Viestiketju, kuinka vähentäjästä tuli lopettaja.

Kiva fiilis herätä ilman krapulaa. Ensin hieman säikähtäen, että onko tuntemuksia edellispäivän oluista, mutta eipä ole, kun ei ole juotukaan, voi mikä tunne!

Siis minä ihan tosissaan lopetin juomisen, huh, onpa mahtava fiilis!

Lopettaminen, paras päätös!

Henkiset vieroitusoireet pahemmat kuin fyysiset?

Nyt alkoi aivan armoton vitutus ja henkiset oireet. Vituttaa siis kaikki niin paljon, tämä kaikki ympärillä oleva, missä jamassa elämä on. Nyt muistan miksi olen juonut, miksi en ole kestänyt tämän hetkistä elämää selvinpäin.

Päässä on sellainen olo, että antakaa viinaa, ihan mitä vaan! Tekee mieli vaan huutaa ja karjua. Kaikki tunteet ovat kyynisiä, masentuneita, mustia, päässä kihelmöi. Kaikki tuntuu täysin toivottomalta ja tekee mieli luovuttaa.

Moi!

Tuttu fiilis toi tunteiden vuoristorata. Vaikken olekaan lopettaja niin tipattomilla jaksoilla joskus iskee paskat fiilikset, mutta aika parantaa! Älä anna periksi!

t. Juhani

Hei Juhanikari!

Kiitos tsemppiviestistä!

Olen selvinpäin. En antanut periksi.

Huomenta vaan!

Vaikka oltu kohta kuukausi tipattomalla, niin näitä ennenaikaisia heräämisiä tulee vaan. Hyvä kun pysyit raittiina. Huomasinkin että olet jo kirjoitellut myös Lopettajiin. Se on hyvä juttu. Raitista sunnuntaita!

t. Juhani

Huomenta Juhanikari. Kuukausi raittiina on mahtava juttu!

Ensin ajattelin, että vähentäminen on minun juttu. Vähentäminen osoittautuikin niin vaikeaksi, että se avasi silmäni. Juuri kun olin varma siitä että vähentäminen sujuu leikiten, tuli takapakki.

Yritän muuttaa suhdettani alkoholiin, yritän varmuudella lopettaa, mutta jos epäonnistun, jatkan vähentäjien linjalla.

Hei Kettu ja tervetuloa munkin puolesta mukaan!
Vähentäminen on omanlaisensa taival. Ei todellakaan aina helppoa. Lopettaminenhan on “helppoa” kun ei vaan enää juo :unamused:
niin no joo toisaalta vähentäminenkin on helppoa kun vaan päättää, että nyt juon sen yhden ja sitten en taas juo yhtään, övereitä en vedä.
Olen nyt kolme vuotta ollut täällä mukana, tulostakin on syntynyt ja olen minä kompuroinutkin moneen otteeseen. Kamalasti tämä ainakin minulta on vaatinut ajatustyötä ja on mulla aika monta tuntia mennyt tänne kirjoittaessakin ja näitä lukiessa. Ja enpä tiennyt silloin eräänä loppiaisena mille teille lähdin tän kanssa. Välillä mietin, että onkohan nämä vuodet mennyt hukkaan kun olen taikinoinut tämän asian kanssa, mutta ei niin ole käynyt. En halua edes ajatella minkälaista mun viinin lipittäminen olisi nyt ilman tätä.

Yritän muuttaa suhdettani alkoholiin, yritän varmuudella lopettaa, mutta jos epäonnistun, jatkan vähentäjien linjalla
Muuta tuo vielä muotoon, että muutan suhteeni alkoholiin ja lopetan alkoholin käytön. Jos on tavoite lopettaa niin älä jätä sille juomiselle takaovea auki, älä jätä tekosyytä juoda.

Tsempit.

Moi Kettu
Miten menee? Itse päätin eilen että nyt loppui. Tsemppiä täältä siis!

Hei Hyvään oloon ja tervetuloa kirjoittelemaan! Kiva kun olet täällä. Se on hyvä päätös.

Kiitos kysymästä miten on mennyt. Tällä hetkellä olen juonut joka ilta viime sunnuntaista saakka kahdesta annoksesta neljään. Aamuisin ei ole ollut krapulaa ja kun olen tuntenut tulevani humalaan niin olen jättänyt seuraavan ottamatta. Viiniä en ole juonut, koska se edesauttaa kontrollin menetystä. Tämä on ollut nyt sitä kohtuukäyttöä, mutta kuten arvata voi, en ole tyytyväinen. Tyytyväinen olen kyllä ollut siihen että kohtuu on kohtuutta, mutta tyytymätön siihen, että täytyy juoda joka päivä.

Siksi yritän taas lopettaa. Nyt on eka ilta ilman. Yritän lopettaa nyt sillä metodilla, että korvaan iltajuomisen liikunnalla. Jonkin verran olen tutustunut aiheeseen, että tätä on suositeltu, koska jotain terveellisempää täytyy tulla alkoholin tilalle.

Hissukseen, mutta yritetäänpä taas ja suurta meteliä en viitsi tästä pitää, aika hiljainen olo muutenkin.

Ehkä voisin muotoilla näin, että tiedän muutoksen avaimet olevan itselläni. Olen tyytymätön tämän hetkiseen ja masentunut mielialani masentaa entisestään.

Tärkein ensimmäinen askel olisi päästä alkoholiriippuvuudesta. Alkoholi ja masennus tuntuvat liittyvän yhteen.

Hei Vilmasto! Anteeksi kun on jäänyt vastaamatta. Sinulle minun pitikin kommentoida, että näinhän se on, että lempeästi paras, kun ei jätä alkoholille takaporttia auki.

Kyllä se nyt on suljettu se tissuttelu-ovi.

Kiitos tervetulotoivotuksesta.
Se jatkuva alakulo on nyt se mistä myös haluan eroon. Liikunta olisi todella hyvä ja tärkeä juttu. Miten sitä saisi luunsa liikkeelle? Olen suunnitellut liikunnan lisäämistä noin viisi vuotta… Ja ollut sitten onnellinen joka kerrasta kun olen saanut käytyä edes vartin kävelyllä. Pieni iltalenkki voisi tosiaan tehdä ihmeitä. Jospa kokeilisi tänään.

Hei - Hyvään oloon!-

Sittenhän sinulla on hyvin asiat, kun osaat nauttia pienestä etkä suorita pakonomaisesti liikuntaa! Kun alkuvauhti on sopiva, määrät ja lenkin pituudet lisääntyvät kunnon mukana.

Kotijumppa on myös mukavaa. Välineitä riittää. Hyötyliikunta arjessa on myös hyvä keino lisätä liikkumista ja kuntoilua.

Alkoholinkäytöstä johtuva alakulo menee kyllä ohi, kun korkki pysyy kiinni. Näin on käynyt joka kerta minulla.

Tuumasta toimeen siis.

Hyvä kuulla. Ja just niin!

Olen ajoittanut reippaan urheilun siihen kellonaikaan, jolloin normaalisti avaisin oluen ja se toimii.

Eilen oli aika jännä iltapäivä. En ehtinyt urheilemaan, joten mieli kehitteli seuraavia sääntöjä: “Urheilupäivinä ei ottaisi, urheilemattomina päivinä ottaisi.”

Näistä ajatuskeskusteluista seurasi se, että päädyin siihen, että käynpä pari olutta illaksi, mutta enpä käynyt! Muistutin itseäni että olen lopettanut eikä juominen ole tarpeellista.

Yöllä unen laatu oli parempi kuin aikoihin ja muutenkin hyvä olo siitä, että se on valinnan kaltainen kysymys, käyttääkö iltansa alkoholitörpön seurassa vai ei.

Täällä tänään myöskin monimutkaiset ajatuskuviot ja luupit. Josko ja ehkäkö ja niin edelleen.
Mutta tästä päivästä tulee viides juomatta, vaikka tiukkaa tekeekin.

Hyvä että menee hyvin! Kävinkin kirjoittamassa tuonne sinun ketjuun.

Tänään on sitten särkenyt päätä tavanomaista enemmän. Uskon, että on jonkinlainen fyysinen vieroitusoire.

Jonkinlainen krapulanomainen tila päällä. Uni on aika kadoksissa, säikkyherkkyys äänille ja levottomuus.

Alkoholia ei tee mieli yhtään. Sellainen tunne on sisuskaluissa, että ei tätä ainakaan viinalla tee mieli vaientaa vaan aivan päinvastoin. Tämä kyllä kestetään kun tiedetään mistä on lähdetty liikkeelle.

Krapulahan se on, kun viides päivä ilman alkoholia on alkamassa.

Kukaan ei kyllä voisikaan väittää etteikö juomisella olisi seurauksia. Siitäkin syystä se on todella typerää toimintaa.

Tällä hetkellä tuntuu kaukaiselta. Ei jaksaisikaan enää juoda. Miten olenkaan jaksanut. Se on ohi nyt.

Krapula eletty ja selätetty. Ei ollut lopulta paha. Kannatti olla selvinpäin! Turvotus kasvoista on myös lähtenyt ja se tuntuu mukavalta.