No eivätkä siirry. Aikoinani, kun olin A-klinikan asiakas, niin eivät ne sieltä sossuun mitään ilmoitelleet ja miksi helvetissä olisivatkaan ilmoittaneet. Myöskään mistään muista julkisen puolen asioinneistani sossu ei saanut tietää, siis jos olin esim. käynyt TK:ssa, ellei asia nyt sitten jotenkin nimenomaan liittynyt yhteistyöhön sosiaalitoimen kanssa. Niin, ja toki sossu sai tietää mun käyneen TK:ssa, jos hain toimeentulotukea lääkärilaskua varten, mutta eipä siinäkään tilanteessa sossulle sen tarkemmin eritelty vaivojani, joita olin ollut hoidattamassa. Mulla tosin ei ole lapsia, joten lastensuojeluilmoituksille ei mun kohdallani ole ollut tarvetta.
Näissä tilanteissa, kun (alaikäiset)lapset ovat kuvioissa mukana, A-klinikalta toki yleensä otetaan yhteyttä sossuun ja se onkin tyystin ymmärrettävää, varsinkin aloittajan tapauksessa, kun hänen päihdeongelmansa on noinkin vakavaa sorttia. Niiden lasten etua siinä yritetään ajaa ja turvata heidän olosuhteensa, eikä suinkaan kiusata sitä päihdeongelmaista. Ja lastensuojeluilmoitus ei todellakaan automaattisesti johda huostaanottoon, jollei tilanne ole niin paha, että huostaanotto jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Parempi se on, että päihdeongelmainen, jolla on lapsia, hakee itse ja omatoimisesti apua, vaikka siihen lastensuojelu sotkettaisiinkin mukaan. Kun henkilö on motivoitunut tekemään ongelmalleen jotakin, lastensuojelun kanssa asioiminenkin käy mutkattomammin, kuin sellaisessa tilanteessa, että kaikki menee päihdepäissään “iloisesti” päin persettä ja lastensuojelu astuu kuvaan puhtaasti jonkin ulkopuolisen tahon hälyyttämänä ja kiireellisenä.
Tokikaan en kiistä sitä, etteikö sosiaalitoimen puolelta olisi tapahtunut ylilyöntejä ja muita virkavirheitä.
Myös yksityisellä lääkärillä on muuten velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, kuten myös kirkon työntekijöillä, mikäli katsovat aihetta moiseen olevan . Eri asia on sitten se, tekevätkö yksityiset lääkärit aina näitä ilmoituksia, jos heille on tärkeämpää pitää kiinni hyvin maksavasta asiakkaasta, mutta koskee se velvollisuus heitä kuitenkin siinä, missä jotakuta TK-lekuriakin.
Apilalle vielä tuosta vatsakivusta: Sun pitäisi kyllä päästä sen vuoksi(ja toki myös muidenkin ongelmiesi tähden) lääkäriin paljon nopeammin, kuin kuukauden(?) päästä. Kuulostaa sen verran vakavalta, ettei sen kanssa olisi hyvä liikoja odotella . Yritä saada jokin akuuttiaika itsellesi, ettei tilanne sisuskaluissasi pääsisi äitymään liian pitkälle.
Tsemppiä .
Edit: Keto ehtikin edelleni, mutta juu, noin se menee.