Uusi yritys

Moi!
En Lomapuisto edelleenkään ole sulkenut pois mahdollisuutta mennä käymän Aa:saa. Netistä olen etsinyt tietoa ja ihan kivasti jotain löytänytkin 12 askeleen mallista. Ihan järkevältä kuulostaa. Itse en ole kovin hengellistä mallia, mutta ei mulle ole asia mikään ongelma myöskään. Saa nähdä siis. Paljon olen kuullut kannustavia kokemuksia, tosin myös osalta sen ettei sovi kaikille.
Pidän mahdollisuudet nyt avoinna kaiken suhteen.

Mä kävin AA-ssa eilen ekaa kertaa. Meitä oli siellä 2 naista, toinen nainen oli varmaan minua hieman nuorempi. Sitten siellä oli 4 miestä, joista osa oli huomattavasti vanhempia kuin minä. Mutta silti fiilis oli hyvä, oikeastaan vaan yksi puhui hengellisistä asioista, muut ihan tavallisista asioista ja juurikin heidän elämästään ja juomishistoriastaan. Vaikka olimme eri-ikäisiä ja jokainen eri tavalla huomannut että alkoholi ei sovi. Jotkut olivat käyneet, erittäin pohjalla ja toiset sitten vähemmän ns. vähemmän pohjalla. Mutta kaikkia meitä yhdisti sama asia, meillä on alkoholi ongelma. Mulla oli ainakin tosi hyvä fiilis olla siellä kokouksessa ja sen jälkeenkin oli rauhallinen olo ja sellainen voiman tunne että mä ihan oikeesti selviän tästä ja mun kannattaa käydä kokouksissa, sieltä saa sitä voimaa. Siellä ihmiset ymmärtää, mistä tässä on kysymys. Ihminen jolla ei ole alkoholi ongelmaa, ei yleensä kyllä ymmärrä tätä sairautta.

Nainen 44v kirjoitti

Näinhän asia on. Alkoholismi on kummallinen sairaus, siitä voi toipua raittiuteen myöntämällä voimattomuutensa, ja mieluiten toiselle alkoholistille.
AA-ryhmällä on vain yksi päätarkoitus, tukea jäsentensä raittiutta ja tarjota vielä kärsivälle alkoholiongelmaiselle mahdollisuus tulla mukaan.
Viestisi luettuani on kiitollinen olo, kun saan raittiina lähteä jo pimeän aikana vapaaehtoisporukan mukana touhuamaan lähimmäisten ja omaksi iloksi.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Moi!

Tässä päivitystä nykyhetkeen ja tilanteeseen.
Juomattomuus alkaa tuntua hyvältä ja kertyneistä raittiista päivistä saa voimaa jatkaa samalla linjalla.
Juomishaluja ei ole oikeastaan ollut ollenkaan. Ei edes silloin, kun on tilanteessa missä muut nauttivat alkoholia. Nyt on siis hyvä jatkaa tästä.

Nukahtaminen ja unen laatu on parantunut. Tunnen itseni edelleen väsyneeksi, mutta suunta on selvästi oikea. Ehkä vie vaan aikansa saada kiinni normaali rytmistä.

Taloudelliset huolet painaa edelleen, mutta valoa tunnelin päässä on näkyvissä. Olen nyt puhunut kaikesta avoimesti puolisoni kanssa ja yhdessä on päätetty yrittää selvitä. Nyt jopa näyttäisi siltä että selvitäänkin.

Määrittelemätön ahdistus vaivaa ajoittain. Olen yrittänyt tutkailla itseäni, mutta en ole vielä päässyt kiinni kaikkiin syihin mistä ahdistus johtuu. Melkoisen retken itseeni olen tämän itsetutkiskelun myötä tehnyt. Matka on vasta alussa ja toivon että jotain selviää. Olen nyt haudannut ajatuksen suuremmasta muutoksesta ja päättänyt tyytyä ainakin toistaiseksi nykytilaan.
Työt sujuvat huomattavasti kevyemmin kuin aiemmin ja olen todennut että olen oikeastaan ihan tyytyväinen nyky duuniini.
Perheestä ja erityisesti lapsista olen saanut huomattavasti voimaa. Eli näillä mennään nyt toistaiseksi.

Moikka Sorb!

Kiva kuulla että asiasi ovat kohenemaan päin! Tilanteesi vaikuttaa nyt oikein hyvältä. Erityisen tärkeää on se, että teillä tuntuu olevan puolisosi kanssa luottamukselliset välit ja saat häneltä tukea.
Noinhan se just menee, että kun vaan lopettaa juomisen, muut asiat alkavat järjestyä kuin itsestään. Mullekin kävi niin että en oikeastaan enää muista niitä asioita, jotka olivat kaatumassa päälle loppusyksystä. Hyvä me!

Itsekkin olin hiljattain AA-kokouksessa. Onneksi hengellistä osuutta ei ollut kuin nimeksi. Jotenkin oli ihan sairaan helpottavaa huomata että tämä porukka tietää tismalleen mistä puhun. Eka puheenvuoroni oli siis lyhyt mutta rehellinen.

Jotenkin en ole niinkään sen kokouksen jälkeen miettinyt omaa alkoholiongelmaani per se (apua olen juoppo, apua olen juoppo, apua olen juoppo), vaan sitä että mitä haluan sanoa seuraavalla kerralla :open_mouth:

Onko vielä vippejä painamassa vai oletko saanut maksetuksi. Ihan sen puolesta kyselen, vaikken vippien nykytilaa niiden lakiuudistusten jälkeen en tiedäkään, että itsellä oli vielä muutama vuosi sitten aika läjä pikavippejä. Hommahan meni pohjimmiltaan siinä, että ensin oli muutama, sitten ne maksettiin uusilla jne. Pelkäsin perintää ja luulin, että tulee maksuhäiriömerkintä, jos menee perintään. Tämä oli kuitenkin väärä luulo - ja kun meni perintään, sain kuukausierät pois maksulle sellaisiksi, että sain kaikki maksetuksi pois. Ja luottotiedot siis ovat edelleen puhtaat. Firmoissa oli kyllä aika erilaisia suhtautumisia osiin jakamisiin ja joissain myös kulut suorastaan kammottavat, mutta se oli sillä hetkellä ainoa mahdollisuus (ainakin mielestäni). Tällaista vaan tuli mieleen, kun nuo vipit mainitsit.

yoru - toistaiseksi 119 juomatonta päivää takana

Moi!

Kiitos kommenteista ja vinkeistä Youru!
Näinhän se on juurikin mennyt. ´Kuittailin tiettyyn pisteeseen vanhoja lainoja aina uusilla ja lopulta pelkät kulut kasvoivat aivan järjettömiksi. No, otin asioista selvää ja päädyin aivan samaan kuin sinäkin. Annoin niiden mennä perintään ja nyt olen saanut sovittua erät “kohtuullisiksi”. Parin kuukauden päästä olen kuitannut vanhoja lainoja pankille ja silloin olisi sittenmahdollista saada pankista lainaa jolla saa kuitattua pois nuo kaikki korkea korkoiset vipit ja lainat. Siis ne, jotka ovat nyt perinnässä. Eli finanssipuolella on valoa tunnelin päässä näkyvissä. Vanhoista synneistä maksetaan nyt kovaa hintaa korkojen kera.
Menneille ei mitään voi ja tehty mikä tehty. Ottaa päähän aivan tajuttomasti, olishan noille rahoille ollut parempaakin käyttöä. No, nyt olen yrittänyt ajatella tämän niin, että opettavainen kokemus (mokailu) lisättäväksi kokemusten kirjaan. Olen pitänyt itseäni suhteellisen järkevänä ihmisenä, enkä olisi kuvitellut moisiin pikavippeihin ym. sortuvani koskaan. Nyt kun alkoholi ei ole sumentamassa ajattelua toimintani tuntuu aivan käsittämättömältä. Eli opiksi olen tästäkin ottanut. Pääasia on nyt, että luottotiedot eivät menneet, asuntolainan saa maksettua ajallaan, lapsille on ruokaa ja kaikkea mitä tarvitsevat ja vähän jää vielä itsellekin. Viime metreillä heräsin, onneksi. Kauan ei olisi enää tarvinnut jatkaa niin ettei paluuta olisi enää ollut.
Nyt laskuri näyttää numeroa 37. En ole aikuisena ollut kertaakaan näin pitkää aikaa ilman alkoholia! Hyvältä tuntuu! :smiley:
Elämä tuntuu aidolta ja hyvältä, ilman alkoholia! Raha-asiat harmittavat, mutta näyttävät onneksi järjestyvän. Parisuhdekin osoittaa elpymisen merkkejä. Fyysinen kuntoni on parantunut ja kaikki kolotukset ja kivut ovat pikkuhiljaa hävinneet. Unettomuus ja nukahtamisen vaikeus painaa edelleen, mutta sielläkin on hieman parannusta tapahtunut. Älyranneke kertoo levollisen unen lisääntyneen huomattavasti kuukauden aikana.
Kaiken kaikkiaan selvänä olemisessa on ollut vain positiivisia puolia!
Tsemppiä kaikille alkaneeseen viikkoon!

Sitä samaa sinulle Sorb, Kiva lukea, että homma etenee hyvään suuntaan ja et ole (talous)vaikeuksien takia luovuttanut :slight_smile: Moni nimittäin luovuttaa noistakin syistä.

Minulla on kohta 3 kk täynnä ja ei kaduta hetkeäkään, että tähän “projektiin” lähdin. Vasta nyt, ehkä viimeisen viikon aikana on masennus ja ahdistus alkanut helpottaa, työrintamalla olen tehnyt suunnitelmia tulevaisuutta ajatellen ja nukkuminen alkaa olla kohdallaan - ja ilman lääkkeitä. Eli todella kärsivällisyyttä vaativaa puuhaa tämä raitistuminen. Kärsivällisyyden opettelu on minulle vaikeaa mutta tärkeää…

Ja juuri päättyneenä viikonloppuna vasta ensimmäistä kertaa huomasin, miten paljon jää aikaa, tähän asti olen ollut niin alakulossa, että tällaiset hienot sivuvaikutukset ovat menneet aivan ohi.

Samoin, toivotan raitista ja myötätuulista viikkoa kaikille raittiuden harjoittelijoille ja kärsivällisyyttä!

HUOM! Harjoitusvaiheessa epäonnistumiset ovat sallittuja, KOSKA NIISTÄ OPPII JOTAKIN TÄRKEÄÄ.

Moi!

Pitkästä aikaa taas täällä. Kaikki suhteellisen mukavasti, laskuri näyttää 59 raitista päivää! :slight_smile:

Hienoa! :slight_smile: itsellä tuli jo reilun 50 päivän jälkeen harha-askelia, mutta nyt taas ruodussa. Niin sanotusti :slight_smile: .

:smiley: :laughing: :smiley: Congratulations! :astonished: :slight_smile: :smiley:

Onneksi olkoon Sorb. Mukava kuulla sinusta hyviä uutisia :smiley:

I´m back, from the black…

Niinhän siinä sitten käivi, että 98 päivää meni hienosti hyvällä moodilla. Sitten jostain kummallisesta syystä pääsiäisen kunniaksi alkoi tuntua siltä, että punaviini saattais maistua taas…
Maistui, ja hyvää olikin. Mitä sitä kieltämään.
Ei siitä tullut mitään pahaa. Ratkesin, en kuollut, en tehnyt mitään pahaa kenellekkään (paitsi itselleni).
Huono omatunto jäi. Ei tulliut edes nousuja, ilmeisesti olen dokannut riittävästi aiemmin.
Oli herättävä kokemus, ei mitään erityistä. Ei mitään mitä ilman ei pystyis elämään. Mut se darra, ihan jäätävä. Muistan taas, miksi halusin viinasta eroon. Aamulla nauroin itselleni ja muistutin itseäni siitä, miten paljon pahemmassa kondiksessa olin silloin kun edellisen putken katkaisin. Viinapiru nimitäin nosti päätänsä ja ehdotteli loiventavia, sanoin vakaasti EI! Hyvä darra sis palautti minut taas todellisuuteen. Ystävät siellä, voin nyt kokemuksesta kertoa, että paluu vanhaan ei kannata! Kokeiltu on.
Tulevaisuus näyttää positiviiselta! Aion pysyä lankeamuksen jälkeen taas valitsemalani tiellä! :slight_smile:
Perhe on kasassa, vaimo tyytyvänen, lapset onnelisia ja niin minäkin! Raha-asiat taas järjestyksessä, sain pankin kanssa neuvoteltua ihan hyvän ratkaisun tilanteeseen. Mukavaa mennä ilalla nukkumaan, kun tietää että on hyvä päivä tulossa! :slight_smile:
Tsemppiä teille kaikille!

-Sorb

Moi Sorb.

Retkahdus tuli ja meni, ja kun otit sen vielä oppimiskokemuksena, niin kärsimys ei mennyt hukkaan. Päin vastoin, taisit oikein vahvasti pönkittää valintaasi olla raitis. Todella mukava kuulla, että nyt asiasi ovat hyvin. Hyvin on mennyt minullakin. Raittiina edelleen (169 pv) ja viinan himot ovat pysytelleet pois.

Jatketaan samaan malliin :smiley:

Sorb, MOI!

Mukava lukea kuulumiasi. Olen aina välillä ajatellut sinua… :slight_smile: ja toivonut, että kaikki on hyvin.

Minäkin ajattelen, että tuo “pääsiäisharjoitus” palvelee pysyvää raitistumista. Mahtavaa, että olet hyvällä tiellä ja mutkat kuuluvat matkaan. Eteenpäin vaan! Kun kuvaat, että kaivattua nousuhumalaa ei tullutkaan, niin se jo hillitsee omiakin ja ehkä muidenkin mahdollisia aatoksia, että pitäisikö vielä kokeilla… No EI!

Hyvät jatkot sinulle ja kirjoitellaan taas, kun on asiaa tai vaikka ei olisikaan. Minä olen siirtynyt enemmän lukulinjoille tällä hetkellä, mutta plinkki on edelleen todella tärkeä.

Lauantain jatkoja kaikille muillekin!

Täällä taas!
Ajattelin kirjoittaa pitkästä aikaa. Paljon, lähes päivittäin olen käynyt täällä lueskelemassa, mutta kirjoittelut on jääneet vähemmälle.
Elämässä on kaikki hyvin, selvänä olo on maistunut erittäin hyvälle!
Yksi lankeaminen, mahtuu pääsiäisen jälkeiseen elämään. Se meinasi olla menoa se, pari päivää vanhan ajan menoa. Onneksi sain sen tilanteen haltuun kuitenkin melko nopeasti. Vanhoihin tapoihin palaaminen ei näköjään olisi vaikeaa.
Tykkään kuitenkin enemmän raittiuden mukanaan tuomasta hyvästä olosta eli taistelu jatkuu edelleen! Tsemppiä kaikille plinkkiläisille! Mahtava kesä tulossa!

Unettomuus on taas alkanut riivaamaan. En tiedä, johtuuko se valoisuudesta vai mistä? Pitkän yön aikana mietin, että hoidan asian kuntoon napeilla. Käynti työterveyslääkärillä ja homma kuosiin. Toisaalta pelottaa. Taistelin silloin lopettamisen hetkellä yli viekkareista ilman lääkkeitä, juuri sen takia etten halunnut koukuttaa itseäni enää uusiin koukkuihin. Onko vinkkejä? Mistä unta ilman kemiallists apua?

Paras apu on käynti työterveyslääkärillä! Unettomuus sotkee elämän pahan kerran, varsinkin jos vielä kuningas alkoholia vastaan.

Moi Sorb,

Unettomuus on mullekin tuttu juttu. On tullut kokeiltua kaikelaista konstia unihygieniasta erilaisiin uni- ja nukahtamislääkkeisiin. Valoisuus vaikuttaa varmasti. Itse herään näin valoisana aikana viimeistään viideltä ekan kerran ja monesti uni ei enää tule. Omakohtainen kokemus on, että aina välillä unettomuutta ilmenee ilman mitään syytä. Jos se jatkuu niin kauan, että alkaa rassata jaksamista, niin itse haen Imovane-reseptin. Siinä mielessä olen siis antanut periksi. Viimeksi tosin kokeilin melatoniinia, jossa oli mukana magnesiumia ja jotain muutakin unen saamista edistävää. Tähän hätään en merkkiä muista, mutta luontaistuotekaupasta hain. Tuntui jopa hieman toimivan, vaikka yleensä mulla pelkkä melatoniini ei auta yhtään.