Oon seurannut vierestä äitini “taistelua” Diapamista ja Panacodista lääkäreiden kanssa. Vuosia ollut ja toimiva lääkitys yritetään lopettaa ilman järkeviä perusteluja. Välillä joku lääkäri saattaa uusia pienimmän paketin, seuraava taas laittaa hylkyä. Tällä hetkellä saa syödä molempia jopa yhden kappaleen päivässä Tuntuu ihan kiusanteolta tuo ja kamalaa välillä katsoa vierestä, kun oma äiti itkee kivuista, etkä mitään voi tehdä
Nukkumisen kanssa hänellä myös kroonista ongelmaa, ennen sai Stellaa, mutta ne katkaistiin kauan sitten seinään, eikä ole takaisin saanut. Paras letkautus lääkäriltä jokin aika sitten oli, että: “Sinähän oot eläkkeellä, mitä väliä sillä on nukutko päivällä vai yöllä?!”
OOKOOOO…
Vanhuksia kohdellaan usein ikävästi. Mun oma mummo makasi 15-vuotta tiedottomassa tilassa diakonissalaitoksen geriatrian osastolla. En koskaan kysynyt hänen lääkelistaa mutta veikkaan että leptejä syötettiin runsain määrin.
Entäs, jos ei nuku päivälläkään? Unettomuuteen suhtaudutaan usein tosi vähättelevästi siihen tyyliin, että kyllä se uni sitten tulee, kun on tarpeeksi väsynyt. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että ei tule, ei, vaikka jättäisi kofeiinin ja muutkin piristeet, ulkoilisi, tuulettaisi, vaihtaisi puhtaat lakanat, rauhoittuisi ja lopettaisi näyttöjen tuijottelun iltaa kohden ym. kikka kolmoset tekisi. Onneksi itsellä tuo ei ole enää ollut mikään iso ongelma, vaan yleensä nuo luomukonstit riittävät nykyään ja toki se puoli kannattaakin hoitaa kuntoon tai muuten on turha valittaa.
Fakta on kuitenkin se, että ihminen pärjää syömättäkin paremmin ja pidempään, kuin nukkumatta, olletikin, että kyseessä on suht perusterve tapaus, eikä esim. diabeetikko. Silti jos sanoo, että en ole nukkunut pariin yöhön, siihen suhtaudutaan helposti niin, että kyllä se siitä, ei unettomuus ole vaarallista ja kaikilla sitä välillä on jne., mutta auta armias, jos sanoo, etten ole syönyt pariin päivään. Siitä nousee sellainen meteli, kuin olisi henki lähdössä välittömästi, vaikkei tuollainen aikuiselle ja perusterveelle ihmiselle mitään vahinkoa satunnaisesti aiheuta. Toki syömättömyys myös usein aiheuttaa unettomuutta, jos näiden asioiden välille jokin yhteys pitää vetää.
Siis se mun hullu psykiatrini on nyt päättänyt purkaa mun migreenilääkityksen. Jauhoi paskaa, että ovat tehottomia mulla, koska saan kohtauksia silti. Vittu, kyllä mä pitkän linjan migreenikkona tiedän neurologien ohjeistuksen; jos estolääkkeet ovat vähentäneet migreeniä 50%, niin se katsotaan toimivaksi. Enhän mä muuten olisi edes saanut Kela-korvattavuutta yli 1000e maksavalle migreenilääkkeelle. Eikä tuo pässinpää ole nähnyt mua aiemmin/tiedä, kuinka paljon aiemmin kärsin migreenistä.
Sitten mulle tuli kauhea päänsärky, joka on kestänyt 5 päivää siitä Topimaxin purusta. Että sellainen toimimaton lääke. Nää täällä jauhavat, että ovat viekkareita. Joo, muttei se sitä poista, että mun tarvitsisi päästä migreenikatkaisuun ihan yliopistosairaalaan. Hoitsut vaan neuvovat AJATTELEMAAN KIVUN POIS!! VMP!!
Mä kyllä otan potilasasiamieheen yhteyden maanantaina. Itkettää, kun on niin vähätelty olo. ”Ei sulla ole kipuja, kun kävelet ja puhut.” Migreenikin on sairaus, joka kuuluu hoitaa.
Siis vittu, että vituttaa, niin, ettei veri kierrä. Se sekopää vetää mun koko lääkityksen perseelleen. Ehdotti tänään jopa Abilifyn puolittamista 15 mg:n, itkin, että sekoan sitten. Tää vaan myhäili, että koska en muka olisi ollut sekaisin. Että kiitti vitusti. Yksityistän hoitoni kyllä heti, kun pääsen täältä vitun vankilasta.
^ Jos olet lataamossa, siellä pitäisi saada 100% happea hengiteltäväksi migreenilääkkeenä. Saattaa tehota yllättävän hyvin, sillä on vaikutusta jopa paljon pahempiin Hortonin neuralgia - päänsärkyihin.
Mä oon syöny mietoja pameja 12V ja nyt lääkäri lopetti ne, pamit söin neuropatia kipuihin. Normaalisti kipu tuntui varpaissa ja nyt noussut lähelle polvea, terkkarin lääkärin mukaan mulle määrätyt pamit ja teemut pitää pitää koska ei ole ilmennyt väärinkäyttöä. Tämä paska lääkäri vain sanoo ettei kannata sekoittaa päätä ja haluanko pitää ajokortin ja aseluvat, vittu 12V ajanut ilman onnettomuuksia ja enpä muista ketään ampuneenikaan. Jos sorsia ja jäniksiä ei lasketa. Nekin omilla mailla ja tietenkin metsästys luvalla, mulla on aika huomenna potilasasiamiehelle, halusi hoitaa asian puhelimetsi ja sanoin ettei käy. Kas kummaa kun keskiviikkona on aika tälle lääkärille, näin ne potilassalaisuudet pysyy.
Edelleen migreenin vähättely. Kahdeksas päivä päänsärkyä menossa. Ja puutuu raajat, joka ei ole tyypillistä mulle. Lääkäri ei päästä tippaan. Koska olen HIMMENNYKSELLÄ pystynyt katsomaan puhelinta. Vittu mitä paskaa taas!
Hilbert, juu mä mietinkin, että josko mulla ihan oikeesti olisi hortonia miggen lisäksi. Täällä lataamossa ei kuitenkaan oo lääkehappea.
Kuinka kauan potilasta voidaan pitää laataamossa Suomen lain mukaan? Nnaana on nyt ollut pöpilässä ainakin puoli vuotta putkeen. Asiahan ei varsinaisesti minulle kuulu mutta olen kiinostunut tästä ja Suomen mielenterveyslaista noin yleensä.
^^ Avh-valvonta? Aivoverenkiertohäiriö? No joo, voin kyllä googlettaa. Onneksi olet nyt kuitenkin siellä oikeassa sairaalassa, jos kyse on jostakin vakavammastakin. Voimia toivottelen edelleen <3.
Alkaa jo pikkuisen pää hajoilla tähän hypokondriaoireiluuni . Enemmän tai vähemmän hypokondrikko mä olen ollut lapsesta saakka, mutta jo pidempään näin aikuisiällä hypokondriani on ollut hyvin kausiluonteista, eli sairauskuumottelukohtaukset ovat kestäneet kerrallaan maksimissaan viikon ja sitten loistaneet pitkiäkin aikoja poissaolollaan. Nyt tätä ties minkä syöpien sun muiden hirveiden tautien kuumottelua on jatkunut kuitenkin yhtäjaksoisesti aivan poikkeuksellisen pitkään, useita viikkoja ainakin. Onneksi tällä haavaa tilanne on jo paljon parempi, kuin vielä viikko-pari sitten ja hypokondriset ajatukset tulevat enää vain hetkellisinä ja muulloin mietin ihan muita ja paljon mukavampia asioita ja oma sekoilu jaksaa jo enimmäkseen naurattaa. Johtuneeko tästä koronapoikkeustilan aiheuttamasta yleisestä ahdistuneesta ilmapiiristä, että oireilen sitä sitten tällä tavoin …? Muutenkin pakko-oireiluni on nyt lisääntynyt, mutta muiden pakko-oireiden kanssa kyllä pärjäilen ihan okei. Tuo hypokondria vain on hiton rasittavaa.
Saisi se kevätkin jo tulla noin ilmojen ja lämpötilojen puolesta. Kyllästyttää jo tämä palelu. Eipä se tosin näillä leveysasteilla mitenkään kummallista ole, vaikka vappuna ja jopa vielä äitienpäivänäkin sataisi lunta ja olisi pakkasta .
Mulla oli lääkärin puhelin aika aamulla, kaikki arvot OK paitsi maksa arvot. Nekään ei olleet hälyttävät, mutta se teki mulle uuden lääkelistan ottoaikoineen ja OK tuli yksi lääke lisää. Diapamit puuttui lääkelistasta, me mulle määrännyt lääkäri kuulemma ihan kuuluisa niiden määräämisestä. Tämä lupas vielä uusia mutta mun pitää vähentää niitä, lupasin lopettaa heti jos kirjoitat jotain joka auttaa neuropatiaan. Lupas palata asiaan, puhui pään sekoittamisesta jota en ole kyllä huomannut 12V käytön aikana. Meneekö jollain pää sekaisin kolmesta pienestä pamista, siis nykyään jos lääkkeessä on kolmio niin nyky lääkärit karttaa niitä. Kyllä mä niitä saan vaikka terkkarista, tehhdään kuin Nnaalalle.
Mulla on välilevynpullistuma niskassa mikä säteilee vasempaan käteen. Kivut on kovat ja lekuri määrääsi Opamoxia 0.5 mg - 1 lihas-spasmeihin ja Burana 800 mg. Aika erikoinen lääkevalinta. Yleensä saan Panacodia kipuihin mutta tämä hullu puoskari lääkäri väitti että peratsiinilla mitä myöskin käytän on jonkilainen yhteisvaikutus kodeiinin kanssa. Hän myös syyliisti ja sanoi että olet PKV- lääkkeiden väärinkäyttäjä ja olet mahdollisesti keksinyt koko jutun. Että semmonen kohtelu taas kerran omalla terkkarilla.
Välilevynpullistumassa on aina halvaantumisriski ja jos se on niskassa niin pahimmillaan se voi aiheuttaa neliraajahalvauksen. Menen uudestaan terveyasemalle heti maanantaina, nyt täytyy vain kestää kivut ja ahdistus. Se on tuttua. Mul on koko niska kipukrampissa ja kova kipu koko vasemmassa kädessä ja sormet puuduuksissa. Se tuo lohtua että voin aina soitta lanssin jos tuleva yö käy sietämättömäksi. Sääli että tässä maassa ei saa kunnon kipulääkkeitä jos on vähänkin Diapamia reseptillä, vaan leimataan narkkariksi ja hulluksi.
Ja sit Burana 800 mg on pistänyt mun mahan aivan sekaisin oksentelen keltaisen väristä vatsahappoa. Yritin pyytä lekurilta jotain vatsasuojaa mut hän sanoi että niitä löytyy apteekista reseptivaapana. Mä ostin semmoista ku Rennie.
^^Joo, aivoverenkiertohäiriö. Tosin säikähdyksellä selvittiin. Se oli vaan tosi paha migreeni, joka on muuttanut muotoaan jostain syystä halvausoireiseksi. Mulla puutuu paikat edelleen, pelottaa, että mulla on piilevänä se aivoverenkiertohäiriö, eli hypokondria on tuttua kauraa täälläkin. Vaikka neurologi sanoi, että ne migreenin auraoireet voi kestää ja esiintyä ilmankin migreeniä.
Mua vaan jaksaa vituttaa se saakelin Rivatrilien puute. Aion kysyä, josko saisin vaihdettua johonkin psykoosilinjan osastoista täältä helvetin mielialahäiriöiltä. Jos Rivat sitä kautta onnistuisivat. Sikäli, kun en edes kuulu mielialahäiriöille, edes meidän kaupungin poliklinikkalinjauksen mukaan. Siis jokaiselle poliklinikalle on oma osastonsa ja mä kuuluisin kroonikkopsykoosiosastolle. En akuuteille.
Nojoo, se siitä. Mulla on vaan vähäpätöisempi olo, kun en saa lievitystä henkiseen tuskaani samalla lailla kuin muut töällä. Eilinen oli ihan kauhea. Levoton, ahdistunut ja harhainen.
^ Voisiko johtua koronasta, että porukkaa on sijoiteltu väärille osastoille ja siirrot osastolta toiselle eivät niin helposti käykään? En siis tiedä, mietinpä vain. Siitäpä jatkokysymys: Näkyykö tämä koronahomma siellä pöpilässä kuinka? Onko esim. vierailijoiden käyntejä rajoitettu ja riskiryhmiin kuuluville potilaille jotkin omat järjestelyt? Luin, että ainakin Järvenpään sosiaalisairaala(Vai mikä se nykyiseltä nimeltään on?) toimisi nyt puolilla potilaspaikoilla, koska siellä on kahden hengen huoneet ja nyt voidaan laittaa vain yksi potilas yhteen huoneeseen. Vankiloissakin kuulemma vierailut on kielletty ja lomat katkolla. Niin ja tietenkin vanhusten ja moniin vammaisten asumisyksiköihin ei päästetä nyt lainkaan ulkopuolisia.
^ Joo, tänne ei pääse vierailemaan ollenkaan. Ne, joilla on liikkumaluvat, saavat kyllä käydä asioillaan. Muuten pöpilä pyörii normaalisti, paitsi, että pahimman koronahuipun aikaan lähetettiin kaikki vapaaehtoisessa hoidossa olevat kotiin lomailemaan.
En tiedä, mikä on syy, ettei siirrot onnistu. Täällä hoitajat sanovat, että psykoosipuolelta on vähennetty niin paljon paikkoja ja ovat jatkuvasti ylipaikoilla. Kannustivat kuitenkin kirjoittamaan lapulle, että miksi haluan siirtyä/mitä siitä hyötyisin, josko lekuri vois siirtää. En tule nimittäin sen haahkan kanssa yhtään toimeen.
Huono mieliala. Lekuri purkaa Deprakinea ja se saa mun mielen heittämään häränpyllyä. Itsetuhoisesta vihaiseen, ärtyneeseen ja fyysisesti levottomaan. En tajua, miksi sekin pitää purkaa, koska Lito yksinään ei kyllä tasaa. Lisäksi mulla on taas migreeniputki, kun ei toi muropaketista lupansa saanut haahka tajua, että tarvitsen Deprakinen miggenkin estoon.
Vähän orpo olo ilman vakiolääkitystä eli Diapamia. Toinen lekuri viritti tarkoituksella ansan ja määräsi 60 kpl. Opamoxia jotta Diapam reseptiä ei voida uusia. Ilkeä temppu johon lankesin.
Litopitoisuus on liian matala. Siitä nää mun olot varmaan johtuvat, kun ei ole mitään tasaajaa tällä hetkellä oikein. Silti olen lukenut tutkimuksen, jonka valossa litium yhdistettynä natriumvalproaattiin (Deprakine) on tehokkaampi kuin pelkkä litium yksinään. En nyt jaksa sitä tutkimusta kaivaa väitteitteni tueksi, mutta voipi googlailla, jos lääkkeet kiinnostaa.
Kyseenalaistan vahvasti skitsofreniadiagnoosiani mielialanvaihteluiden takia. Skitsoaffektiivinen se oikeesti on. Ihan varmasti.