Helsingissä toimii toista sataa ryhmää. Ne jokainen ovat itsenäisiä, siis joiltan osin toisistaan poikkeavia. Valinnanvaraa on todella runsaasti. Ekalla kerralla voi mennä vaikka kotinsa lähimpään tai toisella puolella kaupunkia olevaan. Kannattaa katsastaa useampia, ja voi myös soittaa auttavaan puhelimeen, 09-750200, jossa vapaaehtoinen päivystävä jäsen kertoo tuntemistaan ryhmistä.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Moi!
Näyttää vahvasti siltä, että edessäni on pitkästä pitkästä aikaa selvä uusivuosi!
Kaupasta tarttui mukaan vain sixpäkki cokista!
Ehkä vihdoin pystyn tähän!
Just nyt olen ylpeä itsestäni! Vuosi vaihtui ilman alkoholia! Olimme viettämässä aikaa koko perheen kera ystävien luona. Osa aikuisista otti, itse en! Tästä on hyvä aloittaa uusi taistelu! Hyvää alkanutta vuotta kaikille!
Hienoa! Isosti tsemppiä tähän ja kaikkiin edessäoleviin raittiisiin päiviin! Päivä ja tunti kerrallaan taistellen eteenpäin.
Ilman alkoholia menee edelleen tämä vuosi. Positiivisesti yllättynyt olen, miten hyvin olen onnistunut mieliteot ohittamaan. 20 min sääntö on toiminut kohdallani melko hyvin. Tsemppiä kaikille viikonloppuun!
Minulla on tuo mainittu 20 minuuttia riittänyt myös, vaikka nyt olen venyttänyt ajan yhteen tuntiin. Tosin tämän raitistumisen aikana en ole sääntöä tarvinut, ei ole vaan tehnyt mieli viinaa
Tsemppiä raittiisiin päiviin Sorb.
Moi!
Täällä ollaan ja raittiin loppiaisen jälkeen fiilikset on hieman kaksi jakoiset.
Toisaalta on mahtava olo siitä, että päätös on nyt pitänyt, eikä vapaillakaan ole ollut vaikeuksia pysyä raittiina. Eilen tuli taas tehtyä reissu uimahalliin ja käytyä lenkillä. Aikaa on järkevien ja mukavien asioiden tekemiseen.
Toisaalta olo on tänään hieman epävarma ja ehkä hieman masentunutkin. Vaikka aiemmin sanoin, että kulissit ovat olleet kunnossa, niin nyt taloudellinen tilanne alkaa painaa.
Toki olen rahoittanut juomistani osittain myös lainaamalla rahaa. Aiemmin olen saanut maksueräni hoidettua, mutta loppuvuodesta maksoin melko reilusti veroja ja nyt alkaa tulla vaikeudet vastaan. Tänään pitäsi soittaa pankkiin ja neuvotella vieläkö sieltä löytyis joustoa.
Ahdistaa. Kaikki tämä omaa tyhmyyttään. Mitä olisinkaan voinut tehdä kaikella sillä kurkkuun kaadetulla rahalla. Tapani juoda ei koskaan ollut edullinen. En kitannut ammattilaisten juomia vaan laadukkaita juomia. Lisäksi vietin paljon aikaa Helsingin keskustan kuppiloissa, missä ei tunnetusti ole kovin halpaa. Kaike tämän on tähän asti mahdollistanut kohtuu palkkainen työ, jonka olen pystynyt hoitamaan. Nyt on kuitenkin seinä vastassa, eli ylimääräistä rahaa ei vaan enää ole. Noh, kaipa tämä muistuttaa myös entistä paremmin siitä, että jatkossa on syytä pysyä kaidalla tiellä.
Toinen asia, mikä lisää ahdistusta on nukkumisen vaikeus. Niinkuin monet muutkin täällä ovat kirjoittaneet, niin kärsin nukahtamisvaikeuksista ja huonosta unen laadusta. Henkinen paine ja väsymys painavat raskaasti. Ikävästi tuntuu vetävän ilon siitä, että olen nyt pysynyt raittiina ja motivaatio on edelleen katossa!
Tällaisia tuntemuksia näin keskiviikon aamun hetkinä.
Moi Sorb,
Akuuttiin nukkumisvaikeuteen suosittelen poikkeamista lääkärin pakeilla. Nukahtamislääkkeitä voi käyttää tarpeeseen ja itse olen pyytänyt lääkäriltä apua työstressin aiheuttamaan unettomuuteen, joka on ollut totta, olen vain jättänyt A-ongelman mainitsematta. Jonkun mielestä varmaan väärin toimittu, mutta näin minä olen harkinnut parhaaks.i Jos kirstun pohja ei aivan vielä näy, niin yksityislääkärille pääsee samana päivänä ja pois sieltä pääsee muutaman kympin köyhenpänä, mutta helpottuneena siitä, että uniapu on saatavissa. Esim. Imovane on toiminut hyvin minulla, mutta nämä ovat tietenkin henk.kohtaisia juttuja.
Alkoholiin tuhlattuja rahoja ei enää takaisin saa, mutta säästät melkoisesti, jos tuo menoerä tulevaisuudessa jää kokonaan pois. Pystytkö puolisosi kanssa puhumaan asiasta? Pahinta varmaan on yksin pohdiskella. Pankin kanssa voinee neuvotella, ihmisiä hekin siellä ovat (vaikka ei aina uskoisi).
Positiivista mieltä ja rauhallisia mietteitä!
Moi Sorb,
Missis tuossa edellä jo nakkelikin oivan kasan neuvoja. Minulla on myös nyt Imovane, alkuun oli Tenox ja siinä välissä yritin kolme vikkoa ilman mitään. Tällä hetkellä otan puolikkaan Imon, jos unettomuus uhkaa. Sillä saa unenpäästä kiinni. Toi Imovanen maku on kyl karsea ja jälkimaku kans
Pankissa voi pyytää, että josko voisi hetken aikaa veloista maksaa vaan korot. Sekin helpottaa tilannetta aika paljon. Kokeiltu on (tosin eri syystä) ja ihan helposti onnistui, ilmoitus netissä riitti.
Sorb kirjoitit,
Hei, löysitkö sopivaa porukkaa? Itse kävin viimeksi melko tutussa paikassa, lähiaikoina etsin jonkin vähän vieraamman ryhmän. Kiva, että sulla on jo kahden viikon pituinen alku, päivä kerrallaanhan se on tullut.
Dear lomapuisto! Hehkutat kovasti AA-ryhmistä. Kyllä niistä moni varmaan apua saa ja olen minäkin saanut ohjelmasta paljon irti raitistumisen tiellä. Sen sijaan, puute varmaan itsessä, oikean ryhmän löytäminen on osoittautunut todella vaikeaksi. Sellaisen, jossa todella tuntisi olevansa omiensa luona, kuin perheen parissa. Mutta etsintä jatkuu! Hiljaa hyvää tulee!
Moi!
En ole vielä löytänyt ryhmää. Katselin kyllä ja vaihtoehtoja tuntuu löytyvän. Olen vielä kuitenkin hieman epäilevällä kannalla, mistä alkaa vai alkaako mistään. Työpaikkani lähellä kokoontuunkyllä ryhmiä, mutta toisaalta en haluaisi törmätä työssäni samoihin ihmisiin. Toisaalta oman asuinpaikkani lähelläkään en haluaisi mennä käymään, etten vaan törmäisi naapureihintai muihin tuttuihin. Jotenkin tuntuu, että asian haluasi pitää kuitenkin tietyllä tapaa yksityisenä.
A-klinikkaakin harkitsin, mutta n44 ketjussaan kertoi saaneen sieltä kaupanpäälle lastensuojeluilmoituksen. Hylkäsin sen vaihtoehdon tämän perusteella lopullisesti.
Lähtökohtaisesti ryhmä kuulostaisi kuitenkin (ehkä) parhaalta vaihtoehdolta. Viekkarit on kärsitty ja vaikka nukahtamis/uniongelmat vaivaavat en koe tarvitsevani lääkkeitä. Keskustelu sen sijaan olisi tervetullutta.
Täytyy harkita vielä, jotain lienee kuitenkin järkevä kokeilla.
Muuten päivitystä tilanteeseen. Pankki pitää vielä jännityksessä lainojen järjestelyn suhteen. Lupasivat palata asiaan huomenna tai maanantaina. Pitävät hullua jännityksessä. Yritän kuitenkin nyt uskoa parasta. Joustolla pankki pelastaisi paljon ja antaisi minulle taloudelliset mahdollisuudet selvitä aiheuttamastani sotkusta. Pitäkää peukkuja, että asiat kääntyisivät parhain päin!
Uskomatonta miten tuntuu, että lopulta kaikki alkaa selkiintyä ja näytää paremmalta, kun vain saisi vielä tuon talouden tasapainotettua. Oma mieli on ainakin toistaiseksi vahva ja päätös tuntuu oikealta. Puolison kanssa ilmaa on puhdistettu ja hän on ollut iloinen muutoksesta parempaan. Talousvaikeuksistanikin tietää osan, ei vaan ihan koko ahdingon syvyyttä.
Mulla olis nyt sauma pelastaa vielä perhe-elämäni. Paljon pitää näköjään sattua, ennen kuin tajuaa miten paljon menetettävää on. Toivon, todella toivon, etten heränyt tähän liian myöhään ja että asiat vielä järjestyisivät!
Kiitos kaikille kommenteistanne ja tsempeistä!
Raitis viikonloppu takana! Olen löytänyt aivan uuden asenteen ongelmiin. Aion pysytellä tällä tiellä vaikka mitkä vaikeudet eteen tulis. Yllätyin itsekin, että koko viikonloppu meni ilman ensimmäistäkään mielitekoa. Puoliso joi muutaman lasin viiniä eilen illalla ja se ei herättänyt minussa mitään mielitekoja. Kysyi vielä, että onko mielestäni ok jos hän ottaa. Olen koko ajan ollut sitä mieltä, ettei hänen tarvitse olla nollalinjalla minun ongelmieni takia. Mitäs olette mieltä ja kuinka teillä toimitaan? Onko puolison käyttö teistä ok, tai onko herättänyt teissä juomishaluja jos puoliso on juonut?
Taloudellinen tilanne on melko solmussa edelleen. Pankki tulee vastaan hieman, se että riittääkö se jää nähtäväksi. Nyt ahdista
melko kovasti epävarmuus, mutta vahvana aion silti pysyä. Joku viisas aiemmin kommentoi että asiat eivät ole niin huonosti, ettei niitä niitä viinalla huonommaksi saisi. Tämän aion nyt pitää kirkkaana mielessä.
Voimia kaikille alkavaan viikkoon!
Moi Sorb!
Tosi hyvin vedät, olet ehdottomasti oikealla tiellä! Toivon kovasti, että saat vielä nuo raha-asiasi järjestymään! Oletko käynyt sossussa, jos siellä voitaisiin auttaa? Eiväthän he tiedä mihin tarkoitukseen rahat on käytetty. Tai onko paikkakunnallasi velkaneuvontaa? Ylivelkaantuneita on paljon, yleensä löytyy jokin taho joka voi auttaa velkajärjestelyssä.
Vielä tuohon sopivan AA-ryhmän löytymiseen: ei kannata ollenkaan miettiä sitä, onko siellä joku tuttu vai ei, nimittäin jos on, hän on siellä tasan tarkkaan samasta syystä kuin sinäkin. Voi olla ihan mukavaakin tajuta, että lähipiirissä on henkilö, joka kärsii samasta ongelmasta. Olen ollut kahdessa AA-ryhmässä, ja molemmilla kerroilla siellä on ollut juuri sellainen tuttu. Nyt jälkimmäisellä kerralla kun olin menossa uuteen ryhmään muistan etukäteen miettineeni, että kukahan se lähipiirin tuttu tällä kertaa on…ja olihan siellä! Minusta se oli tosi mukavaa, tämä on vielä sellainen henkilö, että olen joskus ajatellut että pitäisi ehdottaa hänelle kahville menoa tms ja tutustua paremmin, mutta koska olen sosiaalisesti niin onneton, niin se on sitten jäänyt.
Moi Sorb!
Tosi hyvin vedät, olet ehdottomasti oikealla tiellä! Toivon kovasti, että saat vielä nuo raha-asiasi järjestymään! Oletko käynyt sossussa, jos siellä voitaisiin auttaa? Eiväthän he tiedä mihin tarkoitukseen rahat on käytetty. Tai onko paikkakunnallasi velkaneuvontaa? Ylivelkaantuneita on paljon, yleensä löytyy jokin taho joka voi auttaa velkajärjestelyssä.
Vielä tuohon sopivan AA-ryhmän löytymiseen: ei kannata ollenkaan miettiä sitä, onko siellä joku tuttu vai ei, nimittäin jos on, hän on siellä tasan tarkkaan samasta syystä kuin sinäkin. Voi olla ihan mukavaakin tajuta, että lähipiirissä on henkilö, joka kärsii samasta ongelmasta. Olen ollut kahdessa AA-ryhmässä, ja molemmilla kerroilla siellä on ollut juuri sellainen tuttu. Nyt jälkimmäisellä kerralla kun olin menossa uuteen ryhmään muistan etukäteen miettineeni, että kukahan se lähipiirin tuttu tällä kertaa on…ja olihan siellä! Minusta se oli tosi mukavaa, tämä on vielä sellainen henkilö, että olen joskus ajatellut että pitäisi ehdottaa hänelle kahville menoa tms ja tutustua paremmin, mutta koska olen sosiaalisesti niin onneton, niin se on sitten jäänyt.
Moi!
Kiitos kannustuksesta! Sossussa en ole vieraillut ja pyrin sitä välttämään viimeiseen asti. Velkaneuvontaan yritin soittaa, mutta en päässyt läpi. Nyt pankin kanssa on sovittu helpotuksista lainaan. Toivotaan että se riittää. Olen ikävä kyllä velkaantunut muuallekin, kuin omalle tilipankilleni eli aika tiukkaa tulee tekemään.
Mulla juomisen kylkiäisenä on ollut myös pelaaminen. Juodessa on tullut pelattua, onneksi ei selvinpäin. Pelkästään juomalla en olisi taloutta tällaiseen ahdinkoon saanutkaan. Lisäksi tuloni ovat kohtuulliset, joten lainaa ja vippejä on saanut. Nyt vaan alkoi pohja häämöttää ja vaikeudet alkoivat kun vuoden lopusta verot meni lisäprosentin mukaan niin korttitalo alkoi huojua.
Noh, nyt on sitten kaikki vedetty yhdelle viivalle ja katsotaan kuinka käy. Jos hyvin menee niin saan pitää luottotietoni ja saan juuri ja juuri velkani ja vippini hoidettua. Jos huonosti käy… Noh, sitä en halua edes ajatella. Henki säilyy mutta kaikki muu menee.
Toiveikkaana katson silti tulevaa. Ja kävi miten kävi, siihen juomisen kierteeseen ei ole paluuta.
Mitä boihin ryhmiin tulee, niin juuri nyt en pysty enää sinne ponnistelemaan. Kaikki voimat menee töistä selviytymiseen ja lasten kanssa skarppina olemiseen. Taloushuolet ovat tuoneet mukanaan lisää unettomia öitä ja kaikki ylimääräinen tuntuu nyt just liian raskaalta.
Perjantai!
Aivan hillitön kaipuu baariin iski tänään töissä. Miten olisikaan tehnyt mieli jäädä oluelle työviikon päälle.
En jäänyt. Pelasin aikaa. Voitin!
Nyt on todella hyvä fiilis! Kotiin kävelessäni mietin, että entiseen elämääni kuului aina käydä parilla perjantaina. Illalla toki otin sit kotona lisää. Yleensä reilusti. Nyt kävellessäni kotia kohti mielessä ei ollutkaan se, milloin saan lisää juomista vaan se mitä kaikkea tänään vielä ehdin tehdä. Yksi parhaista puolista raittiina olossa on ehdottomasti se, että aikaa jää nyt paljon kaiken järkevän tekemiseen!
Mukavaa viikonloppua kaikille plinkin lukijoille!
Kiitos samoin ja hyvin tehty!
Sorb kirjoitti
“Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään”
Jos jonain päivänä päätät mennä AA-ryhmään, voit ottaa sieltä mukaasi jonkin kirjan tai kirjasen, jossa ovat ns. 12 askelta. Pyrkimällä elämään niiden mukaan suuri joukko alkoholisteja on saanut elää raittiina ja yhteiskunnan hyödyllisinä jäseninä. Minä muiden mukana seuraamalla raitistuneiden toverien esimerkkiä.