Väsynyt alkoholismiin

Heippa kaikille!

Uskomatonta, että tältä palstalta voi pysyä poissa, mutta näin minulle on käynyt. Silloin tällöin palaan vilkuilemaan kuulumisia, mieli tekisi kommentoidakin, mutta mitään en saa valmiiksi ennenkuin päätänkin olla lähettämättä viestiä. Palsta kulkee eteenpäin muiden voimasta, ja totta puhuen, eipä mulla mitään kummempaa ollutkaan sanottavanani.

Mitä minulle kuuluu? Asun poikani kanssa edelleen kuten ennenkin, mies asuu siellä, jonne muutti parisen vuotta sitten, työpaikkani on sama, vaatteetkin suurimmaksi osaksi… Nyt juuri poika on isällään, harvinainen tilanne. Ei se mies missään rapakunnossa ole, vaikka ensimmäisen erovuoden aikana sellaistakin oli ilmassa. Mutta ei se parempanakaan ole. Samoja asioita saa sulatella, hiukka eri kantilta tosin, kun välimatkaa on. Erottu ollaan, tai en tiedä, pitäisi kai väestörekisteristä tarkastaa oma siviilisäätynsä. Eron molemmat vaiheet olen toimittanut käräjäoikeudelle, mutta mitään juhlallista ilmoitusta, että täten olette tuomitut avioeroon, ei posti ole kantanut. Ehkä se odottaa jotain miehen allekirjoitusta. No, hälläpä väliä, mun mielestä ollaan erottu eikä mulla ole kiire uusiinkaan naimisiin, joten samapa kai tuo.

Täällä käydessä joutuu palaamaan siihen suruun, jota läpikävin tuolloin kaksi vuotta sitten. On se vertaistuen voima uskomatonta, tämä palsta oli kuin köysi, joka suurimman surun keskelle heitettiin. Ensimmäisenä eron vuonna päällisin tunne oli kai halu näyttää itselleen, että selviytyy. Keksiä voimavarojen lähteitä ja keskittyä hyviin asioihin. Paljon käytin aikaa talouden suunnitteluun - nyt eletään leveämmin vaikka tulot ovaat samat, kyllä sitä vanhakin koira voi oppia uusia temppuja;). Itsetuntemus on lisääntynyt, paljon. Miehen kanssa meni välillä hyvin, välillä joutui pettymään ja ihmettelemään, miksi aina sortuu siihen virheeseen, että luottaa. Siis että luuli osaavansa kuulla puhelimessa milloin toinen on juonut, luuli että näkisi lapsen käytöksestä, milloin tämä on joutunut katselemaan poissaolevaa tissuttelijaa… Ei vitsi, en kyllä halua palata niihín tunnelmiin.

Nyt me, sekä poika että minä, emme enää luota emmekä odota mitään. Ei olla miestä elämästämmekään häädetty - ainakaan vielä. Joskus tuntuisi, että se olisi helpointa. Mutta sitten taas toisaalta, me kuitenkin jollain tasolla olemme edelleen perhe. Kun on hyvä aika, se perhekokoonpano tiivistyy enemmän, kun taas menee huonosti, niin kukaan ei kaipaa sitä nalkuttavaa kiukkuista känisijää… Mutta pikkuhiljaa tuntuu, että miehen ja lapsen toistensa näkeminen hiipuu noin kerran kuukaudessa -tasolle, ja se on ihaan sopiva tahti.

Kai tässä alkaa seuraavaksi heräilemään ne perustavaa laatua olevat kysymykset, joita on yrittänyt hiljentää kun eihän niihin ehkä vastausta olekaan, kuten: Miksi? Eikö me oltukaan onnellisia? Miksi me ei oltu? Mikä mussa ja mun käytöksessä antoi sille kuviolle mahdollisuuden kehittyä? Olisiko sen voinut estää ja miten? Olisiko mun miehestä koskaan ollut kasvamaan niin, ettei se olisi jossain vaiheessa joka tapauksessa tapahtunut? Joka tapauksessa, se luku mun elämästä on päättynyt, siitä olen ihan varma. Ainakin siis tämä rakkaussuhde sellaisena ainutlaatuisena parisuhteena. Nyt mulle sopii oikein hyvin vähän huoahtaa ja nauttia siitä, ettei ole ketään.

Ihanaa kesää teille kaikille tärkeille ihmisille! Nauttikaa kaikista niistä pienistä iloista, joita kohdallenne osuu :slight_smile:

Terveisiä lomalta!

Tuli tuossa loman alkuun todistettua miehen juoppokouristusta: oltiin korjaamassa fillareita ja kesken kaiken mies rääkäisi, kaatui suorin vartaloin, tai oikeastaan vääntyneenä niin, että takaraivo osui ensiksi maahan ja siinä sattumoisin olleeseen kiveen, sitten kouristeli ja sätki siinä, vaahto suusta valuen, silmät taakse kääntyneenä ja aivot vikatilassa, ehkä noin minuutin verran. Ja minä yritin pitää päätä sivuttain paikoillaan, ettei iskeytyisi kiveen ja tai ettei tukehtuisi oksennukseen tms. Sisko hälytti ambulanssin, ja ensiapumiehet kertoivat kouristuksen olevan tyypillistä runsaan alkoholinjuonnin seurauksena. Mies päätyi sairaalaan päänlyömisen johdosta.

Lueskelin juuri sairaskertomusta, siinä aika osuvasti mainittu miehen kävelytyyli, joka sillä on runsaan juomisen aikana ja jälkeen: köpöttelevä. Vitsi, 40-vuotias mies, parhaassa iässä ja köpöttelee. Sitten en taas tiennyt itkeäkö vai nauraa, kun oli lääkäreille kertonut juoneensa runsaasti 5 päivän ajan. Oliskohan kuukausi lähempänä totuutta? Että ällöttää, oisi toivonut että tuo köpöttelijä olisi lomallaan osannut tehdä jotain kivaa lapsensakin kanssa, mutta ilmeisesti en vaan ymmärrä sitä autuutta viettää lomaviikot neljän seinän sisällä hiostavassa kämpässä ja nautiskella sitä ihmeellisen ihanaa alkoholia, tuota varhaisen vanhuuden lähdettä.

Mä ite muuten kävin testaamassa fyysisen ikäni kuntosalilla. Kaksi vuotta tuli lisää ikää ja käsky venytelläkin välillä - sehän passaa, venyttely on i-ha-naa, mutta aiemmin luonnostaan notkeana en ole osannut antaa venyttelylle kuuluvaa arvoa, se on kuulunut luokkaan Sitku -asiat. Tuli siinä ohjetta liikkuakin enemmän ja lisätä aerobista harjoittelua, mutta siitä tiesin jo etukäteen, etten liiku riittävästi, ja tuo notkeuden yllättävä puuttuminen oli mulla heikoimmassa jamassa.Testi oli kyllä motivoiva juttu!

Joka tapauksessa, niitä miehen aivokäyrätestejä ja sairaskertomusta sekä toisaalta omaa kuntokartoitustani katsellessa tuli mieleen, että kyllä ollaan erilaisille poluille elämässämme lähdetty, vaikka siitä on vaan hetki kun kuljettiin rinnan.

Sääli.

Heippa jälleen! Ajattelin taas päivitellä kuulumisia.

Miehellä oli elokuun juoppokaatumiskohtauksesta alkaen pitkä selvä jakso, joka päättyi reilu viikko sitten perjantaina. Lisäksi tänä aikana käräjäoikeudelta on tulleet eropaperit, olen nyt sitten virallisestikin eronnut. Kivaa olla sinkku :slight_smile: .

Taas vaan ehti tottua elämän helppouteen, kun toiseen pystyi luottamaan. Nyt sitten taas ei. Kaipa sitten pitää vaan olla kiitollinen noista viikoista ja kääntyä taas muiden ihmisten puoleen kyselemään lastenhoitoapua. Mulle on tulossa yksi leikkaus ja sairaalassa oloa, onneksi olin osannut jo pyytää oman äitini sieltä maakunnista tänne siksi ajaksi. Harmittaa vaan, kun niitä ihmisiä, joita osaa kysellä, ei oikein ole, ja kukaan ei tietysti tarjoudu… Isäni asuu täällä, mutta ei ole sellainen, jonka puoleen olisi helppo kääntyä. Poikakaan ei ole jotenkin eron jälkeen enää välittänyt yökyläillä kavereilla, johtuu kai lähinnä parhaiden kavereiden vaihtumisesta sellaisiin, jotka eivät yökyläilyä harrasta. Meillä tosin pojan kavereita on silloin tällöin… Iso poikahan mulla tietysti on jo. Mutta minäkin haluaisin pörräillä, flirttailla komeille miehille ja olla yömyöhään, joskus aamuunkin… Tuntuu hankalalle järjestää tilaisuuksia tuollaisiin, kun ei poikaa yksinkään voi jättää ja hankala saada yöksi muualle :confused: . No, kaipa tuollekin aikansa sitten joskus tulee :S.

Poika ei muuten kovin katkeralle vaikuta, edes siitä että juoppokausi alkoi taas. Keskittyy vaan omiin juttuihinsa. Onhan hänellä tietty yksi järkevä vanhempi, jonka kanssa elämä sujuu. Ketäköhän mahdan tarkoittaa :wink: .

Olisi muuten valtavan mukavaa kuulla vanhojen palstalaisten kuulumisia täällä, Vixenin yms :slight_smile:

Vaikken olekaan mikään kovin “vanha” palstalainen, niin muutaman kommentin kerron liittyen viestiketjun otsikkoon ja kuulumisiani…

Vaimoni on ollut ilman viinaa nyt jonkin aikaa - omien sanojen mukaan elokuun alusta.

Olen lopen väsynyt. Päivä kerrallaan - enpä jaksakaan kirjoittaa enempää.

Tsemppiä kaikille ja Voimia!

• Pyykkipoika -

Muistan silloin kun aloitin tän ketjun, niin juuri tuohon sanaan tuntui kiteytyvän kaikki siinä hetkessä: Väsynyt.

Olen aina tykännyt sun nikistä: Pyykkipoika. Sen voisi tulkita monella tavalla, ja kaikki ne tuntuu osuvan siihen arkeen, mitä sunkin elämästä on tän palstan kautta ymmärtänyt.

Moi eepos! :smiley: Pyörin täällä kyllä säännöllisesti lukemassa “tuttujen” ketjuja, vaikken nykyisin juurikaan kirjoittele.

Mun on pitänyt monta kertaa päivittää kuulumisia, mutten oikein tiedä, mitä kertoa. Mun elämäni on niin… tavallista. Normaalia. Käyn töissä, tulen kotiin, mies on ehkä käynyt kaupassa ja laittanut ruokaa, sitten jutellaan ja käydään ehkä kävelyllä. Ei draamaa, ei jännitystä ja pelkoa kotiovea avatessa. Mies on ollut kohta kaksi vuotta raittiina ja sai ainakin muutamaksi kuukaudeksi töitäkin. Tosi hyvä juttu, tekee ihmeitä sen itsetunnolle.

Odottelin yksi päivä bussia pysäkillä, kun alkoholisoitunut mies tuli kysymään kelloa. En tajunnut, että hän kysyi kelloa, koska en saanut mutinasta mitään selvää. Mies toisti kysymyksenä huutamalla, mikä ärsytti mua sen verran, että vastasin terävästi, että “Älä huuda mulle!” Mulla ei ole yleensä tapana puhua noin ainakaan vieraille ihmisille, mutta humalaisten kanssa mun ärsytyskynnys on huomattavasti normaalia alemmalla tasolla. Episodin jälkeen mulla oli jotenkin tosi rauhaton olo. Kai siitä tuli mieleen ne kerrat, kun huusin omalle humalaiselle miehelleni. En ole käynyt Anonissa aikoihin, on ollut niin paljon muuta. Ehkä tuo mainittu tapaus kertoo siitä, että voisi olla hyvä taas mennä sinne.

Ajattelin kirjoittaa tuosta väsymyksestä.

Silloin kun läheisen juomiskausi on päällä, tai sitä tasaista tissuttelua on jatkunut miesmuisti, niin eihän sitä oikeastaan edes tajua olevansa väsynyt. Sitä vaan selviää. Joinakin hetkinä kun asiaa oikein pysähtyy miettimään, sen voi välähdyksenomaisesti tajuta.

Nuo raittiit viikot ja kauden voi olla henkisesti oikeastaan henkisesti tosi raskaita, koska niin kuin Eeposkin tuossa totesi, niin tahtomattaankin tulee tuudittauduttua siihen ajatukseen että “jospa tää nyt tästä”. Sitten kun retkahdus tulee, niin sitä tipahtaa henkisesti melko korkealta.

Mä muistelen joskus kuulleeni, että alkoholi tuhoaa pikkuaivoja, joka puolestaan aiheuttaisi tuon köpöttelevän kävelytyylin. Se tosiaan näyttää siltä, kuin kyseessä olisi 100 vuotias pappa, eikä nelikymppinen.

Niin kummalta kuin tämä voi kuulostaakin, niin onnea eropapereiden johdosta :slight_smile:

-Ellis

Vixen, noihan on ihania uutisia :smiley: - tosin vähän tuollaista ounastelinkin: jos juominen olisi edelleen ajankohtaista, oon varma että olisit täällä näppäimistö sauhuten :wink: . Eipä sitä kyllä tosiaan tähtiin ole kirjoitettu miten tarinassa käy, vaikka siinä osaansa esittäisi se Alkoholismikin :slight_smile: .

Mulla puolestaan on juuri tällä hetkellä menossa tässä ihmisenä kasvamisessani sellainen vaihe, että tunnen enemmänkin myötätuntoa ja surua alkoholisteja nähdessäni, kuin mitä sitä ärsytystä, mikä sekin on ihan tuttua. Varsinkin alkoholisien läheisille tekee mieli lähettää jotain voimasäteitä, että hei, muista muistaa itseäsikin! Mutta enimmäkseen munkin ajatukset ja katse suuntautuu poispäin, pitää jo saada muuta elämään. Kuitenkin osa aprikoi edelleen hiljakseen näitä, ja täältä tulee edelleenkin haettua uusia ajatuksia ja näkökantoja ja palattua vanhoihinkin. Riippumatta oikeastaan siitä, millainen vaihe mun (ex)miehelläni on meneillään, “hyvä” vai “huono”.

Ellis, kiitos onnitteluista :smiley: . Ja varmaan just noi raittiit viikot oli mulle ne, mitkä säikäytti ja pakotti tekemään jotain itselleen. Kun silloin puolestaan MÄ masennuin, koskaan ei ollut hyvä… En mä halunnut olla sellainen. Toisaalta, sekin on osa mun luontoani, ei minkään tekemättömyys, mutta nykyisin ehkä jotenkin sallin sitä laiskottelua ja rauhoittumista itselleni paremmin viikon jokaiseen päivään. Ei vissiin enää tarvitse olla “EI!”-ihminen :slight_smile: .

Joo - elämä on monenmoista pyykinpesua… Vaatteille on olemassa pesuaineet, joilla puhdasta tulee. Oman elämän pyykinpesuun ei löydy pesuaineet muualta, kuin omasta itsestä. Joskus oman itsensä pesuaineiden tunnistaminen on vaikeaa, jopa mahdotontakin. Aika toimii parhaana pesuaineena silloin, kun mieli ja tunteet täyttyvät paskalla, mihin ei itse pysty vaikuttamaan.

Vaimoni on ollut juomatta nyt parisen kuukautta. Tilanne pitäisi olla auvoisen autuaallinen ja kukaan ei kyseenalaista “onneamme” uudessa tilanteessa. Mutta mutta… Se tunne, mikä minulla itselläni tilanteestamme on on kaikkea muuta, kuin hyvä. Minua alkaa pikkuhiljaa kypsyttämään se, kun olen nyt tehnyt voitavani itseni muuttamisen suhteen, etten lankeasi samoihin ns. “vääriin” ja mahdollistaviin kaavoihin tuon puolison alkoholismi-sairaudessa. Osaan jo melkoisen hyvin olla puuttumatta niihin ongelmiin, joita hänen kuivahumalansa tuo tullessaan ja järjettömät valinnat…

Väsynyt olen, en jaksa nyt kirjoittaa sitä paskaa mikä sisälläni pyörii…

Ajattelen asioista positiivisesti ja yritän toimia: “se mitä annan maailmalle, sitä maailma antaa minulle” Välillä tuntuu, että tulen hulluksi…

• pyykkipoika -

^Ihan ymmärrettävää, kaksi kuukautta on todella lyhyt aika. Eihän selvänä oleminen vielä tarkoita, että siellä toisen mielen syövereissä olevat ajatusmallit olisivat lähteneet tervehtymään. Nuo kuivahumalat varsinkin… Vaatii paljon myötätuntoa ja kärsivällisyysharjoituksia olla lähtemättä mukaan helppoon takaisinjäkätykseen.

Mun kokemuksen mukaan tuo väite ei pidä paikkaansa. Vaikka kuinka olisin ystävällinen, en välttämättä saa sitä takaisin. Joskus se johtuu sairaudesta, joskus itsekkyydestä, joskus väsymyksestä, joskus en tiedä mistä.
Minä yritän toimia ystävällisesti siksi, että tiedän miltä tuntuu, kun minua kohtaan ollaan epäystävällisiä ja/tai kärsimättömiä. En vain halua itse olla sellaisen olon aiheuttaja, jos pystyn sen tietoisesti välttämään. tämä koskee siis muutakin suhtautumista maailmaan ja epäystävällisiin ihmisiin, ei vain tuota omaa miestä kohtaan.
Voimia.

“Katson elämää uusin silmin ja näen siinä ihmeitä. Opin ymmärtämään, että sen mitä minä annan maailmalle, maailma antaa minulle”.

Kysymys ei mielestäni ole siitä, olemmeko me tekoinemme oikeassa, tai siitä, millaisen kohtelun me saamme sen vuoksi tai siitä huolimatta että käyttäydymme hyvin. Kysymys on siitä, että käyttäydymme hyvin koska se on oikein ja kohtuullista, ja meille itsellemme tulee siitä hyvä olo. Oma käytöksemme on siis riippumatonta siitä, miten muut käyttäytyvät: mikäli muut käyttäytyvät mielestämme huonosti, ajattelemme etteivät he ehkä osaa tai voi käyttäytyä paremmin; mikäli muut käyttäytyvät mielestämme hyvin, ajattelemme että se on heidän omaa ansiotaan, ei meidän.

Jos asian yrittää tiivistää yhteen sanaan, kysymys on mielestäni laupeudesta sekä itseä että muita kohtaan. Laupeudella tarkoitetaan kykyä rakastaa ja olla myötätuntoinen, mutta se ei tarkoita alistumista. Pikemminkin se tarkoittaa tarpeen tullen väistämistä, ja empaattista kykyä auttaa tarpeessa olevia.

-Ellis

Niin kuulosta tutulta tuo sinun viestisi, on kuin meiltä. Mies juo lähes joka päivä. Eikä mitään kaljaa, vaan ihan viinaa, viikollakin. Ja lähtee aamulla autolla töihin, kaipa kärähtää pian, tai oikestaan toivoisinkin sitä. Minulla ja ylä-asteikäisellä alkaa olla jo pinna aika kireellä. Ei jaksaisi tulla iltavuorosta kotiin ja kuunnella sitä jurnutusta. Kovia lupauksia on aina välillä, mutta nytkin raittius kesti vain reilun viikon. Ei hän siihen pysty yksin. Asiasta on puhuttu avoimesti kotona ja minä omien kavereitteni kanssa. Nyt vaan mietin minäkin muuttoa muualle viimeisen kotona olevan lapsen kanssa. Se tulee vaan niin kalliiksi, vuokran ym maksujen hoito yksin on aika vaikeaa ja elintaso kyllä laskee sellaiselle tasolle, että just ja just pärjää. Olen alkanut itkeskellä ja muutenkin on mieli aika matalalla tän asian takia. Jotain pitäis tehdä, mutta mitä?

Helisevä,
Oletko ajatellut ottaa Al-Anonin tueksesi?

Eepos, luin tänään koko vanhan ketjusi läpi. Olen tällä hetkellä samassa lähtökohdassa, jossa sinä olit tuolloin. Eli minäkin luovuin sormuksestani (kihla, avoliitossa oltiin) viikko sitten… Eropäätös on ainoa oikea päätös. En tahdo viinaa elämääni! Mieheni tahtoisin, mutta en tissuttelu, en reissuja, en turhia lupauksia, en pettymyksiä. Juuri niinkuin sinä kirjoitit: Kaipaan iloa elämääni!!! Ja mä olen niin pahoillani hänen puolestaan, ettei hän kykene olemaan 100% mukana mun ja lasten elämässä, ei edes omassaan…

Kuinkahan sinulla menee? Tahtoisin kuulla, kuinka voit… Oli ihana lukea sivu ja teksti toisensa perään, ja huomata että SINÄ SELVISIT!!! Hei, ehkä minäkin selviän! En vain osaa vielä kuvitella kantavani tavaroitani omaan kotiin, mennä nukkumaan yksin, olla ilman yhteistä koiraamme… Arggh! Ja kaikki tuleva paperisotku ym. Mutta päivä kerrallaan, ensi viikolla selviää moni asia…

Hei!
Olen ajatellut sitä ja aionkin mennä sinne pikimmiten.

Boldaus minun, mutta sinulla on Ellis kyky saattaa sanoiksi monta vaikeaa asiaa. Olisin voinut lainata koko tekstin. Tämä sinulle, loput viestistä ei kenellekään erityisesti :slight_smile:

Ei voi olla niin, että minun mielialani määrittyy muiden ihmisten ‘hyvän’ tai ‘huonon’ päivän seurauksena. Jos vaikka kumppanini osuu bussiin, joka on myöhässä, koska kuskin lapsenvahti ei tullut ajoissa, ja kumppani purkaa pahan olonsa minuun…senkö annan pilata päiväni? Silloinhan minun onneni ajelehtii täysin satunnaisten ja minulle vieraiden ihmisten varassa! Bussikuskin lapsenvahti on siis vastuussa minun mielenrauhastani :slight_smile:

Haluan toimia ‘oikein’ oman henkisen hyvinvointini takia. Niin että voin kunnioittaa omia ratkaisujani ja arvostaa itseäni, olla paras mahdollinen cricket.

Tämä on itse asiassa minusta samaa osastoa kuin ‘ehdollinen rakkaus’. ‘Rakastaisin sinua, jos vain muuttuisit, olisit toisenlainen’. Mietin aikanaan oliko tuo edes rakkautta? Olen ollut tuossa tilanteessa sekä vastaanottavana että antavana osapuolena - olen pyytänyt toiselta muuttumista ja toinen on pyytänyt minua muuttumaan… Kumpikaan ei sitten toiminut. Sen jälkeen oli tekojen paikka ja kahteen kertaan aloitin nollasta. Tärkeintä minulle oli kuitenkin se, että pystyin ratkaisujeni jälkeen elämään itseni kanssa sovussa.

^Mukava kuulla :slight_smile:

Joskus tosin tuntuu, että mitä paremmin omasta mielestään onnistuu jonkun asian tiivistämään, niin sitä tärkeämpi se viesti on itsellekin. Taidan siis tarkoittaa sitä, että helpommin sanottu kuin tehty :slight_smile:

Näin se munkin mielestä menee. :slight_smile: Mutta tuli mieleeni eräs alkoholismin kanssa eläessä tai kosketuksessa olijan kannalta tärkeä asia. Ettei erehdyttäisi jatkamaan sitä “älä tunne, älä puhu, älä luota”- perinnettä. Mielestäni siitäkin huolimatta, että toinen purkaa pahan mielensä kanssaihmisiinsä, niin kyllä me saamme tuntea surua sen toisen huonon käytöksen vuoksi, saamme oikeutetusti olla vihaisia väärästä kohtelusta, aivan kuten saamme iloita onnistumisista ja hyvistä päivistä.

Mielenrauhaan pyrkimistä ja siinä elämistä ei siis mun mielestäni kannata tulkita niin, että se olisi hyväksyttävä keino tukahduttaa inhimilliselle elämälle tärkeät ja ominaiset tunteet. Tuntea saa, kunhan on tai pyrkii olemaan rauhassa näiden tunteiden kanssa, ymmärtää, että ne kuuluvat ihmiselämään, ahdistavatkin tunteet menevät aina ohi, eikä niiden tunteminen ole väärin. Ei kuitenkaan ole oikein toimia toisia ihmisiä tai itseään kohtaan väärin näiden tunteiden perusteella, reaktionomaisesti. Varsinkin lasten kanssa toimittaessa tämä on mielestäni erittäin tärkeä näkökulma. :slight_smile:

Mä ymmärrän onnellisuuden niin, että se ei ole pelkkää mielihyvää tai hyvää mieltä, vaan siihen kuuluu kyky tuntea kaikkia tunteita. Surukin on osa onnellisuutta, kun se on todellista. Mulle onnellisuus on todellisena minuna olemista ja maailman arvostamista sellaisena kuin se on :slight_smile:.

Kiitos kysymästä Kat:). Ihan hyvinhän mulla taitaa mennä. On tullut jopa uusia innostavia harrastuksia ja uusia kiinnostavia ihmisiä (enkä nyt tässä sitten tarkoita mitään romantiikkaa…). Ja - olen kyllä tämän hyvän mielestäni ansainnut :slight_smile: .

Mutta hupsista, tuntuupa melkoisen pateettiselta nyt lukea tuo oma vuodatukseni kaupunginosan ja taloyhtiön rakastamisesta… Mutta tuolloin se yhtäkkinen luopuminen ihan kaikesta - raastavaahan se oli, siinä joutui hyvästelemään niin paljon. Omassa eroprosessissani juuri tuo eropäätöksen teko on ollut raskain vaihe. Mutta kun joku suunta on valittu, niin se on jo paljon.

Ex-miehellänikin menee suht mukavasti: juominenhan kyllä riistäytyi entisestään eron jälkeen - tai ei, sehän riistäytyi jo sitä ennen, hyvässä kiihdytyksessä alamäkeenhän siinä jo oltiin. Tämän vuoden puolella kuitenkin pikkuhiljaa juopottelukaudet ovat taas pikku hiljaa lyhentyneet ja selvät kaudet pidentyneet - haparoivasti, mutta kuitenkin. No, tulevastahan emme tiedä, mutta ainakin tämä hetki on hyvä. Tätä ajatellessa tuli mieleen runo Ketjun ketjusta:

Toivon sulle Kat valtavasti iloa elämääsi ja pieniä majakoita tämänkin vaiheen keskelle. Jossain se vastaranta häämöttää. Niin, ja Helisevä, sulle myös.

Kiitos, majakoita pystyttelen… Uusi asunto löytyi, pääsin hakemaani kouluun. Tuntuu vaan kurjalta tuo miehen asennoituminen eroon, vaikka itsehän tähän eropäätökseen päädyin. Odotin kuitenkin, että mies olisi vähän taistellut tämän suhteen eteen, mutta sitä ollaankin heti soittelemassa kavereille että: nyt ollaan sinkkuna sitten.
Kuinka kauan minä pidin tätä suhdetta pystyssä, ja nyt kun olen valmis luovuttamaan, ei toinen ole valmis tekemään mitään -päinvastoin. Innoissaan jo jakamassa tavaroita, etsiskelemässä vapaita asuntoja… ja varmaan niitä vapaita naisiakin… Osaltani olen huojentunut, ettei hän heti ryve tuolla pohjamudissa, mutta olisihan se vähän voinut ruopasta. :unamused:
Nämä asiat vaan ovat napsahtaneet kohdille, asunto ilmestyi kuin tyhjästä. Pääsin kouluun ja mahdottomalta näyttänyt paperisota näyttää selkeytyvän… Jossain aikaisemmassa viestissä Eepos laitoit, että pitää varoa mitä toivoo… Siltä näyttää.