Mä oon jostain syystä miettinyt omaa röökinlopettamistani.
Mä olen siis lopettanut tupakoinnin vuosikausia sitten, mutta totta puhuen poltan edelleen, silloin tällöin. Muutaman vuoden olen miettinyt, jättäisinkö senkin tavan pois. Vielä ei sellaista voimaa siihen ajatukseen ole tullut että edes uskaltaisin ajatella tekeväni jotain päätöstä, mutta se ajatus kasvaa koko ajan.
Mutta miten tähän on tultu, tarina alkaa mun tähänastisen elämäni suurimmasta ikäkriisistä (ellei lasketa tätä eroonkin johtanutta kriisiä, siihenkin liittyy myös ikäkysymyksiä) eli siitä vuodesta, kun täytin 17 ja tajusin että kamalaa, kohta olen aikuinen. Siihen asti kaikki röökilakot ja lopettamiset, mitä olin tehnyt - en ollut oikeasti edes ajatellut lopettamista. Ne vaan kuuluivat siihen juttuun: joskus kun rööki oli lopussa saatoin päättää aloittaa lakon, ja kun muutaman päivän oli kitunut niin oli hauskaa taas sortua siihen, siellä koulun röökipaikalla, kaikkien siihen porukkaan kuuluvien kanssa. Se oli siistiä ja hienoa. Mutta kun mä olin 17 niin eräänä päivänä tulin ajatelleeksi olevani kohta aikuinen - eikä ookkaan enää siistiä, että aikuinen polttaa.
Sinne mielen pohjalle se ajatus heräsi kytemään. Jonakin päivänä kirjastossa käteen tarttui joku opas tupakanpolton lopettamisesta, ja siitä sinne mielenpohjalle putosi toinenkin lause: tupakanhimo tulee n. 10 minuutin aaltoina, eli jos sen ajan aina kokeilee malttaa odottaa röökinhimon iskiessä ja tekee jotain muuta. Ei mun mielessä kuitenkaan käynyt, että mä tekisin niin, siihen en ollut valmis. Kunhan vaan poimin sen lauseen. Polttamiseen liittyi niin paljon kaikenlaisia yhteisiä hetkiä ja yksinäisiä hetkiä ja muuta, se oli kiva asia. Mutta se ajatus lopettamisesta oli syntynyt, ja siellä se kypsytteli hiljaa itseään.
Olin melkein 19, kun jonkun kaverin seuraksi lopetin röökinpolton ekan kerran. Korvaavaksi tekemiseksi keksin porkkanat, söin aina niitä kun teki mieli röökiä
. Kolme kuukautta olin kokonaan polttamatta, sitten päätin että kaljan kanssa saa, ja kun kesän lopussa huomasin käyväni kaljalla vaan saadakseni polttaa, annoin röökinpoltolle luvan tulla takaisin päivittäiseen elämääni.
Kun seuraavan kerran lopetin taisin olla 20. Silloinkin kaverin seuraksi. Kaveri oli viikon polttamatta, mä taas - toivuttuani ensimmäisten kolmen päivän karmeasta migreenistä - tunsin tulleeni kotiin. Urheilin siihen aikaan paljon ja lopettamisen jälkeen suoritukset paranivat kohisemalla, yhtäkkiä jaksoin juosta paljon pidemmälle, paljon kovemmin. Se oli mieletöntä ja halusin jakaa sitä ilosanomaa kaikille: hei lopettakaa kaikki se röökinpoltto, tää on mahtava tunne! Kukaan ei kuitenkaan lähtenyt mukaan ja aloin tuntea sen julistamisenkin noloksi - ja jonkin ajan kuluttua päätin, että kaljan kanssa saa. Sitä paitsi olin siitä jatkuvasta porkkanoiden syömisestä keltainen
.
En enää palannut päivittäiseen polttamiseen, mutta ensimmäisinä vuosina mulla oli tapana polttaa viikonloppuna koko viikon edestä. Sama tapa jatkui myöhemmin niinä kertoina, kun ylipäätään tuli lähdettyä yöelämään - poltettuani keuhkot hajalle oli pakko poistua baarista ennen iltakymmentä ja käveltävä raikkaassa ilmassa kotiin, elimistö vaati. En mä halunnut polttaa niin paljon, ja pikkuhiljaa se kerralla polttaminen sitten väheni.
En vielä uskalla haastaa itseäni lopettamaan röökinpolttoa kokonaan, mutta kuten kerrottu, se on vahvassa harkinnassa. Se on toisaalta kamalan kivaa, ja teen sitä harvoin, siksi olen tähän asti valinnut luvan polttamiseen. Toisaalta, tyhmäähän se on. Sehän on siinä mielessä erityinen syöpä-ja muiden sairauksien riskitekijänä, että sen olemassaoloon voi itse vaikuttaa. Puhumattakaan niistä sademetsistä. Mitä mäkään enää turhaan hierrän niitä muutamaakaan röökiäni 
Taidanpa nyt tietää, miksi se takavuosien tupakoinninlopettamiseni on pyörinyt mielessäni: pelkään etten vie eroani loppuun. Tää sinkkunaiseksi kasvaminen on ollut vähän samanlainen haaste, ja tässäkin olen alkanut lipsumaan - no ei sentään ajatuksella “kaljan kaa”
. Mutta joka tapauksessa vähän nopeampaa käsittelyä tietysti toivoisi tällä kertaa, tuohon röökinlopettamiseen on uponnut enemmän kuin toiset 17 vuotta… Nyt kun erosta on reippaat pari vuotta ja taas alettu käyttäytymään kuin vastarakastuneet, niin tässäpä olisi hyvä tilaisuus niistä virheistään oppimiselle…
Sanotaan, että ihmiset, jotka tietävät tavoitteensa ja kirjoittavat ne ylös, elävät tyytyväisempää ja rikkaampaa elämään kuin ne, jotka eivät ole asettaneet itselleen tavoitteita lainkaan. Ehkä tässä on se tekijä, joka mun siirtymäaikaa näissä irrottautumisissa venyttää: en oikein uskalla ottaa jotain tavoitteekseni, ennenkuin olen melko varma sen toteutumisesta. Pelkään, että epäonnistuminen (lipsuminen) romuttaisi haasteen kokonaan, joten etenen ensin pitkälle mielessäni, melko varmaksi asti, ennenkuin muutan ajatukseni lauseen muotoon ja siirryn tekoihin. Tavoitteen kirjaaminen vaatii myös päättämistä, on valittava mitä ottaa tavoitteekseen ja minkä muotoisena. Hmm, alkaa kuullostaa oppimistehtävälle, ja aivan kamalalle sellaiselle. Mutta jos uskaltaudun noita kirjaamaan niin taidan aloittaa siitä tavoitteestani röökin suhteen, se kun on kypsytellyt mielessä jo pidempään
.