Mieliteot ovat hieman harvenneet, vain silloin tällöin läikähtää mielessä ajatus jostain erittäin pitkästä ja kosteasta illallisesta vaikkapa. Reilu viikko sitten viimeksi oli sellaisia ajatuksia, hain jo puolisolle drinkin ja ajattelin itselleni korkata viinipullon, joka olisi tietysti mennyt kokonaisuudessaan. Mutta jotenkin sain otettua itselleni limunaadia vaan ja kylläpä olin tyytyväinen sen jälkeen. Näin ajattelin jatkaa tätä vuotta, toivottavasti ihan vaikka loppuun saakka ja vielä siitäkin eteenpäin.
Vaikka en vuonna 2015 edelleenkään päässyt tavoitteeseeni eli en ollut 100 prosenttisesti juomatta koko vuotta, olen siihen kuitenkin aika tyytyväinen. Minähän olen näitä laskuri-ihmisiä ja laskin että 316 päivää olin juomatta eli suurimman osan vuodesta. No liikaa oli päiviä jolloin join, lähinnä kesälomalla ja joulukuussa, mutta vielä muutama vuosi sitten tuo saldo oli ylösalaisin . Nyt joka vuosi parannusta tapahtuu, toivottavasti siis myös 2016.
Mirabelle, olet viime vuonna saanut hienosti raittiuden syrjästä kiinni katkoista huolimatta! Toivottavasti tänä vuonna suunta on sama! Tsemppiä, pysy langoilla
Miltä muuten suomalaiseen silmään näyttää juomatavat siellä keskisessä Euroopassa? Jos näin stereotypioista lähtee niin juodaanko siellä esim. enemmän mutta terveellisemmin? (vähemmän humalahakuisesti tai mitä se nyt voisikaan tarkoittaa )
Tervehdys T-leidi ja myöhästyneet tervetuloa-toivotukset palstalle Keski-Euroopan keskeltä. Odottelen vastauksia hyvään kysymykseesi ja hyppään sitten ehkä mukaan. Mulla kun on ollut “ilo” nähdä ja kokea sekä toisten että omaa juomista ja ryyppäämistäkin kahdessa juomatavoiltaan eriävässä ympäristössä.
Sen verran kuitenkin jo nyt, että alkoholisti on alkoholisti joka paikassa. Kehityskaaresta sosiaalisen ympäristön ja juomiskulttuurin tuloksena voisi saada mielenkiintoista keskustelua aikaan.
Kiinassa joku vuosi julkisuuteen totuuden kahdesta, ison suositun pörssifirman, onnekkaasta omistajasta. Kuulemma itse eivät tee firmassa yhtikäs mitään kunhan ryyppäävät alituiseen. Tämä sai aikaan sen, että ihmiset myivät suutuspäissään osakkeita pois. - No omistajakaksikko vastasi tähän, että mitä sitten, umpikännissä he tän piirilevykeksinnön tekivät ja umpikännissä perustivat firman, että ainahan he on ryypänneet. Firma tuo voittoa sellaset 35 miljardia vuodessa. - Et kait ne muuallakin ryyppää immeiset.
Kiitos kannustuksesta andante ja T-leidi! Mielenkiintoinen kysymys tosiaan ja olen kyllä andanten kanssa samaa mieltä siinä että alkoholisti on tietysti alkoholisti missä päin maailmaa tahansa. Mutta eroa juomistyyliin on minusta ennen kaikkea siinä mielessä, että se liittyy eteläisemmässä Euroopassa melkein aina syömiseen, on aperitiivia ja digestiiviä ja kaikki kunnon ruokajuomat siinä välissä. Hyvin usein siis illanistujaiset ovat aterian ympärillä ja siinä sitten kuka minkäkin verran juo ja alkudrinkkihän voi kestää vaikka kaksi tuntia. Nuorisokin voi käydä baareissa toisiaan tapaamassa aperitiivin merkeissä. Se samalla syöminenhän ei estä kuitenkaan alkoholille persoja juomasta liikaa ja ruoanvalmistus voi jäädä hieman taka-alalle siinä drinkkien kanssa huseeratessa… Minä olen onnistuneesti yhdistänyt eri kulttuureista ja tavoista sen mikä minulle on sopinut, eli olen juonut suomalaiseen tyyliin liikaa ja ranskalaiseen tyyliin usein . Enkä nyt tarkoita, etteikö Suomessa kukaan joisi vain aterioiden kanssa hieman viiniä, kyllä tokkiinsa juo.
Saksa olutkulttuureineen on siinä välissä, ja siellä kunnianarvoisa herra paroni von Münchhausen taisi päästä suosta kuiville nostamalla itseään omista saappaistaan.
Sulla Mirabelle on juuri nyt, perjantaina, erinomainen tilaisuus olla ottamatta ekaa huikkaa.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Näin harjoittaa plinkkiläinen monikulttuurisuutta :mrgreen: Onpa sitä itse kukin sekoittanut vieraiden maiden tapoja menestyksekkäästi ikiaikaisiin suomalaisiin. Sen seurauksena saakin nyt sitten olla juomatta tasavertaisesti kaikissa maissa.
Mut vakavasti: minäkin olen mietiskellyt ns alkoholikulttuurin muutosta lähinnä kotimaassa. Me 80-luvulla lailliseen viinanjuonti-ikään varttuneet muistetaan Alkojen yrmyt myyjät, Keskiolut Ärrälle-kampanjan ja sitten vajaan vuosikymmenen päästä surkeat keskikaljakuppilat joita ainakin kotikaupungissa oli jossain vaiheessa joka nurkalla.
Olen miettinyt, paljonko kaappijuoppoja ympäristössäni oli kun olin lapsi. Alkoholin juonti oli ihan erilaisessa roolissa. Omassa perheessäni viinaa juotiin mökillä juhannuksena julkisesti ja silloin jos joku täytti 50 mutta ei juurikaan muuten. Ja äidit joi paljon isiä harvemmin. Jossain vaiheessa sitten homma muuttui, siinä vaiheessa kun itse tuli täysi-ikäiseksi niin valtaosa taisi käyttää alkoholia. Toisilla käyttölukemat sitten jäivät ajan myötä vähäisiksi ja meillä toisilla kasvoi.
Nyt Suomessakin ollaan päästy tähän keskieurooppalaiseen malliin että oluet ja viinit on mahdollista halutessaan liittää gourmettiin eikä humaltumiseen. Kun usein toistuvasta nautiskelivat on tullut sosiaalisestikin hyväksyttävämpää, meidän ongelmakäyttäjien määrä tuskin vähenee, kuten Mirabelle ja andante jo totesivat. Toisaalta se lisännee kohtuullisesti nautiskelevien nuppilukua. Ilmeisesti myös nuoriso tilastojen mukaan tänä päivänä juo vähemmän kuin männävuosina, mikä tietenkin on mahdottoman hyvä kehityssuunta jos paikkansa pitää. Joskin rinnalle on tietty tullut paljon uutuustuotteita, joilla nupin saa helposti sekaisin.
Mikähän tän jaarituksen pointti oli… öööö… että olen monesti miettinyt että onko nyt paremmin kuin ennen, mutta en ole päässyt lopputulokseen Enkä näköjään päässyt nytkään, joten lopetan viiltävän analyysini tähän
Hei T-leidi ja mukavaa lauantaita. Ei kirjoituksesi mitään jaarittelua ollut vaan ainakin minulle mielenkiintoista siinä mielessä, että muutin Suomesta jo 70-luvun lopulla pois enkä ollut seuraamassa noita alkoholipolitiikan käytännön vaikutuksia paikan päällä.
Olen viime vuosina käynyt ainoastaan pari lyhyesti Suomessa joten en oikein osaa mitenkään ottaa kantaa nykytilanteeseen siellä päässä. Hämmästyin kuitenkin kun en viime kesänä nähnyt kovinkaan monta päihtynyttä Stadin katukuvassa. En tosin ollut viikonloppuisin liikenteessä kuppiloissa enkä millään laitakulmillakaan.
Toinen seikka josta kuulin vanhempien roolissa olevilta veljiltäni on, että nuoremmat juovat vähemmän ja eri lailla kuin me. Mutta tosiaan ovat osittain korvanneet viinan muilla päänsekoittajilla. Veljieni lapset onneksi ei - kaveripiireistä tietävät. En tiedä pitääkö tämä paikkansa, toisaaltahan joskus luen koomaryyppäämisistä. Ihan kun olisi jotain uutta! Pöh, tämähän oli vakio jo 70- luvulla. Ainakin itselläni. :mrgreen:
Huomenta Grape, asun läntisessä Saksassa ison joen tuntumassa. Täkäläisittäin keskikokoisessa kaupungissa. Olen viettänyt pieniä breikkejä lukuunottamatta kohta 40 vuotta näillä kulmilla.
Hyvää viikkoa sinulle ja muillekin.