Moi Sorb. Hyvä, että työstät asioita vakavasti. Pläräsin ketjuasi, mutten löytänyt mitään ulkopuolisen avun hakemiseen viittaavaa. Itselleni oli aikanaan ratkaisevaa saada puolueettomia, asiantuntevia näkökulmia kokonaistilanteeseeni. Onnistui ensin täkälaisen päihdeneuvonnan ja lopullisesti klinikkaterapian avulla. Sun tilanteesi vaikuttaa kuitenkin sen verran paremmalta, että mitään klinikkaa et taida tarvita.
Sensijaan suosittelisin ehdottomasti kääntymistä muidenkin kuin lääkärisi puoleen. Päihdeneuvonta on luonnollinen mahdollisuus, ryhmät ehkä toinen. Pääasia, että saat verkostosi ulkopuolella olevilta uusia näkökulmia. Tämänhetkiseen tilanteesi on nykyinen verkostosi jollain lailla takuuvarmasti vaikuttanut ja vaikuttaa edelleen. Luultavasti tavalla jota et itse vielä tunnista.
Päätöksesi jäädä paikkakunnallesi on mielestäni oikea. Ongelmat on hyvä ratkaista siellä missä ne ovat syntyneet. Kaikki muu johtaa helposti pakoiluun - käsite “maantieteellinen pako” tunnetaan myös päihdetutkimuksessa.
Tsemppiä edelleen.
Kiitos kommentistasi andante!
Olen miettinyt kyllä tuota ulkopuolisen avun hankkimista.
Ensin ajatukset olivat kovasti sitä vastaa , mutta nyt pikkuhiljaa olen kääntynyt sille kannalle, että siitä saattaisi olla hyötyä.
En siis ole apua hakenut, vaan yrittänyt pärjätä itsekseen. Puoliso ja yksi hyvä ystävä ovat olleet tukena. Ystävältäni olen saanut paljon uusia näkökulmia. Hän asuu toisella puolella Suomea ja näemme nykyisin todella harvoin. Onneksi puhelimet toimivat.
Katsotaan nyt. Jotenkin tuo aa tuntuu vaikealta ajatukselta lähestyä.
Nyt aion vakaasti päätökseni pitää ja olla kajoamatta pulloon. En ota edes sitä yhtä, ensimmäistä. Olen vihdoin saanut asiat päässäni edes jonkinlaiseen tärkeysjärjestykseen ja siitä pidän nut kiinni. Lapset tulevat etusijalla. Pystyäkseni kantamaan vastuuni lapsia kohtaan ei minulla ole muita vaihtoehtoja kuin pysyä raittiina . Tätä ajatusta yritän vaalia! Edelleen se häpeä ongelman kertomisesta on todella suuri. Se onkin rajoittanut avun hakemistani. Itselleni olen ongelmani myöntänyt ja nöyränä olen sen edessä. Muille asian tunnustaminen onkin sitten kovempi paikka.
Sorb kirjoitti
Oikeassa olet. Juominen on todellakin oire joistain syvemmällä olevista syistä. Raittiina niiden etsiminen todennäköisesti tuottaa paremmat tulokset kuin juovana.
Apuja on tarjolla monenlaista, AA:n teho perustuu kokemuksiin nojaavaan ohjelmaan, vertaistukeen, vapaaehtoisuuteen, joustavaan ajankäyttöön, omavaraisuuteen…Ainoa pääsyvaatimus on halu lopettaa juominen. Se sinulla taitaa jo olla, vai mitä?
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Oletko harkinnut A-klinikkaa? Minulla oli myös suuri kynnys mennä sinne ensimmäisen kerran, mutta ihan turhaan. Kaikki kävijät ovat siellä päihdeongelman takia, joten ei siellä hävetä tarvitse. Voit vaikka soittaa sinne ensin, jos käyminen hirvittää.
Joillakin A-klinikoilla on myös nettiajanvaraus, josta voi varata ensimmäisen “opastuskäynnin”. Rohkeasti vaan apua hakemaan!
Kun siellä asti sitten on, ei se enää tunnu kummemmalta kuin mikä tahansa terveyspalvelu.
L:tar
Kiitos kaikille kommenteista!
Kirjoitin äsken todella pitkän setin, mutta ilmeisesti automaattinen sensuuri iski ja postaus jäi jonkin yleisen virheen takia julkaisematta.
Hieman lyhennettynä nyt sama.
Eli kiitos rohkaisusta avun hankkimiseen. Toistaiseksi ajattelin yrittää selvitä puolisoni, hyvän ystävän ja teidän, hyvät plinkkiläiset tukenne avulla. Seuraava siirtoni on sitten avun hankkiminen, jos tiukalle vetää.
Tänään kaupassa käydessäni sivuutin a-marketin oven ongelmitta. Ennen olisin tietenkin siellä poikennut, kyllähän kauppareissuun kuului palkinto. No, nyt se palkinto tulee ohi kävelystä! Kaupassa katselin hetken holittomia oluita mutta jätin nekin lopulta kauppaan. Jaffa linjalla mennään. Onko teillä kokemusta holittomista? Tuleeko oluen mausta vanhat tavat mieleen, vaikkia holit puuttuvatkin?
Tänään iski myös yllättävä mieliteko ihan yllättäen. Aivan puuntakaa tajusin, että alkoi tehdä mieli röökiä??? Olen lopettanut polttamisen kaksi vuotta sitten ja alun jälkeen mielitekoja ei ole ollut. Ilmeisesti pääkoppa kaipaa edes jotain korviketta alkoholin tilalle! No, yritän tsempata tämänkin mieliteon selättämiseksi!
Onnea ohikävelyn johdosta!
Minä olen alkoholittoman oluen juoja, vaikka sen “hyväksyttävyydestä” on muitakin mielipiteitä. Jos oikein puritaanilinjalle mennään, niin useimmissa 0% oluissa on tarkemman tekstien tiirailun tuloksena ilmoitettu alkoholia < 0,5%. Myös alkoholiton ginger ale maistuu silloin tällöin.
Josko sitten yrittäisi treffeille Nukkumatin kanssa. Saas nähdä, miten käy.
Miksi pitää antaa vetää tiukalle?? Jos nyt löytyy motivaatiota lopettamiseen, niin kaikki apu käyttöön. Nimittän jos se otollinen hetki lipsahtaa ohi ja alat taas juomaan, niin seuraavaa ihmettä voi joutua odottamaan.
Vaimon avusta ei ole mitään hyötyä, vaikka se niin mukavalta ajatukselta tuntuisi. Käy pian niin että kun alkaa janohammasta kolottamaan, niin se on sitten vaimon syytä kun ei “sitä ja tätä”. Sitäpaitsi siinä ei ole monikaan nainen vielä onnistunut.
"Ilmeisesti pääkoppa kaipaa edes jotain korviketta alkoholin tilalle! " Jotkut on vaihtaneet riippuvuuden toiseen. Kroppa keksii alkuvaiheessa kaikenlaista millä yrittää houkutella takaisin juomaharrastuksen piiriin.
Rehellisesti sanottuna pelaat mielestäni kovilla panoksilla Sorb. Jos nyt oikein ymmärsin, niin edellisen putkesi jälkeen puolisollasi alkoi olla mitta täynnä.
Oletko miettinyt valmiiksi, miten toimit tiukan paikan tullessa? Se mokoma kun todennäköisesti tulee. Ulkopuolinen apu ei ole ihan sormia napsauttamalla saatavissa, jos ei ole valmista hoitosuhdetta lääkäriin, terapeuttiin tai A-kilinikkaan. Esimerkiksi A-klinikalta avun saaminen voi kestää viikkojakin, jos et ole akuutti tapaus ja akuutti taas tarkoittaa, että putki on jo päällä. Vai onko niin, että et ole valmis hakemaan ulkopuolista apua, koska et ole vielä rehellisesti tunnustanut alkoholiongelmaa itsellesikään? Juuri tuon syyn takia hakkasin itse päätä seinään kohtuukäyttöyrityksilläni.
Sorb kirjoitti
Hyvä ystävä on kallisarvoinen asia. Jos ystäväsi sattumalta on raitis alkoholisti, hän on parasta mahdollista tukea raittiudellesi.
Mikä sinulle on tiukka paikka, tuleeko se yllättäen ja pyytämättä vai alitajuisesti suunniteltuna?
Juu Ei kirjoitti
Jo muutaman päivän juomattomuus sai minut torjumaan ajatuksen ulkopuolisen avun pyytämisestä.
Kun sitten riittävien kokemusten jälkeen kehtasin häpeillen mennä ensimmäiseen palaveriin ja sanoa olevani alkoholisti, sain tukea ja raittiuden alun.
AA-palaveriin saat, Sorb hyvä, mennä jo ennen tiukkaa paikkaa.
Sorb kirjoitti
Holi, sano vaan reilusti Alkoholi! Alkoholi on vahva ja hämäävä vihollinen.
Mrs.MiddleAge kirjoitti
Puoliso, ystävä ja plinkki = paras A-ryhmä raittiuden tukemiseen
Minä en pidä tarpeellisena A-klinikka vs. ei A-klinikkaa tai AA-ryhmät vs. ei AA-ryhmät -vastakkainasettelua. Tulee ns “väärin sammutettu” -olo. Raittius on meillä kaikilla tavoitteena ja jokaisella on ollut oma polkunsa alkoholisoitumiseen, niin sieltä ylöskin taisteluun on oma tiensä jokaisella. A-klinikan, AA-ryhmän, Plinkin, puolison, oman ajattelun ja pohdiskelun, kirjoittamisen tai minkä tahansa keinon, joka itseä auttaa, avulla.
Päivä 1. Palasin takaisin lähtöruutuun. Ikävä kyllä joudun nöyränä tunnustamaan että niinhän siinä kävi, että retkahdin.
Ensin kerran, pikkujouluissa. Nyt taas toisen kerran.
Ainut positiivinen asia näissä retkahduksissa on ollut se, että olen saanut lopetettua juomisen, enkä ole jatkanut aamulla siitä, mihin olen illalla jäänyt. No, harmittaa kuitenkin! Paljon!
Nyt on puhelimen laskuri nollattu. Aloitan alusta taistelun. Ja kun reissusta kotiudun, on aika kokeilla myös aa-tapaamista.
Moi Sorb!
Ei tapahtuneelle mitään voi. Miten siihen reagoi, ratkaisee.
A. ei onnistunut, turha edes yrittää enää
B. pahus, tuli takapakkia, no uusi yritys jotain tärkeää kokeneena
Uusi vuosi on mukavasti edessä ja se on mainio paikka tehdä hyviä suunnitelmia
Muistan, miten minua harmitti hirveästi kesällä, kun “raitistuin” samaan aikaan Ms. Grooven kanssa, joka kannusti ja rohkaisi minua valtavasti (hänellä oma ketju tuolla alempana). Sitten en kehdannut enää tulla plinkkiin, kun huomasin, että ei minulla mennytkään kesä aiotulla nollalinjalla… Hänellä raitistuminen sujui ja lueskelin kyllä hänen kirjoiituksiaan… Olin ja olen iloinen hänen puolestaan, mutta koin kesällä valtavaa huonommuuden tunnetta ja tunsin itseni epäonnistuneeksi.
Uskon vahvasti, että nuo kesän kokemukset osaltaan auttavat minua tällä kertaa. Vaarat vaanivat, mutta eteenpäin mennään.
Uusien yritysten määrää ei onneksi ole rajoitettu!
Ota siis rennosti ja ole armollinen itsellesi. Nauti lomasta, jos sitä herkkua on tarjolla ja anna ajatuksille tilaa.
Tsemppiä ja myötätuulta!
Sorb, tätä vähän osasin epäillä kun sinusta ei ole mitään kuulunut. Tapahtuneelle ei mitään enää voi mutta ei sitä kannata jämähtää murehtimaankaan. Toivottavasti kuitenkin opit jotain uutta alkoholismista ja alkoholiriippuvuudestasi.
Jos AA tuntuu hyvältä vaihtoehdolta, niin mene kokoukseen. Se on varmaan nopein tapa päästä vertaistuen piiriin. Myös A-klinikalta saat apua.
Sorb kirjoitti
AA toimii Suomessa melkein jokaisella paikkakunnalla. Palavereihin voi mennä myös vieraissa paikoissa aivan ilman ennakkoon ilmoittautumisia.
Täällä taas. Loma ohi ja kotona olen taas. Nöyränä sen edessä, että lipsuin. Kiitos tsempeistä! Toivon todella, että otin opikseni! Haluan uskoa, että nyt pystyn! Jätän taakseni epäonnistumiset ja lähden uutta kohti luottavaisesti etten enää mokaa. Mielessäni edelleen pettyneen poikani ilme, kun isi ei pystynytkään tekemään hänen kanssaan mitä lupasi.
Joka päivä voi arvioida elämäänsä ja yrittää selviytyä vähän paremmin. Aamulla voi päättää haluta raitista päivää ja voi päättää tehdä jotakin sen hyväksi, ja päivän mittaan toteuttaa päätöksensä.
Kiitos lomapuisto! Näinhän se on, että jokainen päivä on mahdollista valita. Luulen ja toivon, että osaan nyt tehdä oikeat valinnat!
Katselin eri ryhmiä, joita onneksi pks-seudulla tuntuu riittävän. Huomenna tai viimeistään perjantaina olis tarkoitus mennä tutustumaan. Osaako joku suositella jotain tiettyä ryhmää Helsingissä?
Nämä yöt ovat pahoja! Lipsahduksen jälleen ahdistukseni on kasvanut aivan uusiin mittoihin. Nukkumisesta on tullut entistäkin vaikeampaa.
Eiköhän tässä muuten mitään, mutta työt pitäisi jaksaa hoitaa.
No, onneksi vuosi vaihtuu ja tuo tullessaan yhden extravapaan. Toivon täydestä sydämestäni, että vuosi 2015 toisi mukanaan parempaa kuin 2014. Toivon, että tulevan vuoden aikana saan päihdeongelmastani niskalenkin. Olo on voimaton, mutta olen pyhästi luvannut itselleni, että yritän saada asiat kuntoon!
Kiitos kaikille teille tuestanne! Toivotan kaikille hyvää uutta vuotta! Pysykää vahvoina!