaan yhyttäytyy ja kuvittelee vielä olevansa tasa-arvoinen niiden muiden kanssa? Kai sille pitää ostaa Prismasta jokin muovinen potkumopo ja liimata sen kylkeen jokin uskottava tarra.

En olisi uskonut, että veljen toiminta vie meidät noin lähelle järjestäytynyttä rikollisuutta. Hän on vielä sellainen lörpää, että kertoo kaiken ex naisystävälleen. Vähän luulen, että edessä voi olla muutto jonnekkin muualle. En ole veljeen pitänyt mitään yhteyttä enkä aio pitää. Olen harkinnut että jos estäisin hänet kokonaan. Ei hän juuri minulle viestittele mutta illalla laittoi tekstiviestinä kuvan itsestään liivien kanssa. Oli kuulema “edustamassa” mutta ei kuulema pidä liivejä kaiken aikaa. Kulkee aivan jossain pilvilinnoissa ja epäilemme hänen lapsensa äidin kanssa, että hän on psykoosissa ollut jo pidempään. Nappailee psykoosilääkkeitä, jotta voi vetää piriä.

Perkele etten sano.

Noh, tuo ei ole edes hyvä tekosyy juoda eikä tee edes mieli. Me ollaan kuin Kain ja Aabel. Täydellisiä vastakohtia. Minä pidän kukkaksista ja perhosista ja veli verestä ja pääkalloista :slight_smile:

Pitää tutkia vähän ihmisten kokemuksia siitä, millaista on kuulua sellaisen ihmisen lähipiiriin, joka kuuluu järjestäytyneeseen rikollisuuteen.

Tuo EI ole se veli jonka kanssa leikittiin naapurin tytön kanssa kotista katajapuskassa ja pidettiin salaista kerhoa vanhassa saunassa

3 tykkäystä

Pidä vanhoista hyvistä muistoista kiinni. Toinen touhuaa mitä touhuaa, siihen ei voi vaikuttaa. Mä en noteeraisi asiaa millään tavalla, sellainen jäätävän neutraali suhtautuminen ja omiin asioihin keskittyminen auttaa eteenpäin.

Mullakin on välit omaan veljeen täysin olemattomat, vaikka ei mitään draamaa asiaan liitykään. Ollaan vaan täysin eri aaltopituudella kaikessa, eikä etäisyys asuinpaikkojen välillä auta yhtään.

Tällaista tämä elo on.

Keskity itseesi älä muihin, olkoon päivän aforismi.

3 tykkäystä

On kyllä kuin pahasta elokuvasta, kamalaa touhua. Olen sanaton ja neuvoton. Tunnen vain myötätuntoa sua kohtaan tilanteessasi. Onneksi @Jussi löysi mielestäni sopivat sanat.

Tsemppiä viikkoon @Fincoco ja elä sinä omaa hyvää elämääsi äidin ja kissaystävien kanssa. Veljellesi ei tosiaankaan taida enää mahtaa mitään. Keskity sinä omaan elämääsi :heart:

4 tykkäystä

Saan maaliskuussa takautuvasti omaishoidon tuen kolmelta kuukaudelta ja vielä maaliskuun tuen siihen päälle. Mulla oli niille rahoille jo suunnitelmia mutta teen nyt niin että säästän rahat mahdollista muuttoa varten. Voi olla että joudutaan vaihtamaan asuntoa veljen takia. Tilanne voi mennä vielä siihenkin. Vara ei venettä kaada. Jos joudutaan muuttamaan sen takia, että meitä aletaan kiristämään veljen asioilla, niin sit muutetaan välittömästi eikä voida kertoa osoitetta edes minun sisaruksille. Sisko varsinkin on sellainen että voi kännipäissään kertoa sen kun riittävästi kiristää ruuvia.

Käytiin tässä kaupunkireissu tekemässä ja bussissa oli aikaa miettiä suunnitelmia. Minä olen sellainen että varaudun yleensä pahimman vaihtoehdon mukaan ja teen suunnitelmia moni erilainen skenaario mielessä koska se tuo minulle turvallisuuden tunteen ja tunteen siitä, että asiat on hallinnassa. Teen yleensä päätöksiä yleensä hyvin nopeasti tarpeen niin vaatiessa ja vielä tähän mennessä ne on osoittautuneet ihan järkeviksi liikkeiksi. Veli on vetänyt nyt meidät ajattelemattomasti liian lähelle sellaisia ihmisiä, joiden kanssa en aio olla missään tekemisissä. Puhelinnumerokin menee vaihtoon nyt todennäköisesti vielä tällä viikolla. Ei riitä veljen estäminen koska hällä on numeroni tallennettuna ja aina voi soittaa jostain muusta numerosta. Kun vaihdan numeroni niin ongelma sen suhteen poistuu, että joku voisi alkaa soittelemaan minulle. Äidin numero on jo prepaid mutta sekin pitää vaihtaa vielä uudestaan koska se on veljen tiedossa.

Olen sanonut sukulaisille että tilanne on se, ettei veljeen pidä olla enää missään yhteydessä. Olen painottanut sitä, että fiksuinta olisi nyt hänet kokonaan estää. Hän on itse nyt valinnut sellainen porukan osaksi elämäänsä että järkevintä on kylmästi leikata hänen oksansa pois sukupuustamme siksi aikaa että löytää järkensä uudelleen ja eroaa siitä porukasta. Minun päätökseni on, etten ole enää missään tekemissä hänen kanssaan ja pidän huolen ettei saa yhteyttä aineissa myöskään äitiimme. Se mitä muut mahdollisesti tekee on heidän asiansa. Minun pitää ennenkaikkea varjella äitiä enemmältä sekopäisyydeltä ja siltä, että hän joutuisi pelkäämään. Minun on suojeltava myös itseäni koska veljellä on valtavasti antipatioita minua kohtaan ja on minua kerran jo veitsellä lyönyt enkä yhtään ihmettelisi että nyt kun on tuollaisessa porukassa etteikö huumepäissään kehittele minusta mielikuvaa suurena saatanana, joka pitää tuhota.

Tälläisia suunnitelmia on nyt. Mutta ennenkaikkea minun on keskityttävä omaan raittiuteeni ja elämääni. Tämä on kuitenkin asia, jonka halusin purkaa kirjoittamalla tänne foorumille. Kyse ei ole varsinaisesti siitä että miettisin veljen huumeiden käyttöä. Mulle on ihan sama vaikka pistäisi itseensä kissankusta tai vetäisi fentanyyli överit. Kyse on enemmän meidän turvallisuudestamme ja elämästä. Se on näkökulmani tähän asiaan

Se mitä olen suunnitellut sisältää paljon muutakin, mutta ne suunnitelmat on nyt valmiiksi mietittynä. Odotan nyt vain tarvitseeko niitä toteuttaa. Joten en ole tänään irtisanomassa tätä kämppää

9 tykkäystä

Kylläpäs elämä nyt koettelee jaksamistasi. Toivon hartaasti että veljesi osaa jättää teidät rauhaan. Jollain aikavälillä veljesikin varmaankin tokenee ja selviää toivottavasti ehjin nahoin eroon tuosta porukasta. Hienoa että pysyttelet raittiina tekemään tarvittaessa nopeitakin päätöksiä turvataksesi oman ja äitisi tulevaisuuden. Kissatkin tietysti tästä hyvästä kehräävät. Vakava on asia mutta ei mahda minkään. Tapasi kertoa ja kuvata vaikkapa veljesi mahdollista huumekäyttöä, pistää meikämummin hymyilemään. Jaksamista sinne​:heart_exclamation:

3 tykkäystä

Tämä oli yksi parhaimpia kirjoituksia täällä pitkään aikaan!!! Paljon voimia elämääsi. On viisautta varautua, mutta eipä tätäkään olisi kyllä teille toivonut äitisi kanssa.

4 tykkäystä

Voimia @Fincoco hankalaan tilanteeseen! Mielestäni toimit oikein kun ajattelet ensisijaisesti nyt sekä itseäsi että sinun ja äitisi turvallisuutta.

Mikäli päädyt muuttoon, sinun voisi olla hyvä hakea teille turvakielto jo ennen sitä. Silloin kukaan ei pysty selvittämään osoitettasi, eivät edes sukulaisesi, joiden et halua asuinpaikkaasi tietävän.

Täältä saat lisää tietoa:

5 tykkäystä

Olen samaa mieltä @Räpistelijä kanssa ja olin tulossa ehdottamaan turvakieltoa. Perheväkivallan uhka on listattu tuolla yhtenä syynä turvakiellon hakemiseen. Voimia @Fincoco ! Tosi ikävä juttu, mutta toimit aivan oikein suojellessasi äitiäsi ja itseäsi.

3 tykkäystä

Tiistai

Eilen oli melko paljon kierroksia ja se heijastui nyt yön uniin. Kauhean levoton yö ja heräilin vähän väliä. Tänään tiedossa pöpipiikki.

Eilen iltapäivästä kävi omaishoidon palvelusetelin tiimoilta eräs yrittäjä kertomassa palveluistaan. Kuullosti ihan pätevältä firmalta ja palveluvalikoima on laaja. Koska palveluseteli on jo tässä kuussa voimassa niin aloitamme tässä kuussa suursiivouksella heti aluksi. Sieltä tulee kaksi nohevaa työntekijää mylläyttämään tämän kämpän ympäri. Saadaan aikaan hyvä lähtötaso ja sit käyvät kahden viikon välein tekemässä perussiivouksen yhden työntekijän voimin. Kun suursiivous on tehty riittää tämän kuukauden seteli vielä äidille jalkahoitoon. Sekin on vielä tälle kuulle tiedossa. Kolmen kuukauden välein tehdään äidille jalkahoito tai sit leikataan hänen hiukset koska heillä on yksi työntekijä myös parturi-kampaaja. Ei tarvitse äitiä lähteä viemään erikseen minnekkään kun tulevat kotiin leikkaamaan. Ja sit neljän viikon välein minulle käy kotona pistämässä pöpipiikin sairaanhoitaja. Sekin helpottaa elämää niin ei tarvitse pakata äitiä sit aina mukaan ja lähteä sen takia bussilla liikenteeseen. Sen lisäksi tarvittaessa jos tunteja jää yli he voivat pestä pyykkiä tai leipoa tai tehdä ruokaa tai sitten voidaan joku kk jättää siivoukset väliin ja tänne tulee äidille seuraneiti/mies ja minä voin vaikka käydä jossain itsekseni kaikessa rauhassa.

Yrittäjä on koulutukseltaan sairaanhoitaja mutta ei tunnistanut turvaneulaa kun näytin hälle mitä pöpipikki pakkaus sisältää. Se jäi vähän kaihertamaan mutta hän ei ole se joka injektion tökkäisee. Itseasiassa heidän sairaanhoitaja on minulle tuttu terveyskeskukselta. Vaihtanut siis työnantajaa ja on minulle aikaisemminkin tuon injektion pistänyt.

Jotenkin tuntuu vähän vaikealta, että tänne tulee ihmisiä siivoamaan meidän kotia. Vaikka se on kauhean helppoa ja meille hyvä juttu, niin oma koti on kuitenkin melko intiimi asia ja se että täällä alkaa käymään tuntemattomia ihmisiä siivoammassa tuntuu näin alussa pikkasen alastomalta. Eilen se tunne voimistui kun tämä yrittäjä istahti keittiön pöydän äärelle ja katsoi asuntoa jotenkin jännästi ja sanoi että “minä olen sitä mieltä että täällä voisi aloittaa suursiivouksella” ja äänensävy oli vähän sellainen… noh “minä näen täällä kauheasti likaa jota ei ole mutta annan sen vaikutelman että täällä on kauheasti pölyä ja paskaa”

Äiti luuli koko iltapäivän että tänne on tulossa joku kotipalvelusta hakemaan hänet palvelukotiin ja oli kauhean levoton ja ahdistunut. Moneen kertaan selitin että hän ei ole lähdössä minnekkään vaan että meille tulee eräs täti sopimaan kotipalveluista, siivouksesta ja sen sellaisesta. Äiti sit helpottui ja vähän innostui kunnes meni vähän aikaa kunnes tuli kysymään, että käykö hänen luonaan palvelutalossa sit kukaan häntä katsomassa…. Kun sit se täti tuli ja pyysin häntä selittämään äidille miksi hän on meillä käymässä niin äiti muuttui jotenkin oudoksi. Siivouksesta sopiessa esitti välihuutoja huumoriin sotkettuna eikä suostunut allekirjoittamaan palvelusopimusta. Ilmeisesti hänelle oli vaikea asia että tänne tulee ihmisiä siivoamaan. Kysyin nyt äidiltä että muistaako hän kuka meillä eilen kävi nin vastasi: “täällä kävi eilen se piru joka kävi sopimassa minun sijoittamisesta” joten tiedossa on päivä jolloin saa ehkä äitiä rauhoitella vielä lisää.

Seuraavat työntekijät jotka tänne tulee niin ilmoitan heille jo ovelle että äidille ei tarvitse lässyttää ja kohdella kuin lasta. Eikä hänelle tarvitse huutaa koska kuulo on erinomainen. Ihan voi kohdata kuin aikuisen ihmisen. Eilinen nainen oli vähän turhan lässyttävää sorttia joka puhui äidille vähän lapsellisella tyylillä. (edit: itseasiassa eräässä vaiheessa tämä nainen kääntyi istuallaan äitiin päin, laittoi kädet jalkojensa väliin ja sanoi äidille kuin innostuneelle koiralle, että “sinä taidatkin olla sellainen hauska nainen” Kuullosti ihan kuin olisi kehunut koiraa joka on “hyvä poika”) Mikähän siinä on kun ihmisestä tulee muistisairas että häneen suhtaudutaan kuin pikkulapseen…

Raitis päivä tiedossa. Nyt vien äidin pesulle

6 tykkäystä

Ei juma…täällä nousi karvat heti pystyyn tuosta suhtautumistavasta muistisairaaseen. Pätee kyllä siihen kaikkeen miten välillä suhtaudutaan lapsiin, nuoriin ja vanhuksiin. Olen ollut itsekin todistamassa tilannetta, jossa saatoin äitiäni lääkäriin ihan vain sen vuoksi, että hänellä oli jalka kipeänä ja toivoi tukea. Hoitaja puhui ainoastaan minulle ja kun osoitti sanansa äidille huusi. Äiti sanoikin ihan tavallisella äänellä, että minulla on jalka kipeä - kuulossa ja ymmärryksessä ei ole mitään vikaa.

Hienoa kuitenkin, että saatte apua. Toisen kodin siivoaminen on kyllä intiimiä puuhaa. Siinäkin pitäisi osoittaa hienotunteisuutta. Jokaisen “sotkuilla” on kuitenkin ihan oma historiansa.

Hyvää raitista päivää sinne.

4 tykkäystä

Nyt on loppupäivä pötköteltävä ihan kaikessa rauhassa ja kuuntelen radiota ja äänikirjoja. Tuntuu että pää on nyt melko tiukilla kaikesta.

Äiti näki aamupäivällä ekaa kertaa näköharhoja. Tuli kertomaan että pikkueteisessä on jokin elukka. Kävin katsomassa ja eihän siellä mitään ollut. Sit tuli hetken päästä uudelleen kertomaan asiasta ja mentiin sit yhdessä katsomaan ja äiti totesi ettei ole siellä sittenkään mitään. Pysyin ihan rauhallisena koko episodin aikana. Täytyy seurata tuleeko noita enemmän koska sit pitää saada siihen lääke jos rupeaa liiaksi vaivaamaan. Harha silloin tällöin ei ole vielä kauhean paha mut se lääke niihin voi aiheuttaa sit enemmän ongelmia kuten kaatumisia. Kaikki riippuu siitä ahdistuuko äiti niistä ja kuinka levottomaksi elo muuttuu noin muuten.

Onneksi voin pysyä selvinpäin. Kyllä nämä tilanteet handlaa raittiina paremmin ja pysyy pakka kokonaisuutena kasassa.

Jotenkin on ollut muutenkin äiti tänään vähän takakireä kun en suostunut lähtemään kaupunkiin. Marmattaa kovasti huoneessaan. Huomenna sit on kaupunkipäivä. Minusta ei ole ikinä tullut isä mutta mulla on täällä hyvä harjoitusvastustaja, joka tuntuu joka päivä olevan vähä eri ikäinen lapsi. Tänään selvästi ehkä enemmän alakoulu angstia.

Iltapäivällä on tiedossa hiihtoa, niin äiti istuu pari tuntia töllön edessä ja unohtuu kaupunki reissu tältä päivältä

6 tykkäystä

Minulla on myös läheinen, joka lääkityksen vuoksi näkee harhoja. Hän suhtautuu niihin huvittuneesti, mutta itse lähinnä hirvitti se, että millaisia ne harhat voivat lopulta olla?! Tärkeintä on tosiaan pysyä itse rauhallisena, jos toinen ei niistä ahdistu - toteaa vaan ja sitten se on siinä. Mutta en tiedä miten itse reagoisin, jos leivänmurut alkaisivat vilkuttelemaan tai nurkassa istuisi joku tyyppi….

Iso halaus sinne tähänkin tilanteeseen.

2 tykkäystä

Keskiviikko

Kyllä oli taas semmonen ilta että piti ihan ylimääräinen verenpainelääke ottaa. Kaksoisveljeni teki rynnäkön kännissä ja aineissa lapsensa äidin asuintaloon ja sain seurata tekstimuotoista jännitysnäytelmää. Tilanteeseen liittyi veljen aivan hirveän vaarallisen kuuloisia ääniviestejä ym. Poliisien tullessa oli veli kerennyt häippästä ja poliisit ei löytäneet häntä. Siitä nyt seuraa yhtä sun toista. Jäljelle jäi rikottu ulko-ovi.

Nukuin ihan hyvin vaikka illalla olikin kierroksia melko paljon. Ihmettelen oikeastaan miten onnistuin nukahtaman mutta nukuin kuitenkin. On tämä viikko ollut kyllä melkoisen haipakkaa monella tapaa ja ollaan vasta keskiviikossa…

Noh en sen enempää aio miettiä. Meillä on tänään kaupunkipäivä. Lähdetään “humputtelemaan” Puuro on hautumassa ja sen jälkeen suuntaan aamukävelylle. Vähän on höntsä olo kun verenpaineet on normaalia matalammat illan lääkkeestä johtuen. Pitää nyt seurata ennen kävelylle lähtöä lukemia mutta ei ne enää ainakaan alemmas mene. Lääkkeen tehokkain huippu on jo mennyt ohi.

Rutiinit pyörii heti aamusta normaalisti ja Tase makaa tietokoneen hiirimaton päällä. Se haluaa olla aina mukana tietokone hommissa. Joudun sit käyttämään hiirtä kannettavan päällä. Huomenna on äidin jalkahoito ja perjantaina tulevat tekemään suursiivouksen ja silloin lähdetäänkin illalla teatteriin. Viikonloppuna kyllä rentoilen huolella. Taidan tehdä viikonloppuna hernekeiton niin on mahdollisimman yksinkertainen ruoka ettei senkään takia tarvitse rasittua

7 tykkäystä

Onpa ollut taas hurja ja kurja tilanne siellä, tälläkin äidillä. Veljesi on tehnyt omat valintansa, tuolla menolla varmasti tulee pohja vastaan, toivottavasti ennemmin kuin myöhemmin. Rutiinithan ne pitävät meidät kiinni arjessa, ja minusta on siunaus osata elää hetkessä niinkuin sinäkin teet. Kukaan ei ole luvannut meille huomista päivää, on vain tämä hetki. Kurjat ja hurjatkin tilanteet tulevat, kestävät aikansa ja päättyvät. Toivon teille turvallista arjen pyöritystä ja sinulle raittiutta pysyäksesi tämän elämänkarusellin kyydissä!:folded_hands:

6 tykkäystä

Torstai

Veli saatiin eilen aamupäivällä kiinni ja on nyt pidätettynä. On ainakin tämän päivää vielä kiinni. Hänen tyttärensä joko sijoitettiin kiireellisenä tai otettiin huostaan. En tiedä kumpi on tapahtunut mutta on viety eilen tukiperheestä lastenkotiin. Sosiaaliviranomaiset vihelsi pelin poikki.

Oli melkoinen uutinen ja tuli aika voimakas tunnekuohu ja ensimmäinen ajatus oli, että nyt on “hyvä syy ostaa “muutama” olut” Mutta lähdin kuitenkin kävelylle ja pidin marmatus kävelyn. Siinä kävellessä tuli mieleen eräs kuulemani AA-radion juttu siitä, kuinka joku oli menettänyt lapsensa. Lapsi oli kuollut. Tämä mies kävi AA- ryhmissä ja hän oli mennyt tuona iltana palaveriin ja joku oli hämmästellyt ettei mies ollut ratkennut juomaan ja oli lisännyt että hän olisi ymmärtänyt jos niin olisi käynyt. Tämä lapsensa menettänyt oli sanonut siihen, että “eikä yksi katastrofi riitä?”

Ajattelin eilen ihan samalla tavalla. Eikö yksi katastrofi riitä että minun pitäisi vielä tarttua tölkkiin ja se ajatus vei juomis himon kokonaan pois. Tuli ihan kerralla rauhallinen olo ja miten oli nyt kiva herätä uuteen päivään ilman krapulaa puhtaalla omallatunnolla eikä joudu teille tunnustamaan sortuneeni juomaan.

Kyllä ne asiat järjestyy. Tänään on äidillä jalkahoito ja sitä ennen täytyy käydä kaupassa ja tehdä ruoka. Äiti on kovasti sitä mieltä ettei lähde mukaan kauppaan mutta ehkä se mieli vielä muuttuu. Yksin sitä ei voi jättää joka tapauksessa tänne kun selvästi on suunnitelmia, että yrittää jäädä kotiin, jotta voi häippästä bussilla kaupunkiin :slight_smile: Vähän tuntuu olevan marmatus tuulella.

Huomenna teatteriin ja sitä ennen siivotaan asunto lattiasta kattoon

12 tykkäystä