Kiitos. Muuttosuunnitelmat menikin uusiksi, kun isännöitsijä ilmoitti muuttopäivänä, että tuleekin viivettä ja asuntoon tuleekin pieni remontti ja siivous ennen kuin muutto on mahdollista. Tavarat oli jo muuttolaatikoissa ja niiden kanssa asuminen tulikin sitten tutuksi. Odottamisaika oli lopulta 16vrk. Muuttolaatikotkin tulivat lopulta maksamaan 400e, kun en viitsinyt niitä väliajaksi purkaa takaisin paikoilleen. Nyt on edelleen koti kaaoksessa, kun säilytystilaa ei ole tarpeeksi ja yritän jaksaa käydä tavaroita läpi ja heittää paljon roskikseen.
Muutto olikin minulle odotettua vaikeampi ja käynnisti stressin lisäksi joka päiväiset pelkotilat. Lopetin juomisen lopettamisen, kun siihen ei kertakaikkiaan riittänyt voimavarat muuton aikana. Voin sen verran huonosti, että kuntosali ja lenkitkin loppuivat kokonaan.
Juomisen lopettaminen on silti vähän väliä mielessä, olen tehnyt päiväkirjaan apulistan, minkä toivon auttavan lopetuksessa. Välillä mietin teinkö lopettamisesta liian suuren numeron ja siksikin epäonnistuin vähän väliä. Olen niin paljon katunut sitä, että aloin uudelleen juoda ja sitä, että minulla rakentui ehdollistumista juomisen ja puuhailun ja ruoanlaiton välille, koska nyt juominen tulee itsestäänselvänä mieleen, kun pitää tehdä jotain. Näitä ehdollistumia joudun sitten lopettaessa purkamaan. Kaikillahan näitä on omanlaisiaan ja työ niiden purkamiseksi on mahdollista.
Pitäisi jo saada levättyäkin muuton jäljiltä ja juomisesta. Hommat on vielä aivan kesken, en oikein osaa levätä. Minulla todettiin se vaativa persoonallisuus, mikä selittää sitä miksi elämäni on niin vaikeaa. Asiat, jotka toisilla sujuu kuin vettä vain, eivät minulla mene niin. Muiden on myös vaikeaa ymmärtää, miksi asiat ovat minulle niin paljon vaikeampia. Olen joutunut kuunnella esimerkiksi äidiltäni paljon syyllistämistä siitä, miten tavallinen arki voi olla niin vaikeaa. Yritän työstää tätä, kun hoitojen kesätauot loppuvat. Vaativuus ja juominen toimivat yhteistyössä arkeni helpottamisessa. Vaativuus ruokkii tarvetta juoda ja toisinpäin. Se on hankala yhtälö purkaa. Joku voisi ajatella, että miksi teen tästä ongelman ja miksi en vain lopeta juomista ja piste. Kohdallani se ei kuitenkaan mene niin, koska vaativuus on niin iso osa olemistani. En valitse sitä, se ei ole tahdonalaista.
Olen sen verran neuroottinen, että aloin pelätä juomisen lopettamistakin, kun se ei kerta kaikkiaan ottanut onnistuakseen. Kirjoitan paljon päiväkirjaan, mikä minua voisi siinä auttaa. Ainakin pitää opetella taas puuhailemaan selvinpäin ja lepäämään, kun en jaksa puuhailla. Uupumusta muutto pahensi, mutta yritän opetella tyytyväisyyttä muutosta, koska se auttaa rahatilannetta ja maisemat ovat nykyisessä asunnossa paremmat (luontoa eikä niin paljon ihmisiä).
Lisäksi plinkissä sattuneet väärinkäsitykset pahensi oloani ja kirjoitusinto loppui hetkeksi kokonaan. Olen alkujaan primääriperheessäni väärinymmärretty syntipukki ja nykyään se on minulle triggeri. Tarkoitukseni ei koskaan ollut hakea hyväksyntää juomiselleni, vaan tarjota muille vertaistukea, että jos yhtään helpottaa, minulla menee vielä huonommin. En ole niin julkea, että pokkani riittäisi juomisen hyväksynnän hakemiseen tällaisella sivustolla. Pikemminkin vertaistuen lisäksi ruoskin itseäni ja, kuten Metsänpeitto sinäkin kuvasit; asetan itse itseni rankaisevaan julkiseen jalkapuuhun.
Mutta sitten taas ymmärrän, että monen onnistujan on varmasti vaikeaa ymmärtää, miksi minun on niin vaikeaa lopettaa juomista. Kohdallani siihen kietoutuu vaativa persoonallisuus ja olemattomat voimavarat. Viiwan terapeutti oli sanonut myös hyvin, että muutos vaatii toteutuakseen voimavaroja. Niitä minulla ei ole ollut eikä ole. Lisäksi epäonnistumisten myötä sisäinen motivaationi katosi. Nyt olen eri tavoin pyrkinyt synnyttämään sitä uudelleen, mutta sekään ei ole ihan tahdonalaista. Olen jopa miettinyt pitäisikö minunkin ensin aloittaa Vähentäjistä. Niin tein viimeksikin. En ole vielä päättänyt, mitä teen, mutta jollain aikataululla vielä lopetan juomisen uudelleen. Koen, että pitäisi olla valmiimpi siihen kuin olen, sen jälkeen kun luovutin. Ulkoisella motivaatiolla on ihan hemmetin paljon vaikeampi lopettaa eikä se tunnu kohdallani kantavan tarpeeksi pitkälle. No, summa summarum tilanteeni on täysin kesken enkä tiedä mitä oikein pitäisi tehdä. Tai tiedän, että pitäisi lopettaa juominen, mutta pitäisi myös olla enemmän työkaluja siihen. Tällä viikolla sentään aloitimme lenkit uudelleen. Pikkuhiljaa varmaan tilanteeni vielä paranee.
Ehkä sen verran voisin vielä lisätä, että en aio jäädä vaativan persoonallisuuden uhriksi. Tiedän, että kovalla työllä ja hyväksynnällä sen kanssa on mahdollista elää. Aion tehdä kaikkeni, että tilanteeni ja olemiseni helpottuu. Ja ymmärrän toki sen vievän aikaa, mutta se on silti mahdollista.