Yritetään taas…

Tämä on toinen keskustelun avaus minulta, edellinen oli vuosi sitten.
Tilannekin sama - kostea alkuloma, aika kostea koko vuosi tammikuun muutaman viikon taukoa lukuunottamatta. Mutta mikä on eritavoin vuodentakaiseen, on oma henkinen kuormittuneisuus.

Olen ollut enimmäkseen ahdistunut, levoton, keskittymiskyvytön ja kireä. Työni olen hoitanut kutakuinkin säällisesti, mutta muutoin on ollut vaikea saada mitään mukavaksi aiottua projektiakaan valmiiksi. Ote kaikesta lipsuu.
Paino on noussut myös paljon, en viihdy kehossani.
Kasvoissa roceasia kukkii huolella antibioottikuurista huolimatta. Ei hyvä. Ei ollenkaan.

Ja miten pitkään taas kesti myöntää, että alkoholilla v o i s i olla osuutta asiaan? (Tämä sarkastisesti sanottuna) Aivan helkkarin liian kauan.

Olen nyt kuudetta päivää ilman alkoholia ja olen taas kahlannut näitä postauksianne tosi intensiivisesti läpi viimepäivät. Niistä on kovasti apua, ennen kaikkea siksi, että muutokset ovat niin monella olleet isoja ja myönteisiä. Se valaa uskoa siihen, että paskafiilisten läpi pitäisi vain jaksaa kahlata.

Minäkin haluan löytää elämääni iloa, saada siihen ja itseeni paremman kosketuksen. Haluan oikein kovasti.

Olen hukannut niin paljon aikaa ja energiaa rätväämiseen ja juhlimiseen, että enää en jaksa tai halua. Kymmenet vuodet (!) olin se, joka jaksoi bailata, olla ”hauskaa” seuraa ja jota aina kannatti kysyä baariin mukaan.

No, viimevuosina ei niinkään enää - ymmärrän kyllä miksi. Juhlimiseni on ollut enenevissä määrin humalahakuista hampaat irvessä kittaamista, salanaukkailua ja loiventavien lohtua. Hilpeät nousutkin ovat lyhentyneet ja välillä jääneet kokonaan tulematta. Sen sijaan humalainen ärtyneisyys, kuittailuherkkyys tai suoranainen vittumaisuus on lisääntynyt.

En halua tuota enää.
En halua ahdistusta tai pitkäkestoista alakuloa joka juomisesta seuraa.
En halua hakea ’helpotusta’ Alkosta enää. Vitutukseen, alakuloon, tylsyyteen, ahdistukseen. Näin käytännössä vain pahenna oloani.

En halua juhlistaa asioita alkoholilla enää, koska se juhlafiilis muuttuu muutaman kulauksen jälkeen pakattavaksi juomisfiilikseksi.

En halua krapulan vuoksi hitaita, aivosumuisia, sydämentykytyspäiviä.

En halua keskittymiskyvyttömyyttä, unohtelua tai unohtelun pelkäämistä.
En halua.
En.

Haluan itseni takaisin.

Ja haluan uskoa, että se on mahdollista.

8 tykkäystä

Lisäys tuohon en halua- ketjuun. Tärkeä sellainen: en halua enää kantaa niin paljoa häpeää. Häpeäsäkki selässä on aika valtavan kokoinen.
En halua olla kuin Pikku Prinssi kirjan juoppo, joka juo siksi että häpeää, että juo. :see_no_evil:

5 tykkäystä

Hei TästäAstiAikaa2 ja tsemppiä lopettamiseen.

Minä ostin eilen itselleni kortin jossa lukee: Tiedätkös SINÄ olet korvaamaton :heart:

Se kertoo minulle siitä että olen korvaamaton tyttärenä, äitinä, isoäitinä ja puolisonakin ehkä. En halua että jään lastenlasteni muistiin sinä rapajuoppona mummona joka kuoli maksakirroosiin. Siksi tänään on lopettamisen jälkeinen päivä numero 6.

Onnea ja iloa sinun päivääsi!

7 tykkäystä

Tervetuloa takaisin palstalle @TästäAstiAikaa2.
Näkisin sinulla olevan hyvin suuret todennäköisyydet jättää alkoholi taaksesi, koska et enää kuvittele saavasi siitä mitään positiivista.
Riippuvuuden katkaiseminen on siis siinä mielessä hiukan helpompaa, kun ei tarvitse hampaat irvessä listata syitä, miksi ei kannata ottaa.
Elämässä on niin kovin paljon muutakin, jota pääse kokemaan, kun tuosta etanolin litkimisestä pääsee irti.
Varsinkin sinun kohdalla olisi todella tärkeää saada poistettua alkoholi yhtälöstä, että pääset näkemään, onko taustalle jotain muutakin syytä, joka aiheuttaa tuon sinun henkisen kuormituksen.
Sinulla tulee tänään siinä jo ensimmäinen viikko täyteen, eli olet päässyt jo hyvään vauhtiin!
Selätin itsekin ensi metrien epävarmuuden tunteen tällä ajatuksella:
Tuhannet ihmiset jättävät alkoholin elämästään joka ikinen päivä. Ei ole mitään syytä olemassa, miksi minä en voisi olla yksi niistä ihmisistä, vaikka en täysin vielä tiedäkään kuinka maaliin asti pääsen. Siksi jatkan eteenpäin ja teen tänään sen mitä voin, päästäkseni kohti tuota tavoitella.

6 tykkäystä

Kiitokset @Setämies ja @Helena102 :hugs:
Tänään on matkapäivä Suomeen, olen ollut reissun päällä reilun viikon.
Jännä juttu sinänsä, että viimiset kuusi reissupäivää oli ihan helppoa olla juomatta. Mun kumppani ei juurikaan juo, korkeintaan ruuan kanssa yhden oluen tai viinin, niin sekin osaltaan helpottaa paljon asiaa. mulla on kulunut iso määrä Ginger Beeria, mikä on varsin mainiota janojuomaa.
Ollaan reippailu paljon luonnossa, syöty hyvin - ja olen nukkunutkin aika hyvin jo pari viimeistä yötä. Eli yritän pitää positiivista fiilistä yllä.
Matkustuspäivä tulee olemaan suhteellisen helppo, en yleensäkään Stanstedin kentällä tai halpislennolla ole juonut vettä kummempaa. Lueskelen tätä linkkiä ja ehkä kirjoittelen joitain ajatuksia ylös?

En ole puhunut ajatuksistani kenellekään, mutta aion ottaa ensi viikolla yhteyttä työterveyshuoltoon. Haluan tukea jaksamiseen - johon uskon alkon toki vahvasti liittyvän. Ongelmani on varmasti tähänastisista yrityksissä ollut se, että en ole ollut kenellekään tilanteessani rehellinen. En varmasti itsellenikään.
Syksyllä on tulossa monta juhlaa, jotka mietityttävät jo nyt - pitää rakentaa niihin mahdollisimman hyvä strategia jotenkin. Mutta ehkä en vielä huoli niistä - tärkeintä on nyt vaan yrittää keskittyä hetkeen ja mennä päivä kerrallaan.

Tänään on seitsemäs päivä, jolloin en juo. Ja hyvä niin.

Leppoista lauantaita sullekin kaveri!

10 tykkäystä

Heippa @TästäAstiAikaa2 ja @Helena102 ja tervetuloa!

Minä olen menossa vasta päivässä numero yksi. Aika samoja tahteja mennään siis. Vaikka mulle tuo kuusi päivää tuntuu jo upealle ja kaukaiselle saavutukselle. Yritän pitää keskittymiseni ihan vaun siinä, etten juo tänään. Ja siis tavoitteena nyt olla viikko selvinpäin.

On ilta ja se on minulle vaikea hetki. Pakonomainen holin kaipuu alkaa. Mutta tänään en juo.

Ja komppaan. Häpeän ja salailun ja myöntämättömyyden taakka on valtava.

3 tykkäystä

Kiitos @Kay
Emmehän me muuta voi, kun mennä päivä ja hengitys kerrallaan. Siinä on myös jotain lohdullista.
Seitsemäs päivä meni matkatessa. Luin kentällä ja koneessa Samuli Edelmanin kirjaa. Siinä oli paljon tunnistettavia elementtejä, vaikken itse koskaan noin syvällä suossa ole rämpinytkään. Mutta ei ihme, jos mieli pirstaloituu ja psykoosit ja diagnoosit seuraavat toistaan tuollaisella sekakäytöllä… Mutta hän on ollut kuivilla jo 15 vuotta, tai niillä main? Eli muutos on mahdollinen, jokaisella.

Olen nyt jo sängyssä unta odottelemassa. Olo on hyvä, huomenna on tiedossa paljon pihapuuhia ja muuta mukavaa kesäistä puuhaa. Päivä kahdeksaan ajatuksella: tänäänkään en juo muuta kuin kahvia ja kuplavettä :upside_down_face:

3 tykkäystä

Kahdeksas päivä,
Välillä vähän kärvistellen tai leukapielet kireinä on päivä mennyt.
Vaikka ihana aurinko. Mukavat pihapuuhat. Grilliruokaa holittoman oluen kera. Kaikki periaatteessa hyvin, mutta kummallista takakireyttä piisaa…
Välillä mieleen tulee ajatuksia tai kysymyksiä siitä, että onko tämä nyt järkevää. Kun vielä on l o m a, jolloin voisi ottaa rennommin.
Yritän kovasti työntää nuo ajatukset mielestäni pois - asiahan on ihan päinvastoin.
Juuri lomalla mulla on aikaa hoitaa itseäni, ulkoilla, käydä uimassa, tavata ihmisiä. SE on rennosti ottamista, ei se hetken kestävä nousuhumala ja siitä seuraava kaksinkäsin kittaaminen ja laskeneet mielihyvätasot ja ahdistus.

Mistä saisin tietoa siitä, miten alkoholi vaikuttaa aivokemiaan - ja miten pitkään kestää tilanteen normalisoituminen?

Ja olkoon vaan ärripurri. Tänään en alkoa juo. Ostin ihanaa kuplavettä, jota voin huoletta nautiskella.

5 tykkäystä

Hmm. Hyvä kysymys tuo aivokemiahomma. Olisi kiinnostavaa tietää kyllä. No googlaamalla sitä tietoutta varmaan löytyisi kunham muistaa lähdekritiikin. Ja tokihan tuo ärre voi olla myös muistakin asioista kummunnutta osittain.

Jpo hyvä se on varmasti muistaa että lomallahan nimenomaan on varmasti hyvä hetki koittaa normalisoida uusia tapoja ja saada uusia ratoja aivoille raivattua. Työn ja stressin keskellä se voi viedä energiaa enemmän ja epäonnistumisen riski kasvaa.

1 tykkäys

Jos englanti taittuu, niin tässä Andrew Huberman selittää hyvin perusteellisesti ja ymmärrettävästi, kuinka alkoholi meidän kehoihin ja aivoihin vaikuttaa.

3 tykkäystä

Päivä päivältä helpottaa. Kuukausi oli itselläni melko hyvä ja rauhottava taitekohtia. Sen jälkeen olin edelleen iltapäivisin (juominen alkoi aina silloin) rauhaton ja levoton, mutta joka päivä se kesti vähemmän aikaa. Kolmen kuukauden jälkeen tilanne on jo melko vakiintunutta… toki muutoksia ja kehitystä tapahtuu edelleen ja koko ajan :blush: toivottavasti helpotti! Nämähän on yksilöllisiä juttuja.
Minulla oli myös tuota takakireyttä, tunnistin heti jutustasi :grin: menee ohi.

Kirjoitit hyvin, se on juuri näin. Ilman alkoholia saavutettu mielihyvä tulee hiukan viiveellä, mutta kestää kauemmin ja on syvempää sielusta asti kumpuavaa hyvää oloa.

Tsemppiä, hyvin sä vedät :+1:t2::sunglasses:

3 tykkäystä

Kiitos!
Tutustun vielä tänään :hugs:

Yhdeksäs päivä aluillaan.
Nukuin hyvin. Siis TOSI hyvin, mikä on mulle harvinaista herkkua.
Luulen, tai oikeastaan tiedän, että nämä unihäiriöt liittyvät myös juomiseen. Kesäkuussa oli ihan tavallista, että heräilin 6-8 kertaa yössä, mutta viimeyö meni jo yhden heräämisen taktiikalla. Jipiii!

No, en silti voi sanoa tursuavani energiaa, mutta ei se mitään. Sain hoidettua ärsyttävästi roikkuneita lasku, ja muita asioita alta pois. Ja varasin ajan sinne työterveyden. Meillä on palveluntarjoaja vaihtunut, eli hoitajan juttusille pääsen vasta 11.8. Mutta ei se mitään. Pääasia, että asiat etenevät.

Tänään on tiedossa pihapuuhia ja uintia sitten illemmalla. Ei mitään ihmeellistä muuta, kuin että tänäänkään en juo.

5 tykkäystä

Moi, Kay.
Päivä numero yksi on hyvin tärkeä päivä. Minäkin olen sen elänyt.
Voimia taisteluusi. :wilted_flower:

1 tykkäys

“Ei mitään ihmeellistä muuta, kuin että tänäänkään en juo.”

Nuo sanat ovat niin paljon.
Kiitos.

3 tykkäystä

Huh.
Ensimmäinen puoli tuntia kuunneltu. Aika hurjaa faktaa.
Pitää sulatella hetki, ja jatkaa huomenissa.

Onneksi en ole tuota myrkkyä elimistööni kiskonut tänäänkään

Vielä muutama ajatus ennen unen (toivottavaa!) tuloa:
Tämä päivä meni suhteellisen hyvin. Ei riemun kiljahduksia, mutta tasaista ja aika kivaa kuitenkin.
Tein pihahommia, kävin iltapäivästä uimassa. Vain puoli kilometria, koska selkä on kiukutellut vähän.
Mietin, että olen onnekas vakityön ja työterveyshuollon kanssa. Ja sen, että on kuitenkin säännölliset tulot.
Varasin huomiseksi ajan yhteen hemmotteluhoitoon kymmenennen raittiin päivän kunniaksi. Pitää yrittää näitä palkintoja itselleen järjestää motivaation tukemiseksi. Seuraava sitten 20 päivän kieppeillä? :upside_down_face:

Tuo Setämiehen vinkkaama tietoisku on kyllä aika heviä settiä. Kauhistuttaa ajatella miten paljon sitä onkaan vahinkoa omalle neurosysteemeille vuosien saatossa aiheuttanut. Alkoholi on yksinkertaisesti myrkkyä. Jota ilman voi varmasti oppia elämään.

Tähän uskoen hyvää yötä kaverit. Aamulla on kiva herätä ilman krapulaa.

4 tykkäystä

On tosiaan aika käsittämätöntä, miksi me ihmiset edelleen tuota myrkkyä litkitään, ja kaiken lisäksi sitä vielä glorifioidaan.
Jos joku keksisi vastaavan “elintarvikkeen” näinä päivinä, niin ei myyntiluvan saamisesta voisi edes haaveilla.

2 tykkäystä

Tuo itsensä palkitseminen kuulostaa hyvältä idealta. Täytyypä itsekin miettiä jotain motivoivia palkintoja :slight_smile:

2 tykkäystä

Kymmenes raitis päivä alkaa kääntyä jo iltaan.
Kiva päivä; pyöräilyä, vähän keskustassa pyörimistä siskon kanssa, hyvä lounas korealaisessa, hemmotteluhoito ja mikä tärkeintä suoraa avautumista siskolle mun tilanteesta.
Mehän olemme tosi paljon hummailleet yhdessä - iloon, suruun, palkinnoksi tai vaan kuulumisten vaihtoa vauhdittamaan.
Tänään ei. Kerroin, että haluan olla nyt juomatta. Kerroin, miten paljon koen alkoholin sotkevan elämääni ja tuovan pahoinvointia. Tuntui hyvälle puhua suoraan ajatuksiani ja tietysti se, että sain ymmärrystä ja kannustusta.

En uskalla, osaa tai voi sanoa, että en ikinäkoskaanmilloinkaan enää juo. Mutta sen osaan sanoa, että tänään en juo. Enkä toivoakseni huomenna. Koska en halua.
Haluan valita itseni ja hyvinvointini riippuvuuden sijaan.

Näillä mietteillä kohti iltaa!

5 tykkäystä