Voiko alkoholin käytön lopettaminen olla helppoa?

En vaihtaisi tätäkään päivää entiseen.

Väsymys, jonkinlainen aivosumu. Ehkä pahimmillaan kuin kertaakaan aikaisemmin. Voisihan tämä johtua jostakin muustakin, mutta verikokeet eivät puoltaneet sellaista. Ei kuumetta, ei muita ongelmia kuin syvä väsymys.

Luulen tämän johtuvan elimistön toipumisprosessista, se vaatii valtavasti energiaa, lueskelin, voi kestää kuukausiakin. Pikavoittoja en liiemmin ole odottanutkaan. Kaikki tämä mitä vastaan tulee, on otettava, jos ei kiitollisena niin rationaalisesti.

Kun tähänkin on jollain tavalla varautunut niin se ei ole mitenkään vaikeaa kestää. Kun keho rupeaa toimimaan normaalisti on palkinto siinä, ihan normaalissa olossa.

3 tykkäystä

Olen kiitollinen!

Kiitollinen siitä kuinka helpottavan tunteen koen sisälläni. Kiitollinen siitä, entisen elämän houkutukset kiusaukset ovat jääneet. . Kiitollinen siitä kuinka olen saanut murrettua mustat kahleeni ja tavoittanut vapauden. Kiitollinen, minulla on suunta ja suunnitelma loppuelämän matkalle. Kiitollinen tästä väsymyksestä, keho haluaa kertoa kuinka koville se on joutunut. Kiitollinen siitä että uskallan pysähtyä ja antaa keholleni aikaa. Kiitollinen näistä muutamista viime viikoista jotka ovat olleet ylivoimaisesti parhaita elämässäni vuosikymmeniin, parhaita siksi koska olen sydämeni pohjista asti vapaa. Kiitollinen tästä rauhaisasta aamusta. Rakastan itseäni, rakastan niin paljon, kuinka voisin kohdella itseäni huonosti loppuelämäni aikana? ,siitä ajatuksedta olen kiitollinen.

Tänään voin oppia jotakin, olen kiitollinen.

5 tykkäystä

Kaikki uudet taidot tarpeellisia.

Nuinhän se vähän on että elämä on sarja peräkkäisiä epäonnistumisia ja murheita.

Jos alkoholia juodessani ratkaisu oli juoda alkoholia kun tuli murhe eteen. Nyt se ei ole vaihtoehtojen listalla. Nyt on otettva muut keinot käyttöön.

Nyt päällä olevaan ihan tavalliseen arkimurheeseen olen soveltanut seuraavaa.

1. Pidän mielen rauhallisena, tarpeetonta on kiihtyä ja vajota murheen tasolle. Toimii hyvin, vaatii ajatuksia ja keskittymistä. Tällä harjoituksella pyrin rauhoittamaan mielen. 7
  2. Ongelman tai murheen analysointi. Kuinka vakava ja iso asia todellisuudessa on ja miten se vaikuttaa asioihin nyt ja tulevaisuudessa. Hyvä puoli tässä on se että hommaan menee aikaa ja itse murhe rupeaa olemaankin aika pieni kun sen suhteuttaa vaikkapa hieman pidemälle aikavälille
  3. Ratkaisu, mitä teen, miten suhtaudun murheeseen ja voinko oppia asiasta jotakin. Tänne asti kun pääsen niin murhe alkaa olla jo vanha.

Alkoholia juodessa asian antoi vain olla ja joi kunnes helpotti. Aika teki silloinkin tehtävänsä, mitään ei vain oppinut.

Toki murheita on isoja ja pieniä, on murheita jotka vaativat tekoja, jotkut vain ajatuksia, ja monet voi sivuuttaa tai unhotaa. Tärkeintä on miten asioihin suhtautuu, siinä on mielenkiintoista oppimista itselleni. Todennäköisesti hyvällä suhtautumistavalla isommatkin asiat vaikuttavat pienemmiltä. Minulle tämä oppimisprosessi on tämänkaltaisissa asioissa, ei siinä että miettisin olenko ollut tänään juomatta ja onnistunkohan huomenna olemaan juomatta. Sen päätöksen olen jo tehnyt ja se on helpoin osuus kaikesta. Nyt on opeteltava elämään ilojen ja murheiden keskellä, rauhallisesti itseäni kunnioittaen ja rakastaen.

1 tykkäys

Tylsyys ja juominen tylsyyteen.

Alan huomata itsessäni tai ajatuksisssani selvästi erottuvan piirteen, on tylsää, työ on oikeastaan ollut tylsää jo vuosia. Alkoholin juominen on kaventanut sosiaalista verkkoa raivaussahan lailla vuosia, tylsää. Kaikenlaista kolotusta raihnaisessa ruumiissa jo vuosia, tylsää. Varmasti suurin syy viimevuosien kovalle alkoholin juomiselle on ollut tuo tylsyys. Ja juomalla alkoholia on vain tullut vahvistettua tuota tylsyyttä. Kuinka kaltoin sitä onkaan fyysistä- ja psyykkistä hyvinvointiaan kohdellut.

Samalla kun tämä on oppimisprosessi, tämä on valtavien muutosten aikaa. Aivoilla on vihdoin mahdollisuus toimia luonnollisella tavallaan, sekin vie aikaa kunnes aivot palautuvat, miten paljon ylipäätään palautuvat. Samoin raihnainen ruumis.

Sosiaalisten suhteiden paraneminen on yhtä paljon kiinni itsestä kuin niiden huononeminenki oli, vain omalla toiminnalla voin vaikuttaa.

Valtavan väsymyksen vuoksi olen joutunut ottamaan omaa aikaa töiden kustannuksella.???!???

Siis mitä ihmettä aivoni ajattelevi. Näinhän sitä on ajatellut vuosikymmenet kuinka tärkeää työ on ja työtä tehdään kaiken muun kustannuksella. Suuri kusetus tämäkin.

Tästä lähtien ajattelen että kaikkea muuta on tehtävä työn kustannuksella.

Luin saattohoitohoitajien havainnoista seuraavaa. Yleisin mitä kuoleva ihminen katuu on se että on tehnyt liikaa töitä.

Pitäisikin siis ajatella kuin juuri kuoleva ihminen, mikä on oikeasti tärkeää ja millä on merkitystä.

Tässä mökillä aamukahvia juodessani, rauhaisasti istuskellen kaunista maisemaa katsellessani sain viimeisen vahvistuksen, ymmärsin ettei tylsyys ole alati läsnä olevana normaalia. Kaikki tylsyyttä aiheuttava on korjattava tai poistettava.

Sitkeään juurtuneet rikkakasvit on kitkettävä, uudestaan ja uudestaan kunnes lopulta ne eivät jaksa enään kasvaa.

Jos mikään ei muutu, niin mikään ei muutu.

4 tykkäystä

3/4 vuosisadan kokemuksellani olen sitä mieltä, että elämän muuttuminen tylsemmäksi on johtunut ajan kulumisesta/vanhenemisestani. Suuret elämykset on koettu ja nähty, ehkä kuolemiskokemusta lukuunottamatta, eikä uusia enää ole saatavissa. Yritän etsiä kokemuksia pienemmistä ja pienemmistä asioista ja askareista. Makrokosmoksesta mikrokosmos.
Aikanaan kun erosin lopullisesti rakkaastani - alkosta - mietin kauanko aivojeni palautuminen “normaalitilaan” kestäisi. Totesin sitten aikaa myöden, että ne eivät koskaan olleet olleetkaan sellaisessa tilassa, koska niitä oli alettu liottaa etyylissä jo niiden kehitysvaiheen aikana, aluksi kokeiluja n. 15-vuotiaana ja jatkuvampaa käyttöä 18-v alkaen. Eli piti luoda, tai antaa syntyä uusi normaali, kun vanha oli kuoletettu. Tulos on kauan ollut nähtävissä; toiset arvioikoon onnistumiseni. Itsetykönäni aion jatkaa siihen viimeiseen suureen kokemukseen tällai näin.

4 tykkäystä

Osaat hienosti pukea sanoiksi asioita, tuntemuksia ja havaintoja, joita minäkin olen kokenut raittiusmatkallani.

:+1:t2:

Hyvä päivä, hyvä viikko, hyvä kuukausi, hyvä vuosi, hyvä elämä.

Pienistä virroista syntyvät joet, jotka laskevat valtamereen.

Mitä näitä sutkautuksia nyt onkaan olemassa. Pointti niissä on hyvä, pienen pienetkin asiat vaikuttavat isoon kuvaan. Joka pikseli, sillä kuva koostuu juuri noista pienistä pikseleistä.

Olen ottanut tavoitteekseni paremman elämän entiseen verrattuna. On tärkeää huomata kuinka merkityksellisiä pienen pienet asiat ovat. Tämä oikein korostuu kun alkoholin juomisen jättää pois. Kapasiteettia vapautuu valtavasti huomaamaan noita pieniä asioita.

Sen oman vanhan karsinan ulkopuolella on valtavasti kaikkea hyvää ja kaunista.

3 tykkäystä

Hyvin sanottu wanderer Harharetkeilijä !
Juuri tästä tässä rakkaan sylissä pyörittämisessä on
kyse: Hylätäkkö kokonaan vai ..
Salakavala vieras/loinen: oikein käytettynä hyvä.
Itselläni ei päätöstä vaikka tiedän kumpi puoli
pitäis valita.
Täysraitius ei ole mielestäni se oikea valinta suhteessa
yhteiskunkuntaan kelleekkään.
Ei myöskään rapajuoppous ..
Koko juttu on ristiriitainen: tyrkytetään ja tuomitaan samaan
aikaan.

Onneksi on tää palsta !

Se dokaaminen mistähän se sana alunperin tulee ?
Siinäkään ei varmasti kaikki pahaa.

Moni “osaa” alkoholin juomisen niin ettei se suuremmin haittaa elämää, minä en osaa sellaista “taitoa”, siksi ainoa vaihtoehto minulla on olla juomatta alkoholia. Tein päätöksen olla pienen hetken juomatta alkoholia, loppuelämän. Ei se ole mikään kärsimys tai luopuminen tai pinnistys. Vain silmänräpäys ikuisuudessa.

3 tykkäystä

Aamun pieniä asioita.

Sää pilvinen, kevyt kaakkoistuuli käy, taitaa kohta sataa.

Proteiinipainoitteinen aamupala.

Kolmen vakuaisen ja yhden keltuaisen munakas olivviöljyllä miedolla lämmöllä hyydytettynä. Lisukkeeksi tuoreita paistettuja kanttarelleja. Hieman kanaa. Vuorokauden proteiinisuosituksesta lähes 40%. Tämä vastapainoksi monen aamun kasvispitoiseen aamupalaan.

Kuppi tuoretta kahvia.

Päälle vielä verenpainelääke, joka toivon mukaan jää tarpeettomaksi pian.

Pieniä asioita joihin voi ja kannattaa huomiota kiinnittää.

Voimavaroja on vapautunut alkoholin juonnista valtavasti, on vapautunut ajatuskapasiteettia, toivottavasti myös - kykyä. On vapautunut aikaa. On vapautunut rahaa. Terveellisiin elämäntapoihin kiinnittämisen aika on itselläni nyt, juuri nyt. Kaikki resurssit siihen on nyt olemassa. Pieniä muutoksia jokaiseen päivään.

Paljon on muutosta ilmassa omalla kohdallani, en ole kuitenkaan liikkeellä hampaat irvessä, vaan hymyssäsuin.

Kaikki tämä on oppimisprosessia johon olen sitoutunut 100%.

Taustalla siintää ajatus mahdollisesti terveemmistä, iloisemmista, paremmista elinvuosista tulevaisuudessa.

Millä lailla tähän ajatukseen alkoholin juominen istuu???

-Ei niin!

.

3 tykkäystä

Monesko päivä on menossa?

Pitäisikö laskea ja olla perillä siitä kuinka monta päivää on ollut juomatta alkoholia?
Tämä asia todella häiritsee minua ja olen yrittänyt pohtia sen merkitystä. Olen huomaavinani että tämä korostuu erityisesti juuri alkoholikeskustelussa. Miksi ei kaikessa päihdekeskustelussakin.

Toiselaisen lähestymistavan tarjoaa esimerkiksi terveyskeskustelu. Siinä “genressä” ei esimerkiksi ainakaan niin korostuneesti kiinnitetä huomiota tähän seikkaan.

Tai jonkun harrastuksen, urheilulajin yms. suhteenkaan en ole huomaavinani niin voimaksata tarvetta laskea päiviä.

Aika hassulta kuulostaa jos sanoisin että “nyt olen harrastanut sienestämistä 632 päivää”. Tai “en ole syönyt pullaa 15 päivään”.

Älkää nyt kukaan ottako tätä henkilökohtaisesti, pohdin vain tätä ilmiönä, olen itsekin “syyllistynyt” tähän lukemattomia kertoja.

Alkoholikeskustelussa päivien laskeminen luo ikäänkuin arvoasteikon, nokkimisjärjestyksen. Kuin armeijan hierarkian jossa kukkona tunkiolla häärää ylipäällikkö, se jolla on eniten päiviä jomatta alkoholia. Tämä toistuu aina ja aina. Kaikki alkaa sillä kun henkilö esittäytyy ja kertoo montako päivää ja parhaimmillaan kellonajan josta lähtien on ollut juomatta alkoholia. Haluaisin selvittää miksi näin toimitaan ja mihin sillä pyritään.

Onko se ikäänkuin tuomio, kuten vankeustuomio voi olla vaikkapa 2700 vuorokautta, silloin ymmärrän että vuorokausia voisi laskea ja odottaa näin tuomion loppumista.

Kaiketi ihmiset ovat taipuvaisia kaikkea mittaamaan ja arvioimaan numeroilla, olisiko siinä jokin selitys.

Ainakaan omalla kohdallani se ei edistä alkoholin juomattomuuttani mitenkään jos laskisin päiviä. Enemmän se muistuttaisi jotakin hetkeä jolloin on joutunut jonkin traumaattisen kokemuksen uhriksi. Vaikkapa laivan uppoaminen silloin ja silloin.

Mitä hyödyn siitä jos nyt heitän että olen ollut polttamatta tupakkaa 11315 päivää. (tarkkaa lukua en tiedä eikä kiinnostakkaan). Aion silti olla polttamatta tupakka loppuelämäni.

Tupakan kohdalla minulle on riittänyt yksinkertainen päätös etten ikinä koskaan elämäni aikan polta tupakkaa.

Saman päätöksen olen tehnyt alkoholin juomisen suhteen: en ikinä koskaan elämäni aikana juo alkoholia.

Mielestäni joka ikinen päivä on yhtä tärkeä kuin se ensimmäinen päivä jolloin päätöksen olen tehnyt. Ei niitä tarvitse jatkuvasti laskea. Tämä ei ole matematiikkaa jossa plus merkki aina lisää suuretta.

Olen päättänyt toimia seyuraavasti jos ja kun joskus joku kysyy kauanko olet ollut juomatta alkoholia?

“En muista tarkkaan, mutta jos haluat tietää kauanko aion olla juomatta alkoholia niin sen tiedän, loppuelämäni”

Tämä tieto on minulle armollinen ja ainoa merkityksellinen tieto.

Saatan olla aivan väärässä muiden mielestä, kommentoikaa mitä päivien laskeminen merkitsee ja tarkoittaa?

1 tykkäys

Päivien laskeminen merkitsee päivien laskemista, ei mitään muuta. Piti tarkistaa sovelluksesta, minulla on päivä 651. Vaikka itse alussa niitä laskin, niin en enää pitkään aikaan. Applikaatio joskus muistuttelee eikä se minua haittaa.

Ensimmäisen vuoden ajan päivillä, viikoilla ja kuukausilla tuntui olevan itselle merkitystä. Kaikkiaan se ensimmäinen vuodenkierto on raittiuspolulla tärkeä, siinä pääsee kokemaan niin paljon aiemmin juomisen ympärille kietoutuneita tapoja ja tapahtumia ensimmäistä kertaa selvänä.

En millään usko, että päivien laskeminen tai niiden laskematta jättäminen muuttaa retkahduksen todennäköisyyttä mihinkään suuntaan. Tärkeintä on mennä oman fiiliksen mukaan.

Koen, että minulle 13.10. on uusi syntymäpäivä. Aion jatkossakin juhlistaa sitä. Muut tehköön ihan niin kuin parhaalta tuntuu. Mitään kilpailuasetelmaa en itse tunnista. Iloitsen mukana jokaisen “merkkipäivästä” jos joku siitä kertoo ja toivon, että etäisyytemme säilyy. Vain sillä on merkitystä.

6 tykkäystä

En viitsi kirjoittaa samaa uudestaan mitä @Teme70 :joy: veit sanat suustani.

Eka vuosi jokainen päivä ja merkkipaalu oli tärkeä. Juhlin ne.

Tämä toinen vuosi taitaa olla eri juttu. Enää päivillä tai ajan kulumisella ei ole merkitystä, tämä on elämäntapa, minun polkuni.

Minulle oma aloituspäivä on juhlapäivä, jota aion (ainakin tällä tietoa) juhlistaa ja juhlia miten milloinkin parhaaksi näen.

Pääsääntöisesti en ole jutellut tai selitellyt tai vastaillut kysymyksiin alkoholittomuudestani juuri kenenkään kanssa livenä, joten eipä ole päivistäni, päivämääristä tai raittiiden päivien lukumäärästäkään ollut puhetta kuin täällä teidän kanssanne.

Sellainen täysin sivuseikka, että tykkään numeroista ja numeroiden pyörittelystä…eli tulen iloiseksi jos satun katsoa päivälaskurisovellusta ja siellä sattuu olemaan jokin hauska luku :smiley:

Ymmärrän täysin pointin, kun toiset haluavat sivuuttaa koko päivien laskemisen, merkityksettömänä ja haluavat vain elää raitista elämää. Se on oikein hyvä niin.

7 tykkäystä

Uusi aamu, uusi hyvä päivä.

“Tulee hyvä päivä“ - on helppoa todeta ja pitää paikkansa, jokainen päivä on ollut hyvä jolloin en ole juonut alkoholia.

Seuraavaa alan huomata alati voimakkaammin. Tätäkin kannattaisi painottaa kaikille alkoholin juonnin lopettamista suunnitteleville.

-Kun alkoholin juonnin lopettaa, vapautuu valtavasti aikaa ja energiaa, ajatuskapasiteettia, fyysisisiä voimavaroja. On hyvä olla jonkinlainen suunnitelma miten noita vapautuvia resuesseja sitten käyttää. Varmasti on parempi jotakin käyttöä keksiä kuin jäädä vain tuleen makaamaan. Muutoin astuu tylsyys ja tyhjyys kuvioihin. Mitä paremmin tämänkin tiedostaa ja on laatinut suunnitelman tai varautunut tähän, sen helpommin sen saa käännettyä voimavaraksi heti alkuun.

Väittäisin että tämä on yksi pahimpia ansoja johon voi astua. Itse olen tähän aikaisemmin astunut muutamaan kertaankin.

Vaikka olen nyt ollut tähän varautunut ja aidosta halusta toteutan kaikenlaista uuden oppimista, silti tuntuu olevan vielä resursseja vailla käyttöä.

Hieman yllättää kuinka suuren osan elämää ja arkipäivää alkoholin juominen tuhoaa ja mitätöi. Sen huomaa vasta kun lopettaa alkoholin juonnin.

Nyt aamunavaukseeni valitsin teemaksi kuitupitoisen ravinnon.

Kaurapuuroa, johon lisätty kuituvalmistetta.

Muutama manteli.

Kauraleipä kasviksilla. Tomaattia, kurkkua sipulia raakana.

Muki maustamatonta jugurttia.

Käyn mielenkiinnolla läpi kaikkea kuituun liittyvää muutamina päivinä, kokeilen, luen, maistelen.

Toisina päivinä muihin tärkeisiin aineisiin keskittyen joista terveellinen ruokavalio sitten muodostuu.

On mielenkiintoista ajatella että voisi pelkästään kuituun liittyviin asioihin käyttää koko elämänsä silti vielä aiheesta paljoakaan lopulta tietäen. Tutkijana tähän saavutukseen pääsisi varmimmin.

Tästä ehkä klassisin esimerkki on Darwinin toteamus kun hän oli muutamalla laivamatkalla kartoittanut uusia eläimiä ympäri maailmaa. - Tiede on nyt kartoittanut yli 95% kaikista maailman eläimistä.

Voiko olla enemmän väärässä, eipä paljoakaan. Tämä on hyvä muistaa omassa elämässään myös.

En täten kuituihinkaan suhtaudu liian vakavasti, on hyvä tietää että nekin kuuluvat toimivaan ruokavalioon yhtenä tärkeänä tekijänä.

Kaikenlaista voi ja kannattaa tutkia, miettiä ja koettaa ymmärtää. Moninaiset osaset kuuluvat omanlaiseen hyvään elämään.

Sen olen ymmärtänyt että alkoholin juominen ei kuulu omanlaiseen hyvään elämääni.

1 tykkäys

Houkutuksia ja taistelua alkoholin juomista vastaan!!!

Olen miettinyt ehkä turhaakin, tuleeko jossakin vaiheessa ns. heikkoja hetkiä jolloin keho pakottautuu kauppaan ostamaan alkoholia??? Ja miten siinä kohtaa taistellaan vastaan.

Näitä ei ole tullut, ei ole kertaakaan tehnyt edes mieli, jos ajattelen alkoholin juomista ihan tietoisesti, en mitenkään halua lähteä edes ajatuksissa sinne vaan haluan pitää päätökseni kirkkaana ja koskemattomana, alkoholilla ei ole sijaa elämässäni.

Mielestäni tästä on oikeaa hyötyä kun alkoholin juomista miettii ihan tietoisesti. Ei pääse spontaani mieliteko ehkä koskaan ryöpsähtämään valloilleen.

Vai johtuuko tämä haluttomuus yksinkertaisesti siitä sisäisestä varmuudesta jota tunnen.

Aikaisemmilla lopetuskerroilla mielitekoja on jäänyt ja ollut oikeastaa koko ajan aina sinne asti kunnes taas on juotu alkoholia.

Tällä hetkellä olemisessa ja alkoholin juomisen lopettamisessa olotila on todella varma, seesteinen ja onnellinen.

Mikäli näitä alkoholin juomishaluja alkaisi tulla, työ olisi jokatapauksessa tehtävä korvien välissä, samalla pidättämällä ruumiin oikeus käydä kauppaan alkoholin ostoreissulle. Edelleen olisin lähtökuopissa ja oman mielen uudelleenohjelmointiin vain olisi panostettava kahta kovemmin.

Tämä loppuelämän aika on uudelleenohjelmointia muutenkin. On aivan sama mihin asiaan muutosta haluaa, uudelleen ohjelmointi on pakollista.

Tämä on kuin vanhan tietokoneen kuntoon laittoa. Ensin päivitetään koko käyttöjärjestelmä, huonot ominaisuudet jätetään siinä pois. Sitten lisätään tarpeellisa lisäohjelmia, huolehditaan virustorjunnasta ja jatkuvasti päuvitetään systeemiä sekä tarkkailaan sen tilaa.

Jos nyt kuitenkin kova alkoholin juomisen himo iskisi, toimisin seuraavasti.

1. Keinoja kaihtamatta olisin vain juomatta alkoholia fyysisesti.
  2. Kaikki mahdolliset ajatustyökalut käyttöön, pyrkimyksenä rauhoittaa himot.
  3. Tietoisesti hakeurumista tilanteisiin ja paikkoihin missä alkoholin juominen ei tule kuuloonkaan.
  4. Ulkopuolista apua jos muu ei auta.

Olen vähän skeptinen ulkopuoliseen apuun. Kuka ottaa tosisaan jos tilanne olisi esim. seuraava.
Avuntarve olisi omasta mielestä ilmeinen. Sitten kun kerrot että olet ollut viisi ja puoli vuotta juomatta, mutta että nyt ei pysty, tuntuu pakottavalta tarpeelta juoda.
Ei tullaisessa tilanteessa ehkä saa apua oikeasti. Omakohtaisesti olen kokenut ulkopuolisen kunnallisen avun täysin ala-arvoiseksi, siitä jäänyt itselleni skeptinen asenne ylipäänsn ulkoiseen apuun ja etenkin sen tehoon.

Sitäpaitsi olen täysin varma siitä, että niitä ihmisiä, jotka ovat lopettaneet alkoholin juonnin ja pysyvät päätöksessään loppuelämän ajan, yhdistää yksi tekijä. Päätös on tullut ihmisestä itsestään todella syvältä vielä.

Kaikesta muusta voi olla tukea ja hyötyä pysytellessä juomatta alkoholia.

Tunteeko historia ainoatakaan tapausta jossa esim. vaimon pakottamana mies olisi ollut juomatta alkoholia loppuelämänsä? Ei tunne ei, mutta tuntee tapauksia joissa mies on juonut alkoholia loppuelämänsä ilman pakottelevaa vaimoa.

Suurin lohtu on kuitenkin se että historia tuntee myös harvoja tapauksia joissa alkoholia ongelmaksi asti juonut ihminen on omalla päätöksellään ollut juomatta alkoholia koko loppuelämänsä ajan.

Summa summaarum.

Jos ei tee mieli juoda alkoholia, kannattaa miettiä miksi ei tee mieli, mikä tai mitä pitäisi olla toisin että tekisi mieli juoda alkoholia. Mitä arkista sellaista pitäisi tapahtua että alkaisin taas juomaan suuria määriä alkoholia.

Ei alkoholin juonnin lopettamisesta saa tulla mielessä mörköä jota ei voi käsitellä ja ajatella. Edelleen voin sanoa tupakastakin itselleni; Sitä paskaa en tarvitse keuhkoihini vetää. Voin miettiä samoja asioita tupakan kuin alkoholinkin suhteen, mitä pitäisi tapahtua että alkaisin polttamaan tupakkaa ja haluamaan sitä?

Voisin sanoa että tupaka polton lopettamisen jälkeen olen halunnut tupakkaa yhtä vähän kuin tänä päivänä. Sama on käynyt alkoholin juomisen lopettamisen kanssa.

Tämä voi olla huutavan ääni erämaassa, mutta miettikää sitä.

1 tykkäys

Kaikkea hyvää, Kaikkea terveellistä ja Kaikkea onnellista.

Lanseeraan nyt uuden kolmen Koon säännön. Olen jo alkanut toteuttamaan tätä kolmen Koon sääntöä säännölisen säännöllisesti.

Aamuisin toivotan itselleni kaikkea hyvää ja kehun itseäni varpaista taivaisiin. Rakastamaan itseäni. Aina löytyy vaikka kuinka paljon positiivista jokaiseen päivään.

Pitkin päivää syön ja juon terveellisesti, liikun ja työskentelen tervellisesti.

Teen mahdollisuuksien mukaan vain sellaisia asioita jotka tuntuvat hyviltä, kivoilta ja lisäävät onnellisuuttani. Osaan nykyään kieltäytyä vaikka mistä epäterveellisestä, onettomasta, kurjasta epämiellyttävästä.

Iltaisin mietin kiitollisena kuinka onnellinen olen mahtavasta päivästä. Kuinka onnellinen olen kaikesta hyvästä jota elämässäni on.

Minun yksi onneni on elää ilman alkoholin juomista. Haluan elää ilma sitä paskaa, itseäni myrkyttämättä.

Muistakaa, K K K

6 tykkäystä

Pidin kirjoituksestasi :smiling_face: Mielessäni on joskus omia päivityksiä tehdessäni käynyt, että onko sävyni liian imelä, kun hehkutan kiitollisuutta ja onnea, mutta olen aina tullut siihen lopputulemaan, että se on aito tunne. Tunteeni raitista elämääni kohtaan on kiitollinen ja onnellinen. Muussa elämässä on toki ‘vähän kaikenlaista haastetta’, mutta kantava voima on raittius, josta olen onnellinen ja joka kantaa tässä elämän pyörremyrskyssä eteenpäin.

Oli mukava lukea ja tuntea, että koet jotain samankaltaista. Omaa elämääni kuvaa mielestäni hyvin se, että lopulta monikaan asia ei edelleenkään ole näkyvästi muuttunut, elämä jatkuu…mutta sielunmaisemani on muuttunut: juova loppuaika oli synkkä, mykkä mustavalkoelokuva ja kun raitistuin omaelämänkertaelokuvaani saatiin värit, oikein aurinkoiset, iloiset ja värikkäät :smiling_face_with_sunglasses:

:blush:

4 tykkäystä

Naulankantaan @Metsanpoika@Metsanpoika.

On mahtavaa kun joku “hoksaa” mistä kirjoitan. Juuri tuosta mistä kirjoitit. Samalla lailla se hiki haisee kuin ennenkin, mutta kaikki on kuitenkin paaaljon paremmin.

1 tykkäys

Oli hyvä ketju ja paljon on aihetta alkoholi pohdittu. Vaikuttaa sille, että vankka lopetuspäätös on tehty. Se sisältää paljon sellaista näkymätöntä ennakkopohdintaa, lukuisia krapuloita, ahdistusta, häpeää ja kuolemanpelkoa -näin uskallan olettaa.
Ketjussa oli lukuisa määrä kohtia joihin voi samaistua 100% sti, en ala niitä nyt tähän lainaamaan.

Itse lopetin myös melko spontaanisti kesken kesäloman nyt jo reilu kaksi vuotta sitten. Mua alkoi ärsyttää se alkoholismi ja addiktio, ku ei voinut olla enää päivääkään ilman. Näin siis luulin, oli pakko juoda, muuten sitä tai tätä voi seurata tai ainakaan en pysty rentoutumaan tai nukkumaan.

Lopetuspäätös sai vauhtia, kun huomasin, etten kuolekaan ilman ”iltakaljoja” kun jouduin lapsen sairastuttua vakavasti, yöpymään sairaalassa. Lopullinen niitti oli kuitenkin työterveyslääkärin paperi, jonka verikokeen tuloksista näki, että alkoholistihan tämä on.

Mun ensireaktio oli, että mitä se tolle kuuluu, jos joskus iltaisin rentoudun, mutta sitten jokin naksahti päässä ja myönsin ongelmani.

Siitä alkoi taistelu irti alkoholista ja valehtelisin, jos väittäisin sen olleen helppoa.

Jos joku täällä pohtii, juoko liikaa ja kannattaisiko lopettaa, niin voin vastata puolestasi: kyllä juot ja kannattaa lopettaa.
Elämästä ei tule tosiaan yhtään kevyempää tai huolettomampaa ja säästyvät rahatkin katoaa jonnekin muualle, mutta sen sanon, että selvin päin kestät kaiken, kuin virtahepo, sen kummemmin heilumatta tai reagoimatta.

7 tykkäystä

Loistava tiivistys vaikeasta aiheesta!

2 tykkäystä