Nyt on tilanne kääntynyt sille mallille, ettei uskalla juoda tai ehkä uskaltaisi, mutta ei ehdottomastikaan halua juoda, koska ei löydy syytä, miksi pilata hyvin alkanutta juttua. Positiiviset vaikutukset ovat niin suuret. (Lopettajien puolella on tänään aloitettu hyvä ketju aiheesta - “Juomattomuus ja myönteiset muutokset” .)
Tahtotila on siis kohdillaan. Kuudetta raitista päivää vietetään entisen suurkulutuksen sijasta.
Hyvä!
Ja vältä sitä, kun tulee sellainen kommentti tai fiilis, että no voihan nyt. Tai siis, ettei nyt tosiaan ainakaan vastentahtoisesti kannata juoda. Varmaan, kun hetken odottaa, menee ohi… Ja tämän kun nyt itsekin tässä oppisi kestävämmin.
Urtsi, tuo onkin hyvä huomio, että juominen on yhä perusoletus muilta ihmisiltä. Siinä voi hyvin käydä niin, että juodaan vaan vanhasta muistista. Onneksi tässä on myös muistissa pitkä raittius, jonka seurauksena juominen ei ollut enää mikään “juttu.” Nyt se vielä on, kun vasta viikko raittiina alkaa olla täynnä. Joutuu aivan tosissaan tekemään töitä sen eteen ettei tölkki sihahda lauantain kunniaksi.
Pitkiä raittiuksia ylläpitäneenä, tuntuu kuin olisi jatkanut siitä mihin aikaisemmin jäi. On ilahduttavaa huomata, että ajatustyö, jonka on tehnyt, ei ole mennyt hukkaan. Viime aikoina vaikeinta oli tehdä niin vahva päätös, että se kantaisi. Vaikeimpia oli ensimmäisen viikon päivät.
Ilokseni voin silti kirjoittaa, että olen ollut viikon juomatta. Tänäänkin raitis.
Just samasta aiheesta piti kirjoittaa, mutta kerkesit hyvin laittaa mun ajatukset ylös. Annoin luvan itelleni juoda eilen tipattoman päätteeksi, eikä se oikeestaan ollukaan enää niin hauskaa. Jotain on siis päässä tapahtunut! Ja nyt ei tee mieli, kahvilla eteenpäin tänään ja hyvillä mielin. Nimenomaan ajatustyö ei oo mennyt hukkaan.
Venkku, hyvin kirjoitettu. Kiitos, kun jaoit kokemuksesi. Varmasti tsemppaa myös muita, jotka miettivät kannattaako juoda tipattoman päätteeksi. Ei se välttämättä enää niin hienoa olekaan kuin kuvittelisi. Jokin juttu siitä häviää, olen samaa mieltä oman kokemuksen kautta.
Muoks. Pientä muokkailua ettei mene nämä omat jutut täällä jaaritteluksi.
Sulla on tosi hyviä ajatuksia Lempeä kettu!
Mulla täällä 0 päivä hakuisessa.
Viime viikolla oli 2 tipatonta päivää. Nyt jos saisi 3 päivää peräkkäin olisin iloinen itseeni.
Täytyy vaan keksiä jotain muuta ajateltavaa ja tekemistä selvinpäin.
Mulla kun on tapana tissutella ja puuhastella, esim leipoo ja laittaa ruokaa. Tsempit.
Olen otettu siitä, että juttuni ovat hyödyksi ja iloksi muillekin. Kannattaa siis jatkaa kirjoittelua ja asioiden työstämistä täällä, kun tulee noin ihanaa palautetta.
Vappuna tulisi kolme kuukautta raittiutta täyteen. Pidän sen nyt tästä eteenpäin tulevaisuuden tavoitteenani. Mielestäni riittävän konkreettinen ja lähellä oleva toteuttamiskelpoinen ajanjakso.
Kävin ostamassa kaverille olutta hänen pyynnöstään. Ei ollut mikään iso juttu. Oluita ostaessani ajattelin rehellisesti, että päätös on päätös, minä en juo enää, joten itselleni en osta ja se pohdinta oli lyhykäisyydessään siinä.
Kannustan kaikkia pitkään raittiuteen (siis heitä, jotka oikeasti siitä haaveilevat ja haluavat.) Lopettaminen on sen helpompaa, mitä enemmän sitä tekee. Alusta ei tarvitse enää aloittaa vaan siitä mihin on jäänyt.
Olisi ihanaa jos saisi lukea tällä puolella edelleen sun ajatuksia.
Todella hienoa, oot ottanut valtavan askelen.
Täälläkin meneillään taas yksi kokonaan juomaton päivä! Hyvä me!
Hei Hyvään oloon! Kiva kuulla! Kyllä minä jatkan, vähentämisen vaikeudestahan tämä on alkanut ja muutoksen etsimisestä. Vielä hetki sitten luulin etten pysty enää vähentämään, tai lopettamaan, ja epäonnistuin useasti molemmissa.
On tunteet aika pinnassa, kun miettii viime päivien tapahtumia.
Sehän on todella hienoa, että teit päätöksesi! tunteet saakin olla pinnassa näitten asioitten kanssa.
Ja eihän se nyt ketään häiritse vaikka tänne puolelle kirjoitatkin. Vapaastihan täällä foorumilla saa liikkua puolelta toiselle ja ketjusta toiseen.
Tsemppiä ja jatketaan kirjoittelua
Kiitos tuesta tänne kaikille, jotka ovat tsempanneet ja kirjoitelleet! Jatketaan edelleen samaan malliin. Kun on rehellinen omille tavoitteillensa, voi kokea aitoa iloa myös niiden onnistumisesta, olivatpa ne joko vähentämistä tai lopettamista. Hyvää yötä.