Onneksi olkoon Juulia, olet myös minulle ollut esimerkkinä. Itsenäisyyspäivällä on myös minulle toinenkin merkitys.
Kiitos Onneli. Sinäkin olet tehnyt muutoksen itsenäisyyspäivänä, onnittelut sinullekin.
Poistin tuon laskurin käytöstä. Se ei tarkoita että olen alkanut juomaan, alkoton elämä jatkuu. Päivien seuranta vain saa riittää.
Alussa jokaisen selvän päivän näkyminen konkreettisina numeroina oli tärkeää. Sitä niin odotti uutta lukua, uusia tasaviikkoja, kuukausia. Pelko oli kova että jos joutuukin nollaamaan mittarin. Kyllä siitä oma hyötynsä oli. Suosittelen kaikille toisillekin, jotka aloittelevat tai edelleen joutuvat taistelemaan selvistä päivistä.
On se ensimmäinen päivä tarkasti muistissa. Tuolla profiilitiedoissa ja Suomen historiassa.
Olen viimeinkin aloittanut perintöpiirongin entisöinnin. Pari päivää olen hionut ja hionut ja petsannut ja taas hionut piirongin runkoa. Tänään pääsin laittamaan puuvahan pintaan ja nyt on hökötys kuivumassa. Kauhistuin jo pilanneeni sen lopullisesti kun levitin kannelle petsin. Siitä tuli musta kuin tervattu (värin piti olla pähkinä), oli jo itku tulla silmään. Mutta kun pyyhin liikoja petsejä pois ja sen kuivuttua tänään vielä hioin pinnan kertaalleen (niinkuin ohjeessa neuvottiin) niin sehän vaaleni tosi nätin näköiseksi. En onnistunutkaan pilaamaan sitä.
Laatikkojen etuseinämien reunukset pitää vielä kevyesti hioa hiekkapaperilla ja sitten vaha pintaan. Niihin en laita petsiä. Väri on kulunut mutta saa olla. Reilun sadan vuoden patina saa jäädä näkyviin.
Itselleni joululahjaksi.
Selvinpäin tänäänkin.
Mahtavaa! Itse tehdyt lahjat ovat parhaita.
Eilen yllätin itseni tässä alkoholittomuus-asiassa.
Meillä on taloyhtiössä pieni kahviseura jonka olemassaolo - erinäisistä syistä - päättyy nyt. Minulla on ollut hallussani yhteinen käsikassa jonka loppukäytöstä tuli keskustelua. Eräs naisista ehdotti että “osta itsellesi palkkioksi viinipullo, kun olet tehnyt tässä niin paljon kaikkea.” Niin luonnollisesti vastasin heti “minä en käytä alkoholia,…” Se tuli ihan selkärangasta ennenkuin ehdin ajatellakaan. Todella yllätyin itsekin. Näin tämän kuuluu toimia. Ei tarvitse kiemurrella eikä selitellä, sanotaan vaan niinkuin asia on. Eikä siitä kukaan alkanut tinkaamaan miksi en käytä. Siirryttiin puhumaan suklaasta.
On hyvä mieli vieläkin.
Ei käytetä. Pysytään siinä, kaikki me.
Hyvää joulua Sinullekin, JuuliaS!
Putkis.
Ps.
Biisi oli hyvä. ?
Olipa siirtynyt kauas tämä Juulian spiraali, kolmannelle sivulle asti.
Tulin vain kertomaan että nyt on meikäläinenkin sirutettu koronaa vastaan. Eilen kävin piikin ottamassa. Sitä paljon parjattua AstraZenekaa. Eiköhän tuo asiansa ajane tuokin.
Pikkasen taitaa olla lämmönnousua kun alkoi palelemaan. En ole viitsinyt kaivaa kuumemittaria esille, ei niin pahalta tunnu. Pientä päänsärkyä. Otanpa iisisti ja pidän laiskottelupäivän.
Kaikki muutkin; heti kun on mahdollista, koronapiikille mars! Annetaan viruksille köniin. Ja trolleille myös (tosin vain kuvaannollisesti).
FB:n hyymöriryhmässä virnuillaan koronasirun (=rokotteen) sivuvaikutuksista. Vielä ei kuulu radiokanavat käsivarresta eikä tee mieli kävellä kattoa pitkin. Mutta kevätallergiasta tukkoinen nenäni ei ole enää tukkoinen, hengitys kulkee mainiosti.
Olisikohan tämä positiivinen sivuvaikutus rokotteesta?
Hui kauheeta!
Eikö Sinua varoitettu mahdollisista positiivisista sivuvaikutuksista.
No niin…
Itse saanen odottaa rokotusta loppuvuoteen. Toki rokotuksen otan heti kun mahdollista.
Joko kuumeinen olosi meni ohitse?
Ei todellakaan kerrottu että rokotteesta voisi seurata jotain positiivistakin. Niistä ei ole varmaan informoitu THL:a, pitäisiköhän minun lähettää palautetta?
Kuumeinen olo meni ohi, seuraavana päivänä oli jo tarmoa täynnä imuroin kämpän perusteellisesti. Tänään paistaa aurinko, taivas on sininen ja valkoinen. Oliskohan sauvakävelylenkki mitään?
Kävin eilen fysioterapeutilla polviasioissa. Sovitetut polvituet eivät olleet käytännöllisen tuntuisia, joten luovuin sellaisen hankkimisesta.
Sen sijaan sain piikillä polviniveleen kukonhelttauutetta. Voi luoja että osas koskea. Kysyinkin jo saanko huutaa, mutta tyydyin kuitenkin puremaan hammasta ja läähättämään tuskasta. Yllätys oli kun hoitaja soitti äsken ja kyseli kuinka voin, kun piikitys oli niin kivuliasta. Onkohan hän valvonut yön ja ajatellut minua? Kysyi vielä saako soittaa uudelleen ensiviikolla, kun olen käynyt kuvauttamassa polven. Tämmöseen huolenpitoon en ole ennen törmännyt, liikuttavaa.
?
Mitä helkuttii ne on oikeen sun polvees tökänny?
Oli mitä oli, toivottavasti tepsii.
[i]Nivelrikon eli artroosin hoito kukonhelttauutteella Fysiatrian erikoislääkäri Markku Tunninen, päivitetty 19.3.2005
Kukonhelttauutteen vaikuttava aine on natriumhyaluronaatti, joka on eristetty kukon heltasta.
Jo vuosia sitten maailmalla ryhdyttiin hoitamaan kilpahevosten nivelvaivoja hyaluronaatilla (HYA). Eläintutkimuksissa saadut hyvät tulokset johtivat vähitellen myös ihmisen nivelrikon kliinisiin kokeiluihin. Natriumhyaluronaatti-pistoksia on annettu ihmisille 80-luvun lopusta alkaen, eikä mainittavia haittavaikutuksia pistämistä lukuun ottamatta ole havaittu. Kukonhelttauutteesta tehtävä lääkevalmiste on alunperin kehitetty Japanissa. Suomeen lääke saatiin vuonna 1995.
Natriumhyaluronaatti injektioneste sisältää hyaluronihappoa, jota esiintyy luonnostaan sekä nivelnesteessä että rustokudoksessa, joissa sen pitoisuus on korkea. Se on tärkeä nivelnesteen sitko- ja kimmoisuusominaisuuksille sekä rustokudoksen rakennusaineena. Nivelrikosta kärsivillä potilailla hyaluronihapon määrä nivelnesteessä on vähentynyt ja laatu rustokudoksessa huonontunut.
Natriumhyaluronaatti-injektio nivelrikon vaivaamaan niveleen normalisoi nivelnesteen sitko- ja kimmoisuusominaisuudet. Niveleen ruiskutetun hyaluronihapon oletetaan stimuloivan nivelkalvon solujen omaa hyalyronihapon tuotantoa niin, että saavutetaan pitkäkestoinen vaikutus. Tuloksena on kivunlievitys ja nivelen parantunut liikkuvuus.
Natriumhyaluronaatti injektionestettä käytetään pitkäaikaiseen kivunlievitykseen ja liikkuvuuden parantamiseen nivelrikon vaivaamassa nivelessä. Eniten sitä on käytetty polvinivelrikoissa mutta ainetta voi käyttää lähes minkä tahansa nivelen artroosin hoidossa. [/i]
Kukonheltta on helpompi muistaa, sanoa ja kirjoittaa kuin tuo hyaluronaatti. Oli mitä oli, kuten Putkis totesi, polvi on jo selvästi parempi. Pistoskohdankin kipu on jo miltei kokonaan kadonnut eikä liikkuminen koske enää. HURAA. Tämän vaikutus on todettu kestävän puolesta vuodesta vuoteen, joten kannattaa pistoksen kipu kärsiä jos saa liikkumiseen apua noin pitkäksi aikaa.
Ensimmäinen kerta minulla, joten kokemusta ei vielä ole.
Toinen konsti on tekonivel polveen. Sitä ennen meikäläisen pitäisi pudottaa painoa niin paljon että masennuin jo ajatuksesta. En ikinä pääse siihen tavoitteeseen. Lisäksi polven tekonivel kestää vain 10 vuotta, ja lääkärit uskovat ihmisten elävän vähintään 100 vuotiaaksi, joten turha meikäläisen haaveilla.
Hyvä että auttaa tuo helttauute.
Painonhallinta on kyllä työn arvoista. Moni asia helpottuu kun kroppa kevenee.
Kannattaa siihenkin paneutua, jos vaikka uusia kikkoja olisi tullut.
Siirretääs tääkin ketju viralliseen kesäkuuaikaan ja kesää vaan kovasti ja tätä päivää tänään Juuliaässälle !
Kiitos seitenkypä. Alkaa meikäläisellä tuo kalenteri jätättää.
Välillä ihmettelen mihin päivät katoavat ja välillä aika kuluu hitaasti kuin etana. Mutta eteenpäin mennään.
Selvinpäin, tottakai.
Seuraava mainittava etappi on sunnuntai 13 pv, eli vaalipäivä. Bongasin taskurahan ansaitsemis-keinon ja kysyin vaalilautakunnalta töitä. Nyt on sitten 12 tunnin työpäivä tiedossa vaalitoimitsijana. Pitäisikö äänestyslipun ojentamista harjoitella?
Peukaloa ei varmaan saa nuolaista näin korona-aikana?
Hyvää työtä teet. Kuinkas kukonheltta on auttanut?