Olen itsekin ottanut usein myös umpikännissä. Joskus jopa ennen iltaa, vaikka silloin yleensä sitten simahtaakin tuoliin. Toisaalta mua ei edes niin huolestuta mahdollisuus kuolla, välillä toivonkin sitä, vaikken uskalla toiveitani saattaa teoiksi.
En kuitenkaan usko, että ketiapiini ois alkoholin kanssa erityisen vaarallinen. Kai bentsot ja kaikki rauhoittavat ovat vaarallisempia sen takia, että on paha mahdollisuus esim. oksentaa ja sammua ja tukehtua tai että hengitys lamaantuu.
Ei ole, tiedän. Enkä usko, että siihen päädyn. Vaikka ajatuksia ja toiveita välillä onkin, on se aika kaukana konkreettisesta tekemisestä. Loppujen lopuksi taitaa jossain syvällä olla se halu elää, vaikkei sitä aina tunnekaan.
Päätin linkata CMX:ää elämänkaaresta, tai vaikka neljästä vuodenajasta tai mistä vaan, koska olen taas humalassa. Raamatussakin, varsinkin ilmestyskirjassa luku neljä on usein esillä. Neljä ilmansuuntaa, neljä ratsastajaa, neljä vitsausta. Myös luku 6 ja 7. 6 viitaten ihmiseen ja epätäydellisyyteen ja syntiin ja 7 viitaten Jumalaan, täydellisyyteen ja loppuun.
Kyllä neurolepti+alko -kombo paljon vaarallisempi on, kuin benzo+alko -kombo, mitä hengityslamaan ja/tai oksennukseen tukehtumiseen tulee. Alkoholi voi toki ihan yksinäänkin aiheuttaa nuo edellämainitut, sen verran hurjaa myrkkyä se on, mutta toki lääkkeet sitä buustaavat. Ketiapiini nyt ei yleensä ole, ainakaan pikkuannoksilla, mitään ihan akuutisti henkeä vievää tavaraa, vaikka sen kanssa vähän törpöttäisikin, mutta noiden kovempien leptien kanssa kyllä kannattaa olla tosissaan varovainen, jos siihen päälle ryypiskelemään menee, ettei nyt vaikka esim. sammu hankeen. Moni neuroleptikko toki ryyppää rankastikin ja selviää hommasta kerta toisensa jälkeen hengissä, ja olen mä itsekin useasti leptikuurilla ollessani dokaillut, enkä ole siihen kuollut, mutta toleranssi ja se, miten leptit kuhunkin vaikuttava, ts. normalisoivatko psykoosipotilaan vai ovatko näitä ihan vittuillakseen joka pikku-unettomuudesta kärsivälle määrättyjä vääriä lääkkeitä, vaikuttavat.
Rauhoittavien/Z-lääkkeiden ja alkoholin sekakäytössä poisnukahtamista huomattavasti suurempi riski on se, ettei valitettavasti sammukaan, vaan ihan kaikkea muuta. Siinä saattaa leppoisampikin tapaus kilahtaa erittäin pahoin seurauksin niin, että selvittyään voi hyvinkin toivoa, että olisi kuollut . Kokemusta on, enkä todellakaan ole ainut . Siksipä en noiden sekakäyttöä todellakaan suosittele.
Edit: Luin tarkemmin noita viimeisimpiä postauksia, enkä lainkaan ihmettele, että siellä on taas joku puoskari kaupannut ketiapiinia kaikkiin mahdollisiin vaivoihin auttavana ihmelääkkeenä . No, näinhän asia ei suinkaan ole, eli silkka psykoosilääke on kyseessä, jota on viimeaikoina ollut kovin muodikasta määrätä kaikille vähänkin MT-ongelmaisille ensimmäisenä ja viimeisenä vaihtoehtona ja sitten potilaat ihmettelevät, kun olo huononee vain kaiken aikaa. Saa tuota toki syödä, jos sen kokee oikeasti itseään auttavan, mutta monen ei-psykoottisen ihmisen tapauksessa, tuon käytössä ei juurikaan järkeä ole, koska tuohan passivoi vain entisestään, ei auta masennukseen jne., joten jos tarkoitus olisi saada sitä ihmistä kuntoutumaan ja saamaan elämänsyrjästä kiinni, niin zombie-lääkehän vain lähinnä estää sen . No joo, en ymmärrä .
Benzoilla on toki haittavaikutuksensa, kuten aivan kaikilla lääkkeillä, mutta ne ovat huomattavasti vähemmän vaarallisia, kuin esim. neuroleptien. Benzot aiheuttavat monesti lähimuistin heikkenemistä, kognitiivisten kykyjen taantumista, impulssikontrollin heikentymistä jne., mutta nuo ongelmat korjaantuvat välittömästi, kunhan lääkityksen vaikutus lakkaa(En nyt puhu pitkän linjan riippuvaisista), eivätkä benzot mm. rasita muuta elimistöä sillä tavoin, kuin leptit tekevät, eli aiheuttavat esim. rytmihäiriöitä, pakkoliikkeitä, valkosolukatoa, malignin neuroleptisyndrooman riskiä ym. mukavaa hengenvaarallista :mrgreen: . Vaikka benzot ovat sinänsä hyvin turvallinen lääkeryhmä vs. todella monet muut lääkkeet(Benzojen suureenkaan yliannostukseen on yksinään melko mahdotonta kuolla, sekakäyttösetit ovat sitten asia erikseen), niin benzokoukkua en suosittele, koska siitä ei pääsekään enää eläissään eroon, jos siihen kunnolla jää. Tämä toki edellyttää pitkäaikaista säännöllistä bentsodiatsepiinien käyttöä ja väärinkäyttöä välttämällä pahan koukun muodostumisen riski pienenee. Silti, ovatpa ihmiset vammautuneet pysyvästi siitä, että ovat menneet lopettamaan seinään pitkäaikaisen neuroleptilääkityksen, että se niiden turvallisuudesta ja riippuvuutta aiheuttamattomuudesta .
Sen eilen löytämäni web-sivun takia on tosiaan alkanut mietityttää koko lääkitys. Jos lääke on tarkoitettu unettomuuden hoitoon pelkästään silloin, kun muusta ei ole apua ja lyhyeen käyttöön, niin se yli 7 kk käyttö ei mielestäni ole lyhytaikaista käyttöä. Täytyy taas alkaa siitä irtipääsy-yritys. Sivuvaikutuksia siinä todella on. Hammaslääkärimaksuja on mennyt iso summa, kun on tullut reikiä kuivan suun ja yösyömisen takia. Verenpaineet ja verensokeri heittelee. Nukkuminen on kyllä tärkeää, mutta millä hinnalla?
There is notable evidence that taking antipsychotics can lead to loss of brain volume. This means that not only could you be killing brain cells by using Seroquel for insomnia. Research in both animals and humans has established that antipsychotic usage is associated with reduced volume of both grey matter and white matter.
Side effects:
Due to the fact that this is a potent antipsychotic, you’re likely going to experience some side effects, even when taken at a low dose. The side effects could include: dry mouth, dizziness, sore throat, and stomach pain. It is important to fully understand the drug’s side effect profile before using it to treat insomnia; the side effects may outweigh the benefit.
Withdrawal:
Taking low doses of the drug for the purpose of treating insomnia can still result in discontinuation effects. The Seroquel withdrawal symptoms are often considered difficult to cope with, and include both nausea and insomnia. The irony is that your insomnia during withdrawal may be even worse than prior to your first dose of the drug.
No toisaalta esim. minä olen syönyt kovia antipsykootteja jo 10 vuotta ja silti äly pelaa vielä riittävän hyvin että kykenen suorittamaan tieteellistä jatkotutkintoa yliopistossa. Lisäksi nuo ketiapiiniannokset joita käytetään unettomuuteen, ovat jotain 10 kertaa pienempiä kuin skitsofreenikoille tai minulle määrättävät annokset.
No tässä on lehtijuttu amerikkalaisesta pojasta jolta jouduttiin vauvana poistamaan pahan epilepsian takia leikkauksella puolet aivoista, ja siitä huolimatta hän nyt ala-asteikäisenä saa normaalit tulokset älykkyystesteistä ja pärjää koulussa. indianapolismonthly.com/long … m-buttars/
Nyt menen ihan täysin mututuntumalla, mutta sanotaanhan sitä, ettei ihminen käytä koko aivokapasiteettiaan muutenkaan, että jos sieltä on sitten varaa karsia? Nojoo
Ei varmasti ole mitenkään positiivinen asia pitkällä aikavälillä popsia leptejä unettomuuteen (eri asia, jos psykoottisiin oireisiin syö, sittenhän on vähän pakko varmaan). Mutta lyhyellä tähtäimellä tuntuu vaan aika hyvältä nukkua. Ei kuulemma valvominenkaan ole hyväksi elimistölle, en aivoista tiedä sen tarkemmin.
Ja tuhoaahan sitä aivoja monella muullakin. Vahvat liuottimet kuten etanoli tuskin myöskään on mitään parasta salvaa aivokudokselle. Silti sitä aika huoletta moni tissuttelee läpi elämän ja on vielä vanhallakin iällä ihan tolkussa kunnossa, vaikka puolet aivoista ja koko maksa on juotu.
Sen verran vielä tuosta ketiapiinista unilääkkeenä, että se on minulle toiminut loistavasti selvinpäin ja ilman krapulaa, mutta kun on kunnon krapula tai vieroitusoireita alkoholista, niin silloin se ei auta yhtään. Silloin ei saa unta kuin riittävällä määrällä benzoja.
Onneksi viimeisimmästä krapulasta on kohta pari kuukautta.
^ Tuo nyt ei kuulosta mielestäni tippaakaan kummalliselta. Krapulassa unettomuus johtuu alkoholin vieroitusoireista ja kun benzot lievittävät/poistavat noita viekkareita, niin toki niistä aiheutuva unettomuuskin silloin helpottaa. Ketiapiini(ylipäätään neuroleptit) taas on erittäin huono krapulalääke. VAIKKA se väsyttäisikin, sen sivuoireet(esim. sydämentykytykset) vain pahentavat krapulaoireita, eikä se näin ollen tietenkään auta alkoholiviekkareihin, mistä sitten on seurauksena se, ettei unikaan tule. Itse asiassa pelkkien neuroleptien käyttö krapulalääkkeinä saattaa olla jopa hengenvaarallista, koska ne eivät omaa samanlaisia alkoholiviekkareita helpottavia ominaisuuksia, kuin benzot, vaan saattavat mm. alentaa kouristuskynnystä ym. “mukavaa”. Joskus leptit saattavat olla paikallaan alkoviekkareidenkin hoidossa, jos viekkarit ovat niin vaikealaatuisia, että niihin liittyy psykoottista oirehdintaa, mutta tällöinkin leptien ohella pitäisi ehdottomasti käyttää myös bentsodiatsepiinilääkitystä.
Samaa mieltä. Krapulat ovat ihan p:stä. Koko yö hikoilua, janoa, tärinää, unettomuutta, jne…
Tarpeeksi, kun on juonut vuosien aikana, niin sitten tulee muutakin paskaa kuin unettomuutta ja niihin asioihin ei sitten enää auta mikään lääkitys, vaan saa kärsiä lopun elämän niiden ongelmien kanssa. Esim. alkoholidementia, sokeritauti, jne… näitähän riittää. Meni nyt vähän aiheen ohi, mutta menköön.
minulla on ketipinor ollut monta vuotta jo lääkkeenä. huolestuttaa nuo sivuvaikutukset, etenkin pitkältä ajalta. mutta lääkärit eivät halua muuta kokeilla koska tämä toimii unettomuuteen loistavasti ja on antipsykoottinen lääke, olen psykoosin kerran saanut ja ongelmia tuli. perkele kun ei muuta saa. mutta kun ei ilmankaan voi nukkua…
Olen syönyt ketiapiinia useita vuosia vaikeaan unettomuuteen, muutamia jaksoja ollut välillä ilman. Annostus on vaihdellut 25-100mg, useimmiten 50mg. Se on vaan niin tuttua ja turvallista,kun nukkuminen on lähes varma nakki joka ilta samaan aikaan. Ilman lääkkeitä saatan valvoa useita öitä, ennenkuin luonnollista unta tulee edes pari tuntia.
Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että kyllä ketiapiiniin jää koukkuun. Etenkin psyykkisesti. Myös fyysisesti. Ei osaa nukahtaa ilman sitä “humahdusta” ja tunnetta, että silmät painuu väkisin kiinni ja on ihan pakko ruveta nukkumaan.
Varmasti ajan kanssa oppisi ns normaaliin nukahtamiseen, että vaan rupeaisi nukkumaan ja odottelisi unta silmät kiinni. Mulla vaa unettomuus tekee sen, että en kykene tekemään yhtään mitään, lamaannun ja olen hyvin kärttyisä ja kaikki jää hoitamatta.
Kyllä toi antipsykoottien väsyttävä vaikutus voi minunkin kokemukseni perusteella olla jollain tavalla addiktiivista. Käytin aluksi risperidonia annoksella 2mg/vrk monta vuotta mutta sitten aloin ottamaan sitä omin luvin suurempia määriä jos oli jostain syystä tarvetta mennä normaalia aikaisemmin nukkumaan tai jos piti nukkua krapula ohi. Lopulta en meinannut saada unta lainkaan normaalilla annoksella ja lääkärin piti määrätä minulle suurempi annos.
Ketiapiinilla on ilmeisesti vielä selkeästi vahvempi väsyttävä vaikutus kuin risperidonilla. Englanninkielisessä Wikipedia- artekkelissa muistaakseni lukee että USA:laisissa vankiloissa jotkin vangit ovat näytelleet lääkärille psykoottisia oireita saadakseen suuria annoksia ketiapiinia, ja käyttävät sitä sitten lähinnä sen unettavan vaikutuksen takia.
^ Suomessa ei onneksi tarvitse vaivautua esittämään psykoottista saadakseen ketiapiinia, riittää kun sanoo lääkärille, että välillä on huonounisia öitä ja vähän aivastuttaakin joskus, ja ihan siviilissäkin :mrgreen: . Kyllä ne täällä käsittääkseni vankiloissakin käyttävät leptejä varsin avokätisesti ja ihan tarpeettomasti, talon puolesta siis. Niiden oikeasti psykoottisten rikollisten kun pitäisi olla jossakin ihan muualla säilössä, kuin perusvankilassa.
Oman kokemukseni mukaan ketiapiini on nukuttavampaa, kuin risperidoni, mutta risperidonikin väsyttää tavallaan hurjasti, ts. ei kiinnosta paljon mikään. Siksi otan mieluummin ketiapiinia psykoottisiin oireisiini, koska se nukuttaa yöksi, mutta ei pistä aivoja niin pahaan liimaan kokoaikaisesti, kuin risperidoni. Mulle ketiapiini, klotsapiini ja levomepromatsiini ovat ne leptit, joista olen vähiten vittumaisia haittavaikutuksia saanut, eli niitä käytän, jos psykoosia puskee ja jos nyt suinkin olen sellaisessa tilassa/tilanteessa, että voin itse lääkitykseeni vaikuttaa. Aivan kammottavia myrkkyjä nuokin, kaikki tyynni, enkä todellakaan noitakaan söisi, kuin niissä todellisissa hätätapauksissa ja silloinkin vain sen aikaa, että akuutein kriisi on ohitse .
^ Järvenpään sosiaalisairaalassa oli samaan aikaan kanssani hoidossa eräs henkilö jolla oli skitsoaffektiivinen häiriö ja hänelle annettiin klotsapiinia suurina annoksina. Kaveri nukahti aina iltalääkkeen saatuaan noin tunnissa olohuoneen sohvalle ja kuolasi tyynyn ihan märäksi kun lääke aiheutti kuolaamistakin vaikka hänellä oli skopolamiinilaastari sen ehkäisemiseksi.
^ Mulle nimenomaan risperidoni aiheutti järkyttävää kuolaamista. Muiden leptien kanssa en muista tuota ongelmaa olleen, pikemminkin suun kuivuminen on vaivannut. Noissa ketiapiinissa, klotsapiinissa ja levomepromatsiinissa on juuri se hyvä puoli, että pistävät untenmaille hyvin tehokkaasti(Ei tosin ketiapiini, jos pahasti olen psykoottinen), joten voi nukkua suurimman osan psykoosistaan ylitse, eikä tarvitse liikaa olla hereillä siinä leptipöhnässä. Pitkäaikaisemmassa käytössä tuo toki olisi vittumaista, koska en mä nyt koko elämääni vain nukkua tahdo, vaikka kait noidenkin nuijanukutusvaikutus lievenee, jos lääkkeeseen tottuu. Kyllähän esim. monet skitsofreenikot täysin tolpillaan ja toimintakykyisinä porhaltavat klotsapiinilääkitykselläkin .