Kyllähän se hehku ja hyvä olo paistaa aina ihmisestä oli sitten ulkoisesti kaunis tai ei. Toki mukavan näköisiä ihmisiä on kiva katsella, mutta on hienoa tavata henkilöitä, jotka ovat jossain asiassa löytäneet sisäisen tasapainon. Se vaan näkyy ja kuuluu ihmisestä. Pyrkikäämme siis kohti tuota olotilaa ![]()
Hienoa juhannuspäivää Lizzy sinulle. ![]()
Viitisen vuotta sitten kun tasanelikko kolkutteli ovelle, niin vanheneminen tuntui kauhistuttavan todelliselta yhtäkkiä. Nyt tällä hetkellä, juuri vuosia täyttäneenä, vanheneminen tuntuu hienolta. On hieno olla just tämän ikäinen ja näköinen kuin on. En tiedä mistä tuo rauha asian kanssa tuli ja sehän ei tietenkään ole mikään stabiili tila, ääni voi muuttua kellossa kun vaihdevuodet alkaa. Mutta nyt on hyvä, paitsi tämä perhanan kuumetauti tuli häiritsemään. ![]()
Voih. Mä oon myös jopa pelännyt unihäiriöitä, koska ne ois tosi haitallisia nyt kun mulla on 3-vuorotyö ja pitää jaksaa ja myös pystyä nukkumaan sekä päivällä että yöllä.
Huolestuttavaa etenkin kun valoisa ja lämmin kesä etenkin mua altistaa häiriöille.
Mulle ollut apua melatoniinista. Sillä on saanut 7 - 8 tunnin unia nyt ihan iisisti, haittapuoli että se väsyttää hieman herättyäkin. Muuten aika haitaton ja luonnonmukainen lääke.
.
Hei Lizzy,
Unettomuus on tosi stressaavaa, tiedän. Välillä olen käyttänyt makeaa väsymyksen poistamiseen aamuisin, vaikka tiedän että apu on vain hetkellinen. Toivottavasti unihäiriösi ovat ohimeneviä. Ehkä aivosi työskentelevät nyt aktiivisesti raittiuden puolesta.
Olen kokeillut melkein kaikkea unettomuuden hoitoon - vain bentsoja olen pyrkinyt välttämään, koska parin pillerin jälkeen lopettaessani ne valvoin silmät kiinni koko yön. Melatoniini herättää minut tosi aikaisin, vaikutus on varmaan yksilöllinen. Silmälaput ovat ehdottomat, samoin välillä korvatulpat :mrgreen:
Nyt mukaan on tulleet ilmeisesti vaihdevuosioireet kuumine aaltoineen ja kylmäämisineen
- oli pakko varata aika gynekologille. Sisäisestä peilistä katsoo hehkeä nuori, mutta kylppärin peilistä… ei ainakaan alkoholin pöhöttämä naama, mutta raittiuskaan ei takaa ikuista hormonitoimintaa. Alle 50-v ja estogeenia
, ei auta muuta kuin luovuttaa tämänkin edessä.
Muistan jostain aikojen takaa neuvon, että (lievissä) ahdistustilanteissa voisikin kokeilla kääntää toimintansa toisin päin ja katsoa, auttaako se. Että vaikka sinä söisit päivällä itsesi ähkytäyteen närppimisen sijaan ihan vain sitä, mitä mieli tekee (paitsi alkoholia :mrgreen: ). Tai jos herää, niin kokeilee nousta ylös tekemään jotain rauhallista ja mukavaa sen sijaan että yrittäisikään nukkua. (Tuo jälkimmäinen on kyllä sellainen neuvo, joka saisi minut raivon partaalle sitten kun univelkaa on kertynyt ihan liikaa - tai sitten edellyttää, että on loma tms eikä pidä herätä töihin. Mutta kerroinpa kuitenkin…)
(Selvennykseksi sanottakoon, että minulla on painoindeksi lähempänä 30:tä, vaikka kiloja onkin karsiutunut itsestään näiden muutaman kuukauden aikana. Näen kyllä, että laihdutan lisää “sitten joskus”, mutta että ehkä juuri nyt ei ole sen aika. Yksi vihollinen kerrallaan.)
Ja vielä halauksia: ei kai tässä muuta oikein voi sanoa kuin että koeta kestää! Ohi se menee, joskus.
Tsemppiä Lizzy täältäkin! Itselläni kävi unien kanssa juuri päinvastoin. Alkoholi lyhensi uneni, se ei riittänt juuri koskaan aamuun asti, vaikka olisin ollut selvänäkin. Vuosikausien heräämiset 3, 4, 5 ja siitä sitten pyörimistä aamuun asti oli aika helvetillistä touhua. Reilun puolen vuoden juomattomuuden jälkeen uni alkoi palautumaan normaaliksi. Se on kyllä yksi iso asia, josta yritän muistaa olla kiitollinen. Koita jaksaa, voihan olla että unirytmiisi on vielä odotettavissa luontainen muutos raittiiden päivien lisääntymisen myötä.
Heipsis Lizzy again. Melatoniinia saa vain lääkärin reseptillä apteekista, se on oikeastaan hormoni. Unihormoni. Esim. kauppanimi Circadin; aika kallis lääke, mutta luonnollisena hormonina turvallisempi kuin esim. bentsot ja niiden johdannaiset tai serotoniinitasoon vaikuttavat kuten Mirtazapin (joka tosin myös parempi kuin bentsot).
Käy vaan juttelemassa tohtorille unettomuudesta (ellet ole jo käynyt). Tohtorille voi myös sanoa että historiasta löytyy alkoholiongelma jonka takia tavalliset bentso-pohjaset unilääkkeet ei ole ihan sopivia. Eikä sen puoleen, ei lääkärit niitä nykysin enää kai paljon tarjoakaan vaan lähinnä noita melatoniinia tai mirtazapiinia, ja niitäkin ennen jotain lääkkeettömiä keinoja kuten makkarin pimennysverhot, äänieristys, liikunta (joka sulle tuttua onkin…
jne,
Pärjäile!
Hei Lizzy,
Ja onnea jo etukäteen
!
Olen ajatellut vähän siihen tyyliin, että olen terve niin kauan kuin en ota ensimmäistä huikkaa. Jos teen sen, sairauteni pullahtaa pintaan välittömästi - ja siitä ei toivuta noin vain antibioottikuurilla. Toisaalta sen muistaminen, mitä tapahtuu jos otan (vaikka kivempi olis pistää koko ajatus mappiin öö, koska nyt voin hyvin) on pururatani kunnossa pitämistä ja tämän ennaltaehkäisyä ja “sairauteni” hoitamista. Sainkohan tuosta itsekään selvää
, jotenkin näin ymmärrän tämän alkoholismin.
Monta monta asiaa olisi halunnut tehdä aikoinaan toisin ja alkoholille menetetty aika välillä surettaa etenkin lasten vuoksi. Ne ajatukset eivät kuitenkaan rakenna raittiuttani, koska toimin silloin niin kuin pystyin. Moneen vuoteen en olisi halunnut juoda, mutta en löytänyt tietä ulos. Se onkin sitten ihme, miten niin tapahtui. Tuli vain pisteeseen jossa tajusi kirkkaasti, että olen sössinyt itse kaiken eikä ole muuta tietä kuin luovuttaminen. Pieni valonsäde tunkeutui suojamuurieni läpi. Tänään olen kiitollinen niistä vuosista, jotka sain olla raittiina- sekä tästä pian puolesta vuodesta jatkoaikaa.
Otahan tatska, ehkä minäkin sitten rohkaistun. Ajattelin tatuoida lasteni nimet olkapäihin, minulle kaikkein rakkaimmat maailmassa.
Hei Lizzy! Luulenpa että voin ottaa oikeuden onnitella raittiista päivästäsi numero 127. Juhlan kunniaksi tarjoan sinulle mansikkaleivoksen toluttomalla kalorimäärällä ja kupin kahvia, ole hyvä!
Rulla
Hei Lizzy! Luulenpa että voin ottaa oikeuden onnitella raittiista päivästäsi numero 127. Juhlan kunniaksi tarjoan sinulle mansikkaleivoksen tolkuttomalla kalorimäärällä ja kupin kahvia, ole hyvä!
Rulla
Hupsista. Nyt joudut nauttimaan kaksi annosta, toisen toluttomalla ja toisen tolkuttomalla kalorimäärällä. Älä jää koukkuun… ![]()
Onneksi olkoon Lizzylle täältäkin.
Itsekin jahtaan tässä omaa raittiusennätystäni, johon on tosin vielä matkaa. Aikuisiän ennätykseni nimittäin n. 420 päivää, eli toista vuotta.
Mutta eihän tämä pituushyppyä ole, ja kukin meistä olkoon raittiina ihan ensisijaisesti tämän päivän.
Eikä tässä kiire, vaikka juoksijoita ollaankin. ![]()
Onnea toivottaen nimim. Raittiina tänään.