Hei!
Olenpa onnellinen että löysin tämän palstan! Olen uusi täällä ja on valtava tarve purkaa sydäntä…
Olen ollut toistakymmentä vuotta yhdessä mieheni kanssa, naimisissa, asuntolainaa ja lapsi, ala-astella. Ongelma: yllätys yllätys, miehen juominen. Tutustuessamme nuoruudessamme alkoholin käyttö kuului yleisiin tapoihin. Vaikkakin hänellä se oli ongelmallista jo silloin: Oli suorastaan perinne, että viikonloppuisin mieheni oli pihalla kuin lumiukko, mutta siihen suhtauduttiin lempeästi kuin vitsiin, ja minä jatkoin seurustelua muiden kanssa, kunnes jossain vaiheessa tulin herättelemään ja autoin taksiin. Mieheni ei koskaan juonut arkisin, jotta jaksaa töissä.
Raskausaikana vaadin, että alkoholi ei kuuluisi lapseni elämään. Minun ei tehnyt vaikeaa jättää menemättä iltarientoihin, olin niissä ihan tarpeeksi jo ravannut ja halusin elämältä nyt ihan muuta. Jos mieheni on pakko juoda, hän ei tule kotiin kuin vasta selvänä. No, eihän tuo koskaan ole toteutunut. Luin tekstejä täältä sen verran, että ehdin tunnistaa jokaisesta itseni: juuri noin olen kokenut, muistan että oli tuollaistakin… On kuin olisi lukenut otteita omasta elämästään.
Olen jaksanut elää omaa elämääni ja nauttia siitä, ja miehenikin on pysytellyt mukana. Tuntuu, että kaiken aikaa hän on tehnyt parhaansa, yrittänyt parhaansa, pinnistellyt että arvostaisin häntä… Ja sitten retkahtaa, ei jaksa pinnistää vaan luovuttaa… Mutta koska häpeää juomistaan niin paljon, hän väittää ettei ole mitään ottanut, vaikka silmät seisoo tyhmänä, kuola valuu ja alkoholi haisee kilometrin päähän. Se, mikä minulle on vähintä, mitä elämältä voi toivoa (=normaali arki) on hänelle ponnistelujen tulos. Alkometri on kiva apuväline kun yrittää opettaa toista olemaan valehtelematta: mutta miksi minä sellaista opetan! Aikuiselle ihmiselle, jonka pitäisi jo osata!
Nyt olen kuitenkin väsynyt tähän. Väsynyt pettymään. Ja miehenikin alkaa väsyä pinnistelemään. Hän on alkanut repsahtelemaan useammin, tissuttelee pitkin viikkoa, valehdellen jatkuvasti, hyödyntää lapsen sairaspäivien kotona oloa omaan juopotteluun… Ja jos minä joskus ottaisin, se “antaisi” hänelle luvan juoda enemmän. Sitä paitsi häpeän tätä ongelmaa, enkä tunne ihmisiä, joille haluaisin tästä jutella. En voi sietää sitä, että mieheeni aletaan suhtautua tyyliin: alkoholisti, epäkelpo, ja kaikki se hyvä mikä hänessä on jää sitten näkemättä. Kaikesta huolimatta, kaikista maailman ihmisistä olen valinnut juuri mieheni, eli luullakseni sitten parhaan:o), ja haluan että häntä kunnioitetaan - ja haluan olla hänestä ylpeä. Ja - minä inhoan häntä kännissä.
Luovuin sormuksestani viikko sitten. Kodista pois muuttaminen sietämättömälle. Rakastan tätä asuntoa ja taloyhtiötä, kaupunginosaa, tämä on minun maailmani! Mutta asumiskulut yhden palkasta maksettavaksi on liian kovat (vai onkohan edes niitä edullisempia asuntoja tässä kaupungissa…). Rahahuolet pelottavat. Ja pelottaa että mies juo itsensä deekikselle: tämä on ihan todellinen uhka, jos eroamme ja hän jää yksin. Tietenkään en halua, että lapseni joutuu näkemään isänsä sellaisena ja joutuu luopumaan samalla kaikesta kivasta yhteisestä isä-poika-meiningistä… Mutta en usko tähän enää.
Kaipaan iloa elämääni! Haluan olla onnellisten ihmisten parissa. En jaksa tulla kotiin, haistaa krapulan löyhkää, tai katsella hymytöntä, itseään inhoavaa miestäni. En syytä häntä, mutta en jaksa tätä enää. Olen ihan hirveän pahoillani tästä hänelle.