Hei KarvanVerran
Kyllä sinä minusta kohtelet itseäsi raaasti - en sinuna yrittäsi lopettaa/vähentää samaan aikaan nikotiinista ja alkosta. Aloittaisin alkosta - vaikka itselleni sekin on vaikeaa. Nikotiinipurkkaa olen jauhanut kolmattakymmenettä vuotta, hammaslääkärit ovat kauhuissaan leukaluideni lonksumisesta, mutta, se vamma on minusta toissijainen verrattuna alkon kulutuksen riskeihin. Nikotiinipurkasta ei saa syöpää, tupakasta voi saada, ota yksi asia kerrallaan, toivon!
En tiedä miten onnistuin julkaisemaan saman viestin tuplana, poistan tästä ja pahoittelen fibaa.
Toisto on opintojen äiti? Ei tuollaiset haittaa.
Saatat olla ihan oikeassa että on typerää itsensä rääkkäystä yrittää poistaa sekä alkoholi että nikotiini samaan aikaan. Mutta jotenkin musta tuntuu että nämä tukevat toinen toisiaan tässä kierteessä. Eli jos olen ryyppäämättä ja käytän nikotiinia niin se altistaa ryyppäämiseen. Mutta tämä on tälläistä kokeilua ja täytyy katsoa miten menee.
Mutta… enhän mä nyt sitten jaksanut mihinkään viikon loppupuolelle odottaa kun jo niin “pitkään” (omalla asteikolla) ilman alkoa on ollut. Joten tänään korkkasin hyvien tekosyiden koristelemina. Jos entiset ennusmerkit pitää paikkansa niin loppuviikko sitten meneekin aika alkopainotteisesti. Hyviä tekosyitä aina löytyy miksi pitäisi jatkaa putkea.
Alkuperäinen tahtotila kyllä on että ottaisin nyt kaksi päivää ja sitten keskiviikkona taukopäivä. Mutta kun tarkastelen omaa historiaani niin olen hieman skeptinen tähän. Katsotaan. On mulla kyllä vieläkin ihan optimistinen tunnelma tän suhteen.
Riippuu tietysti addiktion kestosta, miten kauan olet esim ollut tupakoija ja juoja. Minulle tupakasta luopuminen kesti yli 10 vuotta, väliin purkkaa, väliin tupakkaa - ei kuitenkaan kumpaakin samaan aikaan. Ja olen nikopurkasta riippuvainen ihan suosiolla yhä, alkoholia haluaisin vähentää. Kun olen itse kamppaillut kummankin lajin kanssa, minusta kuulostaa julmalta kieltää itseltään molemmat saman aikaisesti. Liian suuret odotukset saattavat koitua koviksi pettymyksiksi ja luovuttamiseksi. Sanoo Täti Tietävä :mrgreen:
Juu, olet ehdottoman oikeassa. Mutta olen kyllä armollinen itselleni näiden tavoitteiden kanssa… ehkä liiankin armollinen.
Nyttenkin tässä on käynyt juuri niin kuin ajattelin että tulee käymään, eli alkoputki se vain jatkuu. Ja en yhtään epäile etteikö jatkuisi kutakuinkin koko viikon. Aivoni kertovat minulle että olen ansainnut sen kun olin niin “pitkään” alkottomalla linjalla. Järkevä osa aivoista toki tiedostaa että ei se ole mikään hyvä syy, vaan pitäisi pyrkiä elämään niin että alkoa ei oteta tällä tavalla vaan esimerkiksi ystävien kesken erikoistapauksissa.
Mutta… tyytyväinen. Ja tavoitteena tsempata sitten taas syksymmällä. Ja ehdottomasti pitää taukopäiviä. Ne on nyt tärkeitä. Terveyttä ei haluaisi haaskata näin tyhmän harrastuksen vuoksi.
Hei KarvanVerran
toivoisin, ettet luovuttaisi ja siirtäisi vähentämistä syksyyn. Minäkin olen tänään ilman alkoholia, minulla on huomenna lääkärin tapaaminen, mikä motivoi tällä kertaa jättämään väliin. Jo yhden illan väliin jättäminen parantaa unen laatua ja seuraava päivä on energisempi kuin jos olisi juonut. Ja ajatukset terveempiä. Jo sellainen antaa himpun verran rohkaisua ja uskoa. Yritetään kumpikin! ![]()
Komppaan Amaliaa. Sinulla oli KarvanVerran hyvää yritystä, toivottavasti saat taas siitä kiinni. Ja jos ei nyt, niin toivottavasti pian. Syksyynkin on vielä pitkä matka.
Ja tsemppiä Amaliallekin! Toivottavasti lääkärissäkäynti menee hyvin!
kiitos, Matleena!
Lääkärissä käynti meni toivotusti, tehtiin toivomani muutos/purkuohjelma lääkitykseen entisen sivuvaikutusten vuoksi. Alkoholin kanssa pitäisi pitää matalaa profiilia, lähipäivät pitää kuulostella mikä muuttuu ja miten …
Kiitos tsempeistä ja viisaista kommenteista Amalia ja Matleena.
Kun sanoin syksymmällä niin en tarkoittanut että syyskuuhun asti olisin alkolinjalla. Itseasiassa nyt on huomenna tarkoitus laittaa korkki kiinni ja pitää tilanne sellaisena kutakuinkin viikko. Sen jälkeen täytyy katsoa mitä tehdä.
Täytyy kyllä sanoa, ja muistiin merkitä, että kun tässä on 5-6 päivää juopotellut niin ei tämä enää tunnu kivalta. Ihan korkea aika pistää korkki kiinni. Ekat muutamat päiväthän se on oikein mukavaa, mutta nyt ei tunnu oikein miltään paitsi väsyneeltä.
Viinapiru se on vaan vahva, ja ihmismieli heikko ja kapinen. Käytti viinapiru vanhaa jekkuansa “vielä yksi päivä, ja sitten…”, ja samaan vanhaan ansaan taas lankesin.
Nyt harmittaa pikkuisen. Oli tarkoitus juoda silleen että menis kohtuu ajoissa nukkumaan, niin olisi tämä päivä pirteempi. Sen sijään läträilin kuuteen saakka aamulla.
Nyt ryhtiliikettä. Korkit kiinni.
No ompas menny myöhään…mut sullekkin tsempit että pysyy korkki kiinni.
Itse tuossa mietin kuinka masentavaa ja ahdistavaa on itselle myöntää että tää alkoholi on ongelma. Mulla nyt menossa toinen kaljaton päivä. Mielessä pyörii kyllä mutta nyt en anna periksi mielihaluille. Sillä mulla tää vaan ei voi jatkua näin tissutellen.
Nyt on toinen päivä alkoholitonta menossa. Kyllä tämä tästä. Nikotiininkin vähennys aika minimiin onnistui yllättävän helposti ottaen huomioon tämän kuuden päivän rällästysputken.
Nyt ensi viikkoon asti ainakin alkottomalla.
Peukkuja sullekin! Minulla sama tavoite, saan ensi viikolla kerran vuodessa käyvän vieraan, joka ei juo humalahakuisesti ja haluan olla itsekin kunnossa. Ja siihen mennessä pitää siivota huusholliakin. Laskenta alkaa tänään.
Tsemppiä tavoitteeseen. Ja jos meinaa kaljanhakureissu ottaa vallan niin kokeile vaikka kirjoitella tänne palstalle ennen lähtemistä fiiliksiä. Jos se vaikka auttaisi pyörtämään mielihalun.
Ihan jeps tässä menee. Neljäs päivä menossa. Tavallaan tekisi mieli korkata, tavallaan ei. Kaipa sitä kaipaa eniten sitä nousua. Mutta toisaalta kun ajattelee sitä kohmelo oloa joka muutaman tunnin jälkeen tulee niin ei oikein kiinnosta.
Ja että joisi vaikka vaan sen pullon viiniä ja lopettaisi siihen? Ei siitäkään oikein mitään tuu, kun laskuhumalassa on sitten vain väsynyt ja ankea olo.
Mietityttää myös tämä kun tykkään parin päivän putkista. Kivojahan ne on, tokakin päivä on yleensä oikein mukavaa pullon kanssa jutustelua. Mutta tuppaa nykyään menemään niin että se venyy viikon mittaiseksi. Ja totuttaako noilla parin päivän putkilla elimistöä tuohon putkijuopotteluun?
Pitäisikö sittenkin siirtyä sellaiseen että yksi päivä ja sitten väkisin taukoa. En tiedä, tuntuu että se krapulapäivä on sellainen saamaton päivä. Mutta jos putkijuopottelee niin olisi suhteessa vähemmän saamattomia päiviä.
Hullun mietintöjähän noi on, kun oikeasti tietää että se ryyppäys pitäisi muuttaa arjesta juhlatapahtumissa tapahtuvaksi, eikä miettiä tälläisiä sääntöjä tai strategioita.
Hei KarvanVerran
Minullakin takkuaa. Nollapäiviä tahtoo lisää, jollain eväillä. Kun saisi tunteet kuriin muuten, kuin alkolla ja vältettyä riskikonfrontaatioita, ihmisiä, jotka saavat aikaan tunneturbulenssia - niistä seuraa niin helposti tekosyy tarttua juomaan. Olisi ihanaa, jos kaikki olisikin tasaista, kun haluaa vähentää ![]()
Äläpä muuta sano. Kaikki vastoinkäymiset ja harmituksen tunteet on oivallinen tekosyy.
Mutta tietäähän sen itsekin että tekosyy. Kun niitä pitää oppia kestämään ilmankin humalaa.
Nyt kun viikko on lopuillaan huomaa jo suunnittelevansa milloin “palkitsisi” itseään juomingeilla ensi viikolla. Toki aivot yrittävät löytää mahdollisimman aikaisen ajankohdan. Mutta mulla on kyllä alkuviikosta sellaisia asioita joita olisi miellyttävämpi tehdä ilman krapulaa, joten uskoisin että vasta keskiviikkona…
Eipä tee pahemmin mieli juoda. Joten enköhän suurella varmuudella ole keskiviikkoon saakka juomatta.
Vaikka ei tee pahemmin mieli juoda niin tuntuu etten “normielämän” rytmiin ole päässyt kiinni. Vähän haahuilua tää elämä selvinpäin tällä hetkellä. Eipä se kait ihmekään kun vasta viikko takana.
Sinänsä huvittavaa että vaikka ihan hyvin nyt juomatta menee, niin silti olen mielessäni päättänyt että keskiviikkona sitten korkit aukeaa. Ja pysyy auki ainakin lauantaihin saakka, ehkä sunnuntaihin. Syynä on se, tai tekosyynä, että tämä pätkä on ainut “todellinen” vapaani tämän kesän aikana kun voin olla vain yksikseni. Niin tietysti rakkaiden pullojen kanssa se aika pitää viettää? Hölmöä kuin mikä, mutta näin se vain menee.
Jospa sen jälkeen sitten jatkaisi tästä. Vai onko sitten taas putkessa täysillä ja vaikea saada katki. Luultavasti. Noh, katsotaan. Ihan jännityksellä odotan mitä tapahtuu.