Varastelu

Joskus teininä tuli pöllittyä röökiä, kaljaa, karkkia ja muuta pientä roinaa.
Aikustuttuani tapa jäi pois, mutta päihdeaddiktion kehityttyä tapa alkoi tulla pienimuotoisesti takaisin…

Nyt kun menen kauppaan niin olen lähes aina pilvessä ja tälläisenä hampparina ei vaan ole mitään halua/motivaatiota varastaa, ei edes niitä pirun mässyjä :mrgreen: Kyllä niihin aina muutama kolikko löytyy… Jotenkin sitä ajattelee, että jos nyt sattuisi jäämään kiinni, niin tulisi vaan kaikille negatiivinen fiilis ja onnistuessaankaan ei pajoissa mitään kiksejä saa tollasesta, yhtä tyhjän kanssa…

Mulle ei ole koskaan aiheuttanut benzojen raskaskaan liikakäyttö tuota varasteluhimoa, vaikka useammankin kerran olen pyörinyt kaupoissa siinä tilassa, kun olen rouskinut kourakaupalla Rivoja ja/tai Xanoreita tai ollut jopa ihan kunnon ryynikännissä. Lienenkö sitten joku poikkeusyksilö, kun niin kovin yleistä tuntuu olevan tuo ryynipäissään pölliminen sellaisillakin ihmisillä, jotka eivät muuten koskaan varastaisi :confused: . Mulle ei ole moinen vain tullut mieleenikään, vaikka kaikkea muuta ja vielä paljon typerämpää olen kyllä keksinyt :blush: . Tokikaan en kaikkea ryynipäissäni tekemääni voi muistaa, mutta uskon silti vakaasti, etten ole koskaan varastanut, sillä erittäin todennäköisesti olisin jäänyt kiinni siitä ja se kaiketi muistuisi mieleeni jossakin vaiheessa :confused: :laughing: .

Paska yhteiskunta rokottaa. Voi luoja mitä paskaporukkaa täälläkin pyörii

^ Siksipä kannattaakin lopettaa vielä hyvän sään aikana esim. paskapirin vetäminen, ettei päädy osaksi paskayhteiskunnan rokottamaa paskaporukkaa :wink: :mrgreen: .

Yhteiskunta ottaa ja antaa ihan tasapuolisesti. Se diili on mielestäni kuitenkin niin hyvä, ettei uhriutumiseen ole syytä. Paskapiri ei ole syy mihinkään, toistaiseksi olen saanut hankittua ilman itkuja paskapirit ja liput julkisiin. Omilla rahoilla, en paskayhteiskunnan almuilla.

Aaaaw, voi toista! :slight_smile: Kai sä sen kuitenkin tiedät et joulupukki ei oikeesti oo olemassa?

Huom, paino sanalla mielestäni. Sinulla siis ei ole syytä uhriutumiseen sen perusteella mitä sinä olet kokenut. Mutta sinähän et ole kukaan sanomaa mitään kenenkään muun kokemuksista - varsinkaan niiden, joita et tunne. Taisit jossakin sanoa, ettet mitään yhteiskunnan “almuja” ole koskaan edes joutunut vastaanottamaan. Sinä siis et tiedä yhtään mitään siitä minkälaista tukien varassa eläminen on? Vai?

Mä en muuten tyystin tajunnut, miten tuo yhteiskunnan almuilla(Itse käytän mieluummin sanaa sosiaaliturva) eläminen nyt liittyi tähän varastelu- ja pummilla matkustelu -keskusteluun :confused: . Siis iinan pointin ymmärsin, että välillä, yhteiskunnan “almuilla” eläessään, joutuu ehkä tekemään hieman huonompiakin valintoja, mutta tuota Viekas Näädän alkuperäistä pointtia tuoda ne “almut” tähän keskusteluun en ymmärtänyt. Onko sun mielestäsi sosiaaliturvan varassa eläminen ylipäätään varastamista, vaikkei mitään pöllimisiä ja pummilla matkusteluja harrastaisikaan? Vai harrastavatko mielestäsi kaikki sosiaaliturvan varassa elävät automaattisesti noita edellämainittuja asioita :mrgreen: ?

No, toivottavasti et joudu koskaan yhteiskunnalta “almuja” vastaanottamaan, mikäli se tekee mielestäsi ihmisestä niin kovin alhaisen olennon :confused: . Oletko edes opintotukea saanut koskaan? Kai vanhempasikin kieltäytyivät lapsilisistäsi :mrgreen: ?

Ja mikä sitten lopulta on kenenkin “omaa rahaa”? Kyllä mäkin jotakin teen näiden rahojeni eteen, kovasti sairastan nimittäin :stuck_out_tongue: .

Terveisin: Pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä 27-vuotiaasta saakka.

Öö, tästä oon vakavasti eri mieltä. Yhteiskunta ei todellakaan jaa tasapuolisesti “almujaan”, niin kun ei maailmakaan. Jos ei ole kokemusta esim. todellisesta köyhyydestä, ei välttämättä ole tarpeeksi tietoa puhua aiheesta. Ainakaan jos pohjaa “tietonsa” omaan kokemukseensa. Toki myöskään köyhän ei ole hyvä yleistää omaa kokemustaan koskettamaan kaikkia, vaan kaikkien pitäisi tutustua tarpeeksi isoon otantaan (yms. kuten lainsäädäntöön ja käytännön toimiin), jotta voi todella keskustella aiheesta. Oli niin tai näin, muiden leimaaminen ja syyllistäminen harvoin johtaa kenenkään toivomaan lopputulokseen.

Ja ootko muuten VN saanut koskaan lapsilisää? Käynyt ilmaista koulua? Käyttänyt kirjastoa, kunnallista terveyshuoltoa…? Voihan niitäkin almuina halutessaan pitää.

Winstonin kanssa olen samoilla linjoilla. Se on kyllä jännä, miten jotkut kokee (nykyisenkin) sosiaaliturvan (inc. peruspalvelut) hyväntekeväisyytenä, jota jokin ihmistä ylhäisempi systeemi (aka valtio) armollisesti köyhille ja kurjille kansalaisilleen jakaa. Mä oon jotenkin aina ajatellut, että julkinen systeemi (valtio, kunnat) on olemassa ihmisiä varten. Eli että julkisen on tarkoitus taata kaikille ihmisille riittävä toimeentulo (tulonjakoa tasaamalla) ja taata hyvinvointi, ei muuta. Ei ihminen ole systeemille velkaa, koska systeemi on vain ihmisiä varten. Kyllä vaan, sote-palveluihin menee eniten rahaa, mutta entäs sitten?! Se on juurikin julkisen systeemin tehtävä! Nykyisin moni on kääntynyt ajattelemaan, että ihminen on systeemiä varten, ja jopa, että se systeemi on markkinoita eli yhtiöitä varten, joka on ihan päätöntä. Eihän täällä maailmassa elää mitkään Google ja Nestle, vaan Matti ja Maija, joita varten nuo aiemmat on keksitty ja luotu. Vai eikö? Mun on vaikeeta ymmärtää ihmisiä, joiden ajatukset kumpuaa tyystin erilaisesta maailmankuvasta ja todellisuuden käsityksestä. Ois kiinnostava kuulla, mitä täysin toisin ajattelevat tähän sanoisivat. Kuka on mitä varten?

Eksyin hieman aiheesta, joten palaan vielä varasteluun iinan kommenttiin liittyen:

Olen tässä samoilla linjoilla aikamoisen kanssa. [Siis sen kommentin, mitä vielä näkyy! Asiattomuuksiin en yhdy, en tosin siis tiedä, mitä siinä on lukenut.] Se, että varastaa kaupasta ei ole mitenkään yhteiskunnalta takaisin ottamista (tsekkaa ylempi tekstini). Ja se on terveellistä, että omatunto soimaa varastelusta. Toki voi ajatella niinkin, että varastelu ois köyhien oikeus, kun eihän se ole oikeestaan siltä kauppiaaltakaan pois, vaan muut asiakkaat maksaa tuotteiden hinnoissa sen “varastelulisän”. Toisaalta voi ajatella, että jos ei varastettaisi ollenkaan, hinnat voisivat olla vähän (pikkiriikkisen, mutta kuitenkin) halvemmat. (Toki silloin vältyttäisi vartija-, kamera- ym. kustannuksilta myös, jotka nostaa hintoja.) Mun omatunto sanoo vahvasti, että varastaminen on väärin, enkä siksi oo siihen oikeen koskaan kyennyt. Joskus n. 15-vuotiaana pöllin tikkarin, ja vieläkin muistan asiaa pahalla… Tykkään muutenkin rehellisyydestä, ja ois mahtavaa, jos maailma toimis siten, että kaikkiin voisi luottaa (eikä kaikki ajaisi vain omaa etuaan). Mun maailmankuvaan ei siis varastelu sovi, ja en siitä diggaa yhtään.
Ja eiks iina oo kivaa, että susta on tullut oma (varastelematon) itsesi, kun benet ei oo sumentamassa päätä? :slight_smile:

Öö, tästä oon vakavasti eri mieltä. Yhteiskunta ei todellakaan jaa tasapuolisesti “almujaan”, niin kun ei maailmakaan. Jos ei ole kokemusta esim. todellisesta köyhyydestä, ei välttämättä ole tarpeeksi tietoa puhua aiheesta. Ainakaan jos pohjaa “tietonsa” omaan kokemukseensa. Toki myöskään köyhän ei ole hyvä yleistää omaa kokemustaan koskettamaan kaikkia, vaan kaikkien pitäisi tutustua tarpeeksi isoon otantaan (yms. kuten lainsäädäntöön ja käytännön toimiin), jotta voi todella keskustella aiheesta. Oli niin tai näin, muiden leimaaminen ja syyllistäminen harvoin johtaa kenenkään toivomaan lopputulokseen.

Ja ootko muuten VN saanut koskaan lapsilisää? Käynyt ilmaista koulua? Käyttänyt kirjastoa, kunnallista terveyshuoltoa…? Voihan niitäkin almuina halutessaan pitää.

Kyllähän se yhteiskunta niitä “almuja” jakaa täysin lainsäädäntöön perustuen ja ]oikeudenmukaisesti, avaa ihmeessä näkemystäsi, ehkä minulta meni jotain ohi.

Yleisesti, minua kovasti ihmetyttää monien kuvitelmat ansaitsemisestaan vaan hengittämällä. Suomessa muutenkin tienaa elantonsa helvetin helpolla maailman mittakaavassa. 40h on 36% viikosta. Mielestäni nykyinen systeemi on täysin mätä, kansalaispalkka jonkinlaisella pakkotyövelvollisuudella lienee huomattavasti rakentavampi ratkaisu.

Jaarittelut kirjastoista ja kouluista sikseen. Jokaisen luulisi ymmärtävän eron julkista terveydenhuoltoa käyttävän opiskelijan, ja yhteiskunnan varoilla alkoholisoituneen/nipahtaneen työkykyisen kolmekymppisen välillä.

7

Jokainen ymmärtää varmasti eron, mutta se todellinen kysymys onkin se, että mitä sillä erolla on väliä? Itse näen, että jokaisesta ihmisestä tulee pitää huolta. Mikä pointti missään kehityksessä on, jos ei sitten vain ja ainoastaan hyvinvoinnin lisääminen? Mä ymmärrän hyvin, että pentti-peruskansalaisia vituttaa, että joku luuseri makaa ojassa kun itse on niin kovin duunia tehty, mutta se, minkä nämä kansalaiset monesti unohtaa on, että kun pistetään koko pakka yhteen, on yhteiskunta toimivampi, turvallisempi ja vakaampi myös eliitille ja keskiluokalle silloin, kun kaikkein heikoimmassa asemassa olevasta pidetään huolta. Jos ei pidetä, on pihalla kohta mellakka, ja se taas ei ole turvallinen tilanne raharikkaallekaan.

Pakkotyö ei ole toimiva ratkaisu, jollei orjuutta pidä jotenkin ideaalina tilanteena. Työstä kuuluu maksaa PALKKAA, sellaista palkkaa, jolla ihminen tulee toimeen. Miksi ihmeessä kukaan haluaisi syödä työn arvoa teettämällä osan töistä orjuutena/pakkotyönä, ja tällä tavalla hiljalleen syödä itse asiassa jokaikisen alan järjellisyyttä ja kannattavuutta. Miksi maksaa palkkaa, jos saman homman voi pakottaa jonkun tekemään ilmaiseksi?

Ja voi hyvin olla, että elantonsa tienaa verrattaen helposti, JOS SAA TÖITÄ. Terveisiä vaan täältä työttömyydestä, ensi kuun vuokraan ei ole varaa, ja työhakemuksia tässä about 50 lähetetty viimeisen kuukauden sisällä. Ei kai voi olla niin kovin vaikea yhtälö ymmärtää, että jatkuvat irtisanomiset kasvattavat työttömien määrää, ja silloin töitä nimen omaan ei vain ole jokaiselle tarjolla, vaikka asiaa miten kääntäisi ja vääntäisi. Ei se elanto silloin kovin helposti kasaan raapiudu.

Kyllä sillä erolla on aivan helvetisti väliä. Jos ihminen ei tahdo itse pitää itsestään huolta, ei sitä systeeminkään tarvitse tehdä. Eteenpäin ponnistelevaa tulee toki jeesata, mutta rajansa silläkin. Ymmärrän toki näkemyksesi, se vaan tulee aivan järjettömän kalliiksi meille kaikille, ja todennäköisesti vielä tuhoutuu omaan mahdottomuuteensa. Esim. minun veroprosentti 40%, ei se juurikaan hymyilytä.

Tuolla pakkotyöllä en tarkoittanut orjuutta, sen sanan merkityksen kaikki varmasti ymmärtävät. Tällainen työhön velvoitettu voisi toki kieltäytyä, mutta tällöin sulkeutuisivat rahahanatkin.
Tästä maasta löytyy paljon askareita joihin ei löydy/ei kannata palkata tekijöitä.

Luonnollisesti ymmärrän tämän hetkisen työttömyystilanteen. En vain ymmärrä miksi ne työttömät pitää passivoittaa, niin että varmasti ovat jatkossakin työttömiä.

Tuo juuri onkin se kinkkinen kohta, tuo “tahdo pitää itsestään huolta”. Millä mittarilla se mitataan, sinun vai minun vai jonkun kaavakkeen mukaan, vaiko joku byrokraatti/lääkäri/sossuko sen määrittää, että mikä on riittävää TAHTOMISTA itsestään huoletimiseen. Aika monet ongelmat kun kumuloituvat niin, että on vaikea sanoa mikä on syytä ja mikä seurausta. Kaikkihan me tässä vain ihmisiä ollaan, ja ihmiset uupuvat. Palavat loppuu. Sairastuvat. Masentuvat. Taantuvat ja kipuilevat, ovat paskoja itselleen ja toisilleen. Ei se alkoholismikaan mikään ihan oma valinta ole, jonka ruksaisi tulevaisuudensuunnitelmakseen ekaluokkalaisena. Siksi en lähtisi erottelemaan ihmisten oikeutta ihmisarvoiseen elämään minkään tahtotilojen perusteella, ei riitä mun rahkeet (ja epäilen että kenenkään oikeasti) moisia arvioimaan.

Jos sun veroprosentti on 40, tienannet sen verran paljon, että sulle jää silti melkosen paljon käteen. Ite oo korkeimmillani maksanu vaan 27%, kyllähän sekin toki kirpasi mutta jäi siitä käteenkin sitä fyrkkaa, ja verotus on silti helpoin tapa saada jollakin tavalla vakaa yhteiskunta koko porukalle. Se, mikä siinä todellisuudessa tulee kalliiksi ei ole se sun tai mun yksityishenkilön verotus vaan se, että yritykset ja ne tosissaan sikarikkaat siirtää omaisuuttaan veroparatiiseihin niin, että niistä kerry sitä oleellisinta pottia valtion kassaan.

Edelleen vaan peräänkuulutan sitä, että jos ja kun kukaan ei voi valita millaseen asemaan tässä maailmassa syntyy, niin millaisen maailman haluaisi olettaen, että syntyy siihen kaikista heikoimman paikalle? Omista rahkeista kun on hyvin vähän mikään tässä maailmassa kiinni.

500pv tukia tilille, sen jälkeen jokainen saa kehittää itselleen vaihtoehtoisen elinkeinon. Näin siis jos puhutaan henkisesti ja fyysisesti terveestä henkilöstä, mittaisi mielästäni sitä “halua pitää itsestään huolta”.

En minä halua lahjoittaa rahojani pois, vaikka tienaisin mitä. Progressiivinen verotus on täysin kohtuuton systeemi. Meidän yhteiskunnassamme jokainen terve ihminen pystyy järjestämään itselleen täysin kelvollisen elintason, se on itseasiassa äärimmäisen yksinkertaista. Yhdeltäkään eläkeläiseltä en ole rahoja pois viemässä.

Terve ihminen varmaan juu, vaan kun sairaita on niin monenmoisia. Millä sairaiden elämä katetaan ja kustannetaan, jollei veroina? Hyväntekeväisyys ei pitkälle kanna, koska ihmisluonne on sellainen, että me pidetään huolta omista lähimmäisistämme ja kivan söpöistä sairaista, esim. keskosista ja leukemiaa sairastavista lapsista. Aikuinen kehitysvammainen ei oikein houkuta hyväntekeväisyyteen, tai vaikka ruma skitsofreenikkomies, saati sitten tosiaankaan se aseman denso. Tämän takia verotus ei ole rahojen poislahjoittamista, vaan yhteisön rakentamista, josta on hyötyä jokaiselle siinä yhteisössä elävälle.

Olettaisin että aseman denso ja ruma skitsofreenikkomies ovat eläkeläisiä. Heidät elätetään verovaroista, ja hyvä näin. Olisi mukavaa jos niitä veroja maksettaisiin oikeudenmukaisesti.

Verotuksen oikeudenmukaisuus tosiaan pitäisi saada kuntoon, eli pääomat verolle ja vauhdilla!

Miksi haluat rankaista keskiluokkaa? Tavallista ahkeraa ja säästeliästä veronmaksajaa.

Oikeudenmukaisuudesta ollaan hyvin kaukana

^Täh? Pääomaverotusha koskettaa suurimmalta osin sitä maamme rikkainta pientä väestönosaa, jotka kikkailevat menemään löyhän nykyisen systeemin siivellä.

Tulkitsin tuon Nyytyn viestin hätäpäissäni ilmeisesti väärin. Ymmärsin hänen tahtovan poistaa pääomaveron tulorajan. Uudelleen luettuani viestin, en tosiaan tiedä mitä hän tarkalleen tahtoo sanoa.