Yritetään taas…

Samuli Edelmanin kirja Pimeydestä valoon on aika kiva, loppupuolella tosin aika uskontopainotteinen. Johanna Pohjolan Isä pullossa.
Vähemmän on tosiaan pelkästään raitistumiseen liittyviä suomenkielisiä. Annie Gracen Selvin päin olet varmaan jo lukenut? Se kolahti minuun vuosi sitten, vaikka sitten jatkoinkin vielä juomista.

2 tykkäystä

Ääni täältä Katri Yliselle ja Aamu ilman darraa kirjalle, se on aivan ykkönen. Sen jälkeen tuo Isä pullossa. Se oli monin tavoin erittäin koskettava koska toi mieleen myös ex puolison juomisen.

Toivottavasti käynti työterveyteen on hyvä ja saat sieltäkin työkaluja.

1 tykkäys

Listaan tähän nyt muitakin kuin suoraan alkoholismiin liittyviä kirjoja, joista minä olen saanut apuja matkallani:
Anu Tevanlinna - Hyvinvointia mielelläsi
Anders Hansen - Aivoblues
Eddie Jaku -Maailman onnellisin mies
Saku Tuominen - Kaikki on hyvin: riippumatta siitä miten kaikki on
Kimmo Takanen - Päästä irti: vapaudu tunnelukoista
Maaret Kallio - Mielenrauha
Henriikka Rönkkönen - Olet ihana, rakas ja tärkeä

Noi kaks viimeistä on monen mielestä varmaan ihan hömppää, mutta mun itsetunto on tarvinnut myös sitä :smiley:.

2 tykkäystä

Maaret ja hänen sanansa ovat tuoneet itselle lohtua. Samoin Henriikan höpöpöttelyt ihan pahimpina aikoina. :green_heart:

1 tykkäys

Kiitos kaikille :heart:
Kommentoin huomenna lisää, nyt ihan kohta kipittelen sinne ” koetinkivireissulle” eli ystäväni polttareihin.
Raportoin reissusta, jos vaan jää siihen yhtään aikaa!

Raitista viikonloppua kaverit

6 tykkäystä

Polttarireissu;
Terveisiä hotellilta, olen jo aikamoisen valmis unipuulle.
Päivä meni vaihtelevissa tunnelmissa - itseasiassa oli kivaa melko loppuun saakka. Sitten ihmisten ohipuhuminen, meteli ja ulkopuolisuuden tunne sai minut valitsemaan nukkumaan lähdön iltahumppailun sijaan.
Onneksi pari muutakin naista lähti kanssani majapaikkaan.
Alkoholittomien valikoima iltaravintolassa oli tosi surkea, sain sitten moktailin päivällisen kylkeen.
Tunnistin kyllä, että olisi vähän tehnyt mieli viiniäkin, mutta paljon suurempana oli tietoisuus, että ei mun kannata sitä ottaa. Kun en osaa :face_with_peeking_eye:

Mutta olen kyllä sitä mieltä, että hyvä minä, hyvin vedetty :heart:

Huomisissa aktiviteeteissa ei onneksi kuplaviini ole niin isossa roolissa, kuin tänään.

Onnellinen näistä neljästä viikosta, seuraava koetinkivi on viikon kuluttua olevat häät.

8 tykkäystä

Hyvä sinä, hyvin vedetty.

2 tykkäystä

Nyt olen kotona.
Oli loppujenlopuksi oikeasti kiva vkl, vaikka ympärillä kuohuviinit ja muut juomat ahkerasti poksuivatkin.
Olin tehnyt itseni kanssa niin selkeän sopimuksen, että nyt ei juoda - niin ei mennyt aikaa sen vatuloimiseen.

Jostain jäin toki paitsi, yhteisestä nousuhumalaan liittyvästä kuplinnasta ja jatkojen tanssailusta. Mutta jäin myös paitsi sisäisestä kamppailusta oman juomistahdin ja himon suhteen, aamukrapulasta ja seuraavaan päivään liittyvästä ahdistuksesta.
Eli plussan puolelle selvästi jäin :hugs:

Huomenna on se työterveyshuolto, siihenkin pitäisi orientoitua. Kuten tietysti alkavaan arkeenkin.
Mutta lähestytään sitäkin teemaa nyt ajatuksella päivä kerrallaan. Tänään ei vielä ole työpäivä.

Leppoista sunnuntai-iltaa kaverit

8 tykkäystä

Onnittelut hyvin hoidetusta viikonlopusta, siitä kannattaa olla ylpeä. Häät menevät varmasti ihsn samalla sapluunalla.

Juuri noin. Läsnäoloa ja hetkessä elämistä. Selvän elämän tärkeät peruspilarit.

7 tykkäystä

Samulin tarina tuli luettua heti alkumetreillä. Siitä en pitänyt erityisen paljon, kirjoittaja oli vähän liikaa Samulin menestyksen pauloissa. Samoin se uskonnollisuus himpun tökki.
Mutta hullun syvällä kaveri oli pään sekoitustarpeensa kanssa - ja hienosti on tehnyt työtä itsensä kanssa. Hatunnosto siis! Ylisen ole pari vuotta sitten myös lukenut, samoin tuon korkki kiinni - opuksen, mutta kyllähän niihin voi aina palata.

:sunflower:

2 tykkäystä

Eka työpäivä pitkän kesäloman jälkeen on ohi.
Olen aivan katkipoikkiväsynyt.
Itseasiassa väsymys iski jo eilisiltana, oli ikäänkuin kankkusfiilikset, saattoi johtua toki vain huonosti nukutusta yöstä ja sosiaalisten tilanteiden ähkystä…

Tänään oli siis sähköpostien perkausta ja se työterveyshuolto. Sain jatko-ohjausta sekä psykologille, että lääkärille ja hyvä niin.

Nyt vain peukkuja ja varpaita pystyyn, että asiat etenevät hyvin saan tarvitsemani tukea sekä jaksamis, että keskittymisasioihin👏.

En siis oleta kaiken johtuvan alkoholista, vaikka on päivänselvää, että alko on sotkenut mun mielialaa ja jaksamista todella paljon.

Huomenna tulee kuukausi tätä uutta elämää. Toisaalta tuntuu tosi lyhyeltä ajalta, ja toisaalta taas ei. Paljon on ehtinyt tapahtua, niin kuin elämässä kai ylipäätään.

Kiitos kanssakulkijoille tähänastisesta tallustelusta :heart:

6 tykkäystä

Toinen työpäivä kesälomien jälkeen alkaa olla lopuillaan,
Ja oli jo parempi boogie. Siitä se kone taas käynnistyy :stuck_out_tongue_winking_eye:

Yksi harmituksen aihe on; luin työterveyshoitajan kirjauksen eiliseltä tapaamisesta. Muutoin oli ihan ookoo, mutta alkoholin käytöstä oli kirjannut ’pyrkii vähentämään ja on onnistunutkin siinä’ ?
Mitä ihmettä. Omasta mielestä sanoin ihan selkeästi, että olen ollut juomisestani huolissani ja haluan nyt elää ilman alkoholia ja katsoa miten se vaikuttaa hyvinvointini.
Mietin, että onkohan tuo joku hoitajien tapa kirjata asioita? Vai ylireagoinko nyt vain itse?
No, jokatapauksessa ensi viikolla on sekä lääkäri, että työterveyspsykologin vastaanotto.
Pitää selkeyttää siellä asiaa.

Ulkona jyrisee ja paukku, kiva että mieliala on kuitenkin tasaisempi.

Ja hei: kuukausi juomatta, jipiii!

6 tykkäystä

Jatkan nyt sittenkin tänne kirjoittamista, kun jäi mieleen pyörimään tämä kuukauden rajapyykki. Mitä ole huomannut tai saavuttanut kuukaudessa:

• uni on selkeästi parempaa. Viime yönäkin olin ensimmäisen kerran hereillä vasta viiden maissa, ja sitten jatkoin uniani vielä pari tuntia. Tämä on tosi harvinaista herkkua minulle :heart:

• mieliala on kokonaisuudessaan ollut parempi. Tottakai niitä notkahduksen tulee (kuuluu elämään) mutta perusvire on positiivisempi ja energisempi. Kuukauteen mahtui jopa se yksi euforinen onnentunne, mikä oli aika hienoa :hugs:

• iho on myös vähän parempi. No, varmasti lääkekuurilla on oma vaikutuksensa, mutta silti tuntuu hyvälle ihon tasoittuminen ja pudotuksen vähentyminen

• painoon ei lie suurta vaikutusta, ehkä -2 kiloa? Jotenkin optimistisesti toivoin, että olisi ollut enemmänkin… mutta tästä ei huolta, annetaan nyt tämän selvinpäin olemisen olevan ykkös prioriteetti

• parisuhde on ollut selkeästi tasaisempi. Tai mun kumppanin sanoin ”lohikäärme ei ole heräillyt viime aikoina”. Tunnistan vertauksen hyvin, juovuksissa voin olla hyvinkin pisteliäs tai kärttyisä. No, en minä mikään kiltti lullero ole vieläkään (hyvä niin!) mutta v ä h ä n tasaisempi :grin:

• asioiden aikaansaamisessa tai kaaoottisuudesta en osaa vielä sanoa mitään. Aika näyttää, kun nämä työt kunnolla käynnistyvät. Olen kyllä tyytyväinen siitä, että apujen hakeminen työterveydestä on alkanut.

Nämä tuli näin äkkiseltään mieleen! Mitä sinä muistat / toivot omasta ekan kuukauden listastasi?

7 tykkäystä

Tuolta löytyy omia ajatuksia neljän viikon kohdalta.

Onnea kuukaudesta!!

3 tykkäystä

Onnittelut kuukaudesta!
Tuosta painosta vain halusin sanoa, että 1-2 kiloa kuukaudessa on oikein hyvin, koska se tekee 12-24 kiloa vuodessa.
Ja se on kestävää pudotusta.
Eli sinä olet senkin saralla jo edistynyt, vaikka huomiosi onkin ollut vielä täysin tuon suuremman ongelman kimpussa niin kuin mainitsitkin.
Nyt siellä kerätään sitten jo kuukausia. Ei enää vain tunteja, päiviä tai viikkoja. :grinning:
On ollut oikein mukava saada sinutkin tänne meidän seuraamme.

3 tykkäystä

Kiitos @Setämies :hugs: ja koko muu porukka myös!
Tämä omien ajatusten kirjaaminen ja toisten ketjujen lukeminen on ollut kultaakin kalliimpaa.
Eli suurensuuri kiitos kaikille :heart:

Juuri nyt tuntuu riittävän hyvältä. Toki elämässä on huolia ja murheita, mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu myös siltä, että voimavarojakin on himppusen enemmän.

Mutta edelleen: päivä ja peruna kerrallaan.

4 tykkäystä

Kiitos @teme70, olipa hieno ekan kuukauden saldo :hugs:
Toivon kovasti, että oma ajattelu- ja keskittymiskyky olisi myös petraantunut, mutta tarkemmin se konkretisoituu sitten, kun työrumba on kunnolla käynnistynyt.

Pitänee tehdä samanlaista inventaariota sitten toisen kuukauden jälkeen?!

Vaikka tässä päivä kerrallaan tallustellaankin, voisi esim. Setämiehen käyttämä 100 päivän rajapyykki olla seuraava tavoite? Mutta liikaa en voi keskittyä siihen, ettei käy ahdistamaan tai tule suorituspaineita. Mutta tuleehan se 100 päivää myös päivä kerrallaan :sweat_smile:

2 tykkäystä

Tadaaaaa! Päivä 32 alkaa olla illassa.
Työhommiin sujuivat suhteellisen kivasti, mutta nyt illasta olen ollut vähän äreät peikkofiilikset. Luulen, että syynä on @nollaajankin pohtima säännöllinen ruokarytmi, tai sen puute.
Pitää skarpata tässä asiassa - vaikka just nyt en taida jaksaa kokkailla muuta kuin iltapuuron.

Muru tulee tänään illalla takaisin Suomikotiin, mikä on kiva juttu. On tämä ruokahuoltokin sitten paremmalla tolalla :hugs:

Leppoisaa iltaa kaverit

6 tykkäystä

Paljon Onnea kuukauden rajapyykin saavuttamisesta :rose::clap:t2:
(ja ohikin olet mennyt jo että hujahti :blush: )

Onnittelut 1kk raittiudesta :rose: