Jos apteekissa on oikein saarnaamalla saarnattu, tyyliin: Olet narkkari, kun sinulla on tällaisia lääkkeitä, etkä saisi syödä niitä, vaikka lääkäri on ne sinulle määrännyt, niin ymmärrän toki vitutuksen, mutta se valistus esim. siitä, ettei jotakin lääkettä huoli ottaa sekaisin alkoholin kanssa tai että lääkkeillä X ja Y saattaa olla yhteisvaikutus Z, on mielestäni lähinnä positiivinen asia. Sehän kuuluu farmaseutin työhön ja hienoa, että joku viitsii joskus hoitaa työnsä muutenkin, kuin ns. vasemmalla kädellä huitaisten. Eivät ihmiset lääkkeiden vaikutuksista niin hirveästi mitään tiedä, eivätkä vaivaudu ottamaan selvää, vaikka pitäisikin. Lääkäritkään eivät läheskään aina jaksa varoitella mahdollisista sivuvaikutuksista. Sitä paitsi, lääkäreillä on lääkkeistä monesti paljon heikommat tiedot, kuin farmaseuteilla, joten ennemmin jälkimmäisiltä kannattaa kysyä, mikäli tulee jokin tenkkapoo lääkitysten suhteen.
Toki, jos mulla on kiire tai huono päivä, en jaksaisi jäädä kuuntelemaan valistuksia, varsinkin, jos ne koskevat jotakin lääkettä, jota olen syönyt suunnilleen vuosikymmeniä ja jonka toiminnasta omalla kohdallani tiedän jo kaiken, mutta noin yleensä, musta on hyvä, että ne jaksavat höpistä siellä apteekeissa. Ja mikäli en ehdi/jaksa “saarnoja” kuunnella, olen saanut yleensä homman kuitattua sanomalla, että lääke on mulle jo entuudestaan erittäin tuttu, eikä sen kanssa ole koskaan ollut mitään ongelmia.
Edit: Onhan näitäkin tapauksia ollut, että joku perkeleen puoskari on tietämättömyyttään/välinpitämättömyyttään/silkkaa pahantahtoisuuttaan :mrgreen: määrännyt jollekulle aivan käsittämättömän lääkekombon, jolla saattaa olla jopa hengenvaarallinen yhteisvaikutus tai vaihtoehtoisesti lääkkeet kumoavat toistensa vaikutukset tyystin, ja valpas farmaseutti on hoksannut tilanteen ja parhaimmassa tapauksessa pelastanut jonkun raukan hengen. Lisäksi monet ihmiset suhtautuvat aivan liian huolettomasti käsikauppavalmisteisiin, ts. kuvittelevat, että esim. Buranaa voi vedellä surutta kourakaupalla, kun sitä myydään reseptittä, jolloin on myös hyvä, että apteekkihenkilökunta käy varan vuoksi “saarnaamassa” asiakkaille. Vaikken aina jaksaisikaan mitään valistuspuheita kuunnella, niin silti mielestäni on paljon parempi, että apteekin väki palvelee asiakkaita muutoinkin, kuin vain toimittamalla pilleripurkin/-laatikon nenän eteen ja ottamalla rahat parempaan talteen.