Viikonloppujuoppo

avominne.fi/avominewww/tekst … avi_id=231
Kurkkaapa tuolta käyttäytymis-otsikon alta :smiley: Olen joskus paremmankin sivun löytänyt, mutta nyt se ei näytä toimivan.

Viime viikko meni syyslomaa viettäessä. Käytiin risteilemässä lasten ja ystävän perheen kanssa. Mies oli kotosalla koiran kanssa. Meillä oli hauska reissu ja päätettiin jatkaa tällaisia reissujen järjestämisiä. Lapsetkin nautti, kun oli kaveria koko ajan mukana.

Myös positiivisia viikonloppukuulumisia :smiley: Viikonloppu meni touhuillessa yhdessä ja erikseen. Tuntui kivalta, “normaalilta” perhe-elämältä. Näitä, kun saisi lisää.
Alkoholi näyttäytyi muutaman tölkin verran lauantaina elokuvaa katsellessa, mutta eipä ollut haitaksi asti, kun mitään kännäystä ei ollut havaittavissa.
Toivon, että mieskin huomaisi sen, että kivaa voi olla ihan tavallinen oleminenkin, ilman sitä ainaista kaljatölkkiä.

Anteeksi vielä sille, jonka ketju tämä on, kun tungimme nyt tähän keskusteluun! Nettihaulla löysin tämän listan, lähdettä ei mainittu.

Kuiva huikka -ominaisuuksia
1.ISOTTELUKÄYTTÄYTYMINEN
-Yliarvioi omat kykynsä
-Elää yli varojensa
-Hakee välitöntä palkkiota
2. KIREÄ JA KÄRSIMÄTÖN
-Haluaa välittömän helpotuksen stressistä, mikä puolestaan johtaa masennukseen
3. HELPOSTI IKÄVYSTYNYT, HÄMMENTYNYT JA SUUNNILTAAN
4. TYYTYMÄTÖN ELÄMÄÄN
-Ei ole harrastuksia/huvituksia/rentoutumistapoja
5. TUNTEE ITSENSÄ TÄYSIN KYVYTTÖMÄKSI JA ARVOTTOMAKSI
-Omaa huonon itsetunnon
6. TULEVAISUUDEN ARVIOT
-Keskittyy toisten kielteisiin ominaisuuksiin.
-Arvioi epäoikeudenmukaisesti itseään ja toisia.
7. SISÄISEN OIVALLUKSEN PUUTE
-Tuntee itsensä olosuhteiden uhriksi.
-Piehtaroi itsesäälissä
8. JÄRKEILY
-Löytää tekosyitä välttääkseen AA-palavereita tmv.
-Löytää vian toisten asenteista kun hänen suunnitelmansa eivät toteudukkaan.
9. HOITOMYÖNTYVYYS
-Osoittaa vääristynyttä oivallusta todellisen ymmärtämisen asemesta
-Tekee kaikenlaisia lupauksia, muttei koskaan vaivaudu pitämään niitä
-Puhuu vain periaatteista, joita ei kuitenkaan noudata

Raittiin ominaisuuksia

-Viettää mahdollisuuksiensa mukaista elämää
-Harkittu talouden suunnittelu
-Tekee järjestelmällisen toimintasuunnitelman
-On hyvin kärsivällinen
-Suunnittelee vain päivän
-Toimii asteittain
-Oivaltaa säännöllisten tapojen tarpeen
-Tasapainoinen ruokavalio
-Kuntoilee säännöllisesti
-Liittyy perheeseen ja ystäviin viettäen tyydyttävää elämää
-Luottavainen
-Tuntee itsensä arvokkaaksi
-Omaa vahvan itsetunnon
6.TULEVAISUUDEN ARVIOT:
-Arvioi itseään avoimesti
-Tuntee kiitollisuutta kaikkia niitä kohtaan, jotka auttoivat häntä selviytymään.
-Ottaa vastuun epäonnistumisistaan.
7. SISÄINEN OIVALLUS
-Säilyttää itsekurin ja on rehellinen.
-Rehellisesti arvioi itseään
-Oivaltaa heikot kohtansa
-Tekee tarpeelliset korjaukset
8. JÄRKEILY
-Oivaltaa tarpeen käydä AA-Palavereissa tms
-Ottaa apua vastaan toisilta kun on tarpeellista
9.HOITOMYÖNTYVYYS:
-Hyväksyy voimattomuutensa

Kyllä tänne saa ihan vapaasti tunkeutua :laughing:
Kivahan se on lukea välillä muiden kirjoituksia :smiley:

Hmm… Kuulostaapa ihan tutulta nuo “Kuiva huikka-ominaisuudet”…
Mä olen niin kiukkua ja vihaa täynnä!! munhan pitäs olla tyytyväinen, mieheni on pitkästä aikaa tehnyt kotonakin jotain…pihatöitä ja sen sellasta… mut mä en oo!! mua vain ärsyttää…mitä se oikein yrittää…??? noh, tänään varmaan taas kaljatölkki aukee…onhan nyt jo keskiviikko… Tuli mieleen lapsen suusta tullut juttu… Olin viime viikonloppuna töissä…kysäisin ohimennen vanhemmalta pojalta että millanen isä on ollut kun oon ollut töissä… poika vastasi “ihan kiva, ei oo huutanu” … siis tietenkin ne huutamiset alkaa aina sillon kun mä tuun töistä kotiin… ja kuinka saan aina kuulla: “kyllä meillä onkin ollut rauhallista kun äiti on ollut töissä” lasten kuullen tietenkin tämä mulle sanotaan (huudetaan). Lapset kärsii ja pelkää… yksikin kerta tulin iltavuorosta kotiin…oli perjantai-ilta… nuorempi poika oli syönyt viiliä puoli tuntia, koska ei ollut uskaltanut sanoa isälle ettei halua syödä…sitten raukkapieni oksensi :frowning: mä oon polttanut kyllä itseni niiiin loppuun…

Kyllä ihmisen mieli on vaan sitten kummallinen… Nyt nimittäin hiukan ärsyttää kirjoittaa tänne, mikä johtuu käsittääkseni siitä, että kommentoin viime viikolla mm. Elsa85:n kuulumisia ym., mutta kuinka ollakkaan, tekstiäni ei täällä näy :confused: No, olisiko joku tullut häiritsemään ja kirjoittaminen keskeytynyt; en yhtään muista.

Viime viikolla, taisi olla ihan perjantaina, muistan ajatelleeni hiukan yllättyneenä, että viikonlopun odotus ei ahdista yhtään. Oli siis todella luottavainen olo sen suhteen, että miehen tarve nauttia alkoholia on nyt “menneen kesän juttuja”. Kun tulin illalla harrastuksesta kotiin vähän ennen 21:tä, niin miehellä oli olutpullo sohvan vieressä ja kieltämättä vähän hetkautti omaa olotilaa. Muistin sitten, että onhan tuo juonut lähes joka perjantai sen kaksi pulloa sillä aikaa, kun itse olen pois kotoa, joten tuo asia hiukan rauhoitti mieltä. Kävin kuitenkin “salaa” katsomassa jätekaappiin, että onko siellä montakin tyhjää pulloa. Ei ollut kuin yksi eli toinen oli menossa ja juominen jäikin taas tuohon määrään.

Lauantaina miehellä oli synttärit, mutta se nyt ei ole ollut mikään “uhka” eli mies ei juokse ns. juhlimisen perässä. No, yllättäen iltapäivällä tuumasi minulle, että haluanko tehdä hänelle synttärilahjaksi paukun! Voi kuvotus, miten tulikaan inhottava fiilis, kun ajattelin, että näköjään se juominen on “jatkuvasti” mielessä, vaikka muuten onkin nyt terveemmät elämäntavat vallalla. En tehnyt paukkua eikä mies sitä itsekään siinä vaiheessa alkanut tekemään. Illemmalla, kun oli hakenut tyttären harrastuksista (mikä on minulle tosi tärkeää; siis että on ylipäätään ajokuntoinen!), alkoi hieroskelemaan käsiään yhteen, että nyt hän on ansainnut yhden paukun. Otti sitten kai tervasnapsin, siis max 4 cl lasin pohjalle ja sekin jäi siihen, mutta… Se fiilis, mikä itsellä oli, kun mietin, että tuostako se nyt alkaa. Olin jotenkin jännittynyt melkein koko päivän, vaikka sainkin pahimman “paniikkitunteen” pysymään hyvin loitolla psyykkaamalla itseäni, että haitanneeko tuo lopulta kovinkaan paljon :slight_smile:

Joskus 21 aikoihin kuulin miehen puhelimen soivan, mutta mies itse kuunteli kuulokkeilla musiikkia, joten en kertonut, että puhelin soi. Arvasin nimittäin, että joku pyytelisi häntä liikenteeseen enkä yhtään luottanut, etteikö tuo olisi lähtenyt. Mies huomasi saapuneen puhelun vasta eilen päivällä ja kertoi, että oli tullut hänen äidiltään eli melko varmasti olisi anoppi taas vongannut miestäni (tai meitä) iltaa istumaan.

Sitä tässä kai yritän sanoa, että omat “hälyttimet” alkavat kyllä todella vähästä kilkattamaan, vaikka miehellä ei olisi minkäänlaista tarkoitusta alkaa vetämään kännejä. Selitä sitten hänelle, mikä omaa mieltä vaivaa (= en edes yritä selittää) :slight_smile:

Mitäs teille muille kuuluu? Joka tapauksessa valoisaa viikon alkua!

Voisin kirjoittaa tämän mihin keskusteluketjuun tahansa, mutta kirjoitan tähän viimeisimpään aktiiviseen.

Eilen televisiossa mainostettiin jotakin tulevaa keskusteluohjelmaa, mutta mitä, se meni ohi, olisiko ollut ohjelma jossa keskustellaan kirjailijoitten kanssa. Haastateltava sanoi lauseen, joka sekä oman että teidän muittenkin kokemuksen perusteella on juuri näin: “Riippuvuus on kieltäytymistä kasvamasta aikuiseksi.”

Moikka :smiley:

Tämä on niin tuttu tunne! Tuo jännittyneisyys. Siloin tulee itselle tunne, että on kuin kireellä oleva viulun kieli, joka voi napsahtaa milloin tahansa poikki. Toivoo, että suunta näkyisi mahdollisimman pian, joko aukeisi se toinen tölkki tai sitten se ekan jälkeen toinen ei menisikään jääkaapille. Se helpotus, kun tietämättömyys loppuu ja voi itse sitten elää sen mukaan.

Meillä viikonloppu meni suht koht mukavasti vaikka mies vetikin perjantaista sunnuntaihin ja oikein överit. Se oikeastaan haittasi ainoastaan silloin, kun mies oli näköpiirissä. Perjantaina sain kahvivieraita synttärin kunniaksi. Mukavaa vaihtelua :smiley: Lauantainakin sain yllätysvieraan kouluajoilta ja se oli todella mukava yllätys! Lauantai-iltana lähdin lasten kanssa käymään elokuvissa ja meillä oli todella mukavaa. Sunnuntai oltiin kotosalla ja lapset kavereidensa kanssa leikkimässä. Itse otin lepopäivänä pyykinpesun lomassa.
Mies oli hieman pystyssä ja minulle tuli tunne, että mahtaako ymmärtää itse ollenkaan miten on taas jäänyt perheen ulkopuolelle. Ainut miinus minkä koin tunnepuolella oli se, että olisin toivonut, että mies olisi syntymäpäivääni jollakin tavalla muistanut. Tästä nousi eilen väsyneenä aika iso pettymyksen tunne :blush: Tuli tunne, että ei arvosta edes kukan vertaa. Olisi ollut mukava koko perheen voimin käydä vaikka syömässä.
Mutta muuten oli kiva touhuillla lasten kanssa ja kestitä kahvivieraita :smiley: Kävin muuten viime viikolla iltaa istumassa uusimpien kulukavereiden kanssa ja nauramassa itselleni monta vuotta lisää. Oman elämän hankkiminen on taas edistynyt.

Hemmiinakohan se oli kuka jossakin vaiheessa kirjoitti, että vaikuttaa siltä, ettei meillä ole tämä tilanne kovasti lapsiin vaikuttanut. Tähän kommentoin, että kyllä se on, mutta nyt tuntuu, että pärjäämme asian kanssa. Oma käytökseni on muuttunut enkä hermostu enään niin helposti, joten lasten kanssa on helpompaa ja tuntuu että viihtyvät enemmän kotonakin. Mies on ottanut onkeensa puheet pojasta ja alkanut viettää hieman enemmän aikaa tämän kanssa. Huomaa, että poika on sitä kaivannut. Toivottavasti yhteinen aika jatkuu, ainakin vielä siltä näyttää. Heillä on yhteisiä suunnitelmiakin.

Kuivasta huikasta: meillä oli tämä nähtävissä ihan selvästi viimeisen viikon aikana. Mies oli hermostunut ja menetti hermoansa nuorempaan lapseen todella helposti. Siitä hänelle mainitsinkin.

Vielä mainittakoon yhdestä edistysaskeleesta: mies oli lääkärille maininnut ongelmastaan muun käynnin ohella ja sai reseptin, jonka pitäisi vaikuttaa määrän vähentämiseen ja siten päivien vähenemiseen. Toivotaan, että tästä olisi jonkilaista apua. Ainakin mies myöntää, että lapasesta lähtee.

Tulipahan stoori, mutta tällaista meille tällä kertaa.

Hyvää alkanutta viikkoa!

Pysäytti.

Läheisriippuvuudessa on juurikin kyse tästä. Elämme aikuisen nahoissa kuin lapset/teinit, jotka reagoivat päivästä toiseen ulkopuolisiin ärsykkeisiin, ilman vahvaa ja itsensä hyväksyvää minuutta, joka osaisi painaa “stop” nappulaa silloin kuin pitäisi.

Läheisriippuvaiselle kaikki tulee ulkopuolelta, siitä miten toiset ihmiset käyttäyvät, ja miten meitä kohtelevat. Kuten lapsilla, kun elämä oikeasti vielä riippuu toisista ihmisistä, vanhemmista ja kasvattajista.

Mutta miksi? Miksi kieltäydymme kasvamasta aikuisiksi?

Voisiko olla niin, että jotain on jäänyt lapsuudessa “kesken”? Jotkut kokemukset, joissa meidän olisi pitänyt kasvaa, ovat jääneet tapahtumatta? Olemmeko saaneet liian vähän rakkautta, turvaa, arvostusta? Mitä olisimme tarvinneet itsenäistymistä ja kasvamista varten? Ja silloin meitä hallitsee vielä nytkin se “sisäinen lapsi” kiukuttelullaan, vihanpurkauksillaan, raivollaan, surullaan ja pahoinvoinnillaan. Lapsi, joka hakee “syyt” pahalle ololleen ulkopuolelta, toisista ihmisistä. Tarvitsee ehkä juoppoa rinnalleen “pahaksi” vanhemmaksi, johon voi projisoida kesken jääneitä tunteitaan.

Miten kasvaa aikuiseksi?

Ehkä pitää löytää se lapsi, tunnistaa pahat olot, surra kesken jääneet surut. Antaa itselleen anteeksi. Antaa toisille anteeksi. Irrottautua lapsuudesta, hellävaroen, itseään rakastaen. Hakea apua. Lapsi ei selviä yksin, ja jos meidän mieltämme hallitsevat lapsen ajatukset, emme mekään selviä yksin, ilman apua.

Jos ei muuhun pysty, voi miettiä, miten terve ihminen käyttäytyisi. Al-anon on hyvä paikka kasvaa, ja terapia on auttanut paljon ainakin minua. Itsetutkiskelu, se on mielestäni avain… Kääntää ajatukset siihen, miten voi muuttua, ja millainen oikeasti on. Sen sijaan, että käyttää energiansa ulkopuolisista asioista murehtimiseen ja märehtimiseen, alkaa tutustua omaan itseensä, ja vähitellen vapautumaan oman sisäisen lapsensa vallasta.

Tuolla on hyvää juttua, kannattaa lukea: healingeagle.net/Fin/Burney/ … aling.html

Ja sama koskee päihderiippuvaista. Miten moni meistä onkaan kokenut elävänsä perheen yhden lisälapsen kanssa? Tai kumppanin kanssa, joka ei ota mitään vastuuta parisuhteesta, lapsista, yhteisestä kodista, raha-asioitten hoidosta? Jonka kanssa ei voi keskustella asiallisesti juuri mistään, eikä varsinkaan päihteittenkäytöstä, vastuusta lapsia kohtaan?

Tämä paljastaa myös sen, että pelkkä juomisen lopettaminen ei vielä ratkaise ongelmia. Jotta voisi elää ja kantaa vastuuta aikuisen tavoin, on voitava ensin kypsyä aikuiseksi. Ja se on pitkä tie varsinkin sellaiselle, joka on tottunut pakenemaan päihteitten maailmaan.

Siihenhän ei tarvita aikuista, että osaa maksaa laskut ja peitellä juopon jäljet…
Moni lapsi taikka teini osaa hoidella isin ja äidin asioita, osaavat lukea laput postilaatikosta ja siivota, imuroida ja huolehtia että sammuneella vanhemmallaan on peitto päällä. osaavat laittaa kellon herättämään ja ehtivät ajoissa kouluun.
Kaikki jotka kävelevät kahdella jalalla ja ovat oikeustoimikelpoisia iän puolesta, eivät ole silti aikuisia. Mäkin olen sitä mieltä että läheisriippuvuus on just sitä että on varhaisessa vaiheessa joutunut vastuuseen toisten asioista niin että on jäänyt itse joiltain osin kehittämättä tärkeitä kehitystehtäviä. On vain energia mennyt selviytymiseen ja on defenssi moodi päällä, siksi sitä hakeutuu vaikeisiin suhteisiin koska on tottunut elämään selviytyen. Kuten oli lehdessä uutinen että köyhä opettaa lapsensa selviytymään, rikas opettaa lapsensa hankkimaan lisää rahaa. Kun oppii kerran selviytymään vaikeissa oloissa, niin siitä selviytymisestä itsestään tulee elämäntapa, mutta koskaan ei tapahdu sitä itse selviytymistä jonka jälkeen alkaisi se mitä elämäksi sanotaan ja joka olisi voinut olla tavoite.

Kehitysapuun liittyen sanottiin: “Jos haluat, että miehellä on ruokaa täksi päiväksi, anna hänelle kala. Jos haluat, että hän pärjää loppuelämänsä, opeta hänet kalastamaan”

Pätee varmaan kaikilla elämänalueilla, pitäisi löytää kestäviä pitkäjänteisiä ratkaisuja, joilla selviää hieman huomisaamua pidemmälle…

Se olis taas maanantaikuulumisten aika :slight_smile: !

Huomasin jälleen viime perjantaina työpäivän aikana olevani enemmin ja vähemmin ahdistunut ja hiljaa mielessäni pohdiskelin syytä siihen. Väkisinkin tuli mieleen, että jännitin alkavaa viikonloppua; janottaako miestä vai ei. Toisaalta tuo etukäteen “jännittäminen” tuntui ihan hullulta, toisaalta sitten perustellulta, koska täyttä varmuuttahan ei voi olla siitä, etteikö viikonloppuumme kuuluisi olut. Minulla oli siis se tietynlainen “kutina” siitä, että mies ei tule viihtymään koko viikonloppua kotona ja oikeassa olin. Perjantai-iltana harrastuksen parissa ollessani mieheltä oli tullut viesti, että “Taidan pistäytyä parilla tuopposella”. No mitä tuohon muuta voi vastata, kuin “okei, kiva kun ilmoitit”. Miehelläni kun on ollut pääsääntöisesti tapana lähteä olusille ilmoittelematta; mikä lie “itsemääräämisoikeuden” osoitus sekin. Eipähän ollut sitten tuon ilmoituksen jälkeen mikään kiire kotiin :slight_smile:

En tuosta ilmoituksesta ahdistunut sen enempää, koska jotenkin olin aavistellut tuon menemisen olevan edessä. Illalla kävin ajoissa nukkumaan ja nukuinkin yöni levollisesti, kunnes havahduin miehen kotiintuloon joskus puolen kolmen aikoihin. Ihme ja kumma, mies pyrki liikkumaan hiljaa; ei sanonut minulle mitään eikä alkanut kyselemään, että voiko kuunnella musiikkia. Kävi siis ihan asiallisesti nukkumaan. Hetken aikaa olin itse valveilla, mutta sitten nukahdin minäkin ja nukuimmekin aamulla 9.30:een saakka.

Lauantaina kodin ilmapiiri ei ollut ihan niin vapautunut, kuin normaalisti, muttei mitenkään kireäkään. Illemmalla käytiin miehen kanssa viemässä kynttilä mummoni haudalle ja hakemassa kebabia, jotka syötiin kotona. Sen jälkeen kävin vielä hakemassa nuorimmaisen tallilta, mutta missään vaiheessa iltaa ei oikeastaan ollut sellaista epäilystä, että miestä alkaisi taas “juoksuttamaan”.

Eilen saatiin vihdoin viimein piha haravoitua ja myöhemmin käytiin vanhemmillani, jotka viettivät hääpäiväänsä. Tuonnekin saatiin aikaiseksi mennä koko porukalla, yleensä kun tuo meidän “nuoriso” on joko omissa menoissaan tai ei muuten malta lähteä mukaan. Mukavan oloinen sunnuntai siis takana.

En voi kuitenkaan olla miettimättä, että tätäkö se tulee meidän talvikin olemaan; mies noudattaa mielitekojaan (= lähtee kerran viikossa tai kahdessa baariin) siitäkin huolimatta, että samaan aikaan on ns. terveemmät elämäntavat pinnalla. Ja miksi minä näen tuon baariin lähtemisen niin “mörkönä”; siihen en ole saanut vastausta vielä terapiankaan avulla. No, aiheesta voin taas keskiviikkoiltana terapeuttini kanssa keskustella :slight_smile:

Mitenkäs teillä muilla?

Heippa

Taitaa Hemmiina se peikko siellä kummitella pitkän aikaa, varsinkin jos samanlaisia tapahtumia riittää.
Itse kerroin aina siitä möykystä mikä alkoi painamaan rintaa viikonlopun lähestyessä. Nyt tajusin, että sellaista tunnetta ei ole ollut vähään aikaan. Ehkä sekin on jonkinlaista tulosta itsensä hoitamisessa?

Viikonlopusta:
Perjantaina mies viihtyi autotallissa talviprojektinsa kanssa. Ottikohan jonkun kaljan, kun tuli sisälle? En ole varma, tallissa ainakin viihtyi selvinpäin. Illalla sain itse suutani auki ja totesin, että itsellä on kurja olo ollut jo pitkään ja, että pitäisi miettiä halutaanko samoja asioita tulevaisuudelta. Tämä laukaisu sai oman olon helpottamaan vaikka asiasta ei sen enempää keskusteltukaan sillä kertaa. Sainpahan päässäni pyörineet asiat sylkäistyä pihalle. Sen jälkeen meillä on ollut jotenkin seesteisempi ilmapiiri.

Lauantaina mies lähti pojan kanssa autoiluharrastukseen. Tytön kanssa oltiin osa päivästä kotona ja lähdimme sitten kanssa katselemaan tätä autoilua. Iltapäivästä mies ehdotti syömässä käyntiä. Lapset eivät innostuneet, niin kävimme kahdestaan. Pientä suunnitelmaa on ollut yhteisestä viikonloppumatkasta, tuntuu että tarvitsisimme kahdenkeskeistä aikaa. Illalla miehellä taisi muutama kalja mennä. En seurannut, kun nukahdin jo ennen yhdeksää.

Sunnuntaina mies vietti päiväänsä projektinsa seurassa tallissa. Me lasten kanssa siivoiltiin. Yhdessä käytiin kyllä illalla vielä kaupassa.

Eli hyvä viikonloppu, touhuilua yhdessä ja erikseen, alkoholi näyttäytyi vain nimellisesti eikä vaikuttanut touhuihin. Ilmapiirikin tuntui paranevan.

Vielä tuosta riippuvuudesta, mistä oli käyty keskustelua. Itsessäni huomaan ainakin sen, että olen ainakin ollut lapsi aikuisen kengissä. Nyt en mielestäni enään niin pahasti kuin esimerkiksi vuosi sitten. Tuntuu, että olen henkisesti kasvanut viimeisen vuoden aikana aika paljon. En tiedä olenko oikeassa, mutta siltä tuntuu.

Näillä eväillä tähän viikkoon. :smiley:

Hei…kuulumisia täältä suunnalta: itselleni olen saanut apua paniikkihäiriöihin/masennukseen…lääkityksellä…tarvittaessa myös muutakin.
Miehessäni ei ole tapahtunut yhtään mitään muutosta mihinkään. Ei myönnä alkoholiongelmaa, se on hänen omasta mielestään tapa… Viikolla juomista on vähentänyt, mutta on entistä kiukkuisempi koko ajan. yölläkin jopa alkaa haastaa riitaa… ei hyväksy sitä että nuorempi poika kömpii yöllä äitin viereen. Ja siitä se riita sitten alkaa… SIIS YÖLLÄ! minä en kuulemma välitä mistään…ja hänen mielestään hän ei kuulu mun ja poikien elämään… “eläkää te vaan omaa elämäänne” eilen illalla sanoi “ois jo aamu niin sais lähtee töihin eikä tarvis olla kotona” Mitä ihmettä??? ei jaksa enää…pakko yrittää jaksaa joulun yli… sitten on pakko oikeesti tehä jotain, lasten ja itseni parhaaksi…

Tiedelehdessä oli artikkeli koskien päätöksentekoa. Sopii tähänkin. Että jos on epävarma päätöksestään (siis jostain isosta jutusta) niin ‘lukitsee’ yhden vaihtoehdon vähäksi aikaa eli alkaa siis pitää asiaa jollain tietyllä tapaa päätettynä.

Eli tässä sitä soveltaen voisi lukita vastauksen “viinaton viikonloppu” ja suunnitella elämää sen mukaan. Ainoa epävarmuustekijä on se, että toisen oloista ja juomattomuudesta ei voi päättää. Joten kaikista toiveista huolimatta parempi ja todennäköisempi ennuste olisi “viikonloppuna viinaa”.

Mitkä olisivat suunnitelmasi em vaihtoehdoissa? Ja mikä on se muuttuja? Onko se viina, vai se että lasket miehen varaan? Viinaa et voi jättää suunnitelmista, entä jos jätät sen miehen - siis jätät pois suunnitelmista, mutta varaat mahdollisuuden mahduttaa hänet niihin?

Toivottavasti kaikki menee kuten toivot. Mutta jos ei, niin kyllä susta koppi saadaan. Ja luultavasti olet jo niin pitkänlinjan alma, ettet lähde hyppimään ilman laskuvarjoa.

Tuolla minä jaksoin, pitkään. Että jouluun pitää jaksaa, sitten käännytään jo kevättä kohti. Ja kevät menee kesää odottaessa, kesän jälkeen on aika taas asettua arjen kiireisiin, lapsilla alkaa koulu ja lopulta alkaa se joulun odotus ja valmistelu.

Miehelläsi on paha olo. Syystäkin! Mutta kerrot itse saaneesi apua - ehkä hän huomaa sen? Koska tuollainen käytös viittaisi mielestäni siihen että hän pelkää menettävänsä sinut. Siis nurinkurista sinällään. Mutta kiltti läheinen ei halua pahoittaa toisen mieltä ja kiukuttelulla hän pyrkii hallitsevansa sinua.

Se vie voimia. Tuntuu, ettei jaksa muutosta.

Mutta heitänpä tähän ilmaan… miltä tuntuisi ajatus JOULUSTA OMASSA KODISSA? Tässä on vielä hyvin aikaa sellaiseen ihmeeseen.

Niin…mietinkin, että miksi hän käyttäytyy noin, jos pelkää menettävänsä mut…? ihan varmasti tuolla käytöksellä menettääkin… sitten ajattelin että jos hän tarkoituksella käyttäytyy niin, koska toivoo että jättäisin hänet… itse harvemmin hänelle sanon edes mitään ilkeää… kiltisti kuuntelen hänen haukkujaan…siihen kyllä puutun kun hän lapsia haukkuu ja uhkailee… lasten käytös muuttunut viime viikkoina huolestuttavaan suuntaan…puhuvat kuolemasta ja tappamisesta…se kuulostaa ihan kamalalta :frowning: miksi miehelläni on paha olla? itsehän hän itselleen sen pahan olon aiheuttaa…

Perjantaita

Hienoa! Askel eteenpäin! Toivottavasti olo alkaa helpottamaan. Ota kaikki mahdollinen apu vastaan, mikä tuntuu siltä, että voisi auttaa. Koita nyt keskittyä itsesi hyvinvointiin. Miehesi hyvinvoinnista hän vastaa itse.

Viikonloppua odotan mielenkiinnolla: mies aloitti keskiviikkona lääkärin määrämät lääkkeet. Tänään hän kuulemma kokeilee miten ne vaikuttavat. No saas nähdä. Toivottavasti lapset ei vaan löydä krapulaista tai kännissä olevaa isää sunnuntaiaamuna sängystä, vaan ihan selvän, joka ilahtuisi lasten tekeleistä.

Itse ajattelin viettää rauhallista viikonloppua lenkkeillen ja ehkäpä otan pitkästä aikaa kirjankin käteen. En vielä tiedä innostunko huomenna lähtemään tyttären kanssa katsomaan keiju-elokuvaa. Se on luvattu, mutta ajankohtaa ei olla sovittu. Sunnuntaina on tarkoitus mennä porukalla syömään isäni ja veljeni kanssa.

Hyvää viikonloppua! Täällä ainakin paistaa aurinko pitkästä aikaa, oikein häikäisee! :laughing:

Se on itseään toteuttava ennustus. Jos olettaa, että kaikki menee päin persettä, niin sen voi varmistaa omalla käytöksellään. Vaikka kuinka yrittää ponnistella ja yrittää olla positiivinen, matto voidaan vetää silti jalkojen alta. Jos joku on varmaa, niin epäonnistuminen. Se onnistuu varmasti!

Miksi miehelläsi on paha olo, koska itse hän sen aiheuttaa - kirjoitat. Sekin on sitä ennustamista. Koska hänen näkökulmastaan luvassa on vaan kurjuutta, tällä keinoin hän voi valita kurjuutensa, jotenkin hallita sitä.

Se, että hän painostaa sinut jättämään hänet on ilkeää. Tietty se olisi yksi ratkaisu, ehkä hyväkin, mutta samalla hän tekee sen huonolla tavalla, maalamalla sinut pahikseksi. Koska jos sinä jättäisit hänet, hän olisi hyljätty, vapaa rypemään surkeudessaan.

En tiedä. Ei tuohon ole neuvoja. No, ukkoas mun tekisi mieli potkaista persauksille, sanoa että katso nyt mitä sulla on, koko maailma käsissäsi ja sä tyhmä olet valmis päästämään sen menemään vaikka kaikki mitä sen pitämiseen tarvittaisiin olisi vähän yritystä.

Pitkänlinjan Alma täällä kirjoittelee lauantaitunnelmissa :slight_smile: Kiitos, Kultakala, pohdiskeluistasi, mitä tulee minun kuulumisiini. Kysymyksiisi päätöksenteosta en oikein osaa vastata. Ehkä ajattelen asioista niin, että yritän olla päättämättä yhtään mitään ja elää sen tosiasian kanssa, mikä eteen tulee. Iloitsen/olen tyytyväinen, jos alkoholi ei näyttäydy ja koitan pitää itseni kunnossa sittenkin, vaikka esiintyisi :slight_smile:

Nyt on kyllä teille jaettava tämän aamuinen olotilani, joka muistutti ikävästi neljän vuoden takaista oloani. Uskomatonta, miten nuo “takaumat” voikin jotenkin laueta pienestä asiasta. Minähän kerroin viime maanantaina, että mies oli käynyt perjantai-iltana “parilla tuopposella”, mutta siitä ei seurannut mitään ikävää. No, nyt olin itse seminaarimatkalla to-pe -päivät ja kuten seminaareihin kuuluu, torstai-iltana oli “pitkän kaavan” illallinen kuohareineen ja punaviineineen. Sen jälkeen käytiin vielä pubissa ja join siellä neljä siideriä. En ollut sen pahemmin juovuksissa, mutta en toki vesiselväkään :slight_smile: “Bileet” kestivät kahteen, sitten päätin lähteä nukkumaan, olihan aamulla herätys tiedossa jo 7 aikoihin.

Eilen sitten laittelin miehelle tekstaria, että tuleeko hakemaan minut ABC:ltä klo 19. Olin siis eräiden läpikulkumatkalla olevien kyydissä ja sovittiin, ettei heidän tarvitse kiertää kotimme kautta, vaan voivat jatkaa tuolta ABC:ltä helposti taas valtatietä kohti omaa kotikaupunkiaan. No, mietin mielessäni, että onkohan mies edes hakukunnossa, mutta olihan tuo. Jotenkin kuitenkin koko ajan oli sellainen olo, että olisi saattanut olla ottanutkin yhden tai kaksi, vaikka lähti minua hakemaan. Kotiin tullessamme meni melkein samantien kellarin portaikosta hakemaan yhden tölkin. Jonkin ajan kuluttua otti toisen ja sen jälkeen kolmannen. Minä vaan yritin psyykata itseäni, että jos se kerran on miehelle joku rentoutumisen “tae”, että ottaa muutaman kaljan, niin miksi panisin hanttiin.

Kävin edellisestä illasta väsyneenä nukkumaan joskus 22 aikoihin, tosin en heti nukahtanut. Sitten havahduin ehkä 23.30 aikoihin siihen, kun mies totesi käväisevänsä lähibaarissa yhdellä ja kysyvänsä samalla, näyttävätkö ne tänä iltana/ensi yönä nyrkkeilyottelun, jonka mies haluaisi nähdä. Seuraavan kerran havahduin, kun mies tuli kotiin ehkä vain puolen tunnin kuluttua eli oli pitänyt lupauksensa. Kysyi minulta varovasti, että olenko yhtään saanut nukutuksi. Onneksi olin ja mieskin kävi sitten nukkumaan, joten sinänsä ei häirinnyt yöuniani, mutta…

Näin aivan kammottavia unia, jotka muistuttivat niistä ajoista, kun elämäni oli miehen viikottaisen juomisen takia yhtä helvettiä. Siis neljän vuoden takaista aikaa. Mies oli unessa juuri se paska, itsekäs perheestään välittämätön tyyppi, joka halusi juoda ja mennä. Tehtiin unessa eroakin ja minä olin aivan älyttömän vihainen. Hakkasin miestä naamaan jne. No, tuota ei sentään tosielämässä ole tapahtunut, mutta unissani monasti ennenkin. Joka tapauksessa uni jäi jotenkin pilaamaan koko tätä päivää ja kun aamulla vähän heräämisemme jälkeen aikuinen kummityttöni soitti ja kertoi olevansa täällä kaupungissamme äitinsä luona ja pyysi minua illalla kylään, niin tuntui äärettömän ahdistavalta luvata tuotakaan. Jotenkin pelkäsin ja pelkään edelleen, että mies saa taas hyvän “luvan” juoda, kun en ole illansuussa kotona. En voi kuitenkaan jäädä tänne häntä vahtimaankaan!

Onneksi sain tuossa myöhemmin kerrotuksi miehelle ahdistavasta olostani. Sen jälkeen on ollut vähän helpompaa, vaikka tuskin tuokaan estää miestä juomasta, jos hän sitä haluaa.

Tällaisin tunnelmin tänään. Toivottavasti meilläkin huominen isänpäivä käynnistyisi ilman murheita :slight_smile: