Yksinpuhelu jatkukoon
Joku tätä jossakin vaiheessa kumminkin lukee ja kenties kommentoikin
.
Päätin lähestyä tämän hetken kuulumisiani palaamalla perjantai-illan tunnelmiin siinä muodossa, kuin kirjoitin niistä miehelleni, joka ei tullutkaan reissutöistä suoraan kotiin… Tästä se alkaa:
Jaahas, jos mä tässä perjantai-iltana ennen nukkumaan käyntiä kirjoittelen sulle ”pari riviä” tämänhetkisistä tunnelmistani… Mä en nyt – taas kerran – ymmärrä, mikset sä ole tullut kotiin etkä ole ilmoittanut itsestäs mitään. Et vastaa puhelimeen, et viestiin.
Toivon totisesti, että tuohon on hyvä selitys eli se, että olet joko töissä tai sitten kotimatkalla on sattunut jotakin. Toisaalta, kummassakin tapauksessa, olettaen, että olet kuitenkin toimintakykyinen, olisit voinut vaikka laittaa tekstarin, että viivyt.
Valitettavasti , ihan kokemukseen perustuen, mä epäilen sun jääneen matkan varrella johonkin baariin. Tai no, ethän sä ole vielä tuota temppua tehnyt tän reissuhommasi aikana, mutta muuten sulta kyllä onnistuu nuo ”oharit”. Mä oon myös moneen otteeseen miettinyt, onko sulla jossakin toinen nainen, kun joka viikonloppu juoksuttaa baariin ja oot aina silloin tällöin ollut tavoittamattomissa. No, mitään tällaista älytöntä ei tarttisi miettiä, jos meillä kommunikaatio toimisi, niin kuin normaalissa parisuhteessa ja perheessä toimii.
Mä alan olla niin helvetin väsynyt tähän (näihin kurjiin tunnelmiini)! Siis korostan, että JOS sun viipymiseen on joku luonteva rehellinen selitys, niin susta tää voi tuntua epäreilulta, mutta yritä nyt ymmärtää asiaa munkin näkökulmasta. Mä oon täysin tietämätön sun kuvioista, joten ei ole ihme, jos alkaa mielikuvitus laukkaamaan.
Onko meillä oikeasti enää paluuta ns. normaaliin elämään, jossa mä voin luottaa suhun ja siihen, ettei se kaljapullo aukea ensimmäisenä, kun astut ovesta kotiin ja/tai ettet häviä johonkin baariin? Miten pitkään susta on kohtuullista odottaa tuollaista; vuosi, kaksi, koko loppuelämä?? Olenko mä ihan oikeasti ansainnu tällaisen välinpitämättömyyden? Mieti sitä. Ja edelleen, JOS tää kaikki purkautuminen onkin turhaa, niin eipä tätä tarvitsisi tehdä, jollei takana olisi kuukausien ajan toistunut tilanne, jossa baarielämä ”vie voiton” kodista.
Mä vaan toivon, että pystyn nukkumaan ensi yön… Ja ihan helkkaristi toivon, että tälle on hyväksyttävä selitys!
^ Tuon jälkeen tavoittelin vielä miestä puhelimitse ja lopulta laitoin tekstarin, johon tuli yöllä 0.38 vastaus, että oon parilla, älä hermoile. No, juttu jatkuu seuraavan postin muodossa eli jatkoin mielen purkausta miehelle lauantaiaamupäivänä:
Jatkanpa tunnelmista lauantaina 11 jälkeen… Tykkäsit tai et.
Enpä olis eilen voinut uskoa osuvani noin oikeaan, mitä sulle kirjoitin! Ja teit sitten aikaisempaa pahemman oharin, kun lähdit 4 aikaan pois kotoa ja ainakin sanomasi mukaan keksitkin lähteä Tallinnaan. Mä en totta puhuen ymmärrä, mistä sä voit tempaista Tallinnan matkan ja kyydin Helsinkiin ihan noin vaan, mut jos sä sanot niin, niin pitänee uskoa. Surullista, että mä en voi turvautua suhun luotettavana puolisona, vaan joudun kestämään tätä kaikkea yksin.
Et tiedäkään, miten paljon surua ja suuttumusta mä pidän sisälläni. Tämä, mitä mä kirjoitan, on ihan pintaraapaisua. Sä tunnut todellakin polkusi valinneen. Vieläkään et tunnu sitä tajuavan, että se yhtälö, jossa sulla olisi tyytyväinen ja hyvinvoiva perhe ympärilläsi, mutta jossa voisit myös tehdä noita itsekkäitä valintoja joka viikko, ei vaan toimi!
Tosi kiva palata tällaisen viikonlopun jälkeen töihin… Mä en tosiaankaan ole ansainnut tällaista mielipahaa. Ja silti vielä jossakin syvällä mussa kytee toivo, että elämämme vois palautua entiselleen…
^ Tuon jälkeen, joskus 11.30 mieheltä tuli tekstari “Lähden tulemaan kotiin päin. Oon väsynyt. Lepään matkalla”. Mieheni tuntien pystyin rivien välistä lukemaan, että on tullut järki päähän, kun on vähän selvinnyt yön kännäilystä, ja ikävä kotiin. Oikeassa olin.
Mies siis oli siitä suuttuneena, etten antanut hänen alkaa la-aamyöstä 4 aikaan umpikännissä kuuntelemaan musiikkia, häipynyt pois kotoa ja keksinyt lähteäkin Helsinkiin, josta suunnitteli menevänsä muutamaksi päiväksi Tallinnaan katsomaan, josko sieltä saisi halvan äkkilähdön Turkkiin! Oli tuohon mennessä saanut minulta pari suorasanaista tekstiviestiä ja oli myös soittanut minulle ja minä puhelimessa annoin tulla aika suorat sanat siitä, miltä tuo miehen käytös minusta tuntuu. Totesin myös, että mahtaa meidän tytötkin olla aika pihalla, kun kuulevat isänsä tempauksesta. No, oli sitten mies tosiaan selvittyään tajunnut, että nyt taisi mennä jo liian pitkälle.
Tuli lauantai-iltapäivänä “häntä koipien välissä” kotiin. Aika järkyttynyt oli omasta tempauksestaan. Sinänsä jännää, että vaikka itsellä oli kaikenlaiset katkerat ajatukset ja tunteet pyörineet pe-la -aikana, niin fiilis oli kuin poispyyhitty, kun näin “maan pinnalle” palanneen mieheni. En kyllä usko, että radikaalia muutosta käytökseen tapahtuisi vieläkään, mutta sen verran fiksu ja vastuullinen tuo mies normaalisti on, että ehkäpä tämä häneltä poikkeuksellinen tempaus edes jonkin verran pysäytti miettimään, kannattaako tuo ryyppääminen pitkän päälle.
Taas yhtä kokemusta rikkaampana uuteen viikkoon
!