Yritetään taas…

Jatkoin videon katsomista taas pätkän eteenpäin.
Alkoholin yhteys mielihyvähormonien laskemiseen ja stressin nousemiseen on kiistatonta.
Jotenkin kummasti asia tuntuu lohdulliselta, noin juuri minäkin olen sen kokenut ja tunnistanut.
Mutta pelottavaa tässä on toki se, että miten pitkävaikutteinen tuhoa sitä onkaan aivoilleen ja hermostolleen tuottanut… mutta on uskottava tasaantumisen ja palautumisen mahdollisuuteen.
Kiitollinen olo kuitenkin siitä, että aamulla saa herätä ilman krapulaa.

Hyvää yötä kavereille myös!

1 tykkäys

Uusi päivä, vanhat kujeet.
Olipas kiva herätä aurinkoiseen aamuun. En nukkunut kovinkaan hyvin, mutta yhden päivän jaksaa kyllä lomailla vaikka vähän väsyneenäkin :upside_down_face:
Tämän päivän suunnitelmiin kuuluu pyykkäystä, maauimalareissu ja ehkä jotain pientä puuhailua pihalla tai yhden astiakaapin kunnostushommissa.
Kuumaa on, joten kuplajuomaa varmasti menee.
Sellainen pikkujuttu, josta tuli hyvä mieli (ja liittyy @nollaaja aikaisempaan kommenttiin hemmottelusta myös) Ostin eilen qua sha kiven Sokoksella. Maksoi n 6 euroa. Sen avulla voi tehdä erilaisia kasvo, lymfa ja faskiahierontoja. Minä aloitin päivän hieromalla kaulan ja kasvot, ja tuli heti raikkaampi mieli :sweat_smile: no, mulla edelleen se ruusufinni riehuu kasvoissa, mutta haluan ajatella, että se on v ä h ä n parempi 10 raittiin päivän jälkeen.
Mutta jos pieni hemmottelu kiinnostaa - tai kasvojen turvotuksen vähentäminen, niin tuota kiveä voi suositella näin yhden käyttökerran vankalla kokemusäänellä. Heh.

Yhdestoista raitis päivä käynnistyy tänään. Just nyt aika mukavin mielin. Sitä samaa sullekin kaveri!

5 tykkäystä

@TästäAstiAikaa2 mä oon kans kaupassa katsellu niitä kivisiä rullia ja kaapimia, että olisiko noista jotain apua. Täytynee nyt näin vankan suosituksen varjolla sellainen hankkia :smiley:

1 tykkäys

Mielelle ainakin teki hyvää :grin:

11 päivä alkuillasta, ja vituttaa kuin sitä kuuluisaa pientä oravaa.
Kävi muutaman kerran mielessä, että nyt viskinaukku tasaisi kierroksia.
Mutta en sortunut.

Parisuhde - tai siihen liittyvä kommunikaation vaikeudet rassaa. Rassaa ne toki muutoinkin, mutta juodessa pystyn pakenemaan omaan sisäiseen ’viihdemaailman’, johon en ainakaan nyt keksi pääsytietä. Koska tänään EN juo.

Siispä mökötän. Jurotan. Olen hiljaa.
Ei paras onegelmanratkaisukeino, mutta pitää odottaa, että olen vähän rauhallisemmassa tilassa, ennenkuin avaan sanaisen arkkuni.

Tilanne tekee vaan harvinaisen kirkkaaksi sen, miten näitä tunnetiloja on tottunut vaimentamaan tai käsittelemään alkon avulla. Joskos tässä, tukevassa keski-iässä olisi aika kestää itseään ja elämäänsä ihan raakana? Tai edes yrittää ymmärtää mistä kaikesta nämä omat superreaktiot kumpuaa?

Tämä kirjoittaminenkin helpotti kyllä vähän.

Hyvä niin.

5 tykkäystä

Täällä kans pinna niin kireällä, että soi. Onneks en ole parisuhteessa, ni ei tule huudettua kenellekään aiheetta/aiheesta.

1 tykkäys

Nonniii.
Sain ketutuksen tyynnytettyä riehumalla täällä mökin pihalla. Kaivoin nurmikon ja kaiken joutavan rytömaan seasta 14 vuolukiveä irti. Kikkailen niistä terassitapaista joskus myöhemmin.
Mutta Jännästi fyysinen työ, hiki, veivaaminen ja kantaminen tyynnytti mieltä.
Käytiin kumppanin kanssa vielä iltakävelyllä ja puhuttiin tästä kommunikaatiosta ihan rakentavasti.
Pikainen pulahdus vielä lenkin päätteeksi, niin …
On aika voittajafiilis!

5 tykkäystä

Hyvä, hyvä :sunglasses: hienosti menee! :+1:t2:

1 tykkäys

Kiitos.
Vähän aaltoilevia tuntuu olevan nämä olotilat.
Tänään on jo useamman kerran iskenyt mieleen juomishalut, että jos ihan vähän vaan, kun on sentään loma. Ja kun niin hienon ahkera olet ollut plaplapla.

Äitini tapasi sanoa, että ennen koiralta kusi loppuu, kuin juopolta juomishalut. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Ruma on sanonta, mutta osuu oikeaan. Ja äidilläni oli myös pätevät syyt todeta noin, sillä isäni oli alkoholisti. Raitistua tosin alle 50 vuotiaana, mutta kuitenkin.

En halua todistaa äitini sanontaa oikeaksi. Tänäänkään.

2 tykkäystä

loistava sanonta äidilläsi :smiley:
osaan kuvitella oman äitini miettineen samaa, minunkin isäni oli alkoholisti.

1 tykkäys

13 juomattomuus päivä hyvällä mallilla, jipii!
Pidin itseni kiireisenä eilen.
Tekeminen itsessään oli mukavaa - kivet ja kaapin kunnostusta. Mutta tunnistan kyllä, että siinä on mukana vähän selviytymismoodiakin. Kun ei pysähdy, ei jää tilaa haitalliselle juomisajatuksille.
No, kaunis kesäpäivä, kuulokkeissa kivaa musiikkia ja työtä, missä heti näkee tuloksia (oma leipätyönsä on tyystin erilaista) - kivahan se.
Olen nukkunut tosi sikeästi pari yötä, en kovin pitkiä unia, mutta hyvin.
Se jaksaa ilahduttaa ns. Ikuista uniongelmaista. Luulen - ja tiedän alkoholin olevan osa tätä minun uniongelmaa. Ja iho-ongelmaa. Ja keskittymis-ongelmaa. Ja aikaasaamattomuus-ongelmaa. Ja ahdistus-ongelmaa.
:sweat_smile: naurattaa miltei, niin umpihullua tämä läträäminen on ollut.
Siksi on kiva sanoa, tänäänkään en juo.

Kivaa ja raitista päivää sulle kaveri

3 tykkäystä

Vielä muutama ajatuksenriekale ennen Nukkumatin tuloa:
Tämä päivä oli ihmeellisen leppoisa sitten lopulta. Pyöräilyä, uintia ja illalla kelin vähän viilennettynä reippaat kävelyt murunen kanssa.
Yritin vähän joogaillakin tuossa ennen sänkyyn asettumista, mutta paino on sanalla ’yritin’.’.

Lueskelin uintireissulla näitä ihmisten kirjoituksia, ja ne on kyllä kultaakin kalliimpia.
:heart:
Ensinnäkin tietää, ettei ole yksin.
Ja sitten saa hyviä vinkkejä toisten kokemuksista.
@Setämies on puhunut useamman kerran myönteisyyden voimasta. Ei kannata jäädä vanhoihin negatiivisin ajatuskehiin, jotka aika tuttuun tapaan oikeuttavat juomisen.
Pitää ruokkia kaikkea hyvää, niin se vahvistuu.
Ja olen oppinut myös tosi monen kirjoituksista sen, että on ookoo mennä päivä kerrallaan, jos se tuntuu itselle sopivammalta. Ei kannata ladata suorituspaineita tai ylläpitää pakkoajatuksia.

Juuri nyt ajattelen, että en juonut tänään, enkä aio tehdä niin huomennakaan. Se riittää.

Hyvää yötä kaverit

6 tykkäystä

14 päivän ilta.
Päivä meni leppoisissa puuhissa, kaapin tuunausta ja kylään tulleen siskon kanssa höpöttelyä.
Kokkasin pitkän kaavan mukaan aivan sairaan hyvää tofu-salvia- gnocci- hässäkkää, jota nautittiin kesäillassa 0 prosenttisen kuoharin kera. Sekin oli hyvää :kissing_heart:

Olin tosi positiivisesti yllättynyt siitä, miten paljon alkoholittomia tuotteita oli valikoimissa läheisessä superkoossa. Oluita, viinejä ja lonkeroita.
En ole aiemmin kiinnittänyt niihin juuri huomiota, mutta on tosi kiva kun voin juhlistaa iltaa kuohuvalla, jos niin haluaa. Kiva, että asiat kehittyvät myös hyvään suuntaan.

Mun suurin kompastuskivi on ollut ehkäpä aina se, että kohtuus ei ole ollut mahdollista, mitä juomiseen tulee. Miltei aina on pitänyt jatkaa kauemmin ja enemmän, kuin muut. Tietenkin huonoin seurauksin.
Mutta näitä holtittomia tuskin tulee kiskottaa ihan samoja määriä? Tai jos tuleekin, ei siitä ole muuta haittaa kuin yöpissalle heräämiset. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Aika vapauttava ajatus.

5 tykkäystä

Hei onneksi olkoon kahdesta viikosta! Siellä on erittäin hyvä tekemisen meininki, on ilo seurata sinun edistymistäsi. :slightly_smiling_face:

Itselläni oli aivan sama homma viimeisinä juomavuosinani, yksittäiset kaljat ja viinilasit olivat aivan yhtä tyhjän kanssa.
Ennemmin join noina hetkinä alkoholittoman oluen ja annoin maksani levätä. Ei ollut mitään järkeä rasittaa sitä turhaan, kun ei edes päässyt kännissä olemaan.

Ja join paljon myös ensimmäisenä vuonna alkoholitonta kuoharia, viiniä ja olutta. Oli myös todella silmiä avaavaa huomata, että ilman etanoliakin pärjää oikein hyvin, ei tarvitse lopulta luopua mistään hyvästä.
Tänä kesänä on tullut sitten oltua ihan tyytyväinen lähinnä alkoholittoman oluen voimin, ja vain muutamaan otteeseen on ollut tarpeeksi fiilistä tai juhlan aihetta avata alkoholiton kuohuviini.

2 tykkäystä

Kiitos kannustuksesta @Setämies :hugs:
Viidestoista päivä (heti Juice alkoi ’soimaan’ päässä) on sujunut vallan mainiosti tähän saakka.
Ihana kesä, uiminen, kuplavesi, kiireettömyys ja ennenkaikkea hyvin nukutut yöt ja huolettoman heräämiset.
Tätä minä haluan jatkaa, myös sitten kun on syksy ja pimeys.

Ainoa asia mikä huolettaa tällä hetkellä on minun iho. Ruusufinni oireilee tosi pahasti edelleen. Jotenkin naiivisti kuvittelin ihon simbsalabim- parantuvan, kun en juo.
No, varasin ajan ihotautilääkärille, jospa siihen saisi jotain lääkitystä avuksi? Antibiootti ei tälläerää toiminut ollenkaan.

Mutta asia on kuitenkin aika pieni murheeksi, nyritän keskittyä siihen hyvään ja kepeään, mitä tämäkin lomaviikko tarjoaa.

4 tykkäystä

Juuri näin se menee! Ainakin minun kokemukseni on, että kun on tovin ollut juomatta, parantunut olo alkaa toimia motivaationa sille, että haluaakin edelleen pitää korkkia kiinni. Se on vähän ihmeellistä - äkkiä ei tarvitsekaan tehdä mitään muuta kuin olla vaan juomatta enempää. Ja oma olo paranee päivä päivältä paremmaksi.

Anna iholle aikaa. Kehosi on vielä toipumassa alkoholinkäytöstä, eiköhän se vielä huomaa että kohta ruusifinnikin voisi hissukseen rauhoittua.

Kiva kuulla että ensimmäiset kaksi viikkoa ovat tulleet täyteen! Se on hieno alku ja kun samalla linjalla jaksaa jatkaa päivän kerrallaan, luvassa on vieläkin parempi olo.

Mukavaa kesäiltaa!

2 tykkäystä

Hei, ilmoittaudun taas palstalle viikon tauon jälkeen. Viimeinen lomaviikko oli huikeaa tunteiden ilotulitusta eikä viina käynyt mielessäkään.
Tänään alkaa työt ja tahdonvoima punnitaan nyt kun on aika palata töihin ja arkirutiineihin. Suunnitelmana on vapaapäivien alkaessa käydä lähikaupassa ruokaostoksilla ja tutustua alkoholittomien juomien valikoimaan. En ota tällä viikolla riskiä että suuntaisin isompaan kauppaan jonka vieressä se tuttu alko on.
Lopettamisen jälkeinen päivä numero 15 tänään.

Mukavaa ja raitista päivää ja viikkoa kaikille!

5 tykkäystä

@Helena102,
Mehän menemme ihan päivälleen samaa tahtia!
Lempeää töiden aloitusta, mulla on vielä kaksi viikkoa lomaa jäljellä.

Loppukesään liittyy muutamia vaaranpaikkoja. Rakkaan ystäväni polttariviikonloppu - meidän yhteiset juhlinnat ovat olleet usein aika huuruisia. Kyseessä on yön yli reissu naisporukalla toiseen kaupunkiin, ohjelmassa on ruokaa, saunomista ja joogaa - ja ihan varmasti paljon lasien kilistelyä. Ravintoloista saa ihan varmasti holitonta juomaa, mutta taidan ottaa mukaan reppuuni muutaman alkoholittoman oluen ja ehkä Ginger Alea hätävaraksi? En tosiaankaan halua juoda.

Sinällään on jännää - ja oikeastaan aika hullua tajuta miten paljon olen paennut viinin kittaukseen näissä vähän jännittävissä sosiaalisissa tilanteissa… en tunne montakaan reissuun tulevaa naista ja koen varmaan tiettyä ulkopuolisuutta. Ei auta muu, kuin yrittää ottaa tutkiva asenne kehiin - ja olla itsensä puolella. Jos tilanne ahdistaa, voi mennä vaikka ajoissa nukkumaan? Mutta oikeasti tämä tapahtuma vähän ahdistaa minua.

Sitten on tietysti itse häät. Se tuntuu ajatuksena jotenkin vähemmän paineiselta. Mutta ajatustyötä sekin vaatinee?

Ehkä en vielä ala hirveästi stressaamaan asiaa. Nautin siitä, että edessä on 16 raitis päivä, aurinko paistaa ja voin keskittyä kivoihin, hyvinvointiani tukeviin juttuihin myös tänään.

Kivaa päivää kaikille plinkkiläisille!

2 tykkäystä

Kiitos lohdulliselta sanoista @Räpistelijä :hugs:
Tuo ruusufinni on kurja kaveri. Sehän ei koskaan parannu, mutta on toki välillä oireeton. Mulla kesä on pahinta aikaa. Aurinko saa naaman kukkimaan, vaikka käytän 50 suojan aurinkorasvaa. Se, minkäverran alkoholi vaikuttaa ihoon, ei ole ihan selvillä. Mutta eihän se nyt hyväkään tee, näin maalaisjärjellä ajatellen.

Kahden viikon raitistelun seurauksena kasvojen pöhötys on kuitenkin pienentynyt. Ja ehkä kehon turvotuksen? Ja mieliala on paljon parempi - se on tietysti tärkeintä.
Tästäkin tulee hyvä päivä, toivottavasti meille kaikille :pray:

2 tykkäystä

Kylläpä on takkuinen päivä :crazy_face: ei vaan suju.
Olen tässä yrittänyt ehkä vähän liikaakin olla sellaisella hyvä päivä- fiiliksellä.
Keho on kokenut ihmeellistä stressiä pari edellistä viikkoa (Ouran mukaan) onkohan se normaalia tässä vaiheessa prosessia? Luulisi kehon olevan tyytyväinen, kun on saanut toipua. Tai noh, ehkä se mieli (tai riippuvuus) kuitenkin tuottaa salakavalasti stressihormoneja?
En tiedä.

Mutta jotensakin väsyttää ja savolaisittain kehtuuttaa kaikki.

Taidan siis vain pötkähtää pitkälleni ja lukea vaikka jotain hyvää kirjaa.
Kaapin tuunausta, ja muita ’suorittamista’ voi jatkaa huomenissakin.

1 tykkäys