Siis olenko minä rauhoittunut
. No ei tässä mitään, ehkä vaan piti vääntää riita kärpäsestä, vaikka enhän siitä ylpeä ole
. AA on tosiaan hyvä, koska se antaa uutta tilalle, ja olen kyllä siitä iloinen. Ehkä olen antanutkin miehelle vähän toivoa, koska olen halunnut, että hän menisi avoimin mielin sinne AA:seen ja löytäisi sieltä jotain. Ja lisäksi on tuntunut, etten halua kuormittaa häntä liiaksi raskailla ajatuksilla, vaan antaa vähän hengähtää ja sopeutua. Kun hän on puhunut tuosta AA:sta ja yhdessä asumisen mahdollisuudesta niin olen sanonut vaan, katsotaan nyt, mennään nyt päivä kerrallaan… Mutta samalla se on tuntunut vähän valheelliselta, koska kyllä mä olen vahvasti sitä mieltä, että muutamme erilleen, joka tapauksessa. Se, mitä erilleen muuton jälkeen tapahtuu, on hämärän peitossa ja sen näkee sitten. Olen valmistellut itseäni ihan eroon ja se vaihtoehto houkuttaa, mutta ei seurustelu miehen kanssa tunnu myöskään hassummalta. Katsotaan se sitten. Ja katsotaan mitä mieltä mieskin siinä vaiheessa on
. Ja tosiaan sekin, että voihan olla että pädymme parin kuukauden päästä muuttamaan yhteen jälleen. En osaa nyt ajatella tilannetta kahden vuoden päähän, en millään. Mutta ajatus omasta tilasta tuntuu hyvälle
.
Pojan kanssa juteltiin eilen illalla. Sitä vaivasi jokin eikä uni meinannut tulla. Kyselin että onko kavereiden kanssa kaikki hyvin, miten koulussa? No entä vaivaakohan häntä se kun olen miettinyt, että minusta olisi hyvä jos iskä muuttaisi johonkin tässä lähelle, mutta että pysyisimme edelleen yhdessä, ystävinä kaikki. Että tällaista olen isille ehdottanut, se tuntuisi minusta sopivalle, mutta en sitten tiedä mitä iskä ajattelee ja mitä tässä käy… Poika vastasi ymmärtäväisesti vaan yhym. Jatkoin: johonkin tähän lähelle (poika edelleen myönteli) tai sun koulun lähelle (nyt pojalla heräsi vastarinta, koska koulu on jo bussimatkan päässä, ja korjasin:) mahdollisimman lähelle, että voitaisiin olla paljon yhdessä… Poika myönteli taas, mutta totesi, ettei tuo ole se asia joka mietityttää, ja lopulta jouduimme vaan toteamaan, että nyt sille asialle vaan pitää sanoa, että ei ehditä, pitää nukkua ja huomenna vasta ajatella. Mutta musta tuntui hyvälle! Tietenkin olin tietoisesti antanut ruusuisemman kuvan tulevasta, sellaisen pojalle sopivamman, mutta se meni läpi! Ja siihen kuitenkin sisältyi ajatus, että iskä ei asuisi enää saman katon alla, ja se hyväksyttiin! Vitsi, toivoisin, että onnistuisimme tekemään tän kaiken sopuisasti ja sillä tavalla, että vaikka onkin vaikea asia kaikille, niin pystyisimme jotenkin kasvamaan mukana vastaanottamaan tän uuden muutoksen. Jos sen onnistuisi tekemään niin, ettei se ole missään vaiheessa pelkkä hirveä shokki kellekään vaan kaikille siitä löytyisi jotain hyvää - siis myös miehelleni ja lapselleni. Jos mä onnistunkin luotsaamaan tän hyvänä asiana?
Tuon keskustelun jäljiltä olen nyt yrittänyt makustella sitä, että mitä jos miehen asunto löytyisikin jostain tästä ihan läheltä, että miltä se minusta tuntuisi? Siihen ajatukseen ainakin liittyisi enemmän se yhdessä oleminen, ja mikäli haluan pohjimmiltani ihan lopullista eroa, kauempana asuminen olisi minulle mieleisempää… Vai voisiko se sittenkin toimia, päädyimme mihin ratkaisuun muuton jälkeen hyvänsä? Pojalle se ainakin olisi mieluisaa.
No, mutta olen pahoillani. Pidän tätä jo ihan eropäiväkirjanani, ja nämä ajatukset alkavat olla jo muuta kuin päihteisiin liittyvää. Sehän on tässä taustalla, mutta…