Väsynyt alkoholismiin

Ymmärrän sun tuntosi oikein hyvin. Kyllähän se ero aina pelottaa, yksin jääminen, selviytyminen. Mutta jos sitä vertaa nykyiseen :question: Meillä ainakin minä kannan jo nyt päävastuun kaikesta (lapset, taloudenhoito), joten siihen ei suurta muutosta tulisi. Lastenhoitoapu on jo nyt kysyttävä aina varoiksi jostain muualta, kun miehen varaan ei voi laskea. Sekään ei siis muuttuisi. Raha-asiat olen laskenut ja jos erotaan, minä jään tähän taloon asumaan ja selviän kyllä lainaeristäkin. Olenhan ne nytkin maksanut 5kk yksin. Mieheltä olen rahaa saanut hänen työttömyytensä aikana eli tuon 5kk:n aikana 300e. On maksanut omat osansa laskuista, mutta niistäkään ei ole paljon kertynyt, joten olisin saanut jo yh-lisästä ja elatusmaksuista enemmän kuin tuon 300e.

Pärjäisin siis aivan hyvin ilman miestäkin, mutta kun mies ei pärjää ilman minua… omasta mielestään siis.

Sinä selvästikin mietit eroa yhtä intensiivisesti kuin minäkin. Olen jo henkisesti eronnut, käytännön puoli vain vielä tökkii. :slight_smile:

Minä olen tehnyt jopa sellaista, että laskin mitä tulisin saamaan rahaa jos olisin yksin ja vertasin sitä sitten nykyiseen tilanteeseen. Me ollaan jaettu laskut tyyliin; minä maksan 4,5 osaa ja mies 1,5 osaa laskusta (sähkö, vesi, vakuutus yms.). Kun maksoin laskua, maksoin siitä saajalle oman osuuteni ja sen verran mikä on miehen osuus, laitoin omalle toiselle tililleni. Näin siis seurasin sitä, riittäisikö minulla rahat elämiseen yksin lasten kanssa. Ja tuolle tilille jäi jopa hiukan säästöön… eli johtopäätös on siis se, että pärjäisin tässä lasten kanssa oikein mainiosti ja pystyisin jopa saamaan jotain säästöönkin pahan päivän varalle.

Noita hassuja pikkujuttuja tein siksi, että jotenkin vain tarvitsin varmuutta siihen, pystyisinkö pitämään kotini. Meillä on vähän sama juttu kuin teilläkin. Olemme rakentaneet tämän talon itse, tehneet siitä juuri sellaisen kuin olen aina halunnut. Täällä on kaikki oikein, enkä ole todellakaan helpolla valmis siitä luopumaan.

Nyt olen ollut jo jonkin aikaa varma pärjäämisestäni ja olisin valmis jatkamaan yksin. Nyt vain mies on heittäytynyt hankalaksi ja kokeilee taas kerran sitä raitistumistaan. No, onhan minulla varaa antaa hänelle tämä yritys. Ehkä sitä vain tässä iässä kaipaa varmuutta asioihin ja kaikki pitää todistaa ennenkuin siihen voi uskoa. Enää ei riitä energia rajuihin vetoihin ja äkkinäisiin ratkaisuihin.

ja onhan sinulla Hintriikka itsetunnonkohottajia “lähellä”. Minä olen yksi niistä ja potkin sinua kyllä eteenpäin, mihin suuntaan sitten päätätkin lähteä. Itse junnaan vielä hetkisen paikallani, mutta ei lasketa sitä. :wink:

Kiitoskiitos!! :smiley:
Tää palsta on kyllä tämän kevään suuria löytöjä!

Tuntuu, että olen myös henkisesti jo eronnut. Teillä raha-asiat jotenkin selkeät, sinun kannalta.
Meillä minä maksan ruoan ja lasten vaatteet (+hygienian, luokkaretket, kaikki nopeat juoksevat) ja mies maksaa kaikki laskut.
En siis pääse kärryille (ilman salapoliisityötä ja ponnisteluita ja SE HIRVITTÄÄ) siitä, miten ihmeessä pystyisin yksin selviytymään!! Varsinkin, jos olis yhteishuoltajuus, mies ei siis silloin maksaisi mulle mitään? Luulen kuitenkin, että pojat olis pääsääntöisesti mulla, koska ruoka, rauha ja puhtaat vaatteet on joka koululaiselle melko tärkeä ponnistusalusta.

Isillä voisi käydä sit pelailemassa jne?

Olen koettanut lainanlyhennystä suhteuttaa tuloihini ja sit kaikki muut taloon liittyvät (vesi, sähkö, muut ylläpitokulut?) huomioida. Joo, ehkä pystyn maksaan. Auton myisin ja… en mä tiedä, tuntuu jotenkin vuorelta!

Se on selvä, että jos mieheni olisi hirviö, olisin lähtenyt jo ajat sitten takavalot vilahtaen.
Paljon on kuitenkin ollut hyvääkin ja tavallaan ymmärrän häntä ja… olen vain nyt niin lopussa itse. Pitäisi kai pelastaa edes itsensä, että lapsilla olis joku järjellinen täs lähellään?

Meillä samaa vedättämistä “ratkean dokaan, jos lähdet” “rakastan sua, olet elämäni nainen” “älä jätä, muutun kyllä” tai sitten tämä vakio “ei mulla ole alkoholiongelmaa. Kato miten sun ystävien ukot dokaa. Niil on ongelma”.

Taidan kirjoittaa näistä alkkiksen ajatelmista joskus kirjan! :laughing:

Eksyinpä minäkin sitten tänne palstalle. Vaikka toisten ongelmista en tietenkään ole iloinen, on todella huojentavaa huomata, etten ole maailmassa yksin murheineni.

Meillä tilanne on ehkä vähän erilainen kuin useilla muilla. Takana ei ole vuosikausien putkia ja toistuvia “raitistumisia”. Mieheni alkoholiongelma on kyllä ollut tiedossa jo pidempään, mutta tähän asti se on rajoittunut esim. holtittomaan biletysjuomiseen. Tässä välissä hän oli 1,5 vuotta kokonaan juomatta. Nyt keväällä, kaiketi helmikuussa, jostain tuntemattomasta syystä x (työuupumus, masennus?) homma levisi totaalisesti käsiin. Tuo masennuksen ja juomisen yhdistelmä on ollut tosi hankala käsitellä. Masennuksen kanssa haluan tietenkin auttaa ja tukea, juomista sen sijaan en katsele yhtään. Kaikeksi pahaksi molemmissa on samantyyppisiä oireita, kuten väsymys, sekavuus jne. Jos miehen jättää yksin kotiin tai päästää yksin kauppaan, ihan varmasti käy ostamassa viinaa. Jemmaa pullot ja valehtelee, kun kysyn. Mihinkään ympärivuorokautiseen valvontaan en pysty, jaksa, enkä halua ruveta. Ei siitä mitään hyötyä olisikaan.

Mies tietää ja myöntää, että ongelma on, ja vaikuttaa ihan aidosti haluavan tehdä asialle jotain. Mutta ei vaan ilmeisesti pysty. Tässä välissä on käynyt AA:ssa (vaikutti alkuun auttavan, mutta ilmeisesti masennuksen takia ei jaksanut käydä ja se sitten jäi) ja päihdeterapeutilla. Nyt kävimme pari päivää sitten yhdessä terapeutilla. Ihan siksi, ettei latele terapeutille mitään satuja. Toisekseen vaikea sen on mitään sellaista kertoakaan, jota ei itse muista tai mitenkään omituisena pidä. Joka tapauksessa mun mielestä nyt on menty sen pisteen ohi, jossa omalla yrittämisellä ja AA:lla sun muilla olisi mitään virkaa. En vaan yhtään tiedä, mitä hittoa tässä nyt sitten tekisi.

Samat käytännön murheet on kuin muillakin: pitääkö asunto myydä, pärjäisinkö lainan kanssa yksin jne. Lapsia meillä ei (luojan kiitos) ole, joten niistä ei tarvitse murehtia.

Tähän mennessä olen ehtinyt oppia/ymmärtää seuraavat asiat: 1) tämä ei ole minun syytäni, enkä minä tälle mitään mahda, jos mies ei itse yritä ja 2) miehen puheisiin ei voi luottaa tipan tippaa.

Käytännönasiat ensin: Elatusmaksuihin ei vaikuta mitään huoltajuusmuoto. Se vaikuttaa, kenen luona lapset asuvat pääsääntöisesti. Eli vaikka teillä olisi yhteishuoltajuus, mutta lapset asuvat sinun luonasi, sinä olisit oikeutettu elatustukeen. Tuen määrään vaikuttaa, miten paljon lapset ovat etävanhemmalla. Jos on esim. vuoroviikkosysteemi eli asuisivat viikon sinulla, viikon isällään, silloin ymmärrettävästi kumpikaan ei saisi elatusmaksuja.

Toiseksi, miten teillä laskuja käsitellään? Tarkoitan siis sitä, mihin laskut laitetaan kun ne on maksettu? Kansioon? Laatikon pohjalle? Eihän siinä tarvi muuta kuin ottaa parin kuukauden ajalta laskut esiin ja katsoa mitä summia siellä vilkkuu. Nuo muut juoksevat kuluthan pysyisivät luultavasti aikalailla samoissa eli ruoka, vaatteet ja lasten menot. Esim. marttojen sivuilta löytyy kaavioita talouden laskentaan. Minä olen ensimmäisestä erostani lähtien pitänyt aika tarkkaa kirjaa exell-taulukolla menoistani, joten mulla on suht hyvä käsitys mitä meidän perheen elättämiseen menee rahaa. Jos ajattelisi, että muuttaisit vuokra-asuntoon, kuluthan olis aika helppo laskea kun katsoo vaan mitä vuokrat teillä päin sopivissa asunnoissa on ja mitä siihen sisältyy. Vakuutusmaksut eivät olisi niin tähtitieteellisiä kuin omistusasunnossa ja sitten kelan sivuilta löytyy helppo laskentalomake siihen, saisiko mahdollisesti asumistukea. Näitä kerron ihan vain siksi, että tunnut tarvitsevan samanlaisia asioita varmistelemiseen kuin minäkin.

Ymmärrän hyvin. Mutta muista: askel kerrallaan. Selvitä ihan jo mielenkiinnosta, mitä teidän perheellä menee asumiskuluihin. Vaikka ette eroaisikaan, selvitä silti. Onko teillä muuten omat tilit vai maksatteko yhteiseltä tililtä noita menoja? Jos yhteiseltä tililtä, niin eikös sinullakin ole pääsy tiliotteisiin, joista näkisi mitä laskuja on kuinkakin paljon maksettu?

Ihan sama juttu! Ei mitään lisättävää tähän!

Samat sanat sanoisin sinullekin, mitä hoen täällä muille ja itselleni; askel kerrallaan. Sinä olet jo päässyt pitkälle kun olet nuo kaksi mainitsemaasi asiaa sisäistänyt. Minulla siihenkin meni vuosia.

Talousasioihin ei ole muuta keinoa kuin laskea, laskea ja laskea. Kun tulot ja menot on tarkkaan selvillä, on paljon helpompi tehdä päätöksiä niiden osalta.

Askel kerrallaan, sitä olen itsekin itselleni hokenut. Kun vaan tietäisi, mitä ne askeleet ovat.

Ongelma on siinä, etten halua erota. En ainakaan vielä. Kun mä haluan uskoa, että tämä on vielä jotenkin korjattavissa. (Plus tietysti typerä lässytys siitä, että mitä miehelle sitten kävisi. Vaikka järjellä ajatellen tiedän kyllä, että mun on huolehdittava ensisijaisesti itsestäni ja sen pärjääminen ei todellakaan ole mun ongelma. Mutta on järki ja sitten on tunteet.) Ehkä sen takia, kun tätä on tosiaan kestänyt “vasta” muutaman kuukauden, vahvempana on muistot ja ajatukset niistä ajoista, kun meillä oli mukavaa yhdessä. (Joo, nyt ei tosiaan ole ollut :unamused: ) Olen tietenkin eroakin ajatellut, ihan käytännön asioidenkin kannalta. Asioillahan on taipumus järjestyä, kun ne pistää järjestymään. Erittäin todennäköisesti pystyisin pitämään asunnon yksinkin, kunhan sopisin pankin kanssa lyhennykset sen mukaan.

Mä en todellakaan ymmärrä, miten te, jotka olette katselleet samaa tai jopa pahempaa sitä-itteään vuosikaudet, jopa vuosikymmenet, olette jaksaneet? Mä olen ollut tässä sonnassa muutaman kuukauden, ja mun mitta on jo niintäynnä, ettei tosikaan. :angry:

Siinäpä se, kun tässä on veivattu vuosia, siihen mahtuu niin erilaisia jaksoja. Ei meillä mies pämppää joka päivä tai konttaile pitkin lattioita kun minä tulen töistä kotiin. Meillä juominen on niitä omia retkiä vaihtelevaan tahtiin. Välillä ollaan muutama viikko juomatta ja sinä aikana jo ihmismieli kummasti unohtaa sen pahan mielen mitä edellinen reissu tuotti. Sitten muutaman päivän ryyppyreissu ihan yllättäen, ilman ennakkovaroitusta ja taas muistuu kaikki sonta mieleen ja kiukku nousee.

Sitä vaan typeränä takertuu niihin hyviin hetkiin siinä välissä ja siksi kestää joskus kauankin ennenkuin se mitta täyttyy. Kestää uskomattoman kauan ennenkuin mieltää itse, että miehellä ensinnäkin on ongelma, ettei tämä olekaan normaalia joka perheessä ja vielä kauemmin kestää ennenkuin pystyy itselleen myöntämään ettei toisen ongelmille voi tehdä mitään kukaan muu kuin se toinen itse.

Eikä se ero ole aina ensimmäisenä mielessä kun näiden asioiden kanssa alkaa painia. Kun sitä elämää on kuitenkin pitkän aikaa yhdessä rakennettu, sen eteen haluaisi taistella, mutta se on hankalaa jos toinen ei ongelmaansa näe tai pysty sille mitään tekemään.

En pysty sinua neuvomaan, mikä se seuraava askel olisi. Pystyn vain lukemaan kirjoituksiasi ja antamaan sitä vertaistukea kertomalla, että et ole yksin ja että minä ymmärrän kyllä mitä käyt läpi. Aiotteko jatkaa terapiakäyntejä? Ehkä sieltä pikkuhiljaa löytyisi apua tilanteeseen.

Juu, ensi viikolla on uusi aika. Mä luulen, ettei se terapeuttikaan ole tajunnut, miten paha tilanne on. Mies on varmaan siellä skarpannut ja vaikuttanut motivoituneelta lopettamaan. Ja varmaan onkin ollut, mutta se ei vaan ole auttanut. Terapeutti yrittää saada psykiatrille ajan, että voitaisiin jonkun asiantuntijan kanssa keskustella masennuslääkityksestä. Mä en oikein tiedä, kumpi olisi etusijalla: juomisen lopettaminen vai masennuksen hoitaminen. Juominen nyt tietenkin pitää lopettaa jokatapauksessa ja se varmasti ruokkii masennusta. Mutta toisaalta jos se masennus estää juomisen lopettamisen? Saiskohan sen johonkin katkaisuhoitoon? Luulen, että suostuisi kyllä menemään. Kun mä oikeasti uskon, että se haluaa lopettaa, muttei vaan pysty.

Tällä hetkellä tilanne on se, että mies oli vanhempiensa kanssa mökillä pari viikkoa, että sai putken poikki. Olikin kaksi viikkoa juomatta. Viime viikolla tuli kotiin ja kovasti oli muuttunutta miestä. Ja mä uskoin (tyhmä :unamused: ), ja varmaan se uskoi itsekin. Muutama päivä meni ihan kivasti, mutta sitten se alkoi käyttäytyä oudosti. Luulin sen seonneen tai vähintäänkin, että lääkitys on pahasti pielessä. No, totuus oli tietenkin se, että oli vetänyt pullollisen. Sen jälkeen siltä tuntuu täysin kaikenlainen motivaatio kadonneen. Vastaa “joo” kaikkeen, mitä sille sanoo ja vaikuttaa sinällään kuuntelevan, mutta ei selvästikään kuuntele. Tai ainakaan tajua. Mun pitää lähteä työreissulle, joten mun vanhemmat haki sen vaihteeksi siksi aikaa luokseen. En tiedä, auttaako se juomiseen (tuskin), mutta ainakaan se ei ole kotia sotkemassa ja voin tulla rauhassa reissulta takaisin pelkäämättä, mikä täällä odottaa. Anoppi on liikuttavan naiivi. Se ehdotti, että jos tultaisiin molemmat yhdessä käymään, ja me kaikki voitaisiin sille puhua. Kun tässä on puhuttu niin paljon, että suu kuivuu. :unamused: Ei se mitään auta, jos se vaan menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mun äiti taas on toista maata, se ei kyllä mitään peenjauhantaa usko. :sunglasses:

Kokemuksesta voin kertoa, että masennus katosi kun juominen jäi. Ne on niin tiukasti kiinni toisissaan ja ruokkivat toisiansa: juon koska masentaa - masentaa, koska juon… Yksinkertaisimmillaan. Enkä tarkoita, että kaikkea masennusta voi kuitata juomisella, mutta vierestä todistin, miten masennusoireet ja tuhoisat ajatukset & teot katosivat elämästä, kun juominen loppui… Samaan on tietysti lisättävä, että oireet, itsetuhoiset ajatukset ja järjettömyys palasivat juomisen palattua kuvioihin.

Vaik kauhea säpinä huomisten valmistujaiskekkereiden kans, vielä pistäydyin tänne! Koukussa? :smiley:
Laskut on siististi aiheen mukaan mapissa. Omat tilit, mut laskuistahan sen näkee, koska ja mitä maksettu. Miehellä oman firmansa puitteissa lainanlyhennyksiä, joista en tiedä (välitä… huono minä), mutta eipä ne minun sinkkutalouttani sitten rasittaisi.
Joten mun olisi aivan helppo käydä vaik vuositasolla läpi, mitä tähän taloon menee sähköä, vettä, vakuutuksia jne. Ehkä teen sen tässä jonain päivänä; istun pihakeinuun mapit sylissä ja naputan tiedot samantien koneelle. Toi marttasivut oli hyvä vinkki! Tarvitsen just käytännön neuvoja, koska olen talousasiois aivan pihalla. Ja mut on pidettykin pihalla. Voitko kuvitella, että tän yli 20 avioliittovuoden aikana meil ei juuri ole raha-asioista tapeltu!!?

Kyllä, niin se menee, että elefanttikin syödään pala kerrallaan! :laughing:

Tämä juhlien valmistelu on nostanu mut käsittämättömään euforiaan. Ihan hirvittää ensi vko ja täältä korkeuksista paluu…

Iloista vkonloppua meille kaikille.

No mutta kun pidät itsesi kiireisenä, et pääse tipahtamaan vielä hetkeen mihinkään. :wink: Laskumappi vaan käteen, pihakeinuun istumaan ja kirjanpitoa aloittelemaan. Siinäpä sitä tekemistä hetkeksi. :smiley:

Lämmintä viikonloppua myös minulta kaikille. Nostellaan toisiamme kuopasta ylös taas ensi viikolla. :smiley:

Hyvä tietää, vaikkei toi nyt sinällään kauheasti lohduta, koska se juominen pitäisi tosiaan ensin lopettaa… Mutta on ollut hyvin helpottavaa lukea täältä muiden kokemuksia sekavuudesta, muistin huonomisesta jne. Siis siinä mielessä, että ne todellakin voivat johtua “vain” viinasta, ettei miehessä ole mitään pysyvää vialla. Joo. Taidan rekisteröityä ja aloittaa oman ketjun, kunhan on enemmän aikaa. Luulen, että siitä olisi todella paljon apua.

No niin, sain rekisteröidyttyä. Olen siis tuo edellä (^) kirjoitellut vieras. Tänään en jaksa vielä aloittaa omaa ketjua (ehkä p*skin päivä aikoihin, varmaan osaatte arvata miksi :unamused: ), mutta ehkä huomenna.

Heippa! Toivottavasti Hintriikan juhlat sujuivat hyvin ja upeaa että keskustelu on rönsyillyt mitenselviytyäerostakäytännönasioissa -suuntaan. Vixen otti esille tuon masennusasian ja siitä minulla onkin uutisia…

Siihen aikaan kun rekisteröidyin tänne, oli mieheni juuri hakeutunut työterveyshoidon kautta psykologille. Lääkärin kanssa juteltuaan olivat tulleet siihen tulokseen, että mieheni on hyvin masentunut, ja hänelle määrättiin mielialalääkkeet. Mies masentui siitä entisestään. Parin viikon päästä kontrollikäynnillä mies sai kuitenkin uudet mielialalääkkeet aiempien tilalle ja oho. Parissa päivässä alkoi tapahtua muutosta. Mies ikäänkuin heräsi henkiin ja töistä tullessani saatoin löytää miehen vaikka pelaamasta koripalloa poikamme kanssa ihan aidon iloisena, ei sellaisena riehakkaana koheltajana, jollainen hän normaalisti pojalle “hauskaa isäseuraa” pitäessään on.

“Uudestiheräämisen” jälkeen ei ole ollut sellaista päivää, että olisin tuntenut alkoholin pyörivän hänen mielessään. Jokunen ilta sitten kysyin millainen olo hänellä on alkoholin suhteen nyt, kun se on ollut kadoksista arjestamme jonkin aikaa. Hän vastasi, että ei ole tehnyt mieli. Ja siis tuo tällä kertaa ilman sellaista agressiivisen vakuuttelevaa äänensävyä, jonka on tarkoitus saada minut uskomaan johonkin, ja jonka tiedän paskanpuhumiseksi… Kysyin mitä hän yleensä saa alkoholista, koska sen täytyy olla jotain sellaista mitä minä en koe (mulle alkoholi on sosiaalinen juoma, en tosiaan halua sitä kun olen surkeana! Ja jos joisin yksin murheisiini, tietäisin jo etukäteen että lisään vaan onnettomuuttani sillä, enkä sitä halua.), miltä hänestä tuntuu juoda? Mies nolostellen vastasi: no se helpottaa. Se siirtää sen masennuksen taka-alalle.

Ehkä en voi kirjoittaa miehen masennuksesta miettimättä mistä se johtuu. Totta puhuen en todellakaan tiedä. On totta, että miehelläni on aivan kamala lapsuus, mutta sehän oli silloin ja nyt eletään tätä päivää ja jonkun toisen lapsuutta… Enkä itsekään varmaan mikään kullanmuru ole, mutta en kyllä kamalakaan kumppani, ainakin pyrin arvostamaan toista. Ystävänpuutettakin mieheni valittelee, mutta niitäkin hänellä riittää, ihmisiä jotka välittävät hänestä, ainakin voisivat välittää. Kaikki tuo on vaan hänen päänsä sisällä, oma sisäinen ääni kai haukkuu vaikka tapahtuisi mitä. Ja se kai sitten hiljenee alkoholilla ja sitähän minä en taas siedä… Mutta mitäpä väliä tuolla, enhän voi kuitenkaan jatkaa oman elämäni raiskaamista miehen ongelmilla.

Joka tapauksessa, täällä sitä nyt elellään uudenlaisen kemiantuotteen ympärillä, mutta katsotaan mitä tästä syntyy. Nyt lääkkeitä on syöty n. kuukausi ja olen pikkuhiljaa melkein antamassa itselleni lupaa haaveilla yhteisestä tulevaisuudesta. En kuitenkaan saa unohtaa sitä, että sormukseni on tällä hetkellä roskapussissa kaatopaikalla lupauksena itselleni hyvän elämän vaalimisesta, ja että olisi itsepetosta unohtaa, että tämä euforia voi taas loppua minä hetkenä vaan (ja silloin haluan jo tietää mitä pitää tehdä). Aion siis jatkaa eron jälkeisen elämän suunnittelua, asunnon myymistä, rahan riittämistä, mutta tää “uudestiherännyt” mies kiinnostaa, haluaisin nähdä ja kokea onnistuisiko tämä sittenkin vai kierränkö taas vaan kehää. Mutta katsotaan.

Aika samanlaiset fiilikset mullakin. Meillä oli vähän sama homma: mies sai yhdet lääkkeet, eivät auttaneet. Sitten sai uudet, jotka kyllä varmaan olisivat auttaneet aiemminkin, mutta viinan kanssa läträily esti. Nyt mun mielestä masennuksen suhteen kaikki on kunnossa. Mies on sen puolesta oma, entinen itsensä.

Musta olisikin kauhean kiva pistää pää puskaan ja lakaista ongelmat maton alle, nyt kun menee ihan kivasti. Uskoa taas, että kyllä tää tästä, nojautua taaksepäin ja rentoutua. (Nyt on mennyt ihan kivasti reilun viikon, voi jösses että voi ihmisen muisti olla lyhyt. :unamused: ) Mutta en anna itseni tehdä niin. Luen täällä muiden juttuja ja kauhistellessani niitä muistutan itseäni, että se voisi ihan mainiosti olla minun mieheni. Se voisin olla minä. Ja kun se pieni ääni mun päässäni sanoo, että niin, mutta ymmärräthän sinä, että teidän tilanne on ihan erilainen, käsken sen tukkia turpansa.

Mä pidän jalat maassa, mutta samalla peukkuja pystyssä sekä teille että meille! :smiley:

Eihän tässä kauaa tarvinnut itseään muistutella. Oltiin pikku lomamatkalla pojan kanssa ja palatessa täällä odotti tuttu näky.

Ekana päivänä lomamatkan jälkeen raukka kävi “ostaa röökii” ja sieltä palatessa kaikki perinteiset merkit taas loistivat. Vähän ajan päästä raukka sulkeutui vessaan ja sieltä tullessa vältteli katsetta ja minua. Kävelin luo, kietaisin käden vyötärölle -ja niin kuului pellin rutinaa, kun housujen kauluksessa oleva tyhjä kaljatölkki paljastui.

No, ajatushan oli, että katsotaan. Ja näinhän tässä kävi, ja näin pian vielä. Mies vessanpöntöllä salaa lipittämässä kaljaa kuin huutomerkkinä: tällainen olen ja tulen aina olemaan, ota tai jätä. Että oli masennus tai ei. Mies vakuuttaa olevansa henkisesti paremmassa kunnossa kuin aikoihin, ja silti silmät harittaa ja mätä lemahtaa.

Jos osaisin ajatella, että alkoholi on sairaus, niin ehkä tuon kestäisi. Ihan niinkuin kestää sen, että toisella niveliä kolottaa tai korkeat paikat pelottaa. Mutta minä koenkin sen niin, että toinen rikkoo sääntöjä. Koen juomisen tahdonalaisena asiana, ihan kuin minulla se, että aamu-unisena haluaisin jäädä sänkyyn aamulla, enkä kuitenkaan jää. Minusta minulla on oikeus siihen, että kodissani ei juopotella. Että jos haluaa minut, siihen kuuluu se, että joutuu olemaan tissuttelematta ja haisematta mädälle. Mutta jos taas haluaa sen alkoholin, niin järjestää elämänsä sitten ihan itse, ilman minua.

Mies on nyt sitten salaa tissutellut (ja tietty väittänyt koko ajan ettei ole juonut) nämä viimeiset kolme päivää + todennäköisesti lomamatkamme ajan. Tänään joi sitten avoimemmin grillibileissä, heitti idioottiläppää ja nyt se nukkuu ruususenuntaan, mädänhajuisena ja vaatteet päällä.

Mutta joo, arpa on kai heitetty. En osaa nähdä enää vaihtoehtoja tai keinoja, paitsi siirtyä takavasemmalle ja liueta paikalta. Mutta mun käsikirjoituksessa tän ei pitänyt mennä näin. Esimerkiksi juuri tänä kesänä mun piti saada toinen lapseni ja kyllä mä haluan parisuhteen, haluan kokea sen, että keski-ikäisenä ostetaan ne samanlaiset tuulipuvut ja kuljetaan yhdessä sorsia tiirailemassa. Tuntuu etten osaa ollenkaan elää tätä elämää. Tätä kirjoittaessa poika tuli valittamaan ettei saa unta kun surettaa, eikä tiedä miksi. Siinä juteltiin ja silittelin uneen, ja kysyin onko hän huomannut että iskä on juonut. On joo. Sanoin että se harmittaa mua ja joskus tuntuu että oisi helpompi jos iskä asuisi omassa kodissaan ja mä omassani. Poika sanoi, että joo, mutta ei se olisi helpompaa. Sanoin, että hän on siinä oikeassa.

Meillähän arki on toiminut tosi hyvin. Mieheni on hyvä rutiineissa, huolehtii ettei illat veny ja jääkaapissa on ruokaa ja vessapaperi riittää. Miksi tässä paratiisissa pitää olla tuo typerä käärmekin? Tietysti, yksi vaihtoehto olisi vaan hyväksyä tämä. Ryhtyä selvittämään vaikka mitä tiede on selvittänyt alkoholismista, jospa sieltä löytyisi jotain epämääräisiä apuja. Todennäköisesti tarvitsisin tukea ajatukselle “alkoholismi on sairaus”, ja ryhtyisin alkoholistien puolesta puhujaksi… Hyödynnänhän minäkin aina tilaisuuden sattuessa mahdollisuuden nukkua aamulla pitkään ja loikoa sängyllä herättyäni, ehkä se tissuttelukaan ole sen kummempaa? Lisäksi, tämä mies on mun lapseni isä ja entäpä jos poikanikin perii alttiuden riippuvuuksiin? Vaikka yhtä hyvin voi olla perimättäkin. No, tätä en nyt mieti, jääköön vaan kysymykseksi ilmaan keräämään vastauksia.

Säälitti myös kun kissamme kiehnäsi jaloissani yhteisessä keittiössämme. Mietin, että jos kissakin jäisi minun luokseni asumaan tänne nykyiseen kotiimme, miten mieheni kestää sen, että menettää ihan kaiken? Entä jos edes kissa muuttaisi miehen mukana, tuntuisiko se vaan turhauttavalta armopalalta, kun se kaikkein suurin aarre eli poikamme jäisi minulle? Tunnen itseni hirveäksi roistoksi ajatellessani poikaani ja miestäni sekä eroamista, mutta myös jos ajattelen jäämistä - roistoksi itseäni kohtaan. Miten sitä muka ikinä oppisi sietämään mädältä haisevaa miestä, jonka silmät harittaa ja jota parempaa juttuseuraa löytää vaikka kamelista - kameli ei ainakaan möläyttele ääliömäisyyksiä.

Toivottavasti et jätä kissaanne alkoholistin “hoiviin”,sillä alkoholistin hoito
on eläimen suhteen myös oman onnensa nojaan jääminen.Järkyttäviä eläinkohtaloita
on jatkuvasti lehdissä :frowning: ja eläimen ruokinta ja terveys tulevat myös kärsimään
päihdeongelmaisen “hoivassa”.Mielummin antaisit vaikka kissan eläinsuojeluyhdistykseen
sillä päihdeongelmainen ei pysty eläimistä huolehtimaan,valitettavasti.

No voihan p*ska. :frowning: Ikävää, vaikkei sinällään (valitettavasti) mitenkään yllättävää.

Mä olin kanssa aika järkyttynyt silloin, kun masennus oli ihan selvästi helpottanut, mies oli täynnä tarmoa juomisen lopettamiseen ja muuhunkin, ja silti homma jatkui hetken päästä ennallaan. Tai oikeastaan pahempana. Mä kun olin ajatellut, että juominen johtui masennuksesta, ja nyt kun sillä oli parempi mieli, miksi enää juoda? No, siinäpä se onkin, että ehkä masennus tms oli alunperin laukaissut juomisen, mutta ei se enää siitä ollut johtunut aikoihin. Varsinkin, kun mies oli itsekin huomannut, että juominen ei todellakaan auta masennukseen, vaan ihan päinvastoin. Alkoholisti juo, oli sitten kivaa tai kurjaa.

Sun ei todellakaan tarvitse sietää juomista. Ei tissuttelua tai mitään muutakaan. Se tissuttelu ei ehkä vielä kamalan kummoista ole, mutta voin “luvata”, että ei se siihen jää. Annokset ja tahti kasvaa. Alkoholismi on sairaus, mutta alkoholi ei. Juominen on tahdonalaista toimintaa, jokaisen oma valinta.

Meillä so far so good, mutta kaksi viikkoa nyt ei ole vielä aika eikä mikään. Lähden reissuun viikoksi-pariksi, ja odotan sitä jännityksellä. Jos mies ottaa mun poissaollessanikin antabukset ja on juomatta, kiva, mutta ei se vielä mitään todista. Jos ei, niin… No, sitten kai munkin on ruvettava miettimään omilleni muuttoa.

Eläinihmisenä muakin häiritsi ajatus kissan jättämisestä miehen “hoiviin”. Todennäköisesti teidän lähtönne jälkeen miehellä ei ole mitään syytä tsempata, joten homma voi lähteä lapasesta tosi reippaasti. (On myös mahdollista, että kaiken menetettyään se oikeasti tajuaa asian ja tsemppaa kunnolla, mutta tuskin ainakaan heti.) Kissa ei pysty edes soittamaan sulle, että loota on siivoamatta toista viikkoa ja ruokaakin on tullut viimeksi pari päivää sitten. Sitä paitsi kivempi sillekin olisi jäädä omaan kotiinsa, eikö?

Kiva kun huolehditte kissastamme:). Voi hurja, onhan se kauhea ajatus että mieheni retkahtaisikin niin kunnolla, ettei pystyisi edes kissaa hoitamaan! Hän kun on sellainen huolehtijaluonne. Mutta uusi tilannehan se olisi, kaiken menettäminen, ei aavistustakaan mitä siitä seuraisi :cry: .

Vixen, en kauheasti ole vielä jaksanut täällä muiden juttuja lueskella, mutta pikkuhiljaa olen keskusteluja yrittänyt käydä läpi, ja luulen, että tossa sun miehesi juomisen määrässä on varmaan samaa kuin meillä. Tai mahdoton kai sitä on sanoa, tällaisen kuvan vain sain.

Mieheni taipumus alkoholin käyttöön on siis kyllä tullut selväksi ihan alusta asti, mutta se on aiemmin pysynyt jotakuinkin hanskassa(hmm, voinkohan sanoa noin). Siis, se on ongelmallista ollut aina, mutta olemme kuitenkin on mahtuneet “normaalin” suomalaisen perheen rajoille, niitä venytellen varmaan. Miehelläni on ollut kuitenkin se, että jos ottaa perjantaina niin se näkyy vielä tiistaina (=tissuttelu), ja loma-ajat ja pitkät pyhät on ollu haasteellisia. Se juomisen tiheys on kuitenkin ollut sellaista n.4-6krt vuodessa (railakkaampiakin vuosia kyllä on), ja se ei varmasti ole vielä poikkeavaa, ehkä mut naurettaisiin tuolla määrällä ulos täältä jos joku kehtaisi. Mutta kuitenkin, mikä tuosta määrästä ja tavasta on aina tehnyt ongelmallisen? Just se muutaman päivän tissuttelu siihen päälle, just se tyyli, jolla toinen juo. Se ilme, josta huomaat, että nyt alkaa alkoholia tehdä mieli, se kaikki on erilaista kuin “tavallisilla”. Tieto siitä, että se saattaa revetä. Ja tietty yleensä ne n.6krt tarkoittaa, että perseet vedetään niin olalle kuin vaan taipuu, vaikka tottakai hyviäkin reissuja niihin on mahtunut. Ja tietty aikana jolloin lasta ei vielä ollut (oliko mulla sellainenkin aika :smiley: ) ei juomisia laskettu, mutta sitä ei nyt muistella :wink: . On hirveän vaikea yrittää kuvailla sitä arkea mitä elellään, että samalla elellään tavallisesti ja kuitenkin pinnan alla kuohuu. Tuntuu, että kun yrittää selittää niin aina mennään metsään. Että alkoholi ei välttämättä ole läsnä, mutta se ei silti lakkaa olemasta ongelma. Tuntuu että aina alkoholin käyttö ymmärretään vielä suuremmaksi kuin se on tai sitten vähemmäksi kuin se on.

Oli eräs joulu vajaan kolmen vuoden takaa, jolloin häpesin taas silmät päästäni ja päätin että nyt lähden (ei se ollut ensimmäinen kerta kun niin päätin, mutta aiemmasta oli jo useita vuosia aikaa). Tammikuussa päätettiin kuitenkin vielä yrittää. Mentiin parisuhdeterapeutille ja ehdittiinkin käydä muutaman kerran, ennenkuin muuttokärpänen puri :open_mouth: ja terapeutilla käyminen loppui tähän asuntoon muuttamiseen. Mitä tuolta jäi käteen oli esimerkiksi se, että terapeutti suhtautui lämpimästi mieheni juomiseen, mikä on todella harvinaista. Hän arveli, että rytmimme ovat erilaiset, ja mieheni on vaikeuksia pysyä tahdissani, ja sitten hän nollaa ylikierroksilla käyvät aivonsa alkoholilla. Ja juuri aivojen nollaamistahan se tosiaan on :laughing: . Siellä pidempään käyminen olisi varmasti auttanut meitä löytämään oikeasti jotain, mutta nyt luulen että myönteinen suhtautuminen saattoi jopa avata jonkin takaoven alkoholille. Tätä ennenhän se oli vaan pahapaha (pahapahasta on tietysti seurannut se, että mies salaa, ja se salailuhan syö minua kaikkein eniten).

Tänne muutto on sotkenut kuviot täysin. Ensin tietenkin piti rempata, ja siihen käytettiin kaikki liikenevät vapaahetket. Siinä vaiheessa sallin miehelleni enemmän alkoholia, koska olin itsekin kireänä kuin viulun kieli. Syksyllä mies joutui leikkaukseen (joka ei kyllä mitenkään liittynyt alkoholiin:)) ja siitä toipuminen oli kivuliasta ja kesti. Mies masentui kivusta ja koko toipilasajan hortoili pikkutinassa (tietenkin kaikki johtui vain kipulääkkeistä ja muu on kuvitelmaani :confused: ). Sitäkin tuli katsottua läpi sormien, mutta siitä minusta tämä alamäki alkoi. Seuraavana keväänä päätin, että katson syksyyn asti, mutta jos meno ei parane niin lähden. Olisiko meno sitten parantunut, vai jänistinkö, täällä sitä kuitenkin ollaan edelleen.

Tämä vuosi on ollut raskas, sillä jostain syystä poikamme on saanut jokaikisen flunssapöpön (ja niitähän on tänä vuonna ollut paljon) ja ollaan jouduttu jäämään pois töistä jatkuvasti. Mies on hyödyntänyt noita vapaita tissutteluun :angry: . Sitten hänen työpaikallaan huolestuttiin kun poissaoloja oli niin paljon, ja sitä kautta päästiin siihen, että mies tarttui tarjottuun tilaisuuteen hakea apua, ja siitä vielä edelleen hetkeen, jolloin ajatus avioerosta ohjasi minut tänne.

Vuosia sitten (tuo aiempi eroamispäätökseni, jonka mainitsin) lähdin oikeasti lapsen kanssa pois kotoa. Olimme olleet pojan kanssa (silloinkin) lomamatkalla, oli ollut ihanaa, ja palattuamme lentokentällä odotti oksettava, monta päivää dokannut mies. Kannettuani hänet kotiin nukkumaan, vilkaistuani niitä tiskejä, jotka olivat odottaneet lähdöstäni asti, ajattelin, että matkalaukuthan tässä on jo pakattuna, eiköhän tilata taksi ja lähdetä äidin luo. Mieshän hajosi siitä ja lopulta antabuskuurilla varustettuna pyysi surkeana, että voisimme vielä kokeilla. Kuuri päätettiin yhdessä lopettaa muutaman kuukauden kuluttua, koska se aiheutti sydämentykytyksiä, ja elämä varmaan rullasi sitten ihan mukavasti, mutta tässähän tätä taas ollaan.

Se mitä pelkään, on että istun tässä kahden vuoden päästäkin ja kirjoittelen tätä samaa viestiketjuani… Mahdoton kuvitella että tämä ongelma mihinkään katoaisi, mutta elämän uusiksi laittaminen on vaan niin vaikeaa. Varsinkin kun samalla vielä rakastaa :frowning: .

Säästyäksenne kaikkien edellisten viestien lukemiselta, sama tiivistettynä tässä: mieheni on kuiva alkoholisti, joka silloin tällöin käy kosteanakin (vähän kuin teepussi :laughing: :slight_smile:). Juhannusteemana mulla on jatkanko teepussielämää vaiko en. Hmmm… :wink: