Viestiketju, kuinka vähentäjästä tuli lopettaja.

Moi Lempeä kettu! Joo, tuollainen vaikeasti tavoitettava, mutta epämääräisesti pelkoa muistuttava tunne on minullekin tuttu vähintään parilta aiemmalta kuivattelupätkältäni. Jo ensimmäisessä selvässä päivässä tuntuu olevan jotain synkkää ja surullista kohtalon tuntua, aavemaista lopullisuutta. Melkoisen outoja viboja se alkoholi aiheuttaa jopa poissaollessaan, eikös?

Biokemialliset syythän ne tuossakin taustalla jylläävät. Ensin alkoholi pakottaa monet synapsit ampumaan välittäjäaineitaan suorastaan sarjatulena ja sitten aivot joutuvatkin taistelemaan omia toimintojaan vastaan. Seurauksena on hurjaksi yltyvä neurokemiallinen myrsky, joka jättää jälkeensä nääntyneet aivot, joiden elpyminen jatkuu pitkään itse alkoholin jo häippäistyä omille teileen. Jotenkin mieleeni muistuu lapsuudesta eräs koulukiusaaja, jolla oli tapana tarttua heiveröisempää alaluokkalaista ranteesta kiinni ja läimiä tätä kasvoihin hänen omalla kädellään hokien “Älä ittees lyö! Älä ittees lyö!” Aiheutettu paha mieli kirveli varmasti vielä kaaaaauan moisen välitunnin jälkeenkin…

Mainituissa fiiliksissä olen joskus yrittänyt kannustaa itseäni toteamalla, että onneksi tämä vaihe korjaantuu sentään ihan vaan odottelemalla. Minun ainut tehtäväni on olla ottamatta lisää myrkkyä: aivot hoitavat loput hommasta kotiin. Tsemppiä!

Tsemppiä Lempeä kettu, kyllä se siitä taas. :slight_smile:

Kiitos Wisefool tekstistäsi. Tulen lukemaan sen vielä monia kertoja läpi, se tuntui niin osuvalta! Erittäin tärkeitä asioita kirjoitit ja erityisen hyvä kirjoitus minulle nyt.

Hei Venkku! Kiitos! <3 Kyllä se tästä taas.

Jaha. Sitä on oltu reippaana:) älä välitä, sitä sattuu alussa, niin minun kaveri tuumas minun kaljottelusta. Mitäpä sitä yhtä ryykeliä sen kummemmin käsittelemään perkele. Koitetaampa olla jonaki nyt taas ainaki vähä aikaa, tuo vitun korona ki tuli sähläämään kaikki systeemit vituksi. Saunaan pitäs tohtia mennä. Minä en ainakaan rupia sen enempää analysoimaan viimeisintä omaa juopottelua nyt , tuli otettua ja sillä selevä.:frowning: Mutta en ota nyt.

Kaamanen, niinpä, hyvin sanottu! Liika analysointi ei ole hyvästä.

Eilen tosiaan en juonut mitään. Se putki loppui nyt siihen sitten. Tästä jatketaan terveemmällä pohjalla!

Vastaan tuohon.tuosta sun tuulta purjeisiin, jutusta tullee aina mieleen sabatonin bismark ja sitte se että sulla tuuli liikaa ku ankkuri oli pohjassa,ja se repes, se repii, repii kannenkin palasiksi kun masto kaatuu. Meikä ajelehtii nyt. Tuulten armoilla.

1. päivä raittiina. :slight_smile:

Kyllä sinä Kaamanen vielä löydät rantaan. Minuakin tuulet riepotteli, itkinkin. Sitten sisuunnun, ja taas mennään ilman alkoholia päivä kerrallaan eteenpäin.

Lempeälle ketulle paljon tsemppiä raittiiseen viikonloppuun ja siitä eteenpäinkin!

t. Juhani

Kiitos Juhani! :slight_smile: Tuntuu kyllä mukavalta. Mietoja juomalla en kovin humalaan itseäni saanut (toista olisi ollut viinin kanssa) mutta mietojen kans käy vähän niin, että jos ei pidä välipäiviä tissuttelusta, niin tissuttelu ei oikein toimi muuta kuin tapana. Kovin suurta krapulaakaan ei saa, onneksi.

… .

:bulb:

Mutta se, että huomasit ja tunnistit sen, on ehdottomasti voitto :slight_smile:

Jep… Mitähän tuohon nyt sanoisi. :wink:

Kolme päivää selvinpäin, sitten nautiskelua muutama ilta. Laskuri taas nollattu.

Alkoton päivä nro 1. Vuoristoradan kyytiin on astuttu penkkiriviin nro. 1.

Ahdistus. Erittäin vaikea ilta takana. Klo on 21 ja alkoholivapaana illasta selvitty yhden rauhoittavan turvin, joka sattui löytymään kaapin pohjalta. Se yksi oli ratkaiseva, muuten korkki olisi auennut.

Muokkausta. Olen siirtynyt käsittelemään ihmissuhdeasioita toiselle vertaistuki-kanavalle, jonne ne enemmän kuuluvat.

Itsekin kärsin satunnaisesti ahdistuksesta ja alkoholi pahentaa sitä. Tsemppiä vastoinkäymisistä huolimatta!

t. Juhani

Kiitos Juhani vertaistuesta. Voimia sinnekin ahdistuksen tullessa päälle.

Päivä 2. Tunteet vuoristorataa. Koetan hyväksyä, että henkistä kipua ei voi paeta. Olen hakenut vertaistukea muistakin kanavista.

Alkoholi ei helpottaisi ahdistusta. Nyt vain mennään tästä yli päivä kerrallaan.

Moi.
Tsempit multakin. Kuten tiedät, aika auttaa. Nyt on varmasti mieli herkkänä.

Itselle taitaa tulla tänään 36. päivä täyteen viimeisen viinitilkan jälkeen. Välillä tuntuu, että onpa tämä helppoa ja ajattelee ettei koskaan enää ole niin tyhmä…

Mutta se on niin lähellä. Autossa tänään pikku ongelma, akku tyhjentynyt ja tarvitsee pientä askartelua autotallissa. Vanha muistijälki aivoissa. Tallissahan voisi työn lomassa juoda valkkaria pullon VAIMOLTA SALAA. Kuten niin monen kerrat on tullut tehtyä.
Aloin pohjustella. Käytiin yhdessä kaupassa ja sanoin että haen uuden akunkengän myöhemmin. Tarkoittaa samalla viiniä. Kaupassa mietin, pitäisikö ostaa suuvettä, valkosipulia, purkkaa. Kaikkea millä olen varmstellut ennen salajuomistani. Mietin myös, että pitää hoitaa seksipuolikin pois ennen valkkaria, koska siinä saattaa paljastua kun ollaan niin lähellä. Mikä rotta olen oikeasti!

Joskus kauan sitten kun riideltiin aiheesta vaimo sanoi, etten minä häntä rakasta, vaan viinipulloani. Surullista, mutta hänen sanomassaan on jotain oivallusta sinne päin alkoholistin aivokemiasta. Kaikki muu jäädä saa, kun alkaa janottamaan.

Hullua, että ymmärrän tuon alkoholistisen nurinkurisen toiminnan, mutta silti olen sitä usein harrastanut vuosien mittaan. Ja saan varoa, etten harrasta taas.
Niin lähellä se tosiaan tänäänkin oli. Vaikka en aamulla ensimmäistä kertaa omaan ketjuun kirjoittaessani vielä aavistanut.

Ja seuraus olisi ollut kivan alkunousun jälkeen: Huono omatunto, häpeä, masennus. Pettymis itseen. Uneton yö itsesäälissä, päänsärkyä.
Paljon ikävää varttitunnin kivasta.

Onneksi minulla on noita Antabuksia. Otin ensimmäisen kauppareissun jälkeen pari käydessäni vessassa. Nyt voi sitten hakea autotarvikkeita pelkäämättä, että askeleet vievät Alkoon. Näin hataralla pohjalla tai heikolla jäällä ollaan!

Onni on Antabus, viikko ainakin taas raittiita päiviä ihan pakosta. Josko se järki aikaa myöten lisääntyisi. Mutta vaaran vesillä sitä ollaan ja karit vaanivat raittiuspurjehtijaa, jos ei ole koko ajan varuillaan.
Ylpeyteen reilusta kuukaudesta tässä ei ole varaa ollenkaan. Olemme suurin osa täällä plinkissä niin samaa puuta.

Toivon sulle kettu lempeä voimaa ja paranevaa mieltä.

MTT64 Kiitos kirjoituksestasi. Tiedän, että en ole täällä yksin. <3

Minunkin ajatukset…Vuoristoradassa…

MTT64, ymmärrän sinua. Muuta en osaa nyt sanoa. Tiedän mitä käyt läpi, koska olenhan samoissa juomisen petaamis-ajatuksissa nytkin. Siitä, että jokin on kiellettyä, voikin tulla valtava taakka. Näin minulle tuntui käyneen tämän vuoden puolella, kun olin jo melkein 6 viikkoa ilman, luovuin siitä aivan sormia napsauttamalla…