Voiko ketiapiiniin jäädä koukkuun?

Joo, siis kyllä siihen nuijalla-päähän-untenmaille-vaikutukseen turtuu tosi nopeasti ketiapiinin kohdalla varsinkin, jos syystä tai toisesta joutuu sitä päivisinkin käyttämään. Mulla oli joskus vuosia sitten aamulla 50mg, päivällä 50mg, yöksi 300mg… Pienet ~20min torkut otin aina iltapäivällä, mutta muuten olin ihan toimintakykyinen, enkä edes pöhnäinen. Siksi yöksi noin paljon, kun muuten ei tipahtanut.
Sit olin niin hyväkuntoinen, etten enää tarttenut päivisin ketsuja syödä, yöksi vaan ja 100mg josta ajan kanssa pudottelin 25mg ja lopulta olin ilman pitkänkin aikaa, otin vaan valvomipisputkien jälkeen unen saamiseksi.
Nyt taas semmonen tilanne, että valvomista (luonnollista siis!) ei yksinkertaisesti voi olla, koska on hoidettava päivittäiset asiat ja en voi olla unenpuutteesta raivon partaalla ja ahdistunut. Mutta mieluiten nukkuisin 6h lääkkeetöntä unta, kuin 9h lääkekoomaunta, joka ei edes virkistä. Lääkärille en ole ruvennut puolustelemaan, vaan päätin kk sitten, että alan pudottaa 75-100mg alaspäin hitaasti, 25mg/1-2vko.
Nyt menossa 50mg, ja huonounisia öitä on ollut ts herään aamuyöllä enkä saa enää nukuttua, mutta en ole ollut kovin kiukkuinen, vaan ainoastaan tyytyväinen, kun tuo turruttavan lääkkeen pitoisuus elimistössä pienenee.
Tosin se opettelu “uudelleen-nukahtamaan” on aika haastavaa, haastavin osa koko hommassa.

Onpa samanlaisia kokemuksia kuin itsellä. Tuosta Ketiapiinista on tosiaan hankala päästä eroon, vaikka lääkäri oli ihan ihmeissään, kun kerran kerroin sille asiasta. Ei kuulemma pitäisi aiheuttaa riippuvuutta. Imovanen päivittäisestä 1/2 v kestäneestä käytöstä pääsin eroon kahdessa viikossa ihan jättämällä sen pois, mutta tämän Ketiapiinin 50 mg kanssa on paljon hankalampaa.

Lääkärisi valehtelee sinulle Sydäri päin naamaa, laita pikaisesti vaihtoon…

Lääkärit valehtelee jatkuvasti ja määrää tuota kyseistä lääkettä lähes jokaiselle, niin ahdistukseen, paniikkioireisiin kuin unettomuuteenkin. Näin lääkärit toimivat koska Valvira on lähes kieltänyt luvan viemisen uhalla (erityisesti yleislääkärien) muiden mahdollisten lääkkeiden (eli bentsojen) kirjoittamisen noihin vaivoihin. Lisäksi erityisesti kunnallisella (ainakin joissain kunnissa) lääkäreitä ohjataan korvaamaan bentsot ketiapiinillä.

Valitettavaa, mutta totta. Ennen tuo oli psykoosilääke, nyt joka vaivan pilleri. Olen todella pohtinut, million tulevat esille ne haitat mitä noilla on tehty ja tehdään jatkuvasti, jo nuorista potilaista lähtien. Kysessähän ei todellakaan ole mikään haitaton lääke, vaikka lääkärit niin antavat ymmärtää. Kyseessä ei myöskään ole unilääke, vaikka niinkin lääkärit antavat ymmärtää.

Tämä nyt ei tosin ole yksittäisten lääkärien vika, koska käskyt tulevat ylempää ja Valvira valvoo. En tarkoita että joka vaivaan bentsoja pitäisi määrätä, mutta jonkinlaista tarkempaa harkintakykyä noiden määräämisessä voitaisiin mun mielestäni käyttää. Mietin, että puhuttaakohan tama asia itse lääkäreitä? Kyllähän se tuntuu aika edesvastuuttomalta, että jonkun nuorenkin ensilääkitys masennuksessa tai paniikkioireissa tuntuu olevan tuo aikamme ihmelääke. Sehän löytyy kohta joka ihmisen kaapista vaivaan kun vaivaan - kuten aikanaan morfiini- ja heroiinitabletit.

Milloinkohan sitä saa ilman reseptiä? :smiling_imp:

Voi jäädä koukkuun. Itsekin olin koukussa kyseiseen tavaraan useamman vuoden. Oli tosin huomattavasti benejä helpompi lopettaa, mutta ei mikään mukava elämys silti.

Laitan tähän huvikseen omalla mittapuulla muutamia aineita koukuttavuusjärjestykseen omien kokemuksien perusteella:

1. Bentsot (erittäin nopeasti kehittyvä vahva koukku, josta itsellä on ihan turha edes yrittää irti. Vaatisi laitosvieroituksen)
  2. Nikotiini (hitaasti, mutta varmasti kehittyvä koukku jonka vieroitusoireet lähentelee benejä ainakin itsellä “heavy user”)
  3. Neuroleptit (Vaikeasti määriteltävä koukku, vieroitusoireet epämääräisiä. Todella hitaalla tahdilla lopettaminen kuitenkin suht helppoa)
  4. Masarilääkkeet (masennus palaa yleensä aina, jos lääkereittiä sitä lähtee parantamaan)
  5. Kofeiini (Päänsäryt, väsyneisyys jne. lopettaessa)
  6. Kannabis (aikanaan tuli 3kk putkeenkin käryyteltyä, lopettaminen aiheutti lähinnä hieman “höntin” olon noin viikoksi) Tosin käytön aikana tuli paniikkikohtauksia, joten en kyseiseen tavaraan tästä syystä koske enää.
  7. Makeiset… (onhan nekin addikoitivia) :mrgreen:

Alkoholia en voi listata kun ei ole yli 2vrk putkeen käytöstä kokemusta. Veikkaisin että saattaisi napata ykkössijan.

Seuraavaksi itselle selviää kuinka koukuttavaa on: lisdeksamfetamiini Tästä kokemukset kiinnostaisi? Varmaan hyvin verrannollinen dexedrine/deksamfetamiini.

Hah, enpä tiennyt tuotakaan. Ja mulle arvauskeskuslekuri ehdotti Ketipinoria univaikeuksiin, sanoin, että en helvetissä ala psykoosilääkkeitä syömään! Ja enhän mä oo saanut kun 4 kouristuskohtaustakaan tässä muutaman vuoden aikana… :unamused:

Ennen mulla oli nukkumiseen Zopinox annoksella ½-1 tablettia illassa, mutta en sillä nukkunut, tai jos nukahdinkin niin ei sitä unta kestänyt kun tunnin tai pari. Ei se lekuri sitten keksinyt mitään zopiklonin ja ketiapiinin väliltä?? :confused:

^ Etkös sinä ole rouskutellut ahkerasti Tramaleita? Saattavat nuo kouristuskohtauksesi johtua niistä, koska tramadoli laskee kouristuskynnystä, joillain hurjastikin :wink: . 400 mg/vrk. on se tramadolin max. annostus, jonka pitäisi olla turvallinen suurelle osalle ihmisistä tuon homman suhteen. Jotkut kouristusherkät toki voivat kramppailla paljon pienemmilläkin annoksilla. Jos vuorokausiannos menee ylitse tuon 400 mg:n tai on muuten herkkä kouristamaan, tramadolin kyljessä tulisi aina käyttää benzolääkitystä kouristusten ehkäisemiseksi. Ketiapiini ei sinänsä ole mikään maailman pahin kouristusten aiheuttaja, mutta laskee sekin osaltaan kouristuskynnystä, joten toki sitä kannattaa vältellä, mikäli kouristuskynnys on muutenkin matala.

Mä en ihan tajua tätä, miten Valvira voi muka uhata lupien menetyksellä, jos lääkäri määrää täysin laillista lääkevalmistetta, joka ei ole edes minkään erityislupien takana :unamused: . Eihän se lääkäri siinä mitään hoitovirhettä tai laittomuutta tee, jos määrää esim. unettomuuteen Tenoxia, joka on siihen vallankin tarkoitettu. Toki Valvira valvoo nykyään tarkemmin ja puuttuu hanakammin mahdollisiin väärinkäytöksiin. Jos esim. korvalääkäri kirjoittelee päivät pitkät benzorespoja, eikä sitten paljoa muuta teekään, niin ymmärrän tyystin, että asiaan puututaan :laughing: . Omalta lääkäriltäni(yksityinen psykiatri) en ole koskaan kuullut, että Valvira hengittelisi niskaan ja että benzojen määräämisen kanssa pitäisi pelätä lupiensa menetystä. Viimeksi tämän vuoden puolella kaikki respat on uusittu ja kunnolla sittenkin, eikä mitään mutinoita tullut. Tietty on ihan ymmärrettävää, että psykiatri kirjoittaa benzoja ennemmin, kuin esim. se korvalääkäri, mutta kait se Valviran valvonta yksityisiä psykiatrejakin koskee. Jos kyseessä on perus-TK-lekuri, niin pitäisi varmaankin katsoa sitä, kuinka paljon ja mihin vaivoihin se niitä rauhoittavia tahi muita “huumelääkkeitä” on määrännyt, eli jos sillä on kuukaudessa käynyt pari potilasta valittamassa unettomuutta ja näille on kirjoitettu Tenoxia ja muut potilaat ovat jalkasilsatapauksia, joille on kirjoitettu siihen vaivaan sopivaa salvaa, niin eipä tuosta nyt heti tule mieleen, että ko. lekuri toimii siellä terkkarissa vain yleisenä benzoautomaattina :unamused: .

Päivittivät tuon sivun, kun hiukan vinkkasin virheestä siellä. Asia on hiukan mietityttänyt, että kun/jos tosiaan mulle ei ne peruslääkkeetä toimi, vaan tarvitsen psykoosilääkettä nukkumiseen, niin voihan tuolla kallossa ollakin jokin MT-ongelma. Ei ole vaan ikinä tarkemmin tutkittu. Luultavasti alkoholismi johtuu samasta kuin uniongelmat ja stressaaminen.

Voi olla ja mene ihmeessä käymään yksityisen psykiatrisen erikoislääkärin luona niin hommat ehkä selviää. Maksaahan se kupolin kunnollinen tutkituttaminen helposti useita satoja euroja mutta omaan terveyteensä panostaminen ei vissiin koskaan kuitenkaan väärin ole.

Liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiian kallista.

Juu kyllä, tramadoli on paheeni, mutta näissä kohtauksissa vain yhdessä tapauksessa sitä oli alla. Ainoa yhteinen tekijä niissä on ollut se, että olen valvonut pitkään, ts. en ole saanut nukuttua. Viime yökin meni taas ilman silmällistäkään :confused:

Tottakai psykiatrit jo erikoisalansa takia kirjoittavat enemmän rauhottavia ja se tietysti otetaan huomioon myös siellä Valvirassa. Eivätkä lääkärit yleensä mutise valviran ohjeista potilaille muutenkaan, miksi nyt sullakin yli 10 vuotta jatkunut lääkitys mihinkään muuttuisikaan? Kaikkia lääkäreitä se toki valvoo, niin kuin kuuluukin. Tarkoitan nyt sitä, että Valvira on aikanaan lähettänyt “suosituskirjeen” lääkäreille, missä annetaan ymmärtää että rauhottavia lääkkeitä ei tulisi kirjoittaa niin herkästi. Toiset ottavat tämän ohjeen kirjaimellisemmin kuin toiset, mutta tämän takia eivät tavalliset terveyskeskuksen yleislääkäritkään niitä niin mielellään kirjoita, koska sitä seurataan tarkemmin ja koska ainakin joillain psykiatrian poliklinikoilla on ylilääkäri tehnyt hyvin selväksi, että niitä bentsoja ei kirjoiteta, kuin äärimmäiseen hätään, eli ei suunnilleen kenellekään, riippuen tietysti lääkäristä itsestään. Mutta ei tästä sen enempää. Sellainen suosituskirje eli “uhkailu-ukaasi” on kaikille lääkäreille aikanaan lähtenyt, mutta se siitä.

Ai niin, tätä piti kommentoida: Kai sä olet käynyt lääkärissä noiden kohtaustesi vuoksi. Eihän tuo nyt ole ensinkään normaalia kouristaa neljästi vuodessa(Ei kait se nyt koskaan kovin terveenmerkki ole), varsinkin, jos päällä ei ole mitään lääkitystä, joka sen aiheuttaisi. Ei sillä, että se lääkkeiden sivuoireenakaan mikään ihan jees -juttu olisi, mutta siitä löytyisi ainakin selittävä tekijä, jolle olisi periaatteessa helppo tehdä jotakin. Mietin, jos sulla on unettomuus edeltänyt aina noita kohtauksia, voisiko kyse olla jonkinasteisesta epilepsiasta? Se kun saattaa tehdä kaikenlaisia kummia oireita ennen varsinaisen kohtauksen puhkeamista :confused: . HUOM!: Täällä nyt vain maallikko mutuilee. En minä mistään epilepsioista tai paljon muustakaan mitään tiedä. Tosin, paha unettomuuskin saattaa ihan itsessään johtaa melkein mihin vain, on se aivoille ja koko elimistölle sen verran hurja kuormitus.

Mä oon tähän jo tainnut vastatakin, mutta kerron uudelleen. Ketiapiinissa on varmasti omat huonot puolensa ja haittansa. Itselläni oli kuitenkin sellainen tilanne, että henki olisi lähtenyt, jos olisin vielä bentsoilla leikkimistä jatkanut. Pelkäsin nukkumista aivan tappavan paljon, tai siis sitä nukkumattomuutta. Ketiapiini toimi itselläni pienellä annoksella todella hyvin, se oli tukena, että pääsin jälleen jaloilleni. Kun lopettelin sitä, oli parina iltana hieman levoton olo,kun oli tottunut sellaiseen halolla päähän-nukahtamiseen. Taisi olla psyykkistä eikä niinkään fyysistä. Eli jos otetaan haitat/hyödyt näkökulma, niin itselläni hyödyt vievät voiton mennen tullen.

Moikka, mulle syötettiin pöpilässä jotan 900 mg Serequelia ja 300 mg Ketipinoria 50 päivän ajan. Suosittelen että reseptinappeja vähennetään pikkuhiljaa niin, että keho alkaa tasapainottamaan itseään. Ja ainahan sitä kokeilla jotain luonnonyrttiä, kuten Kannabista.

Mihin suuntaan se tajunta muuten taipui tuollaisella kevyellä 1200mg/pv ketiapiini annoksella?

Kyllä siihen jää koukkuun. Jo pieneen määrään niin, että ei saa nukuttua ilman tai useammalla muulla nukahtamisnapilla.

Yksi kaksisuuntaista sairastava kaverini unohti ottaa annoksensa ja kuulemma ei edes vesilasi pysynyt kädessä tärinän vuoksi. Annoksen kokoa en tiedä.

Tarkistin reseptiltä että päivittäin pitäsi ottaa Serequel 800mg ja Ketipinor 100mg. Sama satsi kuin pöpilässä. 900mg ketiapianiä ei vaikuta oikeestaan mihinkään suuntaan. Illalla tosin alkaa väsyttämään 3 tunnin sisällä ottamisesta. Aamulla puolestaan tarvitsee muutaman kaffekupin, jotta sai loppupäivän olla pirteen hypomaaninen.

Nykyisin otan vain Deprakinen 300mg ja Ketipinorin 100-300mg /vrk Ketipinoria otan tarvittaessa jos on pakko tipauttaa itsensä unten maille. Jos tarttee ihan oikeesti vauhtia ja vaarallisia tilanteita, niin kietaisee ressupullon huiviin… joka ikinen päivä kunnes pöpilä kutsuu… :laughing:

Samperi, kun yöllä unensaamiseksi kännissä söin lähes kaiken. Pelkästään 13 kpl jäljellä ja niiden pitäisi riittää 10.3. saakka ja mulla menee noita 25 mg tabletteja kaksi yössä. Viimeksi apteekissa urputtivat näistäkin lääkkeistä, että haen muka liian tiuhaan, vaikka oli voimassa oleva resepti.

^ Jos sulla on resepti vaikkapa vuoden lääkkeisiin, niin niitä ei silti saa hakea kerralla apteekista ulos, kuin max. 3 kk satsin, koska Kela ei korvaa enempää, kuin tuon 3 kk kerrallaan. Enempää ei sitten tipu ennen kuin reseptiin merkittyjen tietojen mukaan on kulunut se 3 kk:lle tarkoitettu määrä lääkkeitä. Toki niitä nyt saa mennä uudestaan hakemaan vähän ennen kuin 3 kk umpeutuu, koska onhan monilla ihmisillä sellaisia lääkityksiä, jotka eivät saa loppua kesken tai pahimmassa tapauksessa henki lähtee samoin tein, vaikka joku tarpeeksi nipo ja vittupäinen farmaseutti voi innostua kyllä tarkasta päivämäärästäkin :unamused: . Tuo kolmen kuukauden sääntö koskee siis kaikkia Kela-korvattavia lääkkeitä(?) ja johtuu juuri tuosta Kela-korvaussysteemistä. Ilman Kela-korvausta on mahdollista hakea lääkkeitä enemmänkin/tiuhempaan tahtiin, mutta eri asia sitten, kuka tahtoo maksaa koko lystin omasta pussistaan ja toki tiettyjen, mahdollisesti väärinkäyttöön soveltuvien, lääkkeiden kanssa, ollaan tiukempia, vaikkei Kela-korvausta ottaisikaan. Ketipinor tuskin kuitenkaan noihin nk. huumelääkkeisiin kuuluu. Korjatkaa nyt sitten ihmeessä, jos näpyttelen aivan läpiä päähäni jälleen. Jotakuinkin noin homma meni ainakin aiemmin, mutta tämän vuoden alustahan tuli muutoksia noihin Kela-korvaushommeleihin, enkä niistä sen tarkemmin ole vaivautunut selvää ottamaan, kun omalle kohdalleni ei ole sattunut mitään tenkkapoo-tilanteita apteekissa.