Vuosi 2025 ilman alkoholia

Hieroja kuulostaa oikein mukavalle ja rentouttavalle tavalle aloittaa viikonloppu :blush:

1 tykkäys

Katsoin elokuvan Kikka. Tulipa surullinen olo. Niin moni artisti on lähtenyt täältä ennen aikojaan päihteiden vuoksi: Kikka, Armi, Carola, Laila Kinnunen tässä vain muutamia suomalaisia naislaulajia mainitakseni…

1 tykkäys

Tänään tuli kuukausi täyteen ilman alkoholia. Joku lievä kärttyisyys valtasi mielen eilen ja se tuntuu vain jatkuvan, joten ajattelin listata nyt tänne niitä asioita, mitkä ovat tämän kuukauden aikana muuttuneet parempaan suuntaan.

1. Mieliala: kun aloitin juomattomuuden joulukussa mieli oli ollut jo pitkään alavireinen ja surullinen. Itkeskelin milloin mistäkin ja ilman syytä. Heräilin öisin milloin mihinkin huoleen ja pienetkin asiat saivat mielessäni valtavat mittasuhteet. Mielessä oli myös usein kateutta muita kohtaan, jotka näyttivät elävän sellaista elämää, mihin minulla ei ollut mahdollisuutta. Sivuutin sen tosiasian, että kaikilla meillä on omat murheemme - miltä tahansa se elämä näyttääkin somessa. Mieliala on siis parantunut huikeasti. Löydän iloa ja kauneutta pienistä asioista ympärilläni. En ole enää kokoaikaa toivoton ja surullinen. Suruja tulee, mutta ne myös menevät. Olen parikin kertaa yllättänyt itseni hymyilemästä, kun seuraan jotakin asiaa tai ihmistä. Huolia on edelleen, mutta en ajattele kaikkea katastrofin kautta ja sitä pahinta mahdollista lopputulosta. Toivoa siis on.

2. Keskittymiskyky: Juovana aikana en todellakaan elänyt hetkessä. Jos nyt ei koko ajan, niin mielessä oli kiire jonnekin muualle - pois senhetkisestä tilanteesta. Nyt pystyn keskittymään kokouksissa, kuuntelen mitä puhutaan ja osaan jäsennellä asioita taas kuin joskus ennen.

3. Yöunet: Viimeisinä juovina viikkoina heräilin yöllä neljäkin kertaa miettimään miksi taas kävi näin. Myös pelot pyörivät mielessä. Nyt saatan herätä joskus neljältä vessaan ja sitten nukahdan taas. Koska ei ole aamulla krapulaa herään pääsääntöisesti levänneenä.

4. Vatsa: Vatsaparka oli kyllä todella huonossa kunnossa. Minulla oli ripulia aika säännöllisesti. Syytin IBS:ää. Samoin vaivasi refluksi, jonka vuoksi yskin aamulla ja yöllä aika hurjan kuuloisesti jopa itsestäni. Vatsaa turvotti ja välillä tuntui, kun siellä olisi ollut kivi. Ruokatorvi oli selvästi tulehtunut koska se välillä kramppasi kivuliaasti. Kaikki nämä tuntemukset ovat kuukaudessa kadonneet.

5. Itsekunnioitus: Itseinho on vaihtunut itsekunnioitukseen ja -myötätuntoon. Olen miettinyt elämääni ja koitan opetella suhtautumaan omiin valintoihini myötätunnolla. Olen hakenut helpotusta alkoholista ja se on ollut minun keinoni selvitä ja käsitellä tunteita. Olen selvinnyt kerran kuiville lääkeaddiktiosta. Minä pystyn myös tähän.

6. Talous: Olen saanut talouteni aikalailla sekaisin. Päihtyneenä on tehnyt välillä ostoksia, joihin ei olisi ollut varaa. Olen velkaantunut vaikkaikin olen hyväpalkkaisessa työssä. Tosin minua kuten muitakin on esim asuntomarkkinoiden muutos koskettanut koska maksan kaikkea yksin, mutta silti, jos oisin ottanut vastuun selvinpäin tulos voisi nyt olla jotakin aivan muuta. Olen joskus vuosia sitten uskaltanut laskea paljonko rahaa meni kuukausitasolla alkoholiin. Sillä olisi lyhennellyt yhtä sun toista ja tehnyt kaikkea kivaa. Nyt koitan saada talouttani hiljaa taas tolalleen.

7. Ulkonäkö: Peilistä ei enää katso se surullinen minä vaan silmiin on tullut taas pilkettä. Olen huomannut, että sen huomaavat myös muut. Parit kiinnostuneet katseet on tullut pitkästä aikaa kaupungilla. Ei silti, että uskaltautuisin vielä näin toipilaana yhtään mihinkään parisuhteeseen. Ensin pitäisi saada selvää mitä sitä oikein haluaa.
    Myös iho on kirkastunut ja kasvojen väri tasaantunut. Ilman meikkiä voi hyvin olla. Turvotus on luonnollisesti myös kadonnut ja se on kyllä tuonut hieman ryppyjä. Kestän ne kyllä, jos palkintona on muuten hyvinvoiva minä.

8. Maku- ja hajuaisti: Minulla on aina ollut jotenkin erityisen herkkä hajuaisti. Mutta nyt se on todellakin terävöitynyt. Valitettavasti haistan myös kaukaa, jos joku on juonut. Söin Mynthoneita myös kuin leipää. Sattuneesta syystä. Se tapa on jäänyt pois ja pastilli tuntuu ikävän väkevältä.

9. Vapaus: Tunne siitä, että voi mennä ja tulla miten haluaa eikä tarvitse enää miettiä koska voi ajaa. Aina voi lähteä autonrattiin. Vapaus merkitsee myös tuota enemmän. Se on vapautta siitä, ettei tarvitse kokoajan suunnitella juomisiaan, juomattomuuksiaan tai sitä mistä ostaa seuraavan pullon niin ettei kukaan tunnista. Kukaan joka ei ole koskaan elänyt minkäänlaisessa päihdekoukussa ei voi ymmärtää mitä tämä aidoisti tarkoittaa.

10. Läheisten luottamus: tämä on ehkä myös hienointa mitä raittius on tuonut. Se, että oma lapsi on ylpeä äidistään ja voi luottaa tämän tekemisiin.

11. Ravinto: Olen aina ollut kiinnostunut terveellisestä ravinnosta ja yleensä syön aika kasvisvoittoisesti. Juovana aikana minua ei kiinnostanut juurikaan syödä hyvin. Nyt ruokarytmi on palautunut, tunnen tervettä nälkää, en syö roskaruokaa. Olen antanut itseni herkutella nyt tavallista enemmän, koska ajattelen, että kaikkea ei voi vetää nyt kerrasta nollille. Jos minun on tehnyt mieli karkkia olen sen sallinut.

Aamulla muotoilin mielessäni lauseen: “No niin nyt se on kuukausi täynnä - nyt olet todistanut itsellesi, että voit olla juomatta. Nyt voi taas korkata.” Kun lauseen sanoi vielä ääneen ja nyt kun sen on kirjoittanut se tuntuu ehkä typerimmistä asioista typerimmältä minkä voisi tehdä. Halu jatkaa raittiutta on todella vahva. Halusin vain kirjata sen tänne, että harvinaisen päätöntä menoa on ollut juova aika eikä siinä ole järjellä ollut mitään tekemistä. Haluan sydämestäni toivottaa kaikille raittiutta havitteleville voimaa toteuttaa tämä haave. Voin kertoa, että se kannattaa.

7 tykkäystä

Hienoja muutoksia! :blush::fire:

1 tykkäys

@Projekti_0.0 kiitos!!! Niin minustakin. Koitan nyt vain kestää tätä lievää ärtymystä, joka ehkä tulee tuosta lauseesta :smiley: , Joku päihdepersoona siellä yrittää huudella säälittäviä kannustuksiaan juomisen puolesta.

Onneksi olkoon! Hieno listaus ja hyvä saavutus.

Tosiasia on, että myös maltillinen alkoholin (keski-ikäinen) käyttäjä todennäköisesti kärsii monista luettelemistasi vaivoista ja hyötyy, jos lopettaa tai vähentää merkittävästi. Veikkaisin, että esim. alkoholin (asetaldehydin?) aiheuttamat vatsaoireet ovat yleisempiä kuin moni haluaisi uskoa.

Mut joo, hieno merkkipaalu. :rose: Semppiä jatkoon!

2 tykkäystä

@Olga kiitos. Mietin myös tuota vatsaoireilua. Itselle punaviini oli se supermyrkky, jota “nauttimalla” sai heti oireet. Kunnon kivut ja korvennukset. Kannattaako? No ei. Ja miten monella on vatsa sekaisin. Aika monella, ja aika moni ei ehkä osaa ajatella, että se ihana viini tai olut voisi olla vaivan takana. Puhumattakaan väkevistä, joita kittaisin myös ihan kiitettävästi. Liuotinta limakalvoille…apua…juuei. Päihdehoitajalle sanoinkin, että pelottaa aidosti, jos olen juomalla saanut pahoja vaurioita aikaiseksi.

Käsittääkseni suurkuluttajan ja alkoholistin ero menee siinä, että suurkuluttaja pystyy vielä kontrolloimaan juomistaan kun taas alkoholisti ei. Se on aina päätyyn saakka eli ei ole kontrollia siinä määrässä kuinka paljon juo kerralla. Suurkuluttaja kykenee ennakoimaan ja juomaan ns. “laskelmallisesti”.

Aaa, joo tosiaan. Kuulostaa järkevältä! :point_up:

Muistan kun joskus takavuosina Aamulehdessä oli artikkeli päihderiippuvuudesta. Siinä sanottiin melko tarkkaan näin: “Jos jo perjantaina työpäivän aikana ajattelet odottaen, että illalla otat nautinnollisesti pari lasia viiniä, sinulla on päihdeongelma”. Olin ihan että aha. :expressionless:

Tätäkään en täysin allekirjoita. On ihan normaalia odottaa jotain, mikä tuottaa mielihyvää. Siihen on ihan evoluutiolliset perusteet. Mutta se, että elämä pyörii aivan jatkuvasti sen asian ympärillä, jokainen asia suunnitellaan sen mukaan, ja kun menee yleensä päätyyn saakka eli ei ole kontrollia niin silloin on alkoholisti. Alkoholistin ja päihderiippuvaisen tunnistaa yleensä myös siitä, että mitä tapahtuu kun jokin menee siihen pullon/viinilasin väliin? Eli kun olet ajatellut että ai vitsit, ihana istahtaa ja ottaa viinilasi rankan työpäivän jälkeen ja rentoutua. Niin pysyykö se viinimäärä siinä suunnitellussa? Tai mitä tapahtuu kun vaikka joku pyytäisi sinua johonkin jossa sitä viiniä ei saa? Meneekö tekosyiden keksimiseksi että miksi pitää sinne kotiin mennä: viinilasillinen vie mukanaan.

Suurkuluttajakaan ei tarkoita automaattisesti alkoholistia(riippuvaista). Jos hän pystyy vaikka siirtämään sen juomishetken jostain muusta syystä, vaikka anopin hautajaisten vuoksi ilman sen suurempia ponnisteluja. Mutta jos taas joutuu siinä vaiheessa miettimään ja suunnittelemaan, miten ja milloin pääsee siellä hautajaisissa ottamaan sen naukun, niin silloin puhuisin alkoholismista.

Nämä vain omia ajatuksiani.

1 tykkäys

@kaaosteoria66 onnea kuukaudesta raittiina.

5 tykkäystä

@Fincoco jeeee! Päivän odotetuin viesti saapui!!! Kiitos :heart_eyes: ja vielä lempisävyjäni.

3 tykkäystä

@Fincoco you did it again! :facepunch:
Viime aikoina olemme nähneet enemmän tuollaisia fantasiakimppuja. Lieneekö nouseva trendi.

PS. Mulla on onneksi pöllömerkki :owl:

2 tykkäystä

Paljon, paljon Onnea @kaaosteoria66 :rose::sunglasses::clap:t2: Hieno homma!!!
On ollut ilo marssia kanssasi samaa matkaa :heavy_heart_exclamation:
Tekemäsi lista on hyvä, monet asiat samoja itselläni. Taidan matkia sinua ja tehdä samanmoisen. Silmiä avaava.
Toivottavasti Sinulla on ollut mukava päivä ja ärtymys on häipynyt häiritsemästä. Tunnistan vastaavan tunteen, enkä aina edes tiedä mikä ärtymystä aiheuttaa. Joskus vain on ärtsypäiviä.
Minulla oli myös vuosia vatsaoireita ja kas kummaa ne ovat poissa, kun on juomatta. On tullut mieleen, että minkä vatsa, sisäelin, suolisto ongelman tai syövän olisi saanut kohta itselle hankittua. Tykkäsin juoda väkeviä ja se vasta sekoitti vatsan toiminnan.
Taidan jo tänä iltana, kirjoitella ylös listaa…innostuin siitä :smiley:

Hyvää juhlapäivän iltaa @kaaosteoria66
Jatketaan matkaa eteenpäin yhteisvoimin :blush: kaikkien Teidän kanssa :heavy_heart_exclamation:

2 tykkäystä

@Metsanpoika kiitos onnitteluista. Täällä ollaan edelleen selvällä puolella - ärtyisenä ja itkuisenakin. Mikä lie nyt taas…jotakin vanhoja tukahdutettuja tunteita puskee pintaan. Tämmöistä tämä nyt lienee jonkin aikaa. Minäkin tykkäsin nimenomaan väkevistä - ne viinit oli aina vain jotakin savuverhoa, kun kävin Alkossakin. Olin silleen sivistyneempi kuin ne karskit työmiehet, jotka suoraan työpäivän jälkeen menivät samoille ostoksille, mutta tulivat ulos vain sen väkevän kanssa. Sama riippuvuus kuitenkin. Huokaus. Todella paljon energiaa vei tuo pelleily. Joku etappi on kuitenkin taas ohitettu koska tänään vasta nyt havahduin siihen, että Alko on ollut kiinni jo hyvän aikaa…

3 tykkäystä

Minustakin se oli hieno taitekohta, kun huomasin “että en huomannut” huomioida Alkon sulkeutumisaikaa tai kun kaupassa loppuu kaljan myynti. Pieni askel kohti vapautta.

Toivottavasti Sinulla on huomenna parempi päivä :heavy_heart_exclamation:

4 tykkäystä

32 päivää on tänään takana ja nyt jotenkin huomaa, että pari päivää on ollut selvästi helpompaa. Muutaman päivän vaivasi joku kummallinen kärttyisyys, jonka alkuperää ei edes osannut tarkentaa mistä se tuli. Ehkä se oli joku ihme henkinen piilotarve juomiselle ja kun hermosto ei saanut haluamaansa niin ärtymys nousi pintaan. No oli niin tai näin nyt ollaan taas jossakin suvantoivaiheessa. Ja hyvä niin - ei koko ajan jaksa pyöritellä päässään tätä asiaa. Valppaana, mutta hieman iisimmällä otteella. Tänne ajattelin silti päivittää tuntemuksiani säännöllisesti. Mieleen tulee välillä outoja asioita menneisyydestä. Tai en tiedä ovatko edes outoja, mutta kuitenkin asioita, jotka jo luulin unohtaneeni.

4 tykkäystä

Huomenta. Päivä 33 starttaa ja tänään tuleekin työssä palaveria palaverin perään. On ihan eri fiilis nyt käydä niiden kimppuun, kun olo on rauhallinen eikä tarvitse taistella krapulaa vastaan. No en minä joka työaamu sentään krapulassa ollut - sanotaanko se nyt selvennykseksi, mutta jollakin kummalla logiikalla juuri sitä haastavaa päivää edeltävänä iltana tuli usein otettua liikaa. Yrittikö sitä sitten sabotoida omia tekemisiään jotenkin erityisesti? En tiedä. Joku nurinkurinen logiikka siinä on. Pyrkii satuttamaan itseään enemmän ja enemmän. Mitään järkeähän siinä ei ole. Nyt haluan itselleni vain ja ainoastaan hyviä asioita. Päivän jälkeen täytyy tehdä joku palauttava urheilu. Ehkä menen uimaan ehkä salille - voin tehdä molemmatkin halutessani. Raitista päivää Sinulle, joka jaksoit lukea tänne asti.

7 tykkäystä

Hyvää huomenta kaikille. Sateeseen herätty, pyykit koneessa ja kohta taas hommiin. Tänään hieman hitaampi aamu. Päivä 34 menossa. Minä, joka en alussa laskenut päiviä koen nyt, että siitä on tukea kuitenkin. Jos tulee mieleen jotain typeryyksiä, niin siitäkin voi saada voimaa, kun miettii haluaako aloittaa taas alusta. Lisäksi tunnen niin suurta itse myötätuntoa etten halua enää palata vanhaan. Raittiina tänäänkin. Sitä toivon kaikille ja niille joilla on erityisen vaikeaa toivon voimia ottaa yhteyttä ammattilaiseen.

5 tykkäystä

Huomenna sitten taas pidemmän tauon jälkeen päihdepolille heti aamusta. Eilen tuli viisi viikkoa täyteen. Instassa yksi ihminen, jonka kanssa aloittelin aikoinaan pidempää raittiutta vietti tänään vuosipäivää oltuaan 3 ja puoli vuotta raittiina. En voi väittää etten ohikiitävän hetken ollut harmissani, että minäkin saattaisin olla noin pitkällä. Mutta toisaalta - me ihmiset emme ole samanlaisia ja minun aikani on nyt. Joten lopulta pystyin aidosti iloitsemaan hänen puolestaan. Eilen oli päivä, jolloin teki mieli jotakin holipitoista, mutta se mieliteko katosi taas syömisen ja yhden inkiväärishotin jälkeen tuhkatuuleen. Tänään taas on ollut päivä ilman mielitekoja. Suklaata kuluu kyllä ihan liikaa. Seuraavaksi koitan suitsia sitä.

4 tykkäystä