Ihana kuulla, että parempi vaihe on aluillaan. Sen olet todella ansainnut. ![]()
Minähän siis en osaa huolehtia itsestäni tai pitää kiinni rajoistani. Opettelen vasta. Minusta tuntuu, että se on vihdoin käymässä pikkuisen helpommaksi nyt, kun kaapissa ei ole enää luurankoa nimeltä alkoholi. Sen aiheuttama taakka on ollut kokonaisvaltaisempi kuin luulinkaan. Ihan pienin erin alan vasta saada kiinni siitä, että olen itse itseni tärkein ihminen ja toisaalta elämä on yhteispeliä. Luulen, että alkoholinkäyttö on osaltaan pysäyttäynyt henkisen kehitykseni vuosiksi. Sen, mitä ikä ja kokemus olisi normaalisti pikkuhiljaa tuonut. Se on sääli, mutta sentään mennyttä.
Osaan kyllä huolestua muiden puolesta, kun huomaan että heidän ylitseen kävellään mennen tullen ja vielä pyyhitään kengät samalla. Itse luulen varmaan valheellisesti olevani jotenkin vahvempi sellaiseen rooliin. “Auttamaan” muita ottamalla kynnysmaton osan heidän puolestaan. Vaikka se ei tietenkään auta yhtään ketään, ei varsinkaan sitä, joka yli kävelee. Ei hän ala myönnytyksiä saadessaan talloa yhtään vähemmän, vaan päinvastoin enemmän ja useampaa.
Töissä meillä on tapana päästää toisiamme aiemmin kotiin, kun vuoro vaihtuu. Se toimii ihan tasapuolisesti minusta, kukaan ei mitenkään jyrää ja pidän rennosta käytännöstä. Mutta minulle tuottaa aina tosi paljon ongelmia olla se joka päästetään. Tunnen kamalaa syyllisyyttä ja katson kelloa, että minkä verran minun pitää ottaa takaisin. Sen sijaan on tosi kiva olla se, joka menee vaikka aiemmin, jotta töissä ahertanut pääsee ajoissa kotiin. Näin on ollut vuosikaudet. Kukaan ei todellakaan pyydä tai odota minulta muita enemmän, vaan kehitän ongelmani ihan omassa päässäni.
Plinkkiläisten elämästä stressaamisesta olen sentään päästänyt irti. Nyt jo huvittaa, miten tuli hypättyä vähän turhan syvälle. Töissä huolehdin asiakkaista, mutta pyrin pitämään sen työajan sisällä. Välillä alkaa ajatukset vaeltaa, mutta aika nopeasti muistutan itseäni, että älä vapaalla. Mutta mutta, ei se helppoa ole, ei ollenkaan. Varsinkaan kun en tietenkään ihan kylmäksikään ole pyrkimässä, vaan nimenomaan välittäminen on yksi vahvuuksistani ja saa ollakin. Mutta joku järki.
Tsemppiä Lintuanna! Toivottavasti hyvä linja pysyy. ![]()