Vertaisterapiaketju

Nyt luin tarkemmin kuulumisianne Lucrezia ja Nnaana. Paljon voimia molemmille <3. Enpä mä oikein kummempaa osaa sanoa. Ikävää, ettei siitä uudesta lääkkeestäsi ollut, kuin harmia, Lucrezia :frowning: .

Mä olen hieman alamaissa. En pahasti, mutta esim. uloslähteminen on nyt ehdoton nou nou, vaikka olen lääkinnyt itseäni benzoillakin ihan riittämiin(Joo, mulla on aika HC-setit tuohon krapulan hoitoon, laitoskatkoilta aikoinaan opittua, mutta kyllä ainakin krapula lähtee ja saan nukuttua pahimman ylitse ilman suurempia liskodiskoja tai pelkoa viinakrampista, joka on mulla siis ihan todellinen pelko :open_mouth: ). Tiedän tämän oloni kuitenkin johtuvan juopottelusta, joten jaksan uskoa ja luottaa siihen, että pian helpottaa.

Tuli kyllä läträttyä taas 3 vrk niin, etten syönyt lainkaan ja nukuttuakin tuli koko aikana ehkä pari tuntia ja sekin sellaista kännihorrosta, joka ei nyt ei pahemmin virkistä. Ei kait ihmekään, jos olo on/oli hirveä :open_mouth: . Nyt olen onneksi saanut nukuttua pari päivää lähes yhtä soittoa ja siinä nukkumisen välissä tankattua valtavasti, paitsi herkkuja, myös ihan oikeaa ruokaa, joten kyllä tästä hengissä selvitään. Morkkis on sillä normitasolla, eli mitään kovin tyhmää ei tullut tehtyä. Vähän kiukuttelin ihan kiukuttelun ilosta, mikä nyt on tyhmää toki sekin, muttei mitään siihen verrattuna, mitä joskus olen onnistunut kännissä törttöilemään. Tosin, tuollaisesta rankemmasta dokaamisesta nyt seuraa lähes järjestäen morkkis, vaikkei olisi tehnyt kännipäissään mitään muuta, kuin istunut paikallaan ja ollut hiljaa, koska aivokemiat menevät tietenkin ihan solmuun, kun niitä etanolilla sekoittelee.

.

Toipumisia krapulasta toivottelen minäkin! Itsekin voisin nyt ehkäpä olla viikonlopun juomatta, kun kahtena edellisenä viikonloppuna tuli juotua. Mulla ei harmi vaan ole todellakan mitkään hyvät unenlahjat krapulassakaan, vaan ennemmin olen uneton, oli sitten bentsoja alla tai ei. Toki sulla, Winston, onkin varmaan hieman kovempi setti darraasi kuin mulla. :smiley: Nyt en jaksaisi olla uneton toista viikkoa, kun näyttää siltä et ois jotkut kivekset riippumassa silmien alla. :laughing:

Toivottavasti olosi helppaa pian, Lucrezia! Mä aloin itse itkemään, kun kuuntelin yhtä biisiä. Eikä siitä itkusta meinannut tulla loppua, kun kerran aloin poraamaan. Oli kans osuvat sanat. “I thought life passed me by, missed my tears, ignored my cries.” Ihan meinaa itkettää kirjoittaakin tuota, kun se tuntuu niin osuvalta.

Hei vain. Olen melko uusi jäsen, mutta nyt päättänyt todella päästä elämään kiinni täysillä. Olen herkkä luonteeltani, olen aina ollut. Toisaalta vaikutan ulospäin kaiketi aika iloiselta ja reippaalta, minulla on suunnaton halu elää niin, että näyttäisin muiden silmissä hyvältä ja kelvolliselta. Itse pidän itseäni kuitenkin läjänä epäonnistumisia ja pettymyksiä, jotka olen valitettavasti aivan itse valinnut. Olen siis mennyt riman ali voltilla, kun olisi pitänyt ymmärtää hypätä yli. Pelkään niin paljon, sitä mitä kuoreni alla on, etten oikein tohdi edes antaa sen päästä näkyviin. Surullista, että se mikä tässä maailmassa minua rikkoo on korvieni välissä, eli siellä ainoassa paikassa, jonka pitäisi olla itseni hallittavissa. Olen lukenut näitä keskusteluita ja huomannut, että täällä tuntuu olevan paljon herkkiä ja älykkäitä ihmisiä. Sellaisia, joita soisin tapaavani työelämässä ja harrastuksissa, eli muita ajattelevia ja kannustavia, omat heikkoutensa tunnustavia. Herkkyys on lahja, minulle on aina hoettu, mutten itse vielä ole täysin sitä niin kokenut. Tällä viikolla pääni on ollut aivan räjähtämispisteessä. Aivan saatanalliset paniikkikohtaukset ja ahdistus valtasivat minut, vaikka kaikki on todella hyvin. Kävin juttelemassa terapeutille (luojalle kiitos tällaisista palveluista) ja siinä himpun ajateltuani ymmärsin, että ehkä juuri se, että kaikki on hyvin, heikensi ja pehmensi minut. Asiat joita olen kemialla siirtänyt vyöryvät yli ja jokainen paha tekoni on muistunut mieleen. Tuntuu, että päässäni on komero, jonne olen painanut kaikki vääryydet ja nyt joku todella avasi oven. Myös kaikki kokemani ilkeät sanat esikoulusta asti ovat piinanneet minua, en todella tiedä miksi. Olen siis saanut kuulla elämässäni tuhansia hyviä asioita, mutta nyt muistan vain kaikki pahat, aivan paska viikko. Tyypillistä on kai myös kokea syyllisyyttä onnesta, pelkään, että elämäni on kuin korttitalo, joka luhistuu juuri. Kaiken tämän keskellä uskon jo neljän päivänjälkeen, että tämä on onni ja jokin suurempi voima. Makasin tuossa lattialla kuin pikkulapsi ja rukoilin korkeampia voimia, olin sellainen itkuinen mytty, joka luuli, että henki lähtee. Vaan eihän se tällaisesta lähde, vaikka olisin antanut aika paljon, että olisi edes hetkeksi mennyt hyperventiloinnista taju. Olin niin säälittävä ja hysteerinen, kun voi vain olla, jos joku olisi nähnyt, nin osastolle olisi varmaan vienyt. 20 min siinä meni, kun alkoi tasaantumaan. Keitin viikon ekat kahvit ja laitoin radion päälle, sydän toki hakkaa edelleen ja lujaa. Sen jälkeen olen istunut koneella ja alkanut purkaa niitä asioita, jotka ahdistavat eniten. Koulujuttuja lähinnä, päätin, että minähän valmistun vaikka väkisin. Aion ensimmäistä kertaa elämässäni mennä harmaasta kivestä läpi, enkä luovuttaa, kun tulee vastoinkäymisiä. Tahdonvoimani riittää muilla osa-alueilla, nyt saa riittää tässäkin. Luovuttaminen ei tule kyseeseen. Nyt mä menen ja vastaanotan kaiken avun jota saan, olen kiitollinen siitä ja jatkan elämässäni muita auttaen. Mieli temppuilee, mutta jos hajonneen polven saa kuntoon, niin kyllä nuo välittäjäaineetkin.

Ensinnäkin kiitokset yo. vanhoille - sopivasti osasitte rohkaista jatkamaan täällä.

Toisekseen minä puolestani toivotan sinut aamuaurinko tervetulleeksi tähän joukkoon - toivottavasti nouset meille jatkossakin. Vaikka suht’ tuore tapaus itsekin täällä olen niin tiettyä yhteenkuuluvuuden tunnetta on jo ehtinyt syntymään.

Nyt minun täytyy oikeasti hillitä itseni ja pitää varani sanojeni kanssa etten onnistu sinua säikyttämään. Tänään opin paljon ystävällisyydestä ja nyt aivan puhkun intoa päästä toimimaan uusien oppien mukaan - ja liika innokkuus tarkoittaa yleensä sitä että juostaan täysiä pää edellä seinään. Loukataan tahtomatta. Sanotaan väärä sana.

Kirjoituksesi kolahti omaan ajatusmaailmaan niin monessa kohdin etten voi muuta sanoa kuin: minä ymmärrän sinua.

Kirjoita. Pura tuntosi. Avaudu - ei ihan huoletta silti. Tämä on kuitenkin julkinen foorumi.

Ollos siis puolestani lämpimästi tervetullut - tähän vuoristorataan.

Tervetuloa, Aurora :slight_smile: . Sori, en ehtinyt(Kiirettä pitää taas :mrgreen: ) vielä tutustua tarkemmin tekstiisi, joten en sitä sen enempää kommentoi, mutta jos sä olet lopettamassa päihteiden/lääkkeiden käyttöä, niin nuo oireesi ovat ainakin osaksi vieroitusoireita, mitä todennäköisimmin. Laiha lohtuhan se on, että ne helpottavat ajan myötä, jos olo on oikein hirveä. Vähän huono olen tsemppaamaan tässä asiassa, kun itse en ole koskaan pystynyt lopettamaan benzoja(muiden roippeiden lopettaminen onkin mulle paljon helpompaa, vaikka toki tuskaa sekin jossakin määrin tuottaa ja vaikka mä onnistuisin lopettamaan tuosta vain, niin enpä ole onnistunut olemaan aloittamatta uudelleen :unamused: . Sehän se vaikein juttu näissä riippuvuushommeleissa lieneekin) vajaata viikkoa pidemmäksi aikaa, kun oloni on mennyt kaikin tavoin niin paskaksi, etten ole uskaltanut sitä enää paskemmaksi päästää, kun olen pelännyt oikeasti henkeni puolesta :open_mouth: .

Nnaana: En minäkään krapulassa nukkuisi silmäntäyttä, vaan tärisisin ja hikoilisin, ehkä myös pahimmassa tapauksessa kramppaisin hirveässä liskodiskossa, jollen todella vetäisi niitä hurjia katkosettejäni, eli n. 200 mg diatsepaamia+ihan normibenzoni ja ehkä vielä vähän extraa päälle niissäkin(määrät hieman riippuvat siitä, kuinka rankka krapula tuntuisi olevan), mutta noilla kyllä saan unen ja tulee nukuttua oikein makoisasti pahimman ylitse. Joskus tosiaan sain viinakrampin ja sen uusiutumisen pelossa sitten kiskon noita laitoksessa oppimiani kyllästysmääriä. No, tuskinpa saan kramppia tuolla lääkityksellä, mutta tuskinpa saan myöskään alkoholi- ja benzo-ongelmaani yhtään paremmalle tolalle :unamused: :mrgreen: .

Mä olen taas nukkunut, kuin porsas. Viime yönä 9 h niin, että vain kerran heräsin kusella käymään ja sekin ihan puoliunessa(Löysin kyllä vessaan :laughing: ). Sitä edellisenä yönä 10 h, jossa vaikutti kyllä Insomin, mutta viime yönä en ottanut minkäänlaista unilääkitystä ja hyvin nukuin silti. Positiivista sinänsä, koska niin paljon olen unettomuudesta kärsinyt ja toki tarvitsen palautumista siitä viimeisimmästä dokusessiostani, mutta peruspessimistinä mieleeni hiipii väistämättä, onko kaikki nyt ihan okei, kun näin nukuttaa :unamused: . Ettei vain olisi masennusta tulossa tai jotakin somaattista vaivaa :confused: . No joo, mieluummin kuitenkin näin, kuin tyystin ilman unta tai vain n. 2 h yöunilla. Parina aamuna olen nyt ollut kovinkin virkeä ja jaksanut keskittyä ihan oikeisiinkin asioihin, mutta iltapäivällä alkaa hiipiä väsymys, vaikken olisi itseäni mitenkään erityisesti rasittanutkaan. No, ihan paska kuntohan mulla on joka tapauksessa.

Eilen pääsin tosiaan ulos, mikä teki ihan hyvää, mutta kaupassa käynti oli aikas tuskaista; meinasi paniikkikohtausta puskea, ostokset vain kiireesti pois alta ja vähän sinnepäin, eikä puhettakaan mistään höpinöistä kassan tahi muidenkaan ihmisten kanssa. Tänään pitäisi saada itsensä kammettua sinne terapiaan, jonka jouduin perumaan krapulani tähden. Kyllä mä sinne pääsen, kun pidän sitä niin tärkeänä juttuna, enkä todellakaan tahdo missata tätä, kun kiltti terapeuttini antoi mulle näin nopeasti uuden ajan :smiley: .

Oli siitä ryyppäämisestä ihan hyötyäkin :stuck_out_tongue: : Antibioottiripulini loppui siihen, vaikka toisin voisi kuvitella :laughing: . En mä tosin tiedä, oliko dokaamisella mitään suoraa yhteyttä asiaan, tuskinpa. Ehkä enemmän vaikutti se, että antibioottikuurini loppui, mutta en odottanut sen auttavan ripuliin näin nopeasti.

.

Huomenta. Aurinko nousi tänäänkin, ihana aurinko ja valo. Joku täällä kirjoitti Paavalia mukaillen, että kun asiat tuo valoon, ne muuttuvat valoksi. Se on totta, niin kauan kuin asiat pitää pimeydessä ne kahlitsevat, mutta kun tuon ne valoon ja tekee ne läpinäkyviksi, vie niiltä vallan.

Lämmin kiitos kannustavista sanoista. Mä tässä kanssa tutustuin ketjuissa kertomuksiinne ja aika rankkaa tarinaahan nuo olivat. Nämä mun viekkarit ym. ovat oikeasti aika naurettavia, kohdallani puhutaan puolikkaasta stilkkarista/vrk, max ehkä 20 mg. Mutta se ehkä kertoo vain siitä, kuinka vahvaa kamaa nuo paskat ovat. Olen melko urheilullinen alle 70 kg täysin terve nainen, mutta tuo määrä saa minut polvilleni. Olen joskus yöllä maannut lattialla tarkastamssa yöpöydän takaosia, josko niistä löytyisi edes puolikas pilleri, että saisi unta. Minun pelastukseni on se, että verenpaineet ovat niin matalat, että tulen vain äärimmäisen pahoinvoivaksi monista lääkkeistä. Tunnistan itsessäni kuitenkin addiktin, joka koukuttaa itsensä mihin vain. Se voi olla juoksu, kahvi, ihmissuhde jne. Lääkkeet tai viina ovat kohdallani aivan varmasti riski. Lasiin en nuorempana sylkenyt, mutta käyttö oli sellaista la-iltana paikalliseen ja kikatellen hitaille, kebab kotimatkalla ja perusmorkkis aamulla. Olin usein myös kuskina, koska en halunnut sitä ahdistusta jälkeenpäin, onneksi olen perinyt äitini krapulan ja migreenin. Luulen, että minulla olisi kuitenkin loistava edellytys tulla tissuttelijaksi. Olen nähnyt sen helvetin lähipiirissäni ja siihen en lähde, terve pelko on tässä kohtaa varmasti aika hyvä vaihtoehto.

Anteeksi jos kirjoitan vähän sellasia yksinkertaisuuksia tänne, mutta oon aika noviisi vielä. Piti kuitenkin teille kannustaville aktiiveille heittää ajatuksia. Eli Winston, tuo ihmispelko oli mulla myös alkuviikolla aivan kamala. Siis sellainen, että meinasin oksentaa vastaanoton eteiseen, pohkeet meni aivan kramppiin ja pulssi oli istuen sellasen 110. Mä en voi sattunesta syistä ottaa pameja tai muuta (noh, tai voin mut niitä menis seuraava kuukausi varmaan) joten oli sitten vaan otettava vastaan noi olotilat. Ajattelin vaan, että mitä käy, jos annat noitten olojen kanssa tulla? Siis että otat kontrollin niin, että valitset ne jonain päivänä ilman lääkkeitä. Jos sulla on kuitenkin kotona tarvittavia, niin tietäisit, että saat avun, mutta voisko kokemus siitä, että se pahinkaan paniikki ei tapa sua olla hyväksi? Siis oot varmasti kokeillut, mutta lähinnä mietin, et oletko saanut itsetunnolle sellaista voittoa, että se alkukantainen reakio on vaan reaktio, joka ei kaada sua. Koska eihän se kaada, tai ainakin nouset taas. Sanoit, että sulla on paska kunto, pystytkö juoksemaan tällä hetkellä? Mulla on liikuntaan vivahtava koulutus ja siksi sitä aina tyrkytän :confused: Itselläni paskimpina päivinä ei onnistu muu urheilu, mutta sellainen paniikki-juokseminen tulee aika luonnostaan… Entä akupunktio, toimiiko sulla? Mä rentoudun ainakin hetkeksi täysin, on ihanaa olla vaan hoivattavana:)

Ja sitten Nnaana. Ajatus siitä, että onko vain riesaksi tai välittääkö kukaan on niin tuttu. Jotenkin vain haluaisin todistaa, että välittää ja käskeä äkkiä sinne terapiaan. Ihmisten, jotka tekee mielenterveystyötä kuuluu tehdä työnsä hyvin, mutta tokihan ne työntekijät saattaa väsyä ja sanoa töykeästi jne. Kaikki ihmiset ei vaan myöskään ole sosiaalisesti niin taitavia ja sitten tällaiset meidän kaltaiset herkät ihmispeilit ottaa kaiken itseensä ja jää jumiin vivahteisiin, joilla kukaan ei edes tarkoittanut satuttaa. Musta on tullut vähän sosiaalisesti arka, juuri siksi, että pelkään välillä luottaa muutaman ikävän tapahtuman vuoksi, jossa on tullut ilkeää pahanpuhumista ilmi jne. Mutta usein ihmiset eivät tarkoita pahaa, puhutaan puhumisen ilosta tai yritetään vähän nostaa itseä. Jokaiselle tulee elämässä kuitenkin ne hajoamiset tai seinä vastaan ja silloin katuu sitä ilkeilyään ja on herkillä, kaipaa ystävää. Ja lääkkeet nyt kunnolla kehiin, joohan. Ennen kuin putoat sinne ahdistuskuiluun. Sulla on ollut kuitenkin hyvä olo tässä välissä, onneksi. Jos edellisesllä kerralla nousit, niin aivan varmasti nytkin. Se on oikeasti aivokemiaa, jotain tapahtuu ja puff, ahdistus iskee. Jos sulla särkis nilkkaa tai olisi umppari, olisit jo mennyt lääkäriin. Ihan samalla tavalla korvien väliä täytyy hoitaa, eikö;)

Lucrezia, oliko sulla siis myös terapiaa nyt käynnissä? Toi lääkkeiden sopimattomuus kuulostaa aivan helvetiltä, mutta jos se uus kierros SSRI-maailmassa jeesais? Kokoajanhan noi lääkkeet paranee ja ymmärrys näistä taudeista, onneksi:) Onko sulla kuitenkin noi z-lääkkeet jeesanneet, kun et halua eroon? Tai siis tietysti varmasti on, mutta etteivät sulla pyöritä tällaista kehää kun mulla. Että olen aina jonkun reseptin varassa ja kyky nauttia oikeasta elämästä täysillä on osin hävinnyt. Tavallaan on hölmöä, et pitää olla kevyt ssri, jotta en tuntisi liikaa, mutta silti haluaisin tuntea enemmän. Sellainen kehähän tää on ja sit oon pari kertaa hölmönä ollut lopettamassa lääkkeitä itekseni kuin seinään, lopputulos ei ole ollut hyvä. Ihanaa, et sulla pyörii arki, haluaisin itsekin kissan joka kehräisi mun masun päällä kun katselisin telkkua. Pienet hyvät asiat on parhaita.

Draco vau, kirjoitat hienosti. Sun teksteistä kuultaa mun mielestä älykkyys ja huumori, oot selvästi lahjakas. Jostain myös aistin, ettet arvosta itseäsi täysin? Meidänhän kuuluu olla sellaisia, että alkoholiin ja lääkkeisiin jää jollain tavalla koulluun, se on normaalia ja niin kehon kuuluu toimia. Se ei vaan tee psyykeelle hyvää. Onko sulla sellaisia täydellisiä hyväksymisen kokemuksia? Kun kaikki meistä mokailee, mutta monet eivät ole niin ankaria itselleen. Sullahan on selvästi todella paljon annettavaa, ootko miettinyt, että alkaisit kirjoittaa enemmän?? Ja moottoripyörät! Eikö siinä ole iso haave ja tavoite? Kun olet valmis irroittamaan tästä tämänhetkisestä ja maistamaan vapautta, niin pyörä alle. Selvästi sulla on myös edellytykset aivan kaikkeen, tuntuu leikkaavan oikein hyvin. Enkä mä ainakaan naisena oo ajateluut, että haluan täydellisen epätunteellisen miehen, joka ei ole koskaan “heikko” tai itke. Päinvastoin! Jos et pura tunteitasi henkisellä tai fyysisellä väkivallalla, niin sullahan on hirmusti annettavaa myös parisuhteessa. Se mitä aiemmin on ollut, on ollut, kukaan ei sitä tiedä tai muista, jokaiselle oma napa on tärkein. Eli aiemmat asiat eivät määritä sinua, ne eivät oikeasti millään tavalla kahlitse sinua. Niillä on vaikutuksensa tähän päivään, mutta niiden merkityksen valitset. Sinulla, minulla ja muilla edellä mainitsemillani tyypeillä on aivan yhtäläinen ihmisarvo ja merkitys, kun kaikilla muillakin. Oikeus tehdä virheitä, oikeus korjata tehtyjä virheitä. Ja jumaliste, oikeus onneen ja tasapainoon. Jos ollaan herkkiä, niin ollaan, mutta häpeämään ei saa suostua!! Päinvastoin, mulla on noussut hirveä kapina. Nyt vielä puhun täällä kasvottomana jne. mutta jonain päivänä kerron tarinaani häpeämättä. Sitä, että minulle on 10 vuotta kirjoitettu lääkkeitä tarjoamatta apua, sitä, että en ole tajunnut kuinka arvokas olen. Kerron, kuinka kuka vain, siis aivan kuka vain, voi jäädä koukkuun aineisiin tai muuttua juopoksi. Että meillä ei ole syytä tai tarvetta hävetä eikä piilotella, meitä masennuslääkkeiden syöjiä on suomessa satoja tuhansia ja about kaikilla on joskus ollut morkkis teoistaan. Eli lopetetaan se muiden arvostelu. Ja Draco, taide. Siis olen tosissani, ala kirjoittaa, valokuvata jne. Älä enää ole kriittinen itsellesi, pistä kunnon blogi pystyyn!

Hirvee blaastaus, mutta mulla alkaa tää viikko helpottaa ja oon päättänyt, että nyt loppuu tää itseni inhoaminen ja halveksuminen! En enää ylikuormita itseäni tai vaadi itseltäni älyttömyyksiä, suhtaudun itseeni ja muihin rakkaudella, that’s all that matters. Arvokasta ja ihanaa aurinkoista päivää teille jokaiselle toivottaa pieni tyttö Etelä-Suomesta

.

Kiitos tuhannesti aamuaurora - sinusta tuli jotenkin aurinko sekavassa päässäni. Mikä lie mielleyhtymä.

Sanasi antoivat paljon pohdittavaa. Eikä vähäisimpänä se mitä haluan isona tehdä. Mutta nyt on liian aikaista niille pohdinnoille. Ei saa pientä päätä rasittaa liian isoilla jutuilla. Mansikkajäätelö maistui jälkkäriksi aivan taivaalliselle. Pieni ilo ja nautinto. Silti jotain niin suurta.

Luovaa työtä olen tehnyt vuosikaudet - en mitään niin taiteellista mutta päätään on joutunut rassaamaan - joskus liikaakin. Tiedä sitten tekeekö se minusta älykästä - kuka tahansa oppii koodaamaan - hieman näkemystä ja sinnikkkyyttä. Ei ainakaan tunneälyä ole liiemmin minulle suotu. Tai ehkä menin sen kanssa lukkoon joskus menneisyydessä. Ihmisten silmistä näkee liikaa. Ei aina uskalla katsoa. Saati että paljastaisi omat silmänsä. Aina välillä jotain ihan muuta. Viimeiksi innostuin väsäämään avaruustaulun seinälle. Ledeillä ja valokuiduilla valaistuna. Visio oli vahva mutta lopputulos oli 1. harjoituskappale. Seuraava sitten parempi.

Kyllä. Itsetunnon kanssa on aina ollut ongelmia. Ala-asteella itkin paljon - jokaisesta pienimmästäkin vääryydestä. Jo silloin ujo ja syrjäänvetäytyvä. Katsellut vierestä miten ihastukset hyppäävätkin sen suurisuisimman idiootin kaulaan ja itkevät muutaman viikon päästä kuinka sillä on jo joku uusi. Sitä sitten opetteli kovettamaan itsensä. Olemaan välitättämättä. Alkoholin suosiollisella avustuksella. En tiedä ollaanko tuossa lähelläkään pohjimmaista ongelmaa. Tiedä edes mikä on täydellisen hyväksymisen kokemus. Nuoruus oli suhteellisen itsetuhoista. Kaikenmoista rötöstelyä. Isosta osasta ei jääty kiinni tai osasin puhua itseni syyttömäksi. Kutakuinkin kaikki päihteet kokeiltiin. Onneksi pienellä kylällä ei kovat huumeet silloin liikkuneet. Kaikki vedettiin mitä käsiin saatiin. Liimat, tinnerit, butaanit, kaikki mahdolliset pillerit. Pää vain piti saada sekaisin. Ja kalja ei aina riittänyt siihen. Vähän myöhemmin tuli pilvi kuvioihin. Joitain kertoja piriä - se ei vain sopinut mulle. Rassata jätkien kanssa varastettua mankkaa kiinni corollaan ja nokittaa takapenkillä. Kaikki oman jälkensä jättäneet.

Terapiaanhan niitä mennään sitten käsittelemään. Mielenkiintoinen ryhmäsessio oli tänään: kirjoitettiin ensin oma nimi väärällä kädellä kaunokirjoituksella. Sen jälkeen mietittiin minkä ikäinen minä on nimen kirjoittanut. Kysymys: mitä siitä iästä tulee mieleen. Hetki mietiskelyä ja kuvaa piirtämään väärällä kädellä. Itse taannuin seitsenvuotiaan itseni pelkotiloihin - tai yksi semmoinen nousi mieleen hyvin vahvasti. En ainakaan muista sitä ajatelleeni sitten lapsuuden. Omituista.

Te olette hyviä ihmisiä ja teidän kanssanne minä haluan opetella myös hyväksi.

Yritän pitää askeleet pieninä ja hillitä innostukseni. Se tunne kun synapseissa tapahtuu muutama miljoona yhteys liikaa yht’aikaa on liian rasittava. Vaikea selittää. Liian monta ajatuskulkua räjähtää käyntiin ja ne nivoutuvat ja lomittuvat toisiinsa ja muodostavat isomman räjähdyksen. Mutta aina jää puuttumaan se lopputulos - järkevä ajatus. Jää vaan kiertämään kehää.

Hankin nyt itselleni lisää työkaluja itseni ymmärtämiseen niin sitten joskus voin ehkä ymmärtää paremmin muitakin. Ja toivottavasti myös jakaa jotain siitä ymmärryksestä. Varsinkin jälkimmäistä. Kova tarve ja tahtotila löytää paikkansa tässä maailmassa - kun ei ole koskaan tuntenut kuuluvansa mihinkään. Hukannut itsensä.

Kyllä. Kaikki te olette arvokkaita. Kultaakin kalliimpia. Sanoja välillä vaikea uskoa. Sisäistää oikeasti. Mutta siihen suuntaan mennään. Hissunkissun.

Lapset nukahtivat, maha on täynnä, kannussa on teetä - kaikki on hyvin - ainakin tämän hetken. Muulla ei ole nyt merkitystä. Rauhaa. Ja niitä voimia. Kaikille.

Tervetuloa minunkin puolestani, aamuaurora!

Tutun kuuloinen tuo unilääkeongelma. Itsellä ollut samanlaista Stilkkarien kanssa, tosin ei rajoitu niihin, vaan kaikkeen unettavaan. :confused: Paitsi nyt ehkä neurolepteihin, mut siis Tenoxien kanssa sama juttu. Ehkä mä olen koukussa siihen, että tietää, et on iltaisin joku pakokeino, vaikka ois ollut kuinka paska päivä. En niinkään kai ole fyysisesti riippuvainen niistä. Siis en saa mitään fyysisiä viekkareita, vaikken saisikaan pitkään aikaan unilääkkeitäni. Itsekin tosin olen kissojen ja koirien kanssa etsinyt epätoivoisesti, että JOSPA jonnekin olisi jäänyt EDES puolikas.

Tuon addiktiokäyttäytymisen tunnistan itsessäni kans. Siis jostain paskasta ihmissuhteestakin on vaikea irrottautua, vaikkei se palvelisi mitenkään mun etuani. Sitä on vaan jäänyt kiinni siihen mielikuvaan, jonka on jostain ihmisestä luonut ja kun pelkää yksinjäämistä… :unamused:

Ja juu, tuo ihmispelko juontaa mullakin juurensa aikalailla mainitsemiisi asioihin. Pienetkin negatiiviset asiat kanssakäymisissä ihmisten kanssa jää mieleen ja sit pelkää, että maailman jokainen ihminen on potentiaalinen loukkaamaan samalla tapaa.

Jep, otan mä lääkkeet taas käyttöön, kunhan ensin psykiatri arvioi lääkityksen. Nimittäin se Voxra saattaisi tässä tilanteessa pahentaa sitä ahdistusta. Edelleen ahdistusoireet ovat ihan helvetinmoiset.

Pahoin pelkään, että tästä on nyt tulossa kunnon luisu, mutta tietysti toivon, että tämä helpottaisi, kun on päihteetön. En mä nyt ihmeemmin olekaan mitään päihteitä edes käyttänyt, alkoholia join viime ja edellisviikonloppuna, mutten kamalan suuria määriä. Eipä päihteistä toisaalta voi edes syyttää kaikkea. Luulen, että oisin masentunut kaikki tyynni. Tuolla aiemmin mainitsinkin, että valon eneneminen aiheuttaa mussa psykoottista ja masentunutta oirehdintaa, vaikkakin alkukeväästä olen usein ollut hypomaaninen. Nyt vaan “sisäinen kello” tuntuu olevan vuodenaikaa edellä, kun on ollut niin lämmintä ja valoisaa, niin voipi olla, että nyt pukkaa tää perinteinen kesäsekoaminen. Mä en vaan millään haluaisi mitään vitun leptejä. Enkä uskalla sen takia paljastaa todellista oloani missään. Mua nimittäin vainottaa siinä määrin, että jos se tulisi selville, niin voisi olla lääkärin mielestä leptikuurin paikka. En nyt viitsi tarkemmin paljastaa mihin vainoharhat liittyvät, kun on sen verran henkilökohtaisia asioita. Eivät ne vainoharhat aivan totaalisen tuulesta temmattuja ole, mutta epätodennäköisiä. Noiden vainoharhojen takia näenkin omiani, en nyt varsinaisesti hallusinaatioita, mut varjoista muodostuu ties mitä ja sit ahdistuu kun tajuaa kuvitelleensa vain. :confused:

Enkä sit saanut tänään psyk.polilla mitään merkittävää puhuttua. Tulin mielestäni jatkuvasti väärinymmärretyksi, niin se meni turhaan kiukkuamiseen koko aika, kun mua alkoi ärsyttää niin vitusti. kun vaikka miten yritti viestittää, et mä en jaksa, niin kysymys oli - “mitä sun pitäis sit jaksaa?” No vittu, ihan elämää ylipäänsä. Tuli taas vaan sellanen olo, että ne on ihan umpisokeita masennukselle. Ei mun psykiatrini ole, mutta toi hoitsu. :unamused: Ihan sama, vieköön sitten pakolla osastolle jossain vaiheessa. Joo, tyhmä marttyyriasenne mulla, mut olen oikeasti ihan vitun väsynyt ja kyllästynyt.

Draco,
Mä vilkaisin kuvasi tuolta toisesta ketjusta. Hienoja otoksia! Itsekin valokuvasin joskus, mutta viime vuosina se on vaan jäänyt. Tuntuu, että ei oo oikein inspiraatioita yhtään mihinkään.

Tuo sun itsensä kovettaminen kuulostaa tutulta. Mä päätin joskus ala-asteella, etten enää ikinä, kuuna päivänä itke. Olin myös herkkä lapsonen ja itkin koulussa milloin mistäkin ja olin pilkan kohteena pillittämisestäni. Siinä sit mietti, että en mä jaksa ja halua enää olla pilkan kohteena ja pienessä mielessään päätti noin, että pitää lopettaa itkeminen. Uskon, että tuollainen on ihan potentiaalinen syy aikuisiän tunneongelmille. Miten niitä tunteita olisikaan oppinut käsittelemään terveellä tavalla, ilman alkoholia ja päihteitä, jos on jo noin pienenä turruttanut kaiken?

Tekstiesi perusteella sä kylläkin vaikutat aika tunteelliselta ihmiseltä, vaikka sanotkin, ettet omaa tunneälyä. :confused:

Tuosta benzovieroittautumisesta: Varsinaisesti mulla ei edes ole tarkoitus vieroittautua, koska benzot ovat kuitenkin sellaisia lääkkeitä, jotka ovat jeesanneet mua parhaiten(Lukuisista muista lääkeryhmistä on lähinnä paskoja kokemuksia :angry: ), eikä vieroittautuminen edes taitaisi enää olla sen tuskan ja vaivan arvoista, kun mulla on jo niin vahva riippuvuus niihin, että vieroitus olisi todella pitkä ja kivinen tie, enkä tiedä, toipuisinko siitä lopulta lainkaan paremmaksi vai kävisikö mulle vain huonommin. Mä olen käyttänyt benzoja säännöllisesti koko aikuisikäni(n. 17 vuotta) ja ihan lääkärin määräämät annoksenikin ovat sen verran korkeat, että lopettamisessa eivät olisi ongelmana pelkät paniikit ja tunteiden kohtaamiset, vaan touhu saattaisi olla ihan fysiologisten vieroitusoireiden tähden jopa hengenvaarallista. No, tietenkään tuollaisia lääkityksiä ei pidä koskaan katkaista seinään, vaan lopettaminen vaatii hyvin rauhallisen tiputusaikataulun ja minun tapauksessani se todennäköisesti vaatisi myös pidemmän laitoshoidon, ei siis näitä turhanpäiväisiä parin viikon katkoja, joiden aikana ei ehdi muuta, kuin päästä juuri mukavasti vieroitusoireiden makuun :angry: :unamused: . Elämäni on tällä hetkellä ja tällä lääkityksellä sen verran hyvässä mallissa, etten näe oikein mitään mieltä armottomassa vieroitusrumbassa, joka hyvin todennäköisesti kuitenkin päätyisi siihen, että aloittaisin benzot uudelleen :confused: . Riippuvuus tietenkin vituttaa mua, varsinkin, kun se on kohdallani niin vahva ja lisäksi mulla on ollut todella paljon noiden lääkkeiden väärinkäyttöä ja valitettavasti sitä on vieläkin silloin tällöin, vaikka aikamoiseksi pään seinään hakkaamiseksi mä olenkin sen todennut jo kauan sitten :unamused: . Onneksi tuo väärinkäyttö on kuitenkin vähentynyt huimasti siitä, mitä se joskus oli. Tärkeintä mulle olisikin päästä tyystin irti väärinkäytöstä ja myös saada mahdollisesti toleranssiani laskettua tästä edes vähän alemmas, jotta nuo lääkkeet tarvittaessa toimisivat ihan ns. normimäärillä. Ja parhaiten ne toimivatkin, kun niitä ottaa vain sen verran, kuin tarvitsee pitääkseen liikaa elämää haittaavat ahdistukset aisoissa, ei niin, että vetää niillä huppunsa tyystin himmeäksi, joka poikii sitten myöhemmin lisää ahdistusta.

Sitten tuosta liikunnasta: Joo, yleisesti ottaenhan se on hyväksi ihmiselle ja pystyn kyllä esim. juoksemaan, joinakin päivinä paremmin, toisina huonommin, mutta mun ei huoli ihan hirveästi rasittaa itseäni rankalla liikunnalla, koska paska kuntoni johtuu pitkälti syömishäiriöstä. Olen siis vaikeasti alipainoinen ja sen vuoksi mm. sydämen kanssa on aika ajoin ongelmia. Ulkoilu ja se, että ylipäätään pääsen liikkeelle, on tietenkin minullekin hyväksi, mutta jos hirveän kovaa kyytiä olen painellut tuolla pitkin kyliä, niin sen huomaa kyllä äkkiä, että fyysinen puoli ei meinaa jaksaa siinä menossa mukana. Joskus hypomaanisina kausinani tuo meinaa mennä vaaralliseksi, kun pää käskee juosta sinne ja tänne toimittamaan asioita ja tehdä sitä ja tätä ja syöminenkin saattaa ihan oikeasti unohtua siinä vilskeessä. No, dokupätkäputkieni ja mahdollisten pirikuurieni(Piri on kyllä jäänyt nykyisin oikeastaan kokonaan pois kuvioista, kun viime kesänä meinasin oikeasti kuolla sydänpysähdykseen vedettyäni sitä hieman heikossa hapessa ja hirveällä helteellä :open_mouth: ) aikaisten nukkumattomuus-syömättömyys -sähellysten vaaroista terveydelleni ei nyt kaiketi tarvitse edes enempää puhua :unamused: .

.

^ Hyvä, jos voit jo paremmin :slight_smile: .

Oliko se muuten sun juttusi jossakin ketjussa(Kenties tässä? En jaksa kaivella) se Mind full of shit(Mindfullnessista)? Se oli ihan perkeleen hyvä :laughing: . Olen pitkälti samaa mieltä siitä touhusta :unamused: .

.

Pidetään peukkuja, että olosi myös pysyisi parempana, Lucrezia!

Mulla tulee nyt toka viikko täyteen parkumista. :unamused: Eikä nyt enää mitään darraakaan ole, koska ylipäänsä nyt kun olen juonut, niin ekalla kerralla, kolme viikkoa sitten join vaan kaks siideriä sen takia, että alla oli Tramalia ja kaks viikkoa sitten join viinipullon ja viinaa, mut ei se ole mulle henk.koht mikään megamäärä. Ja kuten tuolla sanoinkin, niin olisin luultavasti masentunut muutenkin.

En vaan jaksaisi tätä itkemistä ja karseeta oloa enää. En mä muuta tee kuin itke ja nuku. Nyt itkin vähän lisää, kun loukkaannuin taas polilla, kun mun mielestä se hoitsu oli vittumainen. Kun ei mulla mitään ihmeempää asiaa ollut tänään, niin se alkoi mäkättää siitä. Sit mä aloin itkemään, kun tuli sellainen “anteeksi, että olen olemassa”-fiilis. :unamused: Vittu, ei kait jollain umpihullulla skitsofrenikollakaan voi olla joka kerta jotain tähdellistä asiaa? Etenkin, kun masentunut ihminen saattaa olla hyvinkin sulkeutunut, niin ei se puhuminen ole helppoakaan. Plus, että nyt ei ole mitään erityistä tapahtunutkaan, jota olisin tahtonut jakaa.

.

Heissan:)
Ahdistusta riittää täälläkin, aina vaan. Tiedän, että tästä noustaan kyllä, mutta ihmetyttää, kun ei ole mitään, mistä saisi hyvää mieltä. Olen nyt vakavasti miettinyt, että menisin jollekulle juttelemaan, tämä ei ole normaalia. En odota mitään, en toivo mitään, en usko parempaan oloon. Kaikki on harmaata massaa. Omituista, olen niin kaukana siitä, millainen olen ollut. Olen niin omituinen, välinpitämätön, iloton.

Taistellaan kuitenkin kaikki! Jos on vuosia mennyt, niin on vielä samanverran hyviä edessä, eikös vain. Niiden vuoksi kannattaa taistella, niin moni on toipunut ja tuonut iloa muille. Kirjoitan enemmän, kun saan olon reipastumaan.

Aurinkoa:)

Mistäköhän tuo kevään rankkuus mahtaa johtua? Mulla on serkulla kans mt-ongelmaa, niin sillekin kevät ja kesä on vaikeaa ja sit pari kaveria, joilla on mt-ongelmaa, sanoo samaa. Onneksi sentään löytyy ihmisiä, joiden kanssa voi dissata tota kevättä, kun valtaosa tuntuu olevan siitä niin innoissaan. :laughing: Mutta kyllähän tilastollisesti eniten itsemurhia tehdäänkin juuri huhtikuussa muistaakseni. Kaiketi aurinko pistää ne serotoniinit liikkeelle, niin ahdistuneisuus lisääntyy. Ainakin itse koen olevani valoisaan aikaan jotenkin paljon levottomampi ja ahdistuneempi.

Juu noinhan se tosiaan on, Lucrezia, että pahimmillaan masis kadottaa ihmiseltä puhekyvyn. Kun tuntee itsensä turhaksi ja huonoksi, niin miten muka kokisi puhumisenkaan tärkeäksi? Kun kaikki tuntuu niin yhdentekevältä, niin miksi puhuisikaan? En mä tiedä, että onkohan niiden sit vaikeampi tajuta siellä hoitohenkilökunnan puolella tuota masentuneisuutta, jos taudinkuvaan ei kuulu jatkuva masentuneisuus. Tuntuu, että sitten saa helpolla vaan oikuttelevan potilaan leiman, jos mielialat heittää yleisesti ottaen paljon.

Niin, mun hoitava henkilönihän on psykoanalyyttiseen terapiaan suuntautunut, että mun pitäis vaan itse siellä puhua papattaa. Ymmärrän kyllä, että sellainen on psykoanalyysin luonne, mut kun tosiaan ei tuolla voi itse valita hoitajaansa, niin mun mielestä silloin hoitsulta olisi kohtuullista yrittää taitojensa puitteissa jotain erilaista terapointikeinoa. Joskus mun mielestä luin jostain, että masentuneen potilaan kanssa ei saisi jäädä hiljaiseksi, vaan pitäisi koittaa kysellä ja avittaa puhumaan, mutta enpä tiedä tajuaako se edes, että on masennus päällä. :unamused: Sitäpaitsi, vittu, että mä tuntisin itseni idiootiksi jos vaan alkaisin aukoa päätäni siellä yhtäkkiä ja puhuisin, mitä sylki suuhun tuo. :unamused:

No, positiivista on sentään, että sain lähes kahden kuukauden tauon pidettyä Tenoxista, niin jo tämä 20 mg puuduttaa mukavasti tajuntaa. Ei ole niin paha olo nyt.

Aamuauroralle:
Mene ihmeessä puhumaan, jos siltä tuntuu! Mikäli, sikäli kun vastassa on asiansa osaava henkilö, niin kummastihan se keventää sydäntä, kun saa purettua sieltä niitä asioitansa.