Vuosi 2025 ilman alkoholia

Jovain @Teme70 sen kiteytti Plinkki on paras some. Ja vaikka some suoltaa lemmikkisisältöäkin, niin miksi minä sitä seuraisin, kun voin keskittyä ihan tähän omaan elävään karvatassuun?! Otankin nyt tavoitteeksi vähentää somea ihan todella minimiin. Sitä on vaan nykyään tottunut siihen, että kaikki kulkee puhelin kädessä ja naama kiinni ruudussa. Kaikki pitää muka kuvata ja tallentaa… muille ei niinkään itseä tai läheisimpiä varten.
Kiitos @metsänpeitto1 myös vinkistä Takuusäätiön suhteen. Otetaan harkitaan. Minulla on yksi tili johon olen nyt ajatellut hilata pennosia.

1 tykkäys

Minäkin olen lopettanut somen käytön Plinkkiä lukuun ottamatta. Alkoi todenteolla ärsyttää se, kuinka somessa elämä kuvataan täydellisenä ja sitten puhelimessa kerrotaankin, että ollaan ihan burnoutin partaalla, parisuhteessa menee huonosti ja lapsetkin oireilee. Tätä teki siis useampikin ystävistäni. Lisäksi huomasin, kun minulla oli ennen tapana kuvata luontokuvia someen tai itselleni, niin jo se, että kuvaan maisemia, on pois läsnäolosta luonnosta ja siinä menettää sen kunnon luontokokemuksen. Lopetin kuvaamisenkin ja olen saanut rauhaa. Joitain ihan erityisiä juttuja saatan luonnosta esim. lenkillä hiekkatiellä nähdyn todella kauniskuvioisen kyyn poikasen, kuvata ja niitä saatan lähettää lapselleni ja lähisuvun whatsappiin. Se on ollut vielä mukavaa, vaikken sitä paljoa teekään.

On tutkittu paljon, mitä some aiheuttaa nuorille, mutta aiheuttaa se aikuisillekin, siitä ei vain julkisesti käsittääkseni puhuta. Itselleni somesta luopuminen on ollut vapauttavaa enkä kaipaa takaisin.

Hyvää pohdintaa sinulla @kaaosteoria66 on. Tsemppiä :heavy_heart_exclamation:

1 tykkäys

Aika hauskaa, itse juuri omaan ketjuun kirjoitin somesta ja siitä, miten niin monet tuttavat postaavat laseja, pulloja ja tölkkejä päivityksiinsä. Olen myös vähentänyt jo ja vähennän lisää somea omalta kohdalta.

2 tykkäystä

Kävin tänään kylällä ja vilkutin heipat liian tutuksi käyneelle Alkolle ja vein viimeiset viinapullot ja tölkit pullonpalautukseen. Olo nyt ei hirveän freesi ole monestakin syystä, mutta mieli on helpottunut ja keveä. Tänään raitis päivä numero 4.

9 tykkäystä

Hyvä Sinä @Helena102

Tänään se sitten tapahtui mitä olin hetken odottanut.
Kävin tunnelmallisessa maalaiskahvilassa. Ostin pienen pullon alkoholitonta kuohuviiniä odottamaan syksyn ensimmäistä harmaata päivää ja itselleni kortin jossa luki kauniilla fontilla

" Tiedätkös, SINÄ olet korvaamaton :heart:".

Siinä sitten aukesivat kyynelhanat. Itkin kahvilassa, itkin kotimatkan autossa ja itkeskelen vielä kotonakin. Ihanat puhdistavat onnen kyyneleet. Jos herättää juominen vahvoja tunteita, niin kyllä herättää juomattomuuskin!
Päänsärkyä on luvassa loppupäiväksi tästä itkemisestä mutta kyllä minä tämän kestän niinkuin kestin 20 vuoden krapulatkin.

Onnea ja iloa kaikille päiväänne!

(Voisin kai aloittaa omankin ketjun, mutta kirjoittelen nyt vielä toisten ketjuihin kun en tiedä kuinka kauan tämä kirjoitusinnostus kestää.)

6 tykkäystä

Ohhoijaa. Täällä alkoi työt ja samaan syssyyn sain jonkun kesälenssun. Päätä särkee, viluttaa, joka paikkaa kolottaa ja kuumettakin paikoin yli 38. Minähän olen aina ihan paniikissa, kun kuume nousee. Saan jotain ihme pelkotiloja. Kuoleman pelko on todella vahvana. Näin on ollut aina eikä siinä auta mitkään järkeillyt. Minulla on normaalisti hyvinkin alhainen ruumiinlämpö, joten jo 37 on minulle kuumetta.
Tässä kohtaa olen kyllä aina ihmetellyt heitä, jotka ovat lääkinneet itseään alkoholilla. Ei tulisi kyllä pieneen mieleenkään. No kai tämä tästä taas…

2 tykkäystä

Parane pian :blush: koeta jaksaa

1 tykkäys

Päänsärky vaan täällä jatkuu. Tein koronatestinkin. Näytti negaa. Huomenna lääkäriin. Harmittaa, kun olisi ollut päihdehoitajan kanssa treffit torstaina, mutta en usko että olen silloin vielä kunnossa. Onneksi saatiin siirettyä aikaa. Luin sitten aikani kuluksi myös lääkärin minusta kirjoittamia asioita, olen kuulemma juonut aina. Se tuntui todella moukarilta palleaan. Ei se nyt aivan noin ole. Nuoruus päihteettä ja 20-40 meni ihan ns normaalilla kohtuukäyttäjän moodilla. Pitää ottaa tämä puheeksi sen verran rankalta se näytti. Aloin kyllä miettiä että noinko nyt kaikki lääkärit minut näkevät?!

@kaaosteoria66 mulla vähän samanlainen kokemus lääkärin kanssa, ettei hän oikein tuntunut kuuntelevan minua. Hän jäi ensin jumiin siihen, että olen juonut pari kuukautta melkein joka päivä, ja oli jo lähettämässä minua katkolle. Sain useaan kertaan sanoa, että niin päivittäiset annokset harvoin yli viiden, että emmä ole vielä rappiolla tämän kanssa. Lopulta lääkärin kirjoituksiin jäi todella sekavasti ja vähän sieltä sun täältä epätarkasti kirjattuna koko käynti. Loppuun vihdoin kirjasi, että kerta-annokset vielä kohtuullisia, ja että katsotaan labrat ennen antabusta. Ja että jatko sitten päihdehoitajan kanssa.

Ihan toinen fiilis jäi taas tänään työterveyshoitajan soitosta, joka oli tosi empaattinen ja kuunteli tarkasti. Hän osasi kirjoittaa myös todella paikkansapitävän tekstin tietoihini, ja huolehti että saan tarvittaessa kontaktin hänen sijaiseensa lomien aikana.

Eli älä ota liian henk koht tuota lääkärisi kirjausta, heillä ei tunnu vaan olevan aikaa tarpeeksi oikeasti kuunnella potilaan tarinaa. Toki aina voi pyytää korjausta tietoihin, jos ne ovat selkeästi väärin.

1 tykkäys

Joo kiitos @nollaaja. Sitten kun sitä itse herkillä lukee noita niin tuntuu pahalta. Itse kun syyllistää itseään aivan kaikesta koska on juomishäiriö. No se on ollut minun tapani saada jotain helpotusta ahdistukseen ja pelkoihin. Voi yrittää valita toisin joka päivä.
Tosin nyt minulla on lievä panikki siitä että virtsa on ollut päivän aika tummaa nesteytyksestä huolimatta. Alkoi heti pyöriä kaikki kauhukuvat maksavauriosta koska maksani on finaalissa ja otin Panadolia korkeaan kuumeeseen. Siis viimeisten maksakokeiden mukaan maksani ei ole finaalissa, mutta näinhän minä ajattelen. Heti kaikki oireet ovat kuolemaksi. Googlailin myös että mustikat voivat värjätä virtsaa ja niitä söin vähän eilen, mutta ei ne ennenkään ole värjänneet. No huomenna aamulla lääkäriin.

No niin. Ei sitten ole maksassa vikaa vaan munuaisissa. Sitä se tumma virtsa tiesi. Myyräkuume todennäköisesti. Onneksi kuume ja karmea päänsärky ovat väistyneet. Nettiä ei halua selata ollenkaan koska siellä on karmeita tarinoita. Meitähän on moneen junaan tässäkin taudissa ja oirekirjot sen mukaiset. Vissiin silläkin on merkitystä miten paljon sitä on altistunut.
Ainakin se hyvä puoli tässä on, että yhtään ei ole alkoholi käynyt mielessä. Elämään kun voi tulla kaikenlaista kierrepalloa ihan ilman omaehtoista myrkyttämistä.
Nyt kamppaillaan tämän kanssa. Jos jollain on jotain lohdullista sanottavaa niin kuulen mieluusti.

2 tykkäystä

No voi hemmetti! Ei muuta kun keskityt vaan paranemiseen, lepoa, ja mitä ikinä ohjeita lääkäristä sait. Tsemppiä!

1 tykkäys

Onneksi syy löytyi.
Toivottavasti tautiin on hyvät lääkkeet.
Nyt vain lepoa ja lempeää potemista. :heart:

1 tykkäys

Tähän ei ole lääkettä kun on virus. Oireita voidaan lievittää, mutta se on aika joka parantaa. Kiitos tsempeistä.

1 tykkäys

Nyt on lääkkeet myös borrelioosiin. Ihan mahtavaa :joy:. Bring it on sano…Mutta en ole kyllä ikinä ollut niin iloinen, kuin tänään kun pissa näyttää taas normaalilta. Pienestä se on kiinni. Needless to say korkki on pysynyt kiinni.

5 tykkäystä

No jopas. Punkin perkele päässyt puremaan. Voi miten inhoan niitä. Välillä niitä minussakin on ja inhosta väristen nypin irti. Hyi olkoon. Toivottavasti lääke tepsii

1 tykkäys

Vissiin tai sitten ei. Itselläni ei ole mitään käryä kuka on purrut, mutta oireen perusteella määrättiin varoiksi lääkkeet. Minähän olen allerginen muun muassa hyttysille, joten se voi olla se tai paarma tai punkki, kun kerran olen punkkialueella ja metsissä könyän. Yhtä kaikki. Parempi pelata varman päälle.
Äsken hipsin kauppaan ostamaan kaapin täyteen vissyä ja muuta virkistävää. Hunajamelonia ja aprikoosia tarttui myös koriin ja tietysti piimää :joy:. Siinä oli Alko tutusti vieressä. Puistatti ihan. Toisaalta tykkään tästä moodista, kun kroppa sanelee mikä minulle on hyväksi ja pää on ihan hiljaa ja tottelee. Ehkä se pää vihdoin uskoo ja kroppa on ottanut vallan. Maksa on ryhtynyt kapinaan :joy: vatsan ja muiden sisäelinten johdolla. Nyt me näytetään. Ja jalat tottelee. Jotenkin tykkään tästä mielikuvasta. Koitan pitää sen vahvasti mukana sitten kun tämäkin sotku on ohi.
Raitista perjantaita kaikille. Juominen on pöljää, muun kuin vissyn ja piimän.

2 tykkäystä

Toivotaan, että lääkkeet auttaa nopsaan ja tervehdyt :blush:

Voi vitsi minkä määrän olen tänä kesänä kantanut kaupasta erilaisia vissyjä, maulla ja ilman, ja lisäksi SodaStream nurkassa on puhissut ahkerasti. Olen kehittänyt pienen addiktion juomiin kuplilla :flushed_face:
Ja vesimelooni :watermelon::watermelon::watermelon: ai että, niitä on kanssa tullut popsittua :face_savoring_food: sinällään kanssa “kallista vettä kaupasta” , mutta aivan sama kun on hyvää :smiley:

1 tykkäys

Kiitos. Mitä visssyihin tulee näillä helteillä on vaarallistakin juoda pelkkää vettä. Suolot huuhtoutuu aika äkkiä pois hien mukana.

1 tykkäys