Päätin jäädä kotiin vielä pariksi tunniksi. En kerta kaikkiaan pysty mennä ruuhka-aikana junaan. Eilenkin piti piilotella ilmaislehden takana, kun kyyneleet nousivat junassa silmiin. Yksi luento jää väliin, mutta siihen ei maailma kaadu. Juominen välkkyy nyt mielessä koko ajan. Huomaan ajattelevani, että jos vedän kännit, ei minun tarvitse tehdä mitään. Eihän kännissä voi mitään tehdäkään.
“Hyvä pakotie, paha pakotie…” Mikä biisi tuo olikaan? Ei siinä varmaan juomisesta puhuttu, mutta jotenkin tuo kohta soi nyt päässä.
Huomaan ajattelevani vähän väliä sitä, mitkä kaikki asiat pitäisi saada hoidettua ennen kuin kuolen. Ja pitäisikö kirjoittaa lista asioista, jotka sukulaiseni joutuvat hoitamaan kuolemani jälkeen? Heidän pitäisi ilmoittaa asiasta töihini, yliopistolle ja pankkiin. Vai miten nämä asiat hoituvat? Näitä pohdin aivan arkisina asioina.
Sitten mieleen nousee se, että nyt on ystävänpäivä. Yksi vuoden kauheimmista päivistä joulun ja syntymäpäivien ohella. Minullakin on mielessä eräs tietty henkilö, jonka kanssa joskus kuvittelin olevani rakastunut. Typerä ystävänpäivä saa minut nyt ajattelemaan häntä. Mutta niin kauan kuin juon, en voi olla ihmissuhteessa. Eihän siitä mitään tulisi! Tähän asti olen valinnut juomisen ylitse muiden asioiden. Mitenkä valitsen nyt? Ja onko se edes oma valintani, vai onko minulla alkoholistina vain yksi vaihtoehto: juoda itseni kuoliaaksi?
Ehkä tämä taistelu on jo hävitty. Kymmenisen vuotta olen ollut vain puolustuskannalla. Hallussani oleva alue kaventuu vuosi vuodelta ja nyt alkaa tuntua siltä, että olisi paras antautua. Ihan sama, vaikka heitettäisiin sitten vankilaan tai teloitettaisiin.
Eilen sain ajatuksen siitä, että lukisin täältä Päihdelinkistä vanhoja tekstejäni. Ihan vielä en siihen pysty, mutta jonain päivänä se pitäisi varmaankin tehdä. Olenhan ollut täällä kirjautuneena jo useamman vuoden. Ajattelin jopa, että kokoaisin niistä jonkinlaisen kokonaisuuden ja kirjoittaisin tekstin tästä noin 15 vuoden juomiskierteestä, jonka aikana olen kuitenkin kai saanut paljon - mutta menettänyt vielä enemmän. Elämän saldo on tällä hetkellä pahasti miinuksella. Ehkä lapseni haluaisi sellaisen tekstin joskus lukea ymmärtääkseen paremmin, mitä oikein on tapahtunut.
En tiedä, uskallanko tai osaanko katsoa mennyttä rehellisesti. Olen niin tottunut kaunistelemaan asioita ja teeskentelemään, että kaikki on hyvin.
Menneiden kaivelu lienee paras jättää sellaiseen hetkeen, kun on juomatonta aikaa takana jonkin verran. Ehkä sitten, jos pääsisin hoitoon jonnekin - siellä voisi keskittyä tällaiseen ilman, että pitäisi samalla rämpiä arkipäivistä läpi itku kurkussa. Nyt kannattaa kai vain kirjoittaa nykyhetkestä. Edellisen raittiin kauden aikana kirjoitin joka aamu päiväkirjaa ja se teki hyvää. Nyt en voi lukea sitäkään, sillä kadun niin paljon sitä, että aloin tuon onnellisen elämänvaiheen jälkeen taas juoda.
Alkoholismi on outo asia: kun ajattelee raitistuneensa, saattaa “palkita” itsensä juomalla. Kun masentaa, “parantaa” itsensä juomalla.
Kuka on sanonut näin: “Koskaan asiat eivät ole niin huonosti, etteikö niitä saisi vielä pahemmiksi juomalla.” Kuka olikaan, osui hän täysin oikeaan!