^ TIUKAT moraalikäsitykset erotettakoon täten KORKEISTA. Erottelu tehdään, jotta jokerin “korkea” moraali voidaan siirtää kategoriaan TIUKKA, ja näin kategoria KORKEA pidetään puhtaana jokerin moraalikäsityksistä.
Ihmisellä, joka olisi valmis ampumaan jokaisen joka on joskus varastanut mitään on kyllä kaikkea muuta kuin korkeat moraalikäsitykset. Voitaisiin ehkä pikemminkin sanoa, että sellaisella ihmisellä on jokin käsitys siitä, mitä moraali tarkoittaa ja tekoja ohjaavat pikemminkin yhteiskunnan ja lainsäätäjien asettamat normit kuin kyky tehdä itsenäisiä valintoja, ts. ihminen sijoittuu tässä tapauksessa ns. konventionaalisen moraalikehityksen tasolle. http://en.wikipedia.org/wiki/Lawrence_Kohlberg’s_stages_of_moral_development#Pre-conventional
Varastelulla on monia ikäviä seurauksia. Yksi on se, että kun haluat luopua siitä, niin vituttaa suunnattomasti ostaa ja maksaa iso summa jostain pienestä jutusta, joka olisi tosi helppo ritsata.
Myönnettäköön nyt, että varastelen. Ja paljon. Johtuu osaksi siitä, etten ole kolmeen kuukauteen saanut rahaa sieltä, mistä sitä yleensä tämmöiset hakee, eli sossusta. Miksi en? Pitkä juttu - oli liikaa tuloja yhdessä vaiheessa ja olen pelännyt, että joudun karenssillle. En siis edes kokeillut, joudunko, vaan pelkäsin niin paljon, etten saanut hakemusta jätettyä. No, nyt sain vihdoni sen viikko sitten tehtyä. Hyvällä tsägällä saan kahden kuukauden rahat kerralla.
Tarkoititko sä tuolla, että suurin osa maamme väestöstä on joskus varastanut jotakin, vai sitä, että Jokeri voisi ihan surutta ampua suurimman osan maamme väestöstä, riippumatta siitä, mitä nämä ihmiset ovat tehneet tai jättäneet tekemättä ?
Voi jokeri, voi jokeri, oot sä kyllä niin onneton tapaus ettei mitään rajaa!! MISTÄ sä oikein revit nää sun omat “moraalikäsitykses”?? Köyhä nälkäänsä varastava ihminen on saastaa, mutta se on ihan ok et nussii tyttöjä peppuun vaikkei tytöt itse siitä tykkäiskään!!!
Itse oon viime aikoina alkanut potea oikein erityisen huonoa omaatuntoa varastelusta. Lisäksi on alkanu tuntuu siltä et vartijoiden silmät on koko ajan mun selässä kii. En tiedä ovatko ikeesti alkanu seuraa mua, vai teettääkö toi mun omatuntoni tällasia tuntemuksia? Olen jopa kaivanut jo kassiini laittamat tavarat sieltä pois, ja laittanu ne takas hyllylle/ maksanut ne. Arvalisin ite että tää muutos johtuu siitä kun oon lopettanu juomisen ja bentsotkin laskussa, niin sitä myötä oon alkanu tulee tietoisemmaksi omista toimistani. Eilen omahoitajatapaamisellakin puhuin asiasta ekaa kertaa. Kyllä tää nyt selvästi on muutos siihen suuntaan, että alan saamaan asian hallintaan!
Tarkoitin lähinnä sitä, että jos varastelu on jokerille syy ampua ihminen, niin se varmaan ampuisi sitten aika monesta muustakin syystä. Ja sitä kautta, koska suuri osa ihmisistä on joskus syyllistynyt johonkin, niin työnsarkaa olisi.
^ Todennäköisesti 99,9 % ihmisistä, jollei nyt ihan pieniä lapsia lasketa mukaan, on tehnyt joskus jotakin pienempää tai suurempaa laittomuutta. Jollei muuta, niin ainakin kerran elämässään pysäköinyt auton hieman väärin tms. Nyt puhutaan kuitenkin Jokerin aivotuksista, jotka tuntuvat joskus(lue: usein) kulkevan jokseenkin omituista rataa. Näin ollen ei ole siis lainkaan selvää, pitäisikö Jokerin mielestä esim. murhaajat, raiskaajat ja pedofiilit ampua vai ainoastaan ne nälkäänsä leivän varastavat ihmiset :mrgreen: .
Suomessa normi-kansalaisella on KORKEA MORAALI. Nisti ei tietenkään voi tätä mitenkään ymmärtää, koska hän on ollut niin vähän tekemisissä normi-kansalaisten kanssa. Nistille alla oleva käytös on varmasti jotain ihan täysin käsittämätöntä!
Suomessa normi-kansalaisella (hyvin kyseenalainen käsite) EI OLE KORKEA MORAALI! Tää maa on täynnä välinpitämättömiä tyhmiä itsekeskeisiä rahanahneita maapallontuhoajia.
Nosto, koska tästä aiheesta nyt on täällä ollu keskustelua ja koska tässä on tuo äääänestys!
Mutta miten omaa vastausta äänestykseen voi muuttaa?? Sama ongelma ollut monta kertaa muissakin äänestyksissä! Vastaus- ja sen muuttamis -mahdollisuudet avautuu aina ihan randomisti. Ylläpito, tehkää asialle jotain!
Jännä miten nää Jokerin mielipteet on puolessatoista vuodessa muuttuneet! Kyllä taitaa mies tosiaan alkaa pikkuhiljaa aikuistua? (Ois se kyl jo aikakin… )
En hyväksy varastelua ja ärsyttää se, et rehelliset ihmiset maksaa korkeammissa hinnoissa varkaiden aiheuttaman hävikin. Etenkin kun Suomessakin on leipäjonoja jne., joten ei ihmisten tarvis ruokakaupasta varastaa. Samanlaista vapaamatkustusta kuin monessa muussakin asiassa
^ Tarkoitatko että leipäjonojen jne.(? mihin viittaat?) avulla varaton ihminen pysyy ravinnossa? “Eikö jossain päin helsinkiä joskus jaeta ilmaiseksi leipää? Mikä hätä täällä nyt ihmisillä voi olla??” Hyvä esimerkki taas joidenki kokkareiden todellisuuskäsityksestä. Taitavat olla yhtä realistisia ku Marie Antoinettella aikoinaan.
Itse palautan kännykät, lompakot ja laukut (tai huudan perään/pyydän tarjoilijaa huutamaan); joka ikinen kerta kun vain näen jonkun unohtavan jotakin… Karma ei tunnu toimivan, mutta harvemmin mitään hävitän… Jopa vanhusten ostoksia autan sekä ajan kerjäläiset pois, elleivät itse kykene vastustamaan pakottamista…
Mielestäni medialla on aivan liian suuri rooli ihmisten määrittelyssä, ketä tulisi kadehtia/syyttää/vihata… Oma persoona ei ole valitettavasti ehjä, joten vain moraali, arvot, tietyt luonteenpiirteet sekä asiat jotka olen kyennyt säilyttämään tilanteesta huolimatta, määrittelevät itseisarvoani… Tosin nyt aion lopettaa muiden tähden juoksemisen ja siitä tulee paskaa niskaa; suku on pahin!
Kiroillen kierrätänkin lähes kaiken… Muiden roskia en sentään kerää, mutta mikäli samassa seurassa joku aikoo roskia jättää; pyydän ottamaan messiin… Kiitokset ja päivänjatkot bussikuskeille ja myyjille sekä kiitän auton pysähtyessä suojatielle odottamaan; pari kertaa tässä slummissa olenkin saanut hypätä toiselle autokaistalle, kun suojatiellä hanaa vain lisää! Tällöin näytän kyllä fingeriä perään…
Ei ainakaan tarvitse miettiä huonoa omaatuntoa… Sen sijaan koen huonoa omaatuntoa, mikäli en kaikkea jaksa tehdä lähes täydellisesti… Epäilen että olen syntynyt auttamaan muita ihmisiä, tosin jälkikäteen on jälleen tyhjä fiilis… Ei omaa elämää tai persoonaa… Vielä, ainakaan pitkiä aikoja…
Osuipas hyvin tuo MTV3:n uutinen siihen kohtaan, kun tämä threadi oli joskus aktiivinen ! Ilmeisesti MTV3:n toimittajat huomasivat, että Jokeri on täällä hätää kärsimässä nistien kanssa ja päättivät hieman auttaa :mrgreen: .
Eipä tuollainen uutinen olisi muuten uutiskynnystä rikkonut, koska tuollaistahan tapahtuu ihan joka päivä .