Viestiketju, kuinka vähentäjästä tuli lopettaja.

Hyvä homma! Tykkään!

Tais 10 päivää alkotta tulla täyteen. Tuntuu pidemmältä ajalta ja aika on mennyt kuin itsestään. Pidän kovasti terveysvaikutuksista, mitkä ovat hyvin vaikuttavia jo näin pian.

Täysi alkoholittomuus ei ole tavoitteeni vaan kohtuukäyttö, mutta nyt on tarkoitus valkaista nenää juhannukseen asti ja sitten juhannusaattoiltana kippistää.

Hyvältä kuulostaa Kettu, tsemppiä! :slight_smile:

Kiitos Venkku!

Viikonloppukin menty täällä alkotta. Välissä käy mielessä, miten ihanalta se eka olut maistuisikaan, mutta kyllä homma on ollut hallinnassa koko ajan ja ajatusleikki on aivan selvästi pälkähtänyt mieleeni tavan vuoksi. Tavoista tuntuu olevan vaikea luopua.

Pientä katsahdusta taaksepäin 12 raittiin päivän jälkeen. Sitä ennen tissuttelua pääsiäisestä miltei joka päivä. Kiloja +3 kg. Mietojen juominen oli lähinnä mielialan kohotusta/piristystä. Kun vaikutus hiipui, käyttö sitä mukaa loppui ja nyt tosiaan tällä tiellä jo 12 päivän verran mennään. Olo on edelleen hyvä ja mieliala myös, kuten lopettaessakin.

Maanantai - uuden viikon alku.

Kai jokaisella täytyy olla jokin syy, miksi vähentää tai lopettaa? Mitä suurempi alkoholin paino arjessa, sitä suurempi elämänmuutos siihen tavallisen tuntoiseen elämään.

Pohdin nyt syitä omalta kohdaltani, miksi en halua enää tissuttelukausia takaisin elämääni. Syy on ehdottomasti terveydessä, koska tissuttelu lisää lihavuutta. Kun hoikkaan naiseen lisätään +3 kg vyötärölle, se alkaa jo näkymään ja tuntumaan. Jatkuva jojottelu on ärsyttävää. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä suurempi riski keskivartalolihavuus on terveydelle. Se altistaa esimerkiksi 2. tyypin diabetekselle.

On sellaista levottomuutta, että no jos yksi niin rauhoittaisi levotonta mieltä. Että jos yksi tai pari niin riittäisi. Maailma ja uutiset ruokkivat tätä halua. Etenkin ikävät uutiset vaikuttavat minuun paljon.

On myös tänään ilmennyt tätä palkinto-ajattelua. “Kohta kaksi viikkoa täynnä, joten…” Siitä huolimatta, että tavoitteeni on juhannus.

Kävin pari punaista pikkusiideriä niiden hetkien varalle, että jääkaapissa pitää olla jotain avattavaa. Tulihan 2 viikkoa täyteen. :slight_smile:

Avannut en silti ole. Katsotaan säilyvätkö ne juhannukseen asti. Olen huomannut, että vähentäminen on helppoa, kun on valoisa elämäntilanne ja mieli. Tyytyväisyys ja rauhallinen sekä piristynyt tunne löytyvät muista asioista kuin alkoholin nousuhumalasta.

Terve.

Terve!

Kesä on mennyt hyvin. Vain yksi krapula vaivannut eikä se ollut juhannuksena vaan muistaakseni n. pari viikkoa sen jälkeen. Krapulapäivä otettu vastaan hyvän säännön kanssa eli koskaan ei pidä ottaa ryyppyä krapulaan.

Juominen ollut satunnaista. Kun on ottanut pari annosta, ei ole tehnyt mieli enempää.

Tavat ovat siis lopultakin muuttuneet. Tällaisia kesäkuulumisia täältä. :slight_smile:

Hei… Hyvältä kuulostaa… Tuosta jutusta on kyllä aikaa… Meikä ei muista millon oon hörrrrpänny ees viimeksi, ei oo laskuri käytössä, ainaki 2vkoa…virtaa on liikaakin, yö unetki jääny vähille ku muka touhua piisannu, en leuhki silti. Mutta kaikki on nyt jollakin mallilla.

Täällä noin kolme viikkoa ollut täyttä tipatonta ilman ponnisteluja tai asian ajattelemista. :slight_smile:

Hyvältä kuulostaa LOve mäsiin ja Lempeä kettu! Itelläkin nyt kohta pari viikkoa takana juomattomuutta ja vielä toistaiseksi hyvin menny :slight_smile: Nyt kyllä vapaa viikonloppu miehen kanssa edessä eli huomaan, että minun pitää terästäytyä asian kanssa ettei käy suunnitelmien vastaisesti. Jospa sitä saisi kehiteltyä jotain muuta kivaa tekemistä ja vaikka hyvää ruokaa viikonlopun varalle niin sujuisi mukavasti aika eikä tarvisi turhaan kärvistellä.

Heippa Matleena! Miten kävi, tuliko houkutuksia?

Tänään tuli kolme viikkoa (ainakin varmuudella vähintään tämä aika) tipatonta täyteen. En suunnitellut tätä, mutta olen silti valinnut tietoisesti jotain muuta juomaa. Kun itseään opettaa uusille tavoille, niin lopulta niistä tulee melko automaattisia toimintoja. Tietysti ihana kesä on mulle helppoa aikaa juomisen vähentämiselle siitä vähäisestäkin, kun mieli on valoisa. Vois tätä tipattomuutta jatkaa nyt vaikka pidemmällekin ihan ajatuksen kanssa, mutta sallin kyllä itselleni myös sen oluen silloin tällöin. Se ei vain ole enää tarpeellinen eikä kaivattu juoma. Käyn silti aina välissä kommentoimassa täällä miten sujuu. :slight_smile:

Kiitos kysymästä, houkutuksia tuli hetkellisesti. Sellaisia mitkä kumpuaa vanhoista tottumuksista. Mutta olen sen verran jämäkästi päättänyt pitää nyt tämän 4 viikkoa taukoa, että verrattain kevyesti niitä houkutuksia pystyi vastustamaan :smiley: Eli tipaton jatkuu.

Matleena, kuulostaa todella hyvältä! :slight_smile:

Mulla on vähän sellainen tyyli, että monesti lupaan itelleni että “tänä iltana olut!” mutta sitten kun se ilta tai hetki tulee niin koko asia on unohtunut.

Käytän siis nykyään vain positiivisia fiiliksiä hyväksi ja olen huomannut, että näin se on paljon kevyempää ja miellyttävämpää.

Joskus jos tekee sitten sellaisia periaatteita vaikka “krapulaan en ota” niin sekin toimi hyvin viimeksi, kun oli krapula. Itsensä haastaminen siis kannattaa ja kyllä se toimii. Muistan hyvin sen tunteen kun on juonut ja on tylsä tunne ja juo piristääkseen itseään tai kestääkseen sen, että on vähän hukassa, niin siitä on kyllä päässyt eroon, kun on luonut elämään rutiineja ja riittävästi tekemistä, jotka tuovat hyvää mieltä. Se on myös sitä lievän masennuksen lääkkeetöntä hoitoa.

Nyt kuukausi alkotta häämöttää.

Tahto ja voima vaatia muutosta on paras lääke, se herättää katsomaan, voisiko olla toisin.

Riippuvuusongelma tekee meistä sairaita, syy juoda on inhimillinen.

Uskon, että ihmisen ajatuksilla on suuri voima. Niihin kannattaa kiinnittää huomiota. Alkoholiriippuvuuteen uskova ihminen on riippuvainen. Mutta miten sellainen henkilö voi raitistua ilman, että ohjelmoisi omat ajatuksensensa uuteen?

Alkoholiongelmasta eroon pääseminen edellyttää ajattelutapojen muutosta ja jatkuvaa harjoittelua uusien tapojen eteen. Sen jälkeen on samantekevää olitko oikeasti riippuvainen vai luulitko vain niin. Minulle kävi niin, että negatiiviset uskomukset itsestä ja kyvyttömyydestä olla juomatta liittyivät masennukseen eivätkä ne olleet “totuuksia minusta.”

Alkoholinkäyttäjän rehellisyys itselleen?

Vanhat tavat ja niistä eroon pääseminen? Tulin hylätyksi suhteessa. Mies ilmoitti ettei ole aineksia jatkoon. Se oli täydellinen yllätys ja en osannut käsitellä asiaa järkevästi. Niinpä tein sen mokan, mitä jokainen täällä voi arvata. - Ryyppäsin. Yhteensä 5 päivää. Kuvittelin, ettei lähde enää lapasesta, että olin jo oman ongelmani käsitellyt ja unohtanut, mutta niin vain siinä niin kävi, että riittävän voimakas pettymys laukaisi voimakkaan halun juoda, jollaista en tiennyt olevan enää olemassakaan…

Hei Lempeä Kettu!

Olen pahoillani puolestasi, että koit kipeän pettymyksen, harvojenpa elämään niitä ei mahdu.
Tuosta krapula-ajattelusta vain sen verran, että yritä muistaa, että se menee ohi ja tuntemukset tasaantuvat, kun alkoholin vaikutus lakkaa. sitten on valoisampi mieli. Paljon voimia sinulle jatkoon ja tsemppiä alkon kanssa!

Kiitos Amalia viestistäsi! Se lohdutti.