Olen sama ihminen edelleen.
Kuten tälläkin palstalla niin monet ovat tehneet huomion siitä että mikään muu ei oikeastaan muutu kuin alkoholin juominen.
Arki tuo mukanaan tasaiseen tahtiin iloa ja surua ja kaikkea siltä väliltä. Omalla kohdallani arkirutiinit, työ, perhe, ystävät, kaikki asiat jatkuvat. Ei minulla ole mahdollisuutta hypätä johonkin taikamaahan jossa kaikki olisi, uutta, hienoa, murheetonta, hauskaa, kivutonta, taikamaahan jossa ei olisi muuta kuin onnea. Paikkaan jossa voisi helposti aloittaa uuden elämän ja olla onnellinen vaan. On tärkeää tiedostaa tämä koko ajan, pettymys voi olla muutoin suuri ja on vaara ajautua entisiin hommiin.
Tästä ihan oikeasta elämästä se ilo ja onni on kaivettava, kuin kullankaivaja. Ei kullankaivaja jatkuvalla syötöllä kultaa löydä, joutuu ajoittain pitkäänkin työskentelemään mutta uskoo jossain vaiheessa löytävänsä taas kultaa.
Alkoholi on kohdallani sekoittanut ja sotkenut tällaisten ihan perusasioiden kohtaamisen kykyni. Ei ihmekään kun kaikkeen oli aina sama lääke. Oli sitten iloja, suruja, juhlia, loma, kipeä tai terve, kiire, stressi jne. Aina join alkoholia.
Asiat ja tunteet on tästä lähtien kohdattava ihan rehellisesti ja aidosti, enään ei voi paeta, turruttaa, vältellä, unohtaa…
Eihän se niin ole että alkoholin juomiseni olisi tehnyt minusta kerralla tuollaisen. Vähän kerrallaan, ryyppy kerrallaan se on tapahtunut.
Lienee selvää että kun alkoholin juominen loppuu yhteen hetkeen, on edessä paljon työtä, mielen työtä nousta, mielen työtä vapautua, mielen työtä oppia elämään uudelleen.
Tässä iltasella huomasin aivan normaalin ja inhimmillisen tunteen itsessäni, olin tulossa levottomaksi vailla mitään tähdellistä syytä.
Hiljennyin ja keskityin tunteeseen ja tilanteeseen, koetin löytää syytä levottomuudelle, kun en löytänyt, keskitin ajatukseni rauhoittamaan kehoa ja mieltä. Ei ole mitään hätää, ei syytä, tarvetta olla levoton. Sain itseni rauhoittumaan ja tunne siitä, tyytyväisyyden tunne oli mahtava.
Ennen olisin ratkaissut tilanteen juomalla alkoholia.
Kontrasti on tässäkin valtava.
Kun kontrasti melkein kaikessa on näin valtavaa muutoksen alussa, on selvää että sekin voi kuormittaa mieltä. Asiaa kannattaa miettiä ja hyväksyä se. Kyllä sekin tasaantuu uuden arjen normalisoituessa.
En tiedä käyttääkö kukaan muu kuin minä termiä “arjen normalisoiminen”, mutta minulle se on oiva ja tarpeellinen työkalu jonka olemassaolosta en hetki sitten edes tiennyt. Se jollainlailla jäsentää ajatuksia paremmin, selkeytää tuhansien ajatusten myrskyä.
Arjen normalisoiminen on ajatusten ja myös tekojen oppimista uudelleen.
Voin todeta että on vapauttavaa kun voi hypätä auton rattiin milloin vai pelkäämättä kiinnijäämistä polisille. Vielä kun asiaa hetken pohtii, voi huomata että merkittävämpää on se, ettei enään ole alkoholista johtuvista syistä vaarallinen muille eikä itselleen liikenteessä. Tämä on esimerkki arjen normalisoimisesta. Jollailailla lähes kaikki arjessa on kohdallani ajateltava uudelleen syvemmän merkityksen ymmärtämiseksi, VASTUUN OTTAMISEKSI.
Tästä päästäänkin hajanaista aasinsiltaa pitkin suoraan seuraavaavaan aiheeseen.
VASTUULLISUUTEEN.
Minulle on käynyt seuraavasti.
Alkoholin juominen on sekoittanut kiistattomasti aivojeni toimintaa vuosikymmenten ajan. Alkoholin juominen on mm. häirinnyt tervettä kykyä ajatella ja harkita asioiden ja tekojeni syitä ja seurauksia. Jossakin vaiheessa normaali luontainen tai ehdollistettu kykyni kasvaa henkisesti vastuulliseksi aikuiseksi on häiriintynyt alkoholin juomisen seurauksena. Olen jäänyt henkisesti eri osa-alueilla murrosikäiseksi, niihin aikoihin ennen kuin alkoholin juominen oli aiheuttanut vakavia häiriöitä avoilleni. Kun tämän tiedostin, ymmärsin ja nöyrästi hyväksyin, on minun ollut helpompi kohdata todellisuus tässäkin asiassa. On paljon opeteltavaa ja normalisoitavaa. Minun on luotava, kehitettävä, opittava uudet kehykset - uudet puitteet omaan elämään.
Mikä muu tämä voisi olla kuin oppimisprosessi?
Ajatus autolla ajosta esimerkkinä on yksinkertainen mutta kuvaa mielestäni hyvin alkoholin juomisesta seurannutta alikehittyneisyyttäni.
On valtavasti opittavaa, tämä todella on loppuelämän oppimisprosessi. Minulle on täysin selvää että kipuilu alkoholin juomisen lopettamisen kanssa on turhaa, ajanhukkaa, on muuta tehtävää.
Menin sitten juomaan alkoholia alati kasvavissa määrin vuosikymmeniä- miksi ihmeessä menin tekemään itselleni näin? En ole vihainen, en surullinen, olen hämilläni.
Kysymykseen siitä miksi menin tekemään näin, en saa koskaan vastausta, mutta kysymykseen siitä miksi lopetin alkoholin juomisen voin etsiä vastausta loppuelämäni.