Voisiko aihetta lähestyä positiivisilla ajatuksilla. Jättäisi heti alkumetreillä kipuilun, tuskan, morkkikset, mieliteot, ratkeamiset ja päivä kerrallaan pelkoasenteen sinne samaan kokemuskasaan minne kaikki oma alkoholinkäyttökin kaikkine hyvine ja huonoine puolineen on tarkoitus jättää. Yksinkertaisesti niin että nyt on omalta osalta saatu riittävästi aiheesta kokemusta ja on aika siirtyä eteenpäin.
Olen reilu 5-kymppinen reippaasti 20 vuotta alkoholia käyttänyt, joista viimeiset 5 vuotta tahtiin salkku keskiolutta päivässä ja siihen päälle satunnaiset viinapullot. Tuolla käyttökokemuksella luulen tietäväni että tuosta harrastuksesta ei oikein saa enään mitään irti omalla kohdallani. Käsitääkseni määrät ovat olleet jo aika kovien riskien puolella kohdallani jo pitkään. Ilman isoja kolhuja selvitty nuo vuodet. Nyt olen päättänyt aloittaa uuden luvun elämässäni. Otin jo pienen varaslähdön viikko sitten ja pahimmat hetket on fyysisesti takanapäin. Keho kaipaa lepoa ja huolenpitoa siinä ensimmäisen viikon päällimmäiset tunteet. Arjessa ajatus karkaa millisekunnissa sihen samaan kuin ennekin. Tunnistan sen ja ikäänkuin nauran omille typerille ajatuksille ja opetan itseäni uudelleen. Pieni lepohetki, kävely, avataanpa kirja….
Psyykkistä riippuvuttakaan en suostu myöntämään. Ajatukset ja toimintamallit ovat saumattomasti vuosien varrella hioutuneet maksimoimaan alkoholin kulutuksen ja samalla minimoimaan siitä syntyvät haitat. Ajattelen sitä saavutuksena, työt hoidettu hyvin ym. Eikö tätä voi pitää kaiken täyttymyksenä, mitä alkoholin käyttöön tulee? Tässä olisi voinut helposti kuollakin. On siis aika uusille tuulille ja toimintatavoille.
En usko että kaikki muuttuu kuin taikaiskusta. Ilman alkoholia elämä on samanlaista arkea kuin ennenkin, on iloja on suruja. Kysymys onkin enemmän siitä, että kohtaa elämän selvinpäin mitä tahansa se eteen tuokaan. Tunteet, ajatukset ja kokemukset ovat aitoja pitkästä aikaa.
Olen absolutisti.
Siellähän se on pääkopassa työ tehtävä.
Mietin syitä juomiseeni, se on ihan viihdekäytöstä alkanut, hiljaksiin lisääntynyt, syyksi on aina kelvannyt ihan minä tahansa, ilot, surut, sade, auringonpaiste…. Lopuksi se on ollut syvälle juurtunut toimintamalli. Havahduin siihen että olen keskellä viikkoa töissä kohtuullisen kovassa humalassa enkä edes huomaa sitä itse tai suo sille ajatuksia. Tätä rallia viikkotolkulla. Näin pitkälle pääsin kunnes suolisto päätti tehdä kapinan ja kieltäytyi yhteistyöstä. Aika hullua mitä sotä voi itselleen tehdä. Jos joku muu tekisi minulle tuollaista niin hankkiutuisin nopeasti eroon.
Nyt tultiinkin mielenkiintoiseen ajatukseen. Hankkiudu eroon tuosta ihmisyyttä, arvokkuuttasi ja terveyttösi loukkaavasta toimintamallista.
Näkisin seuraavaa.
- Tunnista oma tilanteesi ja ole rehellinen edes itsellesi, hyvin vaikeaa. Kesti minulla 20 vuotta.
- Lopeta juominen 100%, tämän pitäisi olla kaikista helpoin vaihe. Kesti minulta millisekunnin.
- Kaikki loppu tapahtuu korvien välissä, siellä on iso työmaa, vuosien työmaa. Tämä vaihe voi mennä pahasti pieleen jo siinä että ei asialle oikein tee mitään. Olen ryhtynyt ikäänkuin itseni ulkopuoliseksi tarkkailijaksi, katselen itseäni alaviistoon päivin öin. Käyn dialogia itseni kanssa. Aloitin sen sieltä pienestä lapsesta jonka suinkin muistan. Tätä jatkan aina ntkyhetkeen asti. Olen avoin sille mihin se johtaa, siinä välissä minulla ei ole aikaa jaettavaksi alkoholin kanssa. Valistunut veikkaukseni on että tämä vaihe kestää loppuelämän. Näullä kolmella teesillä joka ikisen on mahdollista päästä helposti eroon alkoholista.
- Jos lopputulos 3.vaiheen jälkeen on että alkoholin käyttöä olisi syytä jatkaa niin jatkaa sitten vaan.