Viestiketju, kuinka vähentäjästä tuli lopettaja.

No tsemppiä. Nythän on jo 6.5.Tällä perällä ei taas paljo hampaita naurata. Onnea koitokseen. Oo jämynä.

Terve kaikille, tulin tänne juuri ja yritän nyt saada iltatisstuttelut loppumaan. III tai nykyään IV oluttakin menee sen 4-10 joka ilta. Duunissa käyn ja olen terve, mutta ymmärrän että tällä menolla en kauaa. Olen aina juonut paljon, nuoresta lähtien. Olutta ja viiniä, väkeviä en juuri juo saati huumeita tai lääkkeitä vedä, vaan keskikaljaa enimmäkseen. K-Ryhmän kännykkäappi kertoo karua kieltään paljonko siihen kaljaan oikein menee rahaa, siis K-kauppoihin, sitten on vielä S ja Lidl ja Alkokin. Ja ravintolat. jos sanoo että 4k€ menee vuodessa kurkusta alas niin ollaan aika lähellä. Se on perheelliselle miehelle aivan jäätävä raha, kun ei sitä rahaa ihan puissa kasva. Hävettää. Hävettää. En mä ole tuollainen isä.
No, halusin nyt tulla kaapista ulos ja jotain kirjoittaa tänne. Toivottelen voimia kaikille muille ongelmiensa kanssa painiville.

Moi ja tervetuloa pallo! Tänne on hyvä kirjotella tuntojaan ja lueskella muiden tekstejä.

Mites ketulla sujuu?

Heippa!

Kiitos kysymästä Venkku, Ketulla menee hyvin. Ei ole mitään itsesyyttelyä enää ollut eikä morkkiksia, vaikka iltaisin pari olutta tai lasi viiniä maistuisikin. Olen todellakin nykyään Lempeä Kettu. :slight_smile: Mutta olen myös juomatta suurimman osan ajasta eli teen jatkuvasti valintoja suuntaan tai toiseen. Elämänvalintoja sanoisin. Nyt on alkanut Ketullakin koettu ja myös diagnosoitu lievä masennus helpottamaan. Keskityn arjen juttuihin ja muuhun ja alkoholista puhuminen on jäänyt luonnollisesti vähemmälle.

Miten teillä sujuu Venkku ja Kaamanen? Ja tervetuloa palstalle Pallo! :slight_smile: Kirjoita kaikki ulos, se helpottaa ja asioita voi jättää taakse.

Kiitoksia lämpimästä vastaanotosta. Mulla 1 juomaton päivä oli siis kankkuspäivä, eilen maanantaina 2. päivänä meni 3x0,5l 5,3% Karhua.
Eli 6 annosta. 2 tölkkiä olis ollut ok, 3 oli liikaa. Paska startti, silti olen ihan iloinen etten juonut 6 tölkkiä, vaan kolme. Kyllä tosta vahvasta kaljasta tulee annoksia aika huomaamatta, lopetan vahvan kaljan ostamisen kokonaan ja siirryn keppanaan. En pyri täysraittiuteen, vaan kohtuulliseen käyttöön ja täysin turhan arkisen iltatissuttelun lopettamiseen. Tänään en juo mitään. (klo 10:01 aamupäivällä tätä mieltä)
Ja toki varmaan kuten kaikki tietää, ei raavalla kaljaa kittaavalla äijällä tollanen 3 isoa A-Karhua tunnu ns. missään.
Toleranssit on aikamoiset, sen huomaa jos on joskus kapakassa kaverin kanssa joka ei tenuttele niin paljoa.
En sekoile kännissä, mutta paino nousee, nukkuu huonosti ja vituttaa jatkuvasti ja rahaakin menee. siksi vähennys. Olen asettanut itselleni 12 annosta viikossa rajaksi. Voimia kaikille!

Pallo, terveyssyyt ovat hyvä syy vähentää ja myöhemmin lopettaa, jos siltä tuntuu. Joka tapauksessa kaikki pohdinta ja vähentäminen, minkä tekee on minun mielestäni kotiinpäin.

Sillä, että haluaa lopettaa jonkin tavan ja että haluaa keskustella siitä, ei ole mielestäni mitään tekemistä alkoholismin kanssa. Mielestäni alkoholikeskustelu on hyvin mustavalkoista yhteiskunnassamme. Hyvin moni, joka löytää syyn itsestään lopettaa alkoholinkäytön, vain lopettaa sen. Kaikki eivät vain halua sitä henkilökohtaisista syistä tehdä. Alkoholismiin verhoutuminen voi olla vastuunoton pakoilua.

Kiva kuulla että sulla masennus helpottanut. :slight_smile:

Tuo on muuten totta että alkoholikeskustelu ym on liian mustavalkoista. Mulle on nimenomaan auennut että juon tunteiden/trauman vuoksi. Alkoholiin vaan jää koukkuun pahemmin kuin vaikka suklaaseen, koska se on päihde. Mutta tavallaan sama asia, että jollain yrittää tukahduttaa niitä tunteita. Mulle tuli aika yllätyksenä tässä omassa projektissani että alkoholin vähentäminen liittyy niin vahvasti muhun itteeni ja omaan henkiseen olooni ja mielenterveyteeni. En arvannut että joudun kohtaamaan näitä vaikeita tunteita alkoholin vähentämisen kautta. Vaikea selittää, mutta joku tässä vaan klikkaa. Ehkä juuri tuon yksipuolisen alkoholismi-käsitteen takia, ajattelin että juon vaan koska olen alkoholisti tai pahasti alkoholiriippuvainen(mulle aika sama asia). Pitäis enemmän alkaa puhumaan henkisen pahan olon ja alkoholismin yhteydestä, eikä vaan todeta kaikkia heti juopoiksi joilla ei ole toivoa. Kun kaikilla tässä ei tosiaankaan ole edes kyse siitä alkoholismin määritelmästä, vaan ihan muista syistä ja tosiaan se alkoholi vaan sattuu olemaan se päihde, jolla sitä pahaa oloa on yrittäny turruttaa.

Venkku, tosi ihana kuulla pohdinnoistasi!

Olen huomannut myös sen, että monesti masennus ja alkoholi kiedotaan yhteen, me suomalaiset olemme tällaista masentunutta ja juovaa kansaa ja ikään kuin emme olisi masentuneita, jos vain emme joisi. On paljon työssäkäyvää suurkuluttaja-porukkaa, jotka eivät ole alkoholisteja, mutta eivät saa apua, koska heistä pitäisi ensin tehdä alkoholisteja avun saamiseksi ja monille se on väärän tuntuinen tie. Liian rankka. Ja syystä! Varmasti alkoholilla ja masennuksella on jokin yhteys, mutta se yhteys on kyllä vedetty viivottimella aika suoraksi. Traumojen merkityksestä ei puhuta julkisessa keskustelussa mitään.

Minulla masennus ei lakannut, kun olin pitkään juomatta, vaan ne samat negatiiviset kehä-ajatukset pyörivät silti päässä, eikä olo kohentunut kuin silmämääräisesti. Täytyi kyllä käsitellä niitä omia sisäisiä juttuja hyvin paljon, että positiivinen muutos lähti käyntiin. Ja tämä muutos on tapahtunut, vaikka olen käyttänyt alkoholia.

Kiitos Lempeä Kettu ja venkku, tosi antoisaa pohdiskelua masennuksesta teillä molemmilla!

Täällä yksi vakavasta masennuksesta toipuva. Mä aloin lääkitsemään pahaa oloa alkoholilla, tietoisesti.

Tosi kiva kuulla Ryhtiliike!

Minulle henkilökohtaisesti suuri oivallus on ollut, että masennus on sellainen juttu, jossa omia ajatuksia työstämällä pääsee pitkälle.

Armollisuus itseään kohtaan on kyllä hyvä opetella. Huomaan kans välillä morkkiksissa kirjoittavani tänneki itelleni rumasti. Mitäpä se auttaa, ei yhtään mitään. :smiley:

Hei Venkku ja kaikki!

Pientä päivitystä. Laskuri pitää paikkansa, lopettaminen oli helppoa, keveä olo, eikä mikään paina. Mukava olla välissä näinkin ja valkaista nenää.

Täällä tällaisia kuulumisia. :slight_smile:

Mä matkin sinua.

Hyvä Love Mäsiin! :slight_smile:

Kohta viikko ilman maistelua. Vaikka mieliala on ollut koko ajan hyvä lopettamisesta asti, niin kyllä tunteet ja ajatukset ovat jotenkin hyvin selkeämpiä kuin tissutellessa, että jonkinlainen ero on kyllä havaittavissa. Mitä oot mieltä Love Mäsiin?

Matkin… Prkl kävin kauris metillä… Ammuin… Ei se jääny. Seurattiin, ei havaintoa osumasta… Täällä on lunta… Ei näkyny verta… Paska amp meikä… Paan aseen piikkiin ku ei ollu oma, ku mulla on liian iso pyssy nuihin hommiin. Joo en syytä toisia… Oma moka, sen verran seurattiin että kauriilla kaikki hyvin. Voikohan tähän kertoa, että meikä on melekeen kaikki saanu paitsi karhun… Niitäkin kaatoja sitte pittää joskus tehostaa kaljalla… Ja silloin ku niin teen tehostuksen, niin mä en puhu kavereille, puhun jollekki jumalalle… Päissään. On mulla niin jumalaton tuuri ollu nuissa hommissa ettei mittään väliä…kaikki tähet ois… Mutten välitä.

Onko kauriinmetsästys todella sallittua tänä aikana, kun on kevät ja uutta elämää luovat hekin?

Kauriilla kävi hyvä onni, kun et osunut, etkä myöskään haavoittanut sitä.

Joo… Saa niitä uroksia pyytää… Ps vähä ku hävettää (taas) (jälleen kerran) haluttas taas erota koko systeemistä plinkistä, mutta empähän kehtaa. Kauriilla kaikki ok, aamulla oli taas olleet siinä, se ei enää huoleta, onneksi.

Hyvä, että olet ollut huolissasi niistä. Ota pyssyn sijasta kamera ja käy kattelemassa niitä.

Älä nyt eroa ainakaan! Semmoinen ei kannata ollenkaan, sanoo lempeä kettu. :slight_smile:

Pyhäpäivän raittiita kuulumisia kaikille. Hyvää helatorstaita! :slight_smile:

Todella virkistävää eloa on ollut tämä raitis viikko ja tavoite on juhannukseen asti jatkaa tätä.

Positiivista tsemppihenkeä meille vähentäjille! :slight_smile:

Matkin ja komppaan sinua.