Itse en usko mihinkään suurempaan, taivaaseen, tai helvettiin, en mihinkään. Siksi varmaankin mulle kuolemat ovat raskaita, ei ole mitään, millä lohduttautua, kuten vaikkapa sitä että voisi odotella jälleennäkemistä. Ajatuksena toki tuollaiset ovat kauniita, mutta kun itseltä puuttuu usko tyystin, niin ei lohduta. Toki sitä koittaa uskotella itselleen, että entä jos sittenkin… No, oli miten oli, tiedän ainakin ystävän olevan nyt rauhassa.
Enää en herää suruun kesken nukahtamisen, mutta aamuisin on silti ihan vitun ankea herätä, kun ensimmäinen ajatus on, että se ihana, välittävä ihminen ei ole enää täällä.
Päivät pohdin tuota, että oliko vahinko vaiko ei, koska yksi viimeisimmistä keskusteluistamme kummittelee mielessä, ystäväni totesi, että elämä tämän sairauden (bipo) kanssa on sitä, että tasapainoilee elämän ja kuoleman välillä, ja kuoleman mahdollisuus tekee elämästä jännittävämpää (viittasi ilmeisesti itsetuhoonsa), ja kun voittaa kuoleman, tulee ylivertainen fiilis, mutta täytyy aina varoa, ettei tipu kuiluun ja kuole oikeasti. Sitten mietimme, että meillä on molemmilla ollut aikamoinen tuuri, että olemme tässä. Monet kerrat olisi voinut henki lähteä. No, nyt se sitten lähti oikeasti ystävältäni.
En mä kiinnittänyt tuohon keskusteluun silloin mitenkään erityisempää huomiota, koska hän nyt oli filosofinen ihminen, oli kyse sitten elämästä tai kuolemasta, mistä tahansa. Nyt vaan alkaa pohtimaan, että oliko tuossa kenties jotain vihjausta siihen, mitä tuleman pitää.
Voi ei, kurja kuulla aamuaurora, että et saanutkaan sitä apua, jota olisit toivonut! Olisko sulla sitten ollut jokin tietty lääke mielessä? Joihinkin lekureihin ei vihjailut tehoa, vaan täytyy pamauttaa suoraan, mitä haluaa.