Vihoviimeinen raitistuminen

Näinhän se menee. Jos he juovat siten kuin sinä olet juonut, ja sinä olet huomannut juovasi liikaa, tästä seuraa se väistämätön johtopäätös johon he itse eivät halua tulla: että heilläkin olisi jokin ongelma.

En enää ole viihtynyt baareissa, mutta viime keväänä ja kesän vielä niissä kävin, juomassa alkoholittomia kun kaverit kiskoivat niitä muita.

Yksi baarihetki vähän puolen yön jälkeen on jäänyt elävästi mieleen. Katselin ympärilleni ja äkkiä tajusin: tämähän on kuin päiväkoti. Isot ihmiset vaappuivat, jokeltelivat, korottivat ääntään, alkoivat haastaa riitaa eivätkä oikein enää pysyneet pystyssä.

Pienten ryhmä, 1-2-vuotiaat. Päällä kollektiivinen myrkytystila.

Istuin siinä ja mietin, mikä tässä oikeastaan on niin hauskaa että tästä on tarvinnut haaveilla, tulla mukaan jokeltamaan.

En enää muistanut. Ja tästähän seurasi sitten se, että aloin vain tuntea näitä ravintolasalin isoja vauvoja kohtaan suurta myötätuntoa.

Tämä on hienoa.

Oman kokemukseni mukaan viisaat, kivat kaverit ovat pelkästään ilahtuneita siitä kun alkoholismiin luisunut alkaa viimein tunnistaa oman ongelmansa ja sitten (minun tapauksessani kylläkin vasta jokusen vuoden viiveellä) jopa tekee sille jotain. Ja ne muut - no, sinähän sen sanoit:

Jep.

Kuules @Bambu . Sinulta tulee niin hyvää analyysiä omasta tilanteestasi, teräviä havaintoja ja auki kirjoitettuja tunteita, joita selvästikin itse tunnistat, ettei ole mitään syytä mikset pystyisi nyt lopettamaan juomista ihan kokonaan. Työkalupakkisi on sen verran hyvä.

Huomaatko: tasainen! Tai ainakin suht tasainen! Aivan niin. Hissukseen se myllerrys alkaa tasoittua. Kaikenlaista ajatusta sitä varmaan vielä tulee ja menee, mutta kyllä sinä niskan päällä pysyt. Kun olet vaan.

Mukavaa sunnuntaita ja lämpimät onnittelut kahdesta viikosta selvin päin! Sanon saman kun viikko sitten: pahin on nyt takana.

4 tykkäystä

Mä muistan kyllä vuosikymmenien takaa raittiita kavereita, joita oli reissuissa mukana: mua vitutti, kun ne ei juoneeet. Miksi ihmeessä? No olin niille tietenkin kateellinen.

Sama oli tupakoinnin kanssa, kun kaveri tuli sanomaan, että on lopettanut.
Sekin vitutti. No miksi? No koska en itse pystynyt.

Sehän sitten kuitattiin itselle, ettei mun tarvitse lopettaa, koska pidän tästä ja tämä olotila on niin mukava. Ne selvät kaverit ei osaa rentoutua tai pitää hauskaa.

Ratkaisin ongelman siten, että en enää ollut sellaisten kavereiden kanssa, joita ei juominen kiinnostanut. Kyllä sitä on ollut tavan tyhmä!

Kateus vie kalatkin merestä.

Tuo päiväkodin ja baarin vertaus on mainio. Sen näkee muuten vain, kun menee juottolaan selvin päin. Ihmiset on säälittävässä kunnossa ja on sellaisia autettavia. Tulee herkästi sellainen olo, että tuo on sairas ja tarvitsee apua ja miksi se juo itsensä tuohon tilaan. Usein olin itse samanlainen, vaikka hallitsin toki tilanteen täydellisesti, enkä ollut juoppo kuten muut. Osasinhan lopettaa ja hoippua omin jaloin kotiin ja aamulla hoitelin asioita, kun ei ollut minkäänlaista krapulaa, koska lopetin ajoissa juomisen.

Itsepetos. Se se on helppoa.

4 tykkäystä

Ai että kun hyvää kirjoittelua kaikilta tärkeästä aiheesta! Oivaltavaa lukea aiheesta useasta eri näkökulmasta.

Kirjoitanpa alkuperäiseen keskustelu avaukseen, kiitos @Bambu

Tämä on vaikea juttu. Yritänpä tarinoida lyhyesti…minulle hankalaa :face_with_hand_over_mouth::joy:

…kaunis syysilta, kahden hyvän ystävän kanssa erämaasaunassa vaihtamassa kuulumisia, kertomassa elämistään…Kolme saman ikäistä naista, hyvin erilaiset elämäntilanteet. Alussa tuli selväksi, että en edelleenkään käytä alkoholia, siitä ei sen enempää. Sitten tarinoin nousujohteisesta harjoittelustani, josta olen tietysti hiukan liian innoissani tavallisen kuntoilijan näkökulmasta. Äkkiä toinen ystävistäni puuskahtaa, että “sinä olet tuollainen kunnollinen hyvä ihminen, kun et enää juo ja vain urheilet”, vähän tuskastuen ja mielestäni halveksuntaa äänessä… minä pahastuin ja vedin suun vetoketjun kiinni alta aikayksikön ja toinen kamu huomasi tilanteen, yritti pehmitellä…

Sitten jotain, mitä taas en olisi päissäni tehnyt (eli aiemmin tällaisella saunareissulla olisin ollut päissäni ja juonut jo vaikka mitä). Pohdin hetken mielessäni, vedin henkeä ja kerroin, että asia ei ole aivan noin simppeli, joo kyllä, en käytä alkoholia ja joo urheilen tosi tavoitteellisesti nyt tovin, muutaman vuoden tällä tietoa. Sitten kerroin, että olen tehnyt kovan henkisen työn itseni kanssa. Tämä kaikki käynnistyi raitistumisesta. Kerroin, että en voinut henkisesti enää kovin hyvin. Mennyt elämä vaivasi mieltäni, samoin lapsuuden perheeni tilanne. Näistä asioista oli kovin hankala kertoa lyhyesti (ja kellään ei ole saunaillassa aikaa/halua kuunnella kenenkään masentavaa elämäkertaa :sweat_smile: ), mutta jotenkin onnistuin selittämään, että ulospäin näkyvän “hyvän elämän” taustalla on ihan ihmisen tavallinen elämä ja kamppailu “ei niin hohdokkaiden asioiden” parissa.

Tällä tarinalla halusin kertoa, että olen kokenut samaa. Raittius, hyvät elämäntavat ärsyttävät, toisia ne ärsyttävät suunnattomasti, vaikka niitä ei varsinaisesti nostaisi esille. Raittius ja terveet elämäntavat vain paistavat ihmisestä läpi. Ja vituttaahan se. Jopa parhaita ystäviä. Onneksi parhaille ystäville voi yrittää selittää ja avata, mutta en tiedä tuleeko ymmärrystä siltikään…ei varmasti aina. On vain löydyttävä rohkeutta elää oman näköistä elämää, vaikka se toisia vähän harmittaakin. (Ärsyttäähän minuakin, kun kaikki eivät elä kuten minä :wink::joy: )

PS. Kaikesta huolimatta aion olla näiden ystävieni ystävä, vaikka elämäntapani heitä vähän vituttaisikin :face_with_hand_over_mouth:

5 tykkäystä

Sama :face_with_peeking_eye: voi ei…

Niin on, nauroin ääneen! Hyvä oivallus @Räpistelijä :joy:

3 tykkäystä

Torstai 19.2 klo 13.33, päivä 19

Tähän asti kaikki mennyt hyvin, juomatta. Lauantaina tulee olemaan ensimmäinen todellinen vaaranpaikka. Tämän nyt kirjoitin vain tänne muistiin, kun en sitä lauantaita etukäteen voi elää.

7 tykkäystä

Näin muistelinkin ja oli mielessä kysyä, millä mielin viikonloppua kohti olet menossa. Tsemppiä ja pure hammasta, juo limsaa ja pysy raittiina - lauantain jälkeen oot superylpeä itsestäsi!

5 tykkäystä

Lauantai 21.2 klo 20.52, päivä 21

On niin vaikeaa ollut pari päivää ettei huvita edes kirjoitella. Tärkeintä kuitenkin että selvillä vesillä ollaan edelleen.

Yksi iso kysymys on että jos tämä vapaa ajan vietto on jatkossa tälläistä pelkkää juomisen välttelyä niin eihän tästäkään pitkässä juoksussa tule yhtään mitään.

5 tykkäystä

Eiköhän se addiktio/viinapiru/kohtuukäytön kummitus siellä esitä noita kysymyksiä. Hyvä, että olet ollut selvin päin. Itselleni kävi niin, että alkoholista tuli minulle täysin merkityksetön aine, kun sitä mantraa aikani toistin ja uudet rutiinit vahvistuivat.

5 tykkäystä

Saattaapa olla, että alat ideoimaan uusia vapaa-ajanvietto tapoja, kun pääset ensin näiden muutaman erityisen haastavan ensi viikon yli. Kuten @Kynsilaukka epäili:

…viinapiru se yrittää saada sinut epäilemään, pyörtämään päätöksesi ja astumaan ansaan. Syöttää ajatuksia mieleesi.

Alkuviikot ovat suoraan sanottuna usein sinnikästä taistelua. Silloin kannattaakin keskittyä kaikin voimin vain olemaan juomatta. Keksiä siihen helpottavia konsteja. Mutta kun aikaa kuluu…muutama viikko, kaikilla vähän yksilöllistä, alkaa voimavaroja jäädä pohdintaan, että mitä sitä haluaisi jatkossa touhata, mikä olisi mukavaa, mihin ei kuulu alkoholi…

Jatkossa mieliala kirkastuu ja ideat sen kun paranevat :blush:

6 tykkäystä

Malttia, kolmen viikon jälkeen aivotoiminta on vasta toipumassa eikä juomattomuuspäätöksen alkuhuuma ole enää päällimmäisenä mielessä. Sinnittelyä siis tarvitaan, mutta se helpottaa. Kannattaa lukea ketjun alkupäästä ne fiilikset, jotka olisivat taas edessä, jos nyt annat periksi.

Pidemmän päälle on tärkeää pohtia koko vapaa-aika uusiksi. Se että toimii niin kuin juovana aikana, mutta ilman alkoholia, ei kanna.

Pitkän juomisen aikana aivot ovat tottuneet siihen, että vain päihde antaa kunnollisen dopamiinibuustin. Mikään muu ei oikein tunnu miltään. Mutta sekin helpottaa hiljalleen. Sitä voi yrittää nopeuttaa tekemällä juttuja, joista sai iloa ennen kuin alkoholi astui vapaa-ajanvieton kuskinpaikalle.

11 tykkäystä

Komppaan Temeä yllä. Lopettamisesta ei saa pikavoittoa. Palkinto tulee myöhemmin.

Pitkässä juoksussa oma suhde alkoholiin muuttuu, alun välttely muuttuu iloksi siitä että saakin tehdä vapaa-ajallaan jotain mistä tulee hyvä olo, ei krapulaa. Myös oma käsitys siitä, mikä on hauskaa, muuttuu.

Pitää vaan päästä siihen pitkään juoksuun jotta tämän voi havaita. Näinä ensimmäisinä viikkoina on kaksi vaihtoehtoa: joko ratkeaa juomaan tai sitten ei.

Ensimmäiseen ei kannata lähteä. Kun juominen kerran on lähtenyt lapasesta ihan huolella, se tekee sen jatkossakin. Ja sitten ollaan taas lähtöpisteessä voimassa pahoin.

Juomista joutuu välttelemään niin kauan kuin tekee hirveästi mieli juoda ja huijaa itsensä kuvittelemaan, että taivas aukenee jos vaan korkkaa.

No ei aukene. Ei enää.

Tsemppiä.

10 tykkäystä

Maanantai 23.2 klo 15.11, päivä 23

Viikonlopusta selvitty juomatta. Olo on kuitenkin masentunut, eikö se ole sitten tämän kummempaa. Viikonloppu loputtomine juomismahdollisuuksineen oli odotetun vaikea. Juominen mielessä kokoajan, tauotta.

Eniten ihmetyttää se että olo aamuisin lähinnä krapulainen ja ahdistunut, vaikkei pisaraakaan ollut juotu. Oli jopa fyysisiä oireita, turvotusta ja itseinhoa, kuten aina juomisen jälkeen. Tänään aamulla töihin lähtiessä tuntui kuin nyt pitäisi olla se tuttu helotus, punotus, pöhötys ja etova olo. Ja olikin. Aika erikoista, ei voida kyllä tässä kohtaa puhua mistään raittiin aamun superpalkinnosta.

Ehkä tämä tästä.

7 tykkäystä

Elät nyt niitä pahimpia aikoja. Joskus aikoinaan oli sanonta, että kriittisiä aikoja raittiuden kannalta oli kolme päivää, kolme viikkoa, kolme kuukautta. Sinä elät nyt sitä kolmen viikon aikaa, jolloin juominen houkuttaa. Kannattaa sinnitellä! Itse olen sitä mieltä, etten halua enää kokea noita alkuviikkoja ja siksi on parempi olla juomatta.

4 tykkäystä

Tiistai 24.2 klo 22.42, päivä 24

Tänään on ollut sellainen päivä ettei juominen oikeastaa ole käynyt mielessäkään, ainakaan ajankohtaisesti. Pientä petailua olen havainnut siihen suuntaan että kesälomalla korkkaan. Jotenkin se nyt ajoittuu siihen että vedän varmasti kännit kun loma alkaa. Se on sitten sen ajan murhe setviä tuota. Päivä kerrallaan.

Ps. En muuten muista milloin viimeksi olisin ollut yli kolmea kokonaista viikkoa ilman kaljan kaljaa.

7 tykkäystä

Hieno saavutus :+1:

Sinä @Bambu olet päihittänyt jo monia houkutuksia.

Kaikilla oma tapa selviytyä raittiina. Alku tässäkin hankalin. Sitten odottaa jotakin suurta ja mahtavaa, mitä ei tulekkaan. Tavallinen arki ilman viinaksien miettimistä on parasta. Voi alkaa miettimään sitä tulevaisuutta ja mukavaa lomaa, jonka muistaa hetki hetkeltä jälkeenpäin.

Tosiaan aluksi itsetunto kasvoi, kun niitä juomattomia päiviä kertyi. Alkoi tulla hyvän olon tunteita ihan tavallisesta elämisestä ja tyytyväisyyttä pienistä onnistumisista elämän aallokossa.

Mietin niiden päivien laskemisia, että palaako se juominen vaan enemmän ajatuksiin. Kaikki omalla tavallaan. Ite laitoin seinäkalenteriin etapin sadannen päivän kohdalle. Se on mulle juhlapäivä.

Voimia sulle @Bambu valitsemallesi parhaalle polulle. Selviämme kyllä kaikki. Jos kompuroimme, jatkamme siitä pää pystyssä.

4 tykkäystä

Hyvin kiteytetty :sparkles:

:heart_exclamation::blush:

2 tykkäystä

Parempi ehkä pedata helmikuussa turhat kännit kesäksi kuin ensi viikonlopuksi. Kesään mennessä nimittäin ehtii mieli muuttua siitä, haluaako sitä silloin enää oikeasti palata tekemään itselleen pahaa. Kun on viimein alkanut voida hyvin.

Hienoa että olet vetänyt selvin päin jo useamman viikon. Kohta tätä aikaa aletaan laskea kuukausissa, ja ne muuttuvat koko ajan helpommiksi.

Ensimmäisinä viikkoina se humala näyttäytyy jonain taivaallisena tilana, jota on ikävä. Se on riippuvaisen harha siitä, että alkoholi olisi jotain ihanaa mikä ei pilaa mitään vaan vain pelastaa.

Kannattaa pitää mielessä se, mitä se pilaa: koko elämän.

Tsemppiä.

6 tykkäystä

Perjantai 27.2 klo 22.54, päivä 27

Ompahan ollut suorastaan vittumainen päivä. Päässä vaan sotii. “Juon, en juo, juon,en juo.” En kuitenkaan juonut, mutta tuo ajaa vielä hulluteen jos ei lopu tuo juonko vai enkö juo sotatila. Milloin se oikeen loppuu, milloin tämä raittius alkaa tuomaan niitä paljon puhuttuja palkintoja? Olen todella tuskastunut, välillä tuntuu että helpompaa olisi vaan korkata kuin kestää tätä skitsofreenista kuivistelua.

Tänään sai kyllä ottaa kaikki keinot käyttöön . Kolmen tunnin kävely, kaksi tuntia kuntopyörää jne.

Sain kuitenkin pidettyä mielihalut kurissa, paljon kaikenlaista oli mietinnässä, mm.haen yhden ykkösoluen. Joopa joo taas.. onneksi en hakenut.

11 tykkäystä

Kun lukee ketjusi aloitusta, niin seuraava palkintosi odottaa viimeistään huomenna.

Juomattomuus ei tarjoa pikavoittoja eikä sen palkinto ole useinkaan mitään euforista torvisoittoa. Juomattomuuden palkintoja ovat vaikkapa hyvä elämä, krapulattomat aamut, tunteiden aitous, morkkiksen ja häpeän puute, rentous kun ei tarvitse koko aikaa suunnitella elämää juomisen ehdoilla.. Onhan näitä.

Onnea neljästä viikosta, se on hieno alku. Se ei kuitenkaan vielä riitä siihen, että aivotoiminta olisi täysin palautunut. Aivojen hermoradat käyvät kierroksilla ja huutavat lamauttavaa etanoliannosta. Aika sen parantaa, eikä se sinulla ole enää kaukana.

10 tykkäystä

Komppaan Temeä.

@Bambu, tämä ei jää tällaiseksi. Se ei vaan kestä loputtomiin se juon-en-juo-säätö.

Ihailen sitä kuinka laitat sille hanttiin. Lopulta se palkinto tulee juuri näin: annat aivoillesi aikaa laittaa itselleen uudet säädöt. Kun se onnistuu - suht pian, niin kuin Temekin yllä lupailee - alat tajuta, mikä se palkinto on.

Se on elämä, jossa aivot eivät enää huuda nopeaa turtumusta. Vaan alkavat saada mahdollisuuden keskittyä elämän hyviin asioihin, ja sitä myöten sinäkin, selvin päin.

Tsemppiä, edelleen. Jatka vaan. Helpompaa EI olisi korkata. Siitä tulisi vain paska olo, morkkis ja -loputtomasti jatkuva häpeä.

Olet jo pääsemässä niistä eroon. Olet jo pitkällä siinä hommassa. Älä luovuta.

10 tykkäystä