Ympyrästä spiraali - Hajatelmia

Jaa, kukonheltta.
Pistoksesta on nyt kaksi viikkoa. Eilen polvi oli tosi kipeä, mietin miksi. Alkuviikosta käännyin jalallani vähän väärin, siitä ei polvi tykännyt. Olisiko se nyt niin romuna etteivät kukot ja heltatkaan auta. Olen odottanut hoitajan soittoa siitä mitä röngtenlääkäri kertoi kuvasta, mutta ei sitäkään ole kuulunut. Omakannassakaan ei näy mitään. Lienevätkö lähteneet lomalle koko konkkaronkka.

Katsotaan nyt, pitää ottaa sinne yhteyttä jos alkaa taas kovasti oireilemaan.
Vähän pettynyt olen kun ei se puolen vuoden autuus tullutkaan.

Itikoita, tai mitä mäkä-näkäräisiä lienevätkään, on hirveät parvet. Yks ilta pihalla söivät minua urakalla. allerginen kun olen, on kutina sietämätöntä. Kaulassakin on paraatipaikalla iso patti, jaloista puhumattakaan. Yritän, YRITÄN olla raapimatta. Syön yliannoksia antihistamiineja.

Nonnih.
Nyt tehtiin Juuliastakin rollaattorimummo.
Röngtenkuva kertoi polven olevan leikkauskunnossa. Luu hiertää luuta, on rosoista pintaa ilman pehmikettä. Ei ihme että koskee. Nyt sitten painoa pudottamaan jotta kirurgi uskaltaa puukkoa näyttää. Pahuksen pelkurit, jos kuolen niin kuolen. Joskushan sitä on kuoltava.

Rollari on koekäytössä, samoin keppi. Ihmeen paljon tuo rollari auttaa rasituksen tasaantumisessa. Tuntuu että vain kuljetan sitä mukanani, mutta ei enää liikkuminen koske niin paljon. Helpotus on jo sekin ettei tarvitsee särkylääkkeillä elää. Haaste on nyt etsiä invaliuskat suorimman tien sijasta. Ovet ja kynnykset ovat hankalia. Toisaalta - ystävällisiä oven avaajia, huomaavaisia autoilijoita ja muita auttajia ilmestyy kuin tyhjästä. Kai nyt voin nauttia “palveluista” kun olen tähän asti sitä itse tehnyt?

Kyllä se tästä. Selvinpäin oleminen auttaa myös.

Ps. Sisaruksilta tuli kannustavia neuvoja. Veli arveli että alamäestä selviää vauhdilla kun istuu kyytiin ja päästää jarrun vapaalle. Sisko puolestaan kehotti hankkimaan äänitorven jolla hätyytellä muita kulkijoita. Neuvoi myös tökkimään edellä kulkijoita ostoskorilla tai kepillä takapuoleen ja juoksuttamaan kaupan hyllyjen välissä, hakemaan sitä sun tätä. Kyllä tästä mukavaa tulee. :mrgreen:

Hyvä että vaiva selvisi.
Nyt siis tekemään töitä leikkauksen eteen.
Ja varovasti lasketellen sillä rollaattorilla. Minun auton tuulilasille lensi yksi rollaattoriäijä vuonna - 17. Lasketteli puskien takaa vauhdilla eteeni. Rollaattori meni myttyyn auton alle ja mieheltä murtui lonkka. Autosta tuulilasi ja puskuri hajalle.
Kolmessa kuukaudessa äijä palasi liikenteeseen, uudella rolliksella ja samoilla vauhdeilla…
mutta eihän meidän Juulia.
Mukavia ajomatkoja toivon.

Putkis

Se on kuulemma juhannus tuossa viikonloppuna. Ihan yllättäen tuli tuokin tieto.
Noh - eipä se taida meikäläisen elämää heilauttaa. Kaupatkin joka päivä auki, ei tarvitse hamstrata ruokaa kotiin. Juoman hamstraus jäi jo kolme ja puoli vuotta sitten.

Kauhia helle vei meikäläisestä kaikki mehut, zompina vain tuijottelin. Onneksi eilen tuli Aatu. Paljon sävyisempänä kuin tiedotusvälineet antoivat ymmärtää. Ehkä sekin oli väsynyt jo. Joka tapauksessa luonto sai vettä, helle vaihtuu kohtuulliseksi kesälämmöksi ja meikä on elossa taas.

Muutaman maton pesin alkuviikolla. Muutama on vielä pesemättä. Tekee kun viitsii.

Hyvää Juhannusta kaikille. Älkää räntlätkö viinalla, älkää hukkuko tai polttako kokoilla itseänne tai metsiä.
Sillä viisiin rauhallisesti elämästä nauttien.

Nyt on Juulian kalenteri todella sekaisin. Yritin tuossa soittaa huoltomiehelle tulisiko se poraamaan mulle pari ruuvia seinään kun pitäisi yksi pikku hylly laittaa paikoilleen. Sieltä vastasi päivystys. Mikä nyt on, kyselin hämmentyneenä. On kuulemma arkipyhä eli juhannusaatto. - No, olipa hyvä tietää tuokin. Hyllyn kiinnitys jää maanantaille.

Tiesin kyllä että viikonloppuna on juhannuspyhät, mutta unohdin kokonaan että aattopäiväkin on juhlan aihe. Sitä se tekee kun ei ole kaljakalenteria muistuttamassa. :slight_smile:
Ihmettelin eilen kauppareissulla miksi ihmiset ostavat jo nyt niin paljon viihdejuomaa, mutta ohitin seikan suvereenisti.
Eipä mittään. Ruokaa on ja kuplavettä saa koneella tehtyä.
Pesisiköhän ajankuluksi nuo loput matot, pesutuvassa on varmaan tilaa.

RAITISTA JUHANNUSTA.

Kaikkea sitä pitääkin tehdä tehdä kesäparveke-harrastuksen vuoksi. Piti ostaa 2 viiden litran lähdevesipulloa jotta saisi kukkien kasteluvedelle astiat. Pulloon on kätevä laittaa lannoitevesi lämpenemään, eikä pääse kissat juomaan ei-niin-vatsaystävällistä voimajuomaa.

Kukkien kasteluvedenhän pitää antaa seistä astiassa jonkin aikaa, ne eivät tykkää raanakylmästä vedestä.
Lähdevesi ei kyllä eronnut paikallisesta raanavedestä millään lailla. Kenen keittiössä se lähde lieneekään?

Helle poltti komeimmasta amppelistani kukat auringon puolelta. Rapsin kuvat kukat pois ja elätän toivoa että uusia nuppuja aukenisi. Niin komea anilliinin punainen kerbera-gruunu on nyt surkea risukasa. Nyyh.

Onpa jäänyt tämän oman ketjun päivittely ihan unohduksiin.
Edellisessä viestissä suremani kerbera on nyt jo biojätteenä pelastamassa maailmaa ilmastonmuutoksen kurimukselta. Se tosin toipui hienosti auringonpolttamistaan. Parin viikon tehohoidon jälkeen kukki taas komeammin kuin ennen ja kaunisti parvekettani koko kesän. Paahde ja liian pieni amppeli koitui kuitenkin se kohtaloksi myöhemmin. Amppelissa ei varmaan ollut multaa juuri lainkaan, kukkaa piti juottaa vähintään kaksi kertaa päivässä vesiastiassa. Kasvattajanrakkauteni väsähti ja luovuin taistelusta. R.I.P

Riippupelargonia jonka istutin amppeliin itse, kukkii edelleen kauniisti. Monivuotiset kuunliljani ovat talvehtineet maalla pellon reunassa, kohta on aika taas siirtää ne sinne. Veli pyynnöstäni kaivatti koneella kukkapenkin paikan lumilingolta ja traktorilla suojaiseen paikkaan. Sinne pitää nyt viedä kunnollista puutarhamultaa jotta kasveillani on hyvä talvehtimispaikka. Eikä tarvitse keväällä etsiä heinien seasta kasvejani.

Rollaattorilla olen kaahaillut kauppamatkat ja kävelyt. Selkä varsinkin kiittää, kivut ovat vähentyneet huomattavasti. Polvi ei liikunnasta tykkää, kirurgille on paperit vetämässä. Nythän meillä on keskussairaalassa hienot robotit tekonivelleikkauksia avustamassa, joten eiköhän Ylen uutisissa onnesta hehkunut kirurgi minut ilomielin korjattavaksi ota. Kunhan kerkiää.

Alko ei edelleenkään kuulu elämääni. Ei suunnitelmiinkaan. Näin on hyvä, parempi, paras.
? ? ?

Kasvien talvipesä ?. Tuo vinkki vastaanotettu.
Ensimmäiset tomaatit sain kasvihuoneesta. Ihan mukavan kokoisia ja makuisia.
Salaatti vielä kasvaa hyvin, vaikka yöt pimenee.
Istutin alku kesästä marjapuskia kymmenkunta. Punaista ja mustaa viinimarjaa. Kastelu noille puskille järjestyi yllättävän kätevästi. Pelto viettää hieman alaspäin ja pienen “kanavan” avulla saan kasteltua yhdestä paikasta koko rivistön.

Toivottavasti saat polvet kuntoon. Kyllä se elämää helpottaisi ja varmaankin aika paljon. Kuntoutusta vaatinee leikkauksen jälkeen.

Ps.
Hmm… olen lähdössä reissuun, mikäli muutamat asiat antavat myöden. Suuntaan pohjoiseen, sehän on selvä. Mutta tällä kertaa itäisen Suomen kautta. Kenties Mikkelin torilla käväisen kahvilla. :unamused:
… niin tässä vaan ajattelin…

Putkis

WAU. Tahtoo lisätietoa! Sinulla lienee sp-osoitteeni?

Arvasin että osaat lukea rivien välistä?.
Ei taida s. postia olla tallessa.
Sulla kuitenkin Putkiksen s posti.

Löytyi.
Hienosti painettuna pehmeäkantisen muistikirjan melkein etulehdelle.

Moi Juulia.
Katso sähköpostisi!!!

Putkis

Katsoin, vastasin.
Sori että kesti, olin kävelyllä (Lidlissä) tuossa raikkaassa vesisateessa.

Hmm… Juulia, Siis ottamani kuvan saanen laittaa tänne Plinkkiin?
Putkis?

Saa toki.

Ovesta tuli vilkassilmäinen mies
katsoi minuun
leväytti takkinsa auki.

Paidassa luki “Humallun vain sinusta - Pähdelinkki”

Halatahan sitä piti
semmosta miestä.

(Anteeksi Rouva Putkis. :wink: Kavereina vain.)

Elämässä pitää kerätä muistoja sekä kokemuksia.
Kyllähän eilisestä muisto jäi, oikein hyvä.

Käsi kädessä:
JuuliaS ja Putkis 0132

youtube.com/playlist?list=RDlOR … playnext=1

Kiitos.

Pahus kun veinasin pudota rappusista.
Hissin sijasta lähdin laskeutumaan portaita pitkin ja yht´äkkiä polvi petti. Onneksi pidin kaiteesta kiinni niin en mennyt naama edellä alas. Kaikkea sitä sattuu.

Pelkän kahvin voimalla tässä. :open_mouth:

Hyvä että et kaatunut. En kaatuillut minäkään reissulla, no pikkusen könähin.
Hieno sana tuo könähin.

Viime yönä seikkailin taas jonkun porukan jossain jossa oli pöydät täynnä viinaa. Jotain merkittävää olimme tehneet, koska sen kunniaksi ansaitsimme ottaa kunnon paukut. Minullekin kaadettiin pitkä lasillinen kirkasta juomaa pullosta, lantraamatta. Epäröimättä otin ja kulautin sen kurkusta alas, kertaheitolla. Sanoi toisille että neljä vuotta olen ollut juomatta, nyt se jakso näköjään päättyi.
Se vähän ihmetytti, kun se juoma ei maistunut miltään eikä poltellut suussa tai kurkussa. Eikä edes kihahtanut päähän, vaikka vähän odottelin sitä tunnetta. Huonoja nuo Nukku-Matin viinat.

Onneksi unissaan juomisesta ei tule rapulaakaan.
Aamukahvilla tässä. :smiley: